Een kennis van me kreeg een contractvoorstel voor een nieuwe baan, met daarin een opvallende clausule:
"Werknemer is verplicht de bedrijfslaptop te gebruiken voor de werkzaamheden. De werknemer mag hierbij geen bedrijfsdata opslaan op de harde schijf, maar enkel op de netwerksystemen van werkgever. De boete bij overtreding is 15.000 EUR per keer."
Mijn reactie was: Dit kan je toch niet uitvoeren?
Ten eerste kan je een laptop toch niet gebruiken zonder dat (tijdelijke) bedrijfsdata op de harde schijf terecht komt, zelfs bij direct "opslaan als" naar een netwerkschijf? Daarnaast zou dit betekenen dat je hiermee een boete van 15K riskeert per bestand, cookie of temp file.
Ik dacht ik vraag even aan mijn mede tweakers: Ben ik nou gek of dit een compleet waanzinnige clausule om op te nemen en aan een boete te koppelen?
"Werknemer is verplicht de bedrijfslaptop te gebruiken voor de werkzaamheden. De werknemer mag hierbij geen bedrijfsdata opslaan op de harde schijf, maar enkel op de netwerksystemen van werkgever. De boete bij overtreding is 15.000 EUR per keer."
Mijn reactie was: Dit kan je toch niet uitvoeren?

Ik dacht ik vraag even aan mijn mede tweakers: Ben ik nou gek of dit een compleet waanzinnige clausule om op te nemen en aan een boete te koppelen?