Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Expert blik gevraagd op een offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
We hebben voor het huis van mijn vriendin een offerte gekregen voor zonnepanelen, en omdat het momenteel een beetje druk is in de markt zouden we graag eens va de experts horen of dit een beetje redelijk is.
De opzet is om het dak op Zuid-Oost maar gewoon zo veel mogelijk vol te leggen, zonder te kijken het huidige energie verbruik. Het verbruik zal in de toekomst ongetwijfeld toe gaan nemen (bijv. door een warmtepomp en opgroeiende kinderen)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2mQSbXNRtRrx_Fv_jC5NEBMIY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/miMowLXcaWYWEgxkkPOaePal.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
De foto is een beetje klein, maar het dak lijkt wel aardig vol te liggen met 2 rijen van 5 panelen (portrait)
Schaduw
Er staan wel redelijk wat bomen in de straat, maar de schaduw lijkt mee te vallen.
Jaarverbruik
N.v.t.: er is niet erg veel oppervlak beschikbaar en het systeem zal op de groei gekocht worden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Budget ongeveer 6000,- het doel is om op de langere termijn minder afhankelijk te worden van marktprijzen van energie.
Wie gaat het project uitvoeren
We willen alles door een installateur laten doen, niks zelf.
Bijhouden van data
Geen bijzondere wensen voor monitoring.
Reeds verkregen offertes
We hebben nu deze offerte binnen: EUR 1,31 / Wp (excl)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uduQKvcyO16RQAAwwI_hB07snW0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e0D5jHaliZikK5wZlZfdXvsf.jpg?f=user_large
Regio
Friesland / Heerenveen

We hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar is deze offerte enigszins redelijk?

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij rekenen altijd met de Wp prijs exclusief btw, omdat je die kan terugvragen. Dan zit je op EUR 1,31.
Tja, is niet het meest scherpe maar het is momenteel lastig om echt een goede deal te vinden, deze vind ik nog wel vrij prijzig.

Je weet dat de aansluiting verzwaard moet worden naar 3x25 om dit systeem aan te sluiten? Mogelijk zijn er ook aanpassingen aan de meterkast nodig.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• RikTW
blackd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:32:
Wij rekenen altijd met de Wp prijs exclusief btw, omdat je die kan terugvragen. Dan zit je op EUR 1,31.
Ah, inderdaad: Ik heb het bedrag excl BTW nu vermeld :)
Tja, is niet het meest scherpe maar het is momenteel lastig om echt een goede deal te vinden, deze vind ik nog wel vrij prijzig.

Je weet dat de aansluiting verzwaard moet worden naar 3x25 om dit systeem aan te sluiten? Mogelijk zijn er ook aanpassingen aan de meterkast nodig.
Het kan zijn dat de aansluiting al 3-fase is, maar die kans schat ik redelijk klein in: De meterkast is ongeveer 10 jaar geleden gemaakt. Is dat te zien op een foto?
We hadden een foto naar deze installateur gestuurd, en deze gaf alleen aan dat er een aardelekautomaat bijgeprikt zal moeten worden (daar is ruimte voor in de groepenkast)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
3600tl-xe is een enkelfase omvormer.

Even kijken of Gewoon zon in Assen naar Heerenveen wil komen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Niet online
@Ronald heeft gelijk. Ik ben op het verkeerde been gezet door een 3 fase alamat :D

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Op zich is de prijs niet heel gek tenzij je nog een jaar moet wachten totdat ze het komen installeren.

Voor wat betreft schaduw, kijk eens 's ochtends 's middags en 's avonds wat dat doet op je dak. De zon staat nu al vrij laag en de 'slechte' maanden beginnen dus als je nu nog goed zit gaat dat in de 'goede' maanden geen probleem opleveren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• blackd
  • Niet online
RikTW schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:40:
We hadden een foto naar deze installateur gestuurd, en deze gaf alleen aan dat er een aardelekautomaat bijgeprikt zal moeten worden (daar is ruimte voor in de groepenkast)
Is niet perse helemaal waar. Ja, de alamat is nodig, maar misschien moet je ook nog rekening houden met de theoretische maximaalstroom van de meterkast. De meeste kasten zijn geschikt voor max 40A (componenten en bedrading). Ga je op een 1x35A netaansluiting (aanname) ook nog 16A invoeden (met deze omvormer) dan kom je op een theoretische maximaalstroom van 51A.

Als je een foto stuurt van de groepenkast kunnen we daarin wel meekijken wat er evt. extra nodig is.
Dan horen we ook graag wat voor netaansluiting het is (1x40, 1x35 of wat anders).

Technische uitleg van ABB.

En qua prijs, zag vandaag ook een SolarEdge + 12 jinko's voor 1,23 voorbij komen, vandaar mijn opmerking..

@RikTW Hoeveel bedrijven heb je benaderd? Wanneer kan dit bedrijf leggen?

[ Voor 7% gewijzigd door blackd op 28-09-2022 19:03 ]

• RikTW
blackd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:02:
[...]

Is niet perse helemaal waar. Ja, de alamat is nodig, maar misschien moet je ook nog rekening houden met de theoretische maximaalstroom van de meterkast. De meeste kasten zijn geschikt voor max 40A (componenten en bedrading). Ga je op een 1x35A netaansluiting (aanname) ook nog 16A invoeden (met deze omvormer) dan kom je op een theoretische maximaalstroom van 51A.

Als je een foto stuurt van de groepenkast kunnen we daarin wel meekijken wat er evt. extra nodig is.
Dan horen we ook graag wat voor netaansluiting het is (1x40, 1x35 of wat anders).

Technische uitleg van ABB.

En qua prijs, zag vandaag ook een SolarEdge + 12 jinko's voor 1,23 voorbij komen, vandaar mijn opmerking..

@RikTW Hoeveel bedrijven heb je benaderd? Wanneer kan dit bedrijf leggen?
Ik zal even foto's toevoegen van de groepenkast / meterkast (let niet op de rommel ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6rx4xkm6EkSmH4BwXrstdia-Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJ8UtjluSKe9PXUyhgewfJR4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbeE2qhdZ6yKsZoHG7KkkWdrWao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfdVFgkrQYinV2KS12pJaptj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog even uitzoeken hoe zwaar de aansluiting is, ik ben daar nu fysiek niet aanwezig en ik kon het niet terugvinden op de energierekening.
Edit: het is een 3-fase aansluiting

Dit is volgens mij de tweede partij die ze gevraagd heeft (of tenminste, waar ze iets van terug heeft gehoord) , ik heb net zelf even contact gezocht met de partij uit Assen die hier net genoemd werd.

• blackd
  • Niet online
Ok, 3 fasen aansluiting en ook een 3 fase hoofdschakelaar.
Dan heb je met invoeding pv geen probleem, want per fase is het maximale verbruik 25A en de invoering is 16A, komt op 41A en dat is binnen de marge.

Sowieso zitten er geen losse aardlekschakelaars in, maar aardlekautomaten per groep, dus daar loop je ook geen risico, hooguit in de bedrading.

Dus meterkast is inderdaad geschikt, kwestie van alamat bijplaatsen idd.

Als dit het tweede bedrijf is wat is benaderd zou ik er nog een paar proberen. Heb je al 10 bedrijven benaderd en krijg je met moeite een offerte, kies eieren voor je geld ;-)

• RikTW
Even een bump van het topic nadat het project bij ons even heeft stilgelegen.

We hebben inmiddels een paar nieuwe offertes binnen waarvan er 3 ons het meest interessant lijken. I.v.m. schaduw hebben we gevraagd om optimzers of micro omvormers. De elektra aansluiting is al 3 fase.

Offerte 1 (SolarEdge 3-fase):
- 10 x Phono Solar - Mono 405 All Black Half Cut PERC
- optimizers (verder niet gespecificeerd)
- SolarEdge - SE4K-RWB SetApp
- 4050 Wp
- EUR 5400
- EUR 1,33 / Wp

Offerte 2 (SolarEdge 1-fase):
- 10 x Longi Full Black 410 Wp
- optimizers (verder niet gespecificeerd)
- Solaredge SE3500HD Wave
- 4100 Wp
- EUR 5500
- EUR 1,34 / Wp

Offerte 3 (Enphase):
- 12 x Longi Hi-MO 5m LR5-54HPB-405M (full black)
- 12 x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
- Enphase Envoy-S Standaard Enlighten
- 4860 Wp
- EUR 7500
- EURO 1,45 / Wp

Is er op basis hiervan een systeem dat er meteen al positief of negatief uit springt?

• RikTW
Vrijdagmiddag-bump:
Is deze 3-fase omvormer geschikt voor deze kleine string? Valt er verder nog iets op aan deze offertes?

• Ronald
Offertes zijn technisch allemaal goed.

Blijkbaar is #3 van mening dat er 12 passen.

Dat kun je terugkoppelen naar 1/2… dat is namelijk wat je wil… en de per Wp prijs zou er iets door moeten zakken.

Voordeel van de SE#K-RWB is de in de installateur nieuws brief aangekondigde accu ondersteuning (na firmware update) - als het goed is zonder storedge.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RikTW
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:17:
Offertes zijn technisch allemaal goed.

Blijkbaar is #3 van mening dat er 12 passen.

Dat kun je terugkoppelen naar 1/2… dat is namelijk wat je wil… en de per Wp prijs zou er iets door moeten zakken.

Voordeel van de SE#K-RWB is de in de installateur nieuws brief aangekondigde accu ondersteuning (na firmware update) - als het goed is zonder storedge.
Ah bedankt, geen gekke dingen dus, dat is goed om te horen.
Die accu ondersteuning is wel fijn (in de toekomst), want dat is steeds 1 van punten die verkopers noemen om (duurdere) Enphase te adviseren i.p.v. SolarEdge (naast de langere garantie en zo)

• Ronald
Bij Enphase is DC accu ondersteuning niet mogelijk. Daarmee heeft Enphase accu systeem geen voordeel boven elk ander AC gekoppelde systeem.

Marketing geneuzel dus.

• RikTW
Wow, 3 adviseurs hebben beter accu ondersteuning genoemd als voordeel; goed dat ik het hier nog even navraag!
Ze vertelden ook dat de micro's nog wel blijven produceren als de netspanning verlaagd wordt bij te veel invoeding (ik neem aan alleen voor lokaal gebruik dan): klopt dat wel?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:48
Uit OP
Er staan wel redelijk wat bomen in de straat, maar de schaduw lijkt mee te vallen.
RikTW schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:10:
[...]I.v.m. schaduw hebben we gevraagd om optimzers of micro omvormers. [...]
:?
De afgelopen maanden zijn het meest schaduwrijk. Maar dan levert het systeem sowieso maar 15-20% van zijn jaaropbrengst en heb je het gros van die 15-20% nog niet eens echt last van die schaduw gehad.

Bij te hoge netspanning wordt er niks meer geaccepteerd en zal het systeem (even) uitschakelen tot de spanning weer wat gedaald is en dan gaat hij verder met terugleveren. Althans, zo werkt dat bij mijn Solis systeem.

Ik vind 1 beter dan 2. De omvormer heeft meer capaciteit en alvast drie fasen naar de plek van de omvormer maakt een latere upgrade een stuk makkelijker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RikTW
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:54:
Uit OP

[...]

[...]

:?
De afgelopen maanden zijn het meest schaduwrijk. Maar dan levert het systeem sowieso maar 15-20% van zijn jaaropbrengst en heb je het gros van die 15-20% nog niet eens echt last van die schaduw gehad.
Voortschrijdend inzicht :D
Er staat 1 boom redelijk dicht bij (in de tuin van de buren op de foto links), en ik zag op een gegeven moment steeds schaduw op ons dak, dat was begin oktober geloof ik. Daarom toch maar optimizers.
Bij te hoge netspanning wordt er niks meer geaccepteerd en zal het systeem (even) uitschakelen tot de spanning weer wat gedaald is en dan gaat hij verder met terugleveren. Althans, zo werkt dat bij mijn Solis systeem.

Ik vind 1 beter dan 2. De omvormer heeft meer capaciteit en alvast drie fasen naar de plek van de omvormer maakt een latere upgrade een stuk makkelijker.
d:)b

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-11 20:22
Mag ik vragen welke bedrijven je offertes hebt laten opmaken? Ik zoek in dezelfde regio en 'Offerte 3 (Enphase)' lijkt mij ook best interessant als ik dat zo lees! :*)

• Señor Sjon
Die foto van de situatie is niet veel groter dan een punaise. :+ Dacht dat jullie het rechterhuis hadden.

Maar laat je alsjeblieft niet in de luren leggen door de zonnestand in oktober.
maart > september doet 75% van al je opbrengst en dan staat de zon vaak al hoog genoeg. Via suncalc.org kan je een virtuele boom plaatsen. Met Sunnyweb kan je schaduwlast berekenen. En een string omvormer is niet helemaal hopeloos bij een beetje schaduw.

• RikTW
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:13:
Die foto van de situatie is niet veel groter dan een punaise. :+ Dacht dat jullie het rechterhuis hadden.
:+

Dit is de situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqhkXpNqz2-R5ch-giADy6QB6Po=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGZIU6NVO1uw7JWcoQIlv5V1.png?f=fotoalbum_large
Maar laat je alsjeblieft niet in de luren leggen door de zonnestand in oktober.
maart > september doet 75% van al je opbrengst en dan staat de zon vaak al hoog genoeg. Via suncalc.org kan je een virtuele boom plaatsen. Met Sunnyweb kan je schaduwlast berekenen. En een string omvormer is niet helemaal hopeloos bij een beetje schaduw.
Anniedrew schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:08:
Mag ik vragen welke bedrijven je offertes hebt laten opmaken? Ik zoek in dezelfde regio en 'Offerte 3 (Enphase)' lijkt mij ook best interessant als ik dat zo lees! :*)
Ik stuur je wel even een DM :)

• Señor Sjon
Kijk, ik dacht aan het rechterhuis en standaard 2 lagen en een kap. :+

Optimizers zullen helpen, maar vraag me af of je ze terugverdient. @Ronald ?

• Ronald
RikTW schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:47:
Wow, 3 adviseurs hebben beter accu ondersteuning genoemd als voordeel; goed dat ik het hier nog even navraag!
Ze vertelden ook dat de micro's nog wel blijven produceren als de netspanning verlaagd wordt bij te veel invoeding (ik neem aan alleen voor lokaal gebruik dan): klopt dat wel?
Ze zijn wel lekker bezig…

Micro’s hebben langere AC trajecten, dus gevoeliger bij hoge spanning.

• Ronald
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:32:
Kijk, ik dacht aan het rechterhuis en standaard 2 lagen en een kap. :+

Optimizers zullen helpen, maar vraag me af of je ze terugverdient. @Ronald ?
In de punaise zie ik amper schaduw… eerst dak vol, dan luxe dus

• Señor Sjon
Er zal ook pas in de middag schaduw komen, maar daar draait de zon ook weer voorbij..

• Ronald
Overigens is €1,30 zeer netjes voor een SE#K korte string systeem. Veel forum leden halen dat op moment niet met string systemen.

Ik zou SE dan ook zeker niet willen wegstrepen “omdat het niet super nuttig is”

• rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-11 13:53
Je moet eens youtuben ivm schadow en die optimisers en micro inverters. Zo goed als alle 'moderne' panelen leveren nog stroom als ze deels in de schaduw liggen.
YouTube: Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)?

• RikTW
Bij dat 3-fase systeem is de meerprijs voor de SE omvormer (t.o.v. Huawei) en optimizers is ongeveer 775,-
We waren erg tevreden over de offertes tot nu toe, maar nu toch weer aan het twijfelen gebracht over die meerprijs :+

• Ronald
rukke schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:50:
Je moet eens youtuben ivm schadow en die optimisers en micro inverters. Zo goed als alle 'moderne' panelen leveren nog stroom als ze deels in de schaduw liggen.
YouTube: Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)?
Verkeerd begrepen dan.

Elk paneel, modern of niet, heeft bypass diodes (ter bescherming) omvormers kunnen dit gebruiken. Paneel delen in de schaduw leveren daarbij niets (en om heel Pietje precies te zijn: de diode vreet bij volle stroom 3-5W weg). Maar ze blokkeren de rest in de zon ook niet.

Het is meestal kostenefficiënter om meer panelen te leggen dan het beetje rest opbrengst met optimizers op te halen.

Maar dan moeten meer panelen wel mogelijk zijn… én het systeem voor de juiste prijs aangeboden worden…

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 17-02-2023 19:26 ]

• Ronald
RikTW schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:52:
Bij dat 3-fase systeem is de meerprijs voor de SE omvormer (t.o.v. Huawei) en optimizers is ongeveer 775,-
We waren erg tevreden over de offertes tot nu toe, maar nu toch weer aan het twijfelen gebracht over die meerprijs :+
Mis ik een huawei offerte in je topic dan?

• RikTW
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:28:
[...]

Mis ik een huawei offerte in je topic dan?
Dat is die eerste offerte (10 x Phono Solar) maar dan dus met een andere omvormer (Huawei, 1 fase).
(De offerte was oorspronkelijk met die Huawei, en de SE + optimizers als meerprijs)

• Ronald
Heb je bij 1 en 2 al gevraagd of 12 panelen lukt?

Wat was de meerprijs bij 1? Ik verwacht ergens tussen €700-1000

• RikTW
Ronald schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:07:
Heb je bij 1 en 2 al gevraagd of 12 panelen lukt?

Wat was de meerprijs bij 1? Ik verwacht ergens tussen €700-1000
Nog niet gevraagd, ik ga er vanuit dat dat op het dak past sowieso. Is dat zo'n beetje de max voor een 1 fase systeem?
De meerprijs bij nummer 1 zal sowieso minder zijn dan 900,- / en waarschijnlijk ergens in de buurt zitten van die 775 (meerprijs SE). Dus dan is de afweging voor ongeveer gelijke kosten:
- 10 x 405 Wp + SE (3 fase)
- 12 x 405 Wp + Huawei (1 fase)

• Ronald
Je hebt meer opbrengst met 12x op Huawei als 10 op SE

Wil je de 12 maximaliseren dan pak je er SE bij. Zal dan ruwweg 6k ex worden.

Pagina: 1