Spirobuizen na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Wij hebben een heteluchtverwarming, waarvan de buizen voor een groot gedeelte door onze niet verwarmde kelder lopen (in totaal in de kelder schat ik een kleine 30 meter buis). Er is een poging gedaan tot isoleren, met ik meen glas- of steenwol, omwikkeld met zwart plastic. Als ik op verschillende plekken op de isolatie druk heb ik de indruk dat de isolerende laag maximaal 3 centimeter rondom is. Ik weet erg weinig van isolatiewaarden en hoe ik dit bereken, maar 3 centimeter minerale wol lijkt mij weinig zin hebben. De kelder wordt overigens tijdens het stookseizoen geen 25 graden ofzo, dus er lijkt wel iets van isolerende werking te zijn, de heteluchtkachel blaast met ongeveer 60 graden uit.

Eerder heb ik het idee gehad de hele boel in de kelder te vervangen door geïsoleerde spirobuizen. Een prijzige hobby, en de verkoper/fabrikant wist mij niet te vertellen of dit iets zou opleveren omdat die buizen normaal gebruikt worden in wtw-oplossingen.

Ik heb overwogen een omkisting te maken over de gehele buizenboel heen, en daar isolatiemateriaal in te stoppen, ik verlies dan alleen veel ruimte en hoogte.

Na een nieuwe zoektocht kwam ik uit op het product armaflex (er zijn ook aanverwante producten) dat blijkbaar veel gebruikt wordt om bestelbusjes te isoleren tot camper. Het lijkt makkelijk te verwerken en heeft een goede isolerende waarde wordt gezegd, alleen kan ik dat zelf niet helemaal goed inschatten.

Is er iemand hier die iets kan zeggen over of na-isoleren (dus huidige isolatie verwijderen en daarna aanbrengen van ‘iets’ nieuws (bijvoorbeeld armaflex) zin gaat hebben afgaande op isolatiewaarde? Het is nogal een klus, maar als dat het comfort verhoogt (en secundair de stookkosten drukt) trek ik daar graag een paar weekenden voor uit.

(Op Amazon staat in een advertentie voor het spul (32mm variant) het volgende:
  • Euroklasse D-s3, d0
  • Extreem laag warmtegeleidingsvermogen = 0,036
)

Als tweede vroeg ik me af hoe ik kan herkennen of er momenteel steen- of glaswol gebruikt is? Het eventueel verwijderen van glaswol staat niet hoog op mijn verlanglijstje (zie bijgevoegde foto’s). Een kleine voel-test geeft niet de prikkelende sensatie van met je hand in glaswol gezeten te hebben, maar toch…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-QQkb0TIYLH694iFK-wpfyPS_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWVFtioGSrddF7EdfXaVqfi3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVr2L_-RaxP38-1GZXbfeh3mN18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjv7OhD2q6sgRMhYclbxOZYK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOHWHl9FpFRfFdRB6e5E7tKRWMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54c386U3Rg4bzppOnPZnxJ8K.jpg?f=fotoalbum_tile

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat is glaswol.. maar als je weinig opwarming ervaard zal er waarschijnlijk weinig opwarming/verlies zijn. zoon buis van 60 graden zou bijna elke ruimte volledig verwarmen en nog wel een stukje boven comfortabel ook. ik zou eerst eens gewoon wat gaan meten en rekenen voordat je dingen voor jan doedel gaat vervangen.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:39:
dat is glaswol.. maar als je weinig opwarming ervaard zal er waarschijnlijk weinig opwarming/verlies zijn. zoon buis van 60 graden zou bijna elke ruimte volledig verwarmen en nog wel een stukje boven comfortabel ook. ik zou eerst eens gewoon wat gaan meten en rekenen voordat je dingen voor jan doedel gaat vervangen.
Wat is het (optische) verschil tussen glas en steenwol dan? Ook voor mijn future reference… :)

De onderhoudsmonteur voor de ketel gaf aan dat de richtlijn/norm aangeeft dat er in die buis (waarbij hij niet direct aangaf of dat geïsoleerd zou zijn of niet) per strekkende meter anderhalve graad temperatuurverlies mag optreden. Misschien inderdaad zinnig om dan (eerst) eens metingen te gaan verrichten. Als die buis inderdaad 60 graden wordt dan zou de kelder vrij snel helemaal opgewarmd moeten zijn. Misschien eens een winter bijhouden wat de uitblaastemperatuur bij de roosters is, temperatuur in de kelder en temperatuur van de kale buis en een geïsoleerd deel. Tijd voor een IR-thermometer dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ugchel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:49:
[...]

Wat is het (optische) verschil tussen glas en steenwol dan? Ook voor mijn future reference… :)

De onderhoudsmonteur voor de ketel gaf aan dat de richtlijn/norm aangeeft dat er in die buis (waarbij hij niet direct aangaf of dat geïsoleerd zou zijn of niet) per strekkende meter anderhalve graad temperatuurverlies mag optreden. Misschien inderdaad zinnig om dan (eerst) eens metingen te gaan verrichten. Als die buis inderdaad 60 graden wordt dan zou de kelder vrij snel helemaal opgewarmd moeten zijn. Misschien eens een winter bijhouden wat de uitblaastemperatuur bij de roosters is, temperatuur in de kelder en temperatuur van de kale buis en een geïsoleerd deel. Tijd voor een IR-thermometer dus :)
ja ik zou de buis meten als hij de verwarming uit komt en dan waar hij de kelder verlaat etc.

tot een paar jaar geleden was glaswol geel, wit of roze en steen wol grauw/groen inmiddels zijn er nog wat kleuren bij gekomen voor glaswol bv bruin. maar het typische steenwool kleurtje hebben ze er nooit van gemaakt en is ook redelijk ongewijzigd. daarnaast is glaswol pluizigeren en steenwool wat vlokkeriger wat zeker bij ouder spul duidelijk een ander uitelijk geeft.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ugchel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:56:
Is er iemand hier die iets kan zeggen over of na-isoleren (dus huidige isolatie verwijderen en daarna aanbrengen van ‘iets’ nieuws (bijvoorbeeld armaflex) zin gaat hebben afgaande op isolatiewaarde? Het is nogal een klus, maar als dat het comfort verhoogt (en secundair de stookkosten drukt) trek ik daar graag een paar weekenden voor uit.
Isolatie verwijderen is 'altijd' zonde.
Ik heb zelf 'Chinese Armaflex' gekocht (Aliexpres) in zelfklevende matten. Die kun je om de bestaande isolatie plakken.
Of het iets bespaard, dat durf ik niet in te schatten. Met een nieuwe laag repareer je wel eventuele lekken in de huidige laag.

Houd er wel rekening mee dat armaflex zacht is en kan worden aangevreten. Maar de bestaande isolatie denk ik ook al.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
TheGhostInc schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:32:
[...]

Isolatie verwijderen is 'altijd' zonde.
Ik heb zelf 'Chinese Armaflex' gekocht (Aliexpres) in zelfklevende matten. Die kun je om de bestaande isolatie plakken.
Of het iets bespaard, dat durf ik niet in te schatten. Met een nieuwe laag repareer je wel eventuele lekken in de huidige laag.

Houd er wel rekening mee dat armaflex zacht is en kan worden aangevreten. Maar de bestaande isolatie denk ik ook al.
Op een heel aantal plekken kom ik met het laten zitten van de huidige isolatie niet uit qua ruimte, maar het is het nader bekijken waard, eventueel met een dunnere laag.

Eenieder dank voor de reacties, ik ga sowieso eerst meten wat het verlies daadwerkelijk is (uit rooster en aantal plekken in de kelder). Maar aangenomen dat er ongeveer 3cm glaswol rondom de buis zit, dat móet dan toch wel een isolatiewaarde nihil hebben, of onderschat ik glaswol (of overschat ik misschien modernere materialen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Glaswol isoleert prima, warmtegeleidingscoëfficient van zo'n 0,031 - 0,044.

Met het spul uit je Amazon-advertentie dat dezelfde coëfficient heeft en dezelfde dikte schiet je thermisch dus geen zak op. Je kan het wel mooier verwerken met een fraaier eindresultaat. De vraag is of je dat zinnig vindt in je kelder :)

Geïsoleerde spirobuis heeft typisch een nog veel dunnere laag isolatie en daar ga je dus alleen maar op achteruit.

Als de esthetische waarde weinig uitmaakt lijkt me de beste optie om de glaswol te vervangen door nieuwe glaswol; en dan zo dik mogelijk. Eventueel twee of zelfs drie dunnere lagen om elkaar heen verwerkt dan makkelijker dan één dikke die je anders wel heel sterk moet samendrukken bij de kern. En glaswol met een aluminium zijde kan je best fraai afwerken met aluminiumtape.

[ Voor 50% gewijzigd door eamelink op 28-09-2022 21:41 ]

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
eamelink schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:35:

Als de esthetische waarde weinig uitmaakt lijkt me de beste optie om de glaswol te vervangen door nieuwe glaswol; en dan zo dik mogelijk. Eventueel twee of zelfs drie dunnere lagen om elkaar heen verwerkt dan makkelijker dan één dikke die je anders wel heel sterk moet samendrukken bij de kern. En glaswol met een aluminium zijde kan je best fraai afwerken met aluminiumtape.
Google levert nauwelijks een antwoord op, maar los van persoonlijke beschermingsmiddelen: het is zeker wenselijk om in een zoveel mogelijk lege ruimte te werken met glaswol, en goed schoonmaken naderhand? Zowel verwijderen van de huidige laag als het plaatsen van de nieuwe lagen zal wel het een en ander aan deeltjes doen loslaten?

Pagina: 1