Gevel isoleren jaren 70 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:03
Volgende week krijgen wij de sleutels van een jaren 70 woning. Deze woning gaan wij van het gas halen. De meeste problemen zijn wel in kaart gebracht. Alleen de gevel is een issue.

De simpelste oplossing zou zijn om de spouw te isoleren met vlokken, parels of schuim, maar de isolatiewaarde daarvan is niet hoog genoeg en geeft kans op relatief koele binnengevel.

De duurste oplossing is het weghalen van het buitenblad van de gevel en deze beplakken met prefab pirplaten met steenstrips. In één keer klaar en geen gedoe met de gemeente.

Zijn er nog andere mooie oplossingen? Ik ben al in gesprek met de gemeente over PIR platen en stucwerk, maar de hele wijk is onder architectuur gebouwd dus ik ben bang dat ik daar niet mee weg ga komen.

Ik sta open voor alle oplossingen, niets is voor ons te gek.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Alle reacties

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:17
Voorzetmuur met isolatie er tussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:34
In ons vorige huis hebben we een deel laten doen met PIR en eternit, erg strak.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:34
Nou ja, niet in.. buiten.

[ Voor 82% gewijzigd door Jron667 op 28-09-2022 16:58 ]

• ArnoudN
barry86 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:57:
Voorzetmuur met isolatie er tussen
Aan de binnenzijde bedoel je? Dat levert namelijk problemen met koudebruggen op. De vloeren zijn allemaal van beton, dus daar is dan kans op vocht en schimmel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ArnoudN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:54:
Volgende week krijgen wij de sleutels van een jaren 70 woning. Deze woning gaan wij van het gas halen. De meeste problemen zijn wel in kaart gebracht. Alleen de gevel is een issue.

De simpelste oplossing zou zijn om de spouw te isoleren met vlokken, parels of schuim, maar de isolatiewaarde daarvan is niet hoog genoeg en geeft kans op relatief koele binnengevel.

De duurste oplossing is het weghalen van het buitenblad van de gevel en deze beplakken met prefab pirplaten met steenstrips. In één keer klaar en geen gedoe met de gemeente.

Zijn er nog andere mooie oplossingen? Ik ben al in gesprek met de gemeente over PIR platen en stucwerk, maar de hele wijk is onder architectuur gebouwd dus ik ben bang dat ik daar niet mee weg ga komen.

Ik sta open voor alle oplossingen, niets is voor ons te gek.
onder architectuur wil niet zeggen dat er niets aangepast mag worden. uiteindelijk vergroot je je inhoud dus moet je een vergunning aanvragen. zolang je dan het uiterlijk inpast in de omgeving is er echt helemaal niemand die daar een probleem mee heeft. je kan ook renoveren onder architectuur, je verhaal moet alleen kloppen.

• twain4me

twain4me

ArnoudN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:22:
[...]

Aan de binnenzijde bedoel je? Dat levert namelijk problemen met koudebruggen op. De vloeren zijn allemaal van beton, dus daar is dan kans op vocht en schimmel
spouw vol spuiten en binnen isoleren dan vallen de koude bruggen meestal wel mee, maar is uiteraard wel afhankelijk van de details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-05 17:03
ArnoudN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:54:
Als de rest goed geïsoleerd is dan maakt het echt niet uit als de spouw niet optimaal is. Hier een jaren 30 woning met 6cm spouw geïsoleerd met pur en geen enkel probleem met het verwarmen met warmtepomp.

Zorg iig voor goeie dakisolatie, vloerisolatie en vloerverwarming dan ben ja al een heel eind. :Y

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:12
De gemeente vind in een “onder architectuur gebouwde wijk” steenstrips wel goed??

Gaat het om een kopgevel of de gevels van een tussenwoning? Is het een idee om een architect in te schakelen voor advies en een goed ontwerp?
Zoals eerder aangegeven is een “onder architectuur gebouwde wijk” geen monument waarin niks veranderd mag worden. Sterker nog, dit is niet eens een formeel begrip waarin specifieke eisen worden gesteld en elke wijk is onder architectuur gebouwd. Alleen zijn er wel grote verschillen in beeldkwaliteit.

Check anders de welstandsnota, kijk of hierin iets relevants is opgenomen.

• ArnoudN
Bas.013 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:06:
De gemeente vind in een “onder architectuur gebouwde wijk” steenstrips wel goed??

Gaat het om een kopgevel of de gevels van een tussenwoning? Is het een idee om een architect in te schakelen voor advies en een goed ontwerp?
Zoals eerder aangegeven is een “onder architectuur gebouwde wijk” geen monument waarin niks veranderd mag worden. Sterker nog, dit is niet eens een formeel begrip waarin specifieke eisen worden gesteld en elke wijk is onder architectuur gebouwd. Alleen zijn er wel grote verschillen in beeldkwaliteit.

Check anders de welstandsnota, kijk of hierin iets relevants is opgenomen.
Het gaat om een geschakelde eindwoning.

Gemeente heeft nog niets gezegd wat wel en niet mag. Ik wil eerst kijken welke oplossingen er zijn en vandaar uit het gesprek met de gemeente aan gaan. Steenstrips die gelijk zijn aan de huidige gevelsteen kunnen geen probleem opleveren volgens mij. De gevel wordt niet dikker of dunner en het uiterlijk blijft gelijk.

Ik ga het welstandsplan eens nalopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
je gaat geen steenstrips vinden die gelijk zijn aan jaren 70 stenen. Die wil niemand meer.

Je kunt gewoon je spouw vullen, die zal een cm of 6 zijn. Werkt prima, ik heb met zulke isolatie een jaar lang met mijn warmtepomp het huis verwarmd.
Ik zou eerst het oordeel van de gemeente eens afwachten, pir met steenstrips is vreselijk vergunningplichtig en ik zou niet teveel rekenen op die vergunning als de hele wijk er hetzelfde uitziet en jij wilt wat heel anders.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:48:
je gaat geen steenstrips vinden die gelijk zijn aan jaren 70 stenen. Die wil niemand meer.

Je kunt gewoon je spouw vullen, die zal een cm of 6 zijn. Werkt prima, ik heb met zulke isolatie een jaar lang met mijn warmtepomp het huis verwarmd.
Ik zou eerst het oordeel van de gemeente eens afwachten, pir met steenstrips is vreselijk vergunningplichtig en ik zou niet teveel rekenen op die vergunning als de hele wijk er hetzelfde uitziet en jij wilt wat heel anders.
Je kan opzich gewoon een vracht stenen naar een stenenzager brengen en die maakt er dan steenstrips van. er zijn stenen in de handel die echt al heel lang tekoop zijn. ik moet met regemaat opzoek naar stenen om aan te sluiten op een bestaande gevel meestal lukt dat heel aardig.

• No Hands
twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:10:
[...]

Je kan opzich gewoon een vracht stenen naar een stenenzager brengen en die maakt er dan steenstrips van. er zijn stenen in de handel die echt al heel lang tekoop zijn. ik moet met regemaat opzoek naar stenen om aan te sluiten op een bestaande gevel meestal lukt dat heel aardig.
Ja dat kan maar dan moet je zelf strips gaan plakken, dat is heel ander werk dan voorgeplakte platen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-05 18:32
Hoe diep is de spouw dan precies? Of weet je dat nog niet?
Ik verbaasde me namelijk over de 14 centimeter spouw die ik had bij mijn jaren 70 woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:35:
[...]

Ja dat kan maar dan moet je zelf strips gaan plakken, dat is heel ander werk dan voorgeplakte platen monteren.
Ja dat klopt, het is soms wat lastig om ze te overtuigen andere strips te gebruiken..
opzich zijn er systemen waar dat zelf plakken goed te doen is (daar zitten de lintvoegen in voorgedrukt)

Afbeeldingslocatie: https://www.isolatie-info.nl/wp-content/uploads/2015/04/steenstrips-gevelisolatie.jpg.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:11
SantaMuerte schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:40:
Ik verbaasde me namelijk over de 14 centimeter spouw die ik had bij mijn jaren 70 woning.
Geluksvogel, bij mij slechts 5-6cm. Zat 2cm steenwol in en heb ik met schuim nagisoleerd.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ArnoudN
SantaMuerte schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:40:
Hij is 7 cm. Ik heb de originele bouwtekeningen kunnen krijgen van de gemeente.

• ArnoudN
twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:42:
[...]

Ja dat klopt, het is soms wat lastig om ze te overtuigen andere strips te gebruiken..
opzich zijn er systemen waar dat zelf plakken goed te doen is (daar zitten de lintvoegen in voorgedrukt)

[Afbeelding]
Weet je toevallig welk systeem dit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ArnoudN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:01:
[...]

Weet je toevallig welk systeem dit is?
jazeker, en er is er nog 1 die eroplijkt

https://www.isolatie-info...ips-op-isolatie-renovatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
pas wel op als je nu een spauw van 7cm hebt. Er is best kan dat er al glas of steenwol inzit en dat dat net teveel is om bij te kunnen isoleren.
Ik heb ook onlangs een huis uit 78 gekocht. en dacht ook even de spouwmuur te laten isoleren.
Omdat ik slechts een krappe 2cm ruimte had was dat niet mogelijk. (tenzij je bestaande isolatie eruit laat zuigen, maar dat is hardstikke duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:00
Je kunt ook aan de buitenkant isoleren door horizontale latten tegen de gevel te schroeven, daarover een dampopen isolerende deken met spinvlies, zoals bijvoorbeeld Superfoil (wordt gewoonlijk voor daken gebruikt), vervolgens verticale latten, zodat alles vastzit en afwerken met frameloze zonnepanelen, zoals bijvoorbeeld van Solitek.
Randen en hoekjes afwerken met hout naar smaak: zweeds rabat, channelsiding, schaaldelen, of wat je maar mooi vindt. Onderaan zou ik trespa of iets dergelijks nemen vanwege opspattend water.
Het is een voorbeeld van BIPV (building integrated photovoltaics). Bouwfysisch en ecologisch gezien behoorlijk gunstig en potentieel mooier dan losse zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
cowandchicken schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:21:
pas wel op als je nu een spauw van 7cm hebt. Er is best kan dat er al glas of steenwol inzit en dat dat net teveel is om bij te kunnen isoleren.
Ik heb ook onlangs een huis uit 78 gekocht. en dacht ook even de spouwmuur te laten isoleren.
Omdat ik slechts een krappe 2cm ruimte had was dat niet mogelijk. (tenzij je bestaande isolatie eruit laat zuigen, maar dat is hardstikke duur)
Uitzuigen kost geld idd maar stoken voor 3 euro per kuub kost nog meer. Het mooie van die hoge gasprijs is dat verduurzamen nu extra snel terugverdiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
basfromasd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:48:
Je kunt ook aan de buitenkant isoleren door horizontale latten tegen de gevel te schroeven, daarover een dampopen isolerende deken met spinvlies, zoals bijvoorbeeld Superfoil (wordt gewoonlijk voor daken gebruikt), vervolgens verticale latten, zodat alles vastzit en afwerken met frameloze zonnepanelen, zoals bijvoorbeeld van Solitek.
Randen en hoekjes afwerken met hout naar smaak: zweeds rabat, channelsiding, schaaldelen, of wat je maar mooi vindt. Onderaan zou ik trespa of iets dergelijks nemen vanwege opspattend water.
Het is een voorbeeld van BIPV (building integrated photovoltaics). Bouwfysisch en ecologisch gezien behoorlijk gunstig en potentieel mooier dan losse zonnepanelen.
en vergunning technisch onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 01:53

H-W

Helaas wordt dit zonder ingrijpende maatregelen onmogelijk dit na te isoleren zonder dat je jezelf allerlei ellende met vocht op je hals haalt. De beste optie is toch het buitenbad eraf, oude isolatie weghalen en opnieuw beginnen. Maar dat is niet mogelijk vanwege de architectuur in de wijk als ik dat goed gelezen heb. Het vullen van de bestaande spouwmuur zou ik niet adviseren, ten eerste moet dan echt alle isolatie eerst verwijderd worden, en ook alle vervuiling, en dan maar hopen dat je nieuwe isolatie overal vulling geeft. Een voorzetwand aan de binnenkant raad ik je ten zeerste af i.v.m. de garantie op vochtproblemen.
PIR met stucwerk is ook niet mogelijk, ik ken geen enkele fabrikant van PIR die daar garantie op geeft.
Ik zou met de gemeente in gesprek gaan en het belang van verduurzaming benadrukken. Misschien willen ze van jouw woning wel een voorbeeld maken voor de rest van de wijk?

[ Voor 17% gewijzigd door H-W op 30-09-2022 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 16:57
'Onder architectuur', ben je mooi klaar mee. Weet je wie dan het auteursrecht heeft? Als de rechthebbende is overleden dan vervalt het recht over het algemeen. De gemeente kan het hebben overgenomen bij oplevering. Staat er niets in de koopovereenkomst? Ik zou contact zoeken met de architect cq. Omgevingsdienst om informeel hun houding te peilen.
Qua isolatie : ik heb zelf gevelisolatie toegepast, naast spouwmuur isolatie. Op dezelfde muren. 12 cm piepschuim wordt op het buitenblad gelijmd en geschroefd. Daarop stucwerk (steenstrips is een duurdere optie) Volledige vergunning was nodig. Het bebouwd oppervlak neemt toe en er was al teveel bebouwd in de afgelopen 90 jaar. Paar keer gebeld, veel foto's erbij en vooral benadrukken dat het past in het beleid vd gemeente en regering om maximaal te isoleren. Ik ging hierdoor van witte stenen naar wit stucwerk. En de straat is heel divers van kleur en materialen, daarover maakte ik me geen zorgen. Maar toch... Gelukkig had ik snel een vergunning met ontheffing (als het zo heet) voor het bebouwde oppervlak.

Als jij je buitenblad vervangt dan neemt het volume toe. Het nieuwe blad is dikker dan het oude blad, toch? Ik heb zelf de indruk dat omgevingsdienst daar erg gespitst op is. En stiekem doen: de handhavers rijden ook rond voor illegale bouwactiviteiten...
Vooral eerlijk zijn en benadrukken dat het in het gemeentelijk beleid past, dat de architect dit niet had kunnen weten etc. (elk moreel argument hellemaal aangrijpen om de druk op te voeren). Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
basfromasd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:48:
Het idee is erg out of the box zoals ik had gevraagd, maar dit gaat mij zelfs te ver. Panelen op dak vind ik al erg, maar beter dan op de gevel. Bij mijn huidige huis staan ze achter in de tuin op de grond (en uit het zicht), maar daar heb ik bij mijn volgende woning niet voldoende ruimte voor. Maar om ze dan op de gevel te plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Jailhouse schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:40:
'Onder architectuur', ben je mooi klaar mee. Weet je wie dan het auteursrecht heeft? Als de rechthebbende is overleden dan vervalt het recht over het algemeen. De gemeente kan het hebben overgenomen bij oplevering. Staat er niets in de koopovereenkomst? Ik zou contact zoeken met de architect cq. Omgevingsdienst om informeel hun houding te peilen.
Qua isolatie : ik heb zelf gevelisolatie toegepast, naast spouwmuur isolatie. Op dezelfde muren. 12 cm piepschuim wordt op het buitenblad gelijmd en geschroefd. Daarop stucwerk (steenstrips is een duurdere optie) Volledige vergunning was nodig. Het bebouwd oppervlak neemt toe en er was al teveel bebouwd in de afgelopen 90 jaar. Paar keer gebeld, veel foto's erbij en vooral benadrukken dat het past in het beleid vd gemeente en regering om maximaal te isoleren. Ik ging hierdoor van witte stenen naar wit stucwerk. En de straat is heel divers van kleur en materialen, daarover maakte ik me geen zorgen. Maar toch... Gelukkig had ik snel een vergunning met ontheffing (als het zo heet) voor het bebouwde oppervlak.

Als jij je buitenblad vervangt dan neemt het volume toe. Het nieuwe blad is dikker dan het oude blad, toch? Ik heb zelf de indruk dat omgevingsdienst daar erg gespitst op is. En stiekem doen: de handhavers rijden ook rond voor illegale bouwactiviteiten...
Vooral eerlijk zijn en benadrukken dat het in het gemeentelijk beleid past, dat de architect dit niet had kunnen weten etc. (elk moreel argument hellemaal aangrijpen om de druk op te voeren). Succes!
Het valt allemaal wel mee met de architectuur en gemeente wil wel meedenken. Ik heb als ik het buitenblad zou verwijderen bijna 17 cm. ruimte om binnen de bestaande bebouwde ruimte te blijven. Met steenstrips die lijken op de bestaande gevel kan ik zelfs vergunningsloos bezig. Voor stucwerk moet ik een vergunning aanvragen.

Ik ga even afwachten wat de gemeente wel/niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ArnoudN schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

. Met steenstrips die lijken op de bestaande gevel kan ik zelfs vergunningsloos bezig.
zegt de gemeente dat? je sloopt waarschijnlijk teveel m3 om vergunningsvrij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
twain4me schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

zegt de gemeente dat? je sloopt waarschijnlijk teveel m3 om vergunningsvrij te zijn.
Het sloopafval van het buitenblad is ongeveer een kuub of 6/7. Dat is vergunningvrij.

Het gaat alleen om de gevel van de benedenverdieping. De bovenverdieping is bekleed met composiet. Dat pakken we op een later moment aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
H-W schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:12:
Helaas wordt dit zonder ingrijpende maatregelen onmogelijk dit na te isoleren zonder dat je jezelf allerlei ellende met vocht op je hals haalt. De beste optie is toch het buitenbad eraf, oude isolatie weghalen en opnieuw beginnen. Maar dat is niet mogelijk vanwege de architectuur in de wijk als ik dat goed gelezen heb. Het vullen van de bestaande spouwmuur zou ik niet adviseren, ten eerste moet dan echt alle isolatie eerst verwijderd worden, en ook alle vervuiling, en dan maar hopen dat je nieuwe isolatie overal vulling geeft. Een voorzetwand aan de binnenkant raad ik je ten zeerste af i.v.m. de garantie op vochtproblemen.
PIR met stucwerk is ook niet mogelijk, ik ken geen enkele fabrikant van PIR die daar garantie op geeft.
Ik zou met de gemeente in gesprek gaan en het belang van verduurzaming benadrukken. Misschien willen ze van jouw woning wel een voorbeeld maken voor de rest van de wijk?
garantie op vochtproblemen? wat voor horrorverhalen heb jij gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
cowandchicken schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:21:
Aminotherm/envirofoam kunnen vanaf 3cm resterende ruimte nog wel toegepast worden.

Ik heb mijn spouw van 5cm waar al 2cm steenwol in zat ook nagisoleerd.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
No Hands schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:14:
Uitzuigen kost geld idd maar stoken voor 3 euro per kuub kost nog meer. Het mooie van die hoge gasprijs is dat verduurzamen nu extra snel terugverdiend is.
Zal afhangen van de situatie/woning. Ik kom met mijn tussenwoning nu op 800m3 gas (straks <2.000kWh met warmtepomp) met een jammerlijke 5cm isolatie in de spouwmuur.

Daar is nog weinig terug te verdienen met ingrijpendere maatregelen. Voor een vrijstaande woning zal dit ongetwijfeld snel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
assje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Aminotherm/envirofoam kunnen vanaf 3cm resterende ruimte nog wel toegepast worden.

Ik heb mijn spouw van 5cm waar al 2cm steenwol in zat ook nagisoleerd.
Maar beide wil je niet in een spouw hebben waar al wol inzit. Er is geen bedrijf in Nederland die daarvoor gecertificeerd is. De kans dat dit op de lange duur problemen geeft in de spouw is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
No Hands schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:25:
Maar beide wil je niet in een spouw hebben waar al wol inzit. Er is geen bedrijf in Nederland die daarvoor gecertificeerd is. De kans dat dit op de lange duur problemen geeft in de spouw is enorm.
Dat is nou juist precies waarvoor deze sporten schuim toegepast worden:

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 02-10-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
assje schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:35:
[...]

Dat is nou juist precies wanneer dit toegepast wordt.
Dat weet ik maar dat het gebeurt wil niet zeggen dat het goed is. Vraag elk bedrijf wat het uitvoert maar eens of ze ervoor gecertificeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
No Hands schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:36:
Dat weet ik maar dat het gebeurt wil niet zeggen dat het goed is. Vraag elk bedrijf wat het uitvoert maar eens of ze ervoor gecertificeerd zijn.
Geen idee welke waarde een certificaat heeft maar:
Takkenkamp KOMO® procescertificaat SKGIKOB.011033.01.NL

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 02-10-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Website van Takkenkamp opent bij mij niet.
Dit certificaat https://www.skgikob.nl/ce...5189/SKGIKOB.012572.01.NL gaat uit van isoleren van een lege spouw met Aminotherm. Dat is wat Takkenkamp heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
No Hands schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:06:
Website van Takkenkamp opent bij mij niet.
Dit certificaat https://www.skgikob.nl/ce...5189/SKGIKOB.012572.01.NL gaat uit van isoleren van een lege spouw met Aminotherm. Dat is wat Takkenkamp heeft.
Envirofoam dan:
SKGIKOB.010657.02.NL Na-isolatie van spouwmuren met Thermisch isolerende spouwmuurvulling met Enverifoam®

Dan nog denk ik niet dat dit garanties geeft, vochtproblemen kunnen eerder duidelijk worden maar na 20 jaar weet je pas echt hoe het stand houdt.

Maar, wat voor problemen voorzie jij precies als gevolg van het opsluiten/comprimeren van de steen/glaswol?

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 02-10-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
assje schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Envirofoam dan:
SKGIKOB.010657.02.NL Na-isolatie van spouwmuren met Thermisch isolerende spouwmuurvulling met Enverifoam®

Dan nog denk ik niet dat dit garanties geeft, vochtproblemen kunnen eerder duidelijk worden maar na 20 jaar weet je pas echt hoe het stand houdt.

Maar, wat voor problemen voorzie jij precies als gevolg van het opsluiten/comprimeren van de steen/glaswol?
Ook dit attest is voor het vullen van een lege spouw.

Dezelfde problemen die bijvoorbeeld Insula ziet. Oud materiaal platdrukken maar drukt het overal gelijkmatig plat? Zo niet wat doet dat dan met verschillende isolatiediktes? Op de langere termijn het barsten van de 'plaat' schuim die er ontstaat zodat je allemaal koude bruggen krijgt, bij het aanbrengen van schuin ontstaat nogal wat vocht, komt dat er weer goed uit en zo nee wat ga je met vochtplekken binnen op je gevel doen, etc, etc.
Ik verzin dit niet zelf, ik praat gewoon een certificerende instantie na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-05 20:49
No Hands schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:35:
[...]

Volgens mij zijn die platen nooit van te voren al voorzien van steenstrips. Die komen er later pas op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
O085105116N schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Volgens mij zijn die platen nooit van te voren al voorzien van steenstrips. Die komen er later pas op.
www.thermosteen.nl

Dit zit op mijn gevel, voorgeplakt en wel. Ergens op dit forum is een stukje uitleg en foto's van het plaatsen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
No Hands schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

www.thermosteen.nl

Dit zit op mijn gevel, voorgeplakt en wel. Ergens op dit forum is een stukje uitleg en foto's van het plaatsen te vinden.
Ik heb een offerte bij ze opgevraagd. Eerste schatting klonk redelijk positief. Zeker ten opzichte van spouw isoleren en extra voorzetwand binnen realiseren. En de gevel zelf is nu ook niet mooi, dus daar moet ik ook wat mee.

Ik denk dat alles bij elkaar slopen en nieuwe buitengevel plaatsen niet veel duurder is. En ik voorkom veel problemen qua vocht en condens.

Bedankt iedereen voor alle reacties. Als het klaar is zal ik een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmate
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-12-2022
Mag ik vragen hoe duur jouw offerte ongeveer uitviel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:14
Ik ben wel benieuwd wat de gemeente eigenlijk zegt? Ik heb voor mijn woning ook met de architect van gemeente die verantwoordelijk is voor het goedkeuren om tafel gezeten. Het begin ging heel stroef, vooral mijn kant en klare oplossing die ik samen met een bouw bedrijf had bedacht was het vaak een Nee, dat gaan we waarschijnlijk niet goed keuren. Toen ik het omkeerde en hem om een oplossing vroeg(wat hij dan in mijn situatie zou doen) was er opeens veel mogelijk.
Dus wacht vooral niet te lang om met de gemeente om tafel te gaan zitten en dan de verantwoordelijke architect voor jouw wijk ook naar oplossingen te vragen om je woning beter geïsoleerd te krijgen.
Pagina: 1