invloed foutieve energielabel op waarde woning.

Pagina: 1
Acties:

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Beste,

Ik heb bij aankoop een foutief berekende energielabel ontvangen. Woning had voor sleuteloverdracht een voorlopig energielabel E en na aankoop kreeg ik een energierapport waarop stond Energielabel G.
Alle ander/naburige woningen in deze flat hebben energielabel E en hoger.

Op de label ontbreken de gegevens van de blokverwarming, omdat de adviseur geen toegang had tot de ketelruimte.

Ik vind dit echt heel jammer. Weten jullie wat in de invloed is op woningwaarde in de toekomst.

Mvg MedionAkoya

[ Voor 15% gewijzigd door MedionAkoya op 28-09-2022 14:17 ]

Trein?

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:11
Kun je het niet gooien op non-conform? Het is immers niet wat je had verwacht/zou krijgen.. Van E naar G is toch echt wel een verschil.. En in mijn mening zeker minder waarde. wat zou het kosten als je zelf van G naar E zou willen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

MedionAkoya schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:14:
Beste,

Ik heb bij aankoop een foutief berekende energielabel ontvangen. Woning had voor sleuteloverdracht een voorlopig energielabel E en na aankoop kreeg ik een energierapport waarop stond Energielabel G.

Alle andere en naburige woningen in deze flat hebben ok energielabel E.

Op de label ontbreken de gegevens van de blokverwarming, omdat de adviseur geen toegang had tot de ketelruimte.

Ik vind dit echt heel jammer. Weten jullie wat in de invloed is op woningwaarde in de toekomst.

Mvg MedionAkoya
Die zal mogelijk lager uitvallen. Misschien handig om contact op te nemen met de adviseur, zodat het rechtgetrokken kan worden?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Reptielenbrein schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:17:
Kun je het niet gooien op non-conform? Het is immers niet wat je had verwacht/zou krijgen.. Van E naar G is toch echt wel een verschil.. En in mijn mening zeker minder waarde. wat zou het kosten als je zelf van G naar E zou willen?
Kosten is 600 euro voor opnieuw inspecteren woning.
Aan de woning zelf worden er geen energiebesparende middelen aangebracht.

Trein?

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Outerspace schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:17:
[...]

Die zal mogelijk lager uitvallen. Misschien handig om contact op te nemen met de adviseur, zodat het rechtgetrokken kan worden?
Ik heb contact opgenomen met de energie-adviseur en die komt alleen als ik een offerte aanvraag.

Trein?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Woning had voor sleuteloverdracht een voorlopig energielabel
Als je wist dat het een voorlopig label was dan heb je precies gekregen wat je kon verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 03:15
Voor overdracht had er een definitief energielabel gevraagd moeten worden. Het voorlopige label is een schatting en daar kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:20:
[...]

Als je wist dat het een voorlopig label was dan heb je precies gekregen wat je kon verwachten.
Hoe bedoelt u?
Voorlopig energielabel was energielabel E.
Mijn woning is de enige woning van de hele flat met energielabel G. Dat is toch raar.

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 28-09-2022 14:23 ]

Trein?

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
n0pe schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:22:
Voor overdracht had er een definitief energielabel gevraagd moeten worden. Het voorlopige label is een schatting en daar kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Die kreeg ik na aandringen. ik heb meteen na aankoop gevraagd om een label.
Pas 1 maand na sleuteloverdracht kreeg ik er een. Makelaar zei dat de vorige bewoner/verkoper moeilijk was te bereiken. Niet erg vaardig met mails begreep ik van de makelaar. Vorige bewoner was boven 80 jaar en die was verhuisd.

[ Voor 29% gewijzigd door MedionAkoya op 28-09-2022 16:38 ]

Trein?

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
De vraag is nu. Als ik niets aandoe en de naburige woningen hebben een hogere energielabel maar hebben wel dezelfde gevel, ramen en ketel etc. Wat is dan de invloed dan op woz en taxatiewaarde?

Het wordt een heel strijd omdat makelaar en adviseur verder niets aan gaan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 28-09-2022 14:32 ]

Trein?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05
MedionAkoya schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:18:
[...]
kosten is 600 euro voor opnieuw inspecteren woning.
Beter zoeken ;) Bij mij was het 250,- 2 maanden terug en voor een appartement is het nog iets voordeliger.
Ik zou verkoper voorstellen de herkeuring te betalen en klaar.

Zelf zou ik nevernooit een woning met label G kopen of maar bekijken, in deze tijd ook geen label E maar dat terzijde.

[ Voor 14% gewijzigd door vassago op 28-09-2022 14:32 ]

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
vassago schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:31:
[...]

Beter zoeken ;) Bij mij was het 250,- 2 maanden terug en voor een appartement is het nog iets voordeliger.

Zelf zou ik nevernooit een woning met label G kopen of maar bekijken, in deze tijd ook geen label E maar dat terzijde.
Goede tip, ik zoek een andere adviseur. De adviseer die deze woning inspecteerde vraag nu 600 euro.
Niet heel erg klantvriendelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 28-09-2022 14:33 ]

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:00
MedionAkoya schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:33:
[...]

Goede tip, ik zoek een andere adviseur. De adviseer die deze woning inspecteerde vraag nu 600 euro.
Waarom is dat niet klantvriendelijk?
Als dat zijn prijs is, is dat zijn prijs...

De gasprijzen zijn op het moment ook niet erg klantvriendelijk, maar ja, ze zijn nu eenmaal hoog...

De makelaar / verkoper zal niet veel meer gaan doen, zij hebben je een definitief energielabel overhandigd dus voor de verkopende partij is het klaar.
Dat het niet bevalt kunnen zij ook niks aan doen.

En dat het zo'n groot verschil is t.o.v. de rest van het gebouw toont (voor mij) alleen maar aan dat een energielabel in dit geval een wassen neus is...
Ben benieuwd hoeveel verschillende labels je krijgt als je bij 5 partijen zo'n label aanvraagt.

PV Output

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
vassago schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:31:
[...]

Oke, tja. Niet handig. Maar aan wooncomfort merk ik niets van. Ik heb vrijwel geen tocht (dubbelglas-ramen en kozijnen komen uit 2004). Dat is een hele verbetering.

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 28-09-2022 14:40 ]

Trein?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05
MedionAkoya schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:33:
[...]
Ik had via https://woninglabel.nl/ gezocht naar een adviseur, krijg je betere prijzen dan direct lijkt het.

Aan de andere kant, als alle appartementen door dezelfde adviseur zijn beoordeeld, hoe moeilijk kan het zijn dat recht te trekken voor het jouwe? |:(

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
BK >>> WON

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37

Tazzios

..

Weten jullie wat in de invloed is op woningwaarde in de toekomst.
Indien dat het probleem is laat je hem bij verkoop toch opnieuw beoordelen.

Mogelijk zijn er dan verbetering doorgevoerd of is er weer een nieuw energielabel.

edit:
En het voordeel: Indien de gemeente het energie meeneemt in hun WOZ berekening betaal je nu minder dan je buren.

[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 28-09-2022 14:44 ]

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
vassago schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:41:
[...]

Ik had via https://woninglabel.nl/ gezocht naar een adviseur, krijg je betere prijzen dan direct lijkt het.

Aan de andere kant, als alle appartementen door dezelfde adviseur zijn beoordeeld, hoe moeilijk kan het zijn dat recht te trekken voor het jouwe? |:(
De adviseur geeft de andere woningen niet geïnspecteerd, dat hebben andere bedrijven gedaan.

Woning komt uit de jaren 60 en is in jaren 00 zwaar onder de handen genomen.
Nieuwe ventilatie, nieuwe ramen, nieuwe gevelplaten, nieuwe buitendeuren etc.

Het was ooit een huurwoning geweest. ik ben de tweede koper. De vorige bewoner was de de eerste koper van deze woning.

Trein?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
https://www.ilent.nl/onde...wen/energielabel-woningen

Het definitieve label had er al voor overdracht moeten zijn.
Invoering energielabel voor woningen
Begin 2015 zijn alle woningeigenaren door de Rijksoverheid per brief geïnformeerd over de energiezuinigheid van de woning. Zij ontvingen een zogenaamd voorlopig energielabel van hun woning. Voor het bepalen van dat voorlopige energielabel is gebruikgemaakt van enkele openbare gegevens, zoals het type en het bouwjaar van de woning. In die brief en de begeleidende brochure staat dat woningeigenaren dit voorlopige energielabel definitief (geldig) moeten maken, als zij hun woning gaan verkopen of verhuren. Als intussen energiemaatregelen (isolatie, dubbelglas, etc.) zijn genomen, zal het nieuwe energielabel gunstiger uitvallen dan het voorlopige energielabel.
En ja, ik heb weleens een briefje met bestuurlijke boete moeten aanvechten omdat we geen definitief label hadden bij verkoop van een slooppand.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:46:
https://www.ilent.nl/onde...wen/energielabel-woningen

Het definitieve label had er al voor overdracht moeten zijn.

[...]

En ja, ik heb weleens een briefje met bestuurlijke boete moeten aanvechten omdat we geen definitief label hadden bij verkoop van een slooppand.
Energielabel was achteraf gezien wel voor overdracht opgesteld maar niet met de partijen bij sleuteloverdracht gedeeld. Bij overdracht bij notaris was de ex-bewoner niet aanwezig en stuurde een eigen notaris die namens de ex-bewoner een handtekening zette.

De inspectie voor een energielabel werd pas na het biedproces gedaan. maar wel voor het sleuteloverdracht.
Ik was helaas goedgelovig, ik wist niet dat de inspecteur van de verkoper het lef had om een label toe te kennen zonder een ketel te inspecteren.

Trein?

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
MedionAkoya schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:36:
[...]

Energielabel was achteraf gezien wel voor overdracht opgesteld maar niet met de partijen bij sleuteloverdracht gedeeld. Bij overdracht bij notaris was de ex-bewoner niet aanwezig en stuurde een eigen notaris die namens de ex-bewoner een handtekening zette.

De inspectie voor een energielabel werd pas na het biedproces gedaan. maar wel voor het sleuteloverdracht.
Ik was helaas goedgelovig, ik wist niet dat de inspecteur van de verkoper het lef had om een label toe te kennen zonder een ketel te inspecteren.
Je gaat er vanuit dat iemand langskomt voor een energielabel :-) zover ik de laatste jaren kan zien, stuur je wat papieren op naar zo'n persoon en die doet iene-miene-moe en je krijgt label A/B/C/D/E/F. Dus alles wordt van achter de computer beslist.

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
UTMachine schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:56:
[...]

Je gaat er vanuit dat iemand langskomt voor een energielabel :-) zover ik de laatste jaren kan zien, stuur je wat papieren op naar zo'n persoon en die doet iene-miene-moe en je krijgt label A/B/C/D/E/F. Dus alles wordt van achter de computer beslist.
Hmm, zie daarom geen foto's in het energielabel-rapport?
Volgens mag je sinds 2021 niet meer alleen met een vragenlijst doen.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
UTMachine schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:56:
[...]

Dat is helaas achterhaald. Vroeger kon je daar mee wegkomen. Was je ook een miniem bedrag kwijt. Ik heb voor 2 euro een A label geregeld voor mijn huis. 10 jaar geldig.

Tegenwoordig moet je een echt rapport laten maken met huisbezoek. Gaat al snel richting de 400 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
MedionAkoya schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:22:
[...]

Mijn woning is de enige woning van de hele flat met energielabel G. Dat is toch raar.
Dat is zeker raar, tenzij er verschillen zijn in de appartementen kwa dubbelglas of andere maatregelen die iedereen heeft behalve jij. Als de appartementen daarin niet afwijken, dan navraag doen bij degene die het rapport heeft opgeleverd en hem/haar het verschil laten verklaren.

Wat betreft de blokverwarming, een goede VVE (ahum, kuch, bij ons is 't zo geregeld) heeft de gegevens voor de technische ruimte beschikbaar op papier. Zodat niet elke zelfbenoemde energierapporteur fysiek toegelaten hoeft te worden voor elke rapportage.
Nog mooier is natuurlijk dat je als VVE in één keer het energielabel regeld voor alle woningen. Dat lijkt mij een stuk voordeliger.

Ik zou me dus vooral niet blind staren op eventuele invloed op de woningwaarde, maar meer op het afwijkende energielabel t.o.v. de rest.

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Jouw aankoopmakelaar heeft zitten slapen. En jij ook. Ik zou de makelaar bellen wat hij hierin voor je gaat doen, je woning is een stuk minder waard dan voorgesteld en dit had vóór de overdracht in zicht moeten zijn. Eigenlijk voor het aflopen van evt. ontbindende voorwaarden. Een afwijzing of 2 voor een hypotheek als je vermeldt dat je een joekel van een studieschuld hebt is zo maar geregeld namelijk. Uiteindelijk is het de verkoper natuurlijk aan te rekenen. Ik zou hier echt werk van maken jegens de verkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door Tiffanylampje op 28-09-2022 17:28 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:03
Van de ene kant zie ik het probleem niet. Je woont er net en je wil het nu weer te koop zetten? Zo'n label zegt verder toch helemaal niets zolang je het huis niet verkoopt?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@MedionAkoya Heb je onderstaande reactie in je eigen topic al gelezen? Daar staat eigenlijk precies wát er nu aan de hand is :+

Tazzios in "invloed foutieve energielabel op waarde woning."

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Leuke case. Het definitieve energielabel is gewoon openbare data. Dus voor overdracht was dit door TS in te zien. Als koper heb je immers ook een onderzoeksplicht. Een voorlopig label zegt niet alles.

Ik meen dat het energielabel ook in de checklist van de notaris zit, dus had TS die daar ook in kunnen zien.

Al met al wel een matige actie vanuit de verkopende partij / verkoopmakelaar. Ik zou vanwege de slechte schouw toch aansturen op een nieuw label bij de makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:59
Mvg MedionAkoya
Als de aanvrager van een label niet wilt of kan meewerken in het verlenen van toegang tot de technische ruimte of op een andere manier geen documenten wilt of kan aanleveren dan moet de adviseur terugvallen op 'onbekend'. Dat trekt het label zwaar naar beneden.
Ik vermoed dat dat de reden is waarom jouw label slechter scoort dan de rest van het gebouw (tenzij jouw appartement veel meer verliesgevende oppervlaktes kent dan de rest van het complex).
MedionAkoya schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:45:
[...]

Woning komt uit de jaren 60 en is in jaren 00 zwaar onder de handen genomen.
Nieuwe ventilatie, nieuwe ramen, nieuwe gevelplaten, nieuwe buitendeuren etc.
Het label wordt gemaakt op basis van bewijslast. Het kan soms zijn dat renovaties niet meegenomen worden als de aanvrager van het label niet de bewijslast wilt of kan overhandigen. Of deze renovaties zijn meegenomen in het label is redelijk makkelijk te achterhalen door het label goed door te nemen.
kx22 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:49:
[...]
Als je je huis in 2000-2012 had verbouwd en alle duurzame stappen had ondernomen, kon je nog steeds een slechtere energielabel krijgen vanwege geen bewijs wat je aan hebt gedaan. Als je dakisolatie of spouwisolatie hebt gedaan in bvb 2002, heb je vast en zeker geen bonnetjes bewaard. En aangezien ze het visueel niet kunnen constateren heb je gewoon een slechte label.
Soms maar goed ook. Ik maak die energielabels en maak regelmatig mee dat klanten hun isolatiedikte van de woning twee keer zo dik inschatten dan wat ik daadwerkelijk meet :+.
Daarbij heb je 9 v.d. 10 keer zichtbare boorgaten bij na-isolatie gevels en mag ik dan de spouwdikte gebruiken als isolatiedikte. en 9 v.d. 10 keer kan ik van de dak isolatie de dikte meten bij bijvoorbeeld de luchtafvoer van de cv ketel .
De keren dat dat niet kan daar baal ik dan natuurlijk ook van. Maar het staat klanten vrij om zelf destructief onderzoek te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door saveljos op 28-09-2022 18:59 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:50
Rensjuh schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:38:
[...]

En dat het zo'n groot verschil is t.o.v. de rest van het gebouw toont (voor mij) alleen maar aan dat een energielabel in dit geval een wassen neus is...
Is het ook. Ik heb 2 weken geleden zo man langs gehad die de woonoppervlakte ging meten. Hij deed ook energielabels en in zijn ogen was het ook erg oneerlijk.
Als je je huis in 2000-2012 had verbouwd en alle duurzame stappen had ondernomen, kon je nog steeds een slechtere energielabel krijgen vanwege geen bewijs wat je aan hebt gedaan. Als je dakisolatie of spouwisolatie hebt gedaan in bvb 2002, heb je vast en zeker geen bonnetjes bewaard. En aangezien ze het visueel niet kunnen constateren heb je gewoon een slechte label.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Daarom altijd fotos maken van wat je hebt laten doen of zelf hebt gedaan. Met een meetlint erbij in het geval van isolatie

• Rukapul
  • Nu online
MedionAkoya schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:22:
[...]

Hoe bedoelt u?
Voorlopig energielabel was energielabel E.
Wat ik bedoel is dat je had moeten weten dat een voorlopig label geen definitief label is. (En dat een definitief label tot 2021 onvergelijkbaar is met daarna.)

Met dit gegeven had je prima voor het tekenen van het voorlopig koopcontract om het definitieve energielabel kunnen vragen. Alles daarna is te laat om er wat mee te kunnen.

Tenslotte, het zou pas raar zijn als definitieve labels van na 2021 fors verschillen (hoewel afwijkingen wel kunnen voorkomen als gevolg van bv eigen verbeteringen).

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47

paQ

TheBrut3 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:07:
Van de ene kant zie ik het probleem niet. Je woont er net en je wil het nu weer te koop zetten? Zo'n label zegt verder toch helemaal niets zolang je het huis niet verkoopt?
Eens

Als het G is geworden ipv E omdat die adviseur destijds niet bij de blokverwarming kon, lekker belangrijk dan.
Als er andere zaken spelen kan het natuurlijk wel belangrijk zijn.

Ik heb ook een G label huis gekocht. Me helemaal sufgeisoleerd. Als ik nu iemand laat komen wordt het ook B. Of misschien zelfs wel A.
Maar boeien… zo lang ik het niet te koop zet laat ik het lekker op G staan :z (positief voor de WOZ :+ )

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@saveljos Daarom is een 'energielabel' ook alleen maar interessant voor de 'koper' van een huis en niet voor een huidige bewoner óf verkoper van een woning.

Als je een eigen huis wilt verkopen dan kan een koper die 'waarde' van dat label gaan gebruiken om af te dingen op de, door de verkoper bepaalde, verkoopwaarde van dat betreffende huis. Wil je dat niet betalen als koper dan zoek je gewoon verder óf accepteer je dat huidige 'label' maar pas nadat je dat label als koper (óf aankoop makelaar) hebt laten bepalen zodat je de aankoop / verkoop prijs in balans hebt kunnen brengen voor een koper.

Ik bepaal als verkoper altijd nog steeds de prijs welke ik ergens voor wil krijgen.... Het staat een ieder vrij om daar anders over te denken én aan die prijs te gaan tornen middels 'labels' waar eigenlijk helmaal niemand wijzer van wordt (behalve de taxateur welke die labels 'bepaalt').

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-09-2022 01:32 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou het lekker zo laten, kan je mooi bezwaar mee maken bij de woz belasting.

Als je het over x jaar weer verkoopt vraag je gewoon een nieuw label aan, ik neem aan dat jullie de komende jaren die flat nog wel gaan verduurzamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Beste,

Alle ander/naburige woningen in deze flat hebben energielabel E en hoger.

Mvg MedionAkoya
Wat de invloed van de waarde van de woning is/was/wordt kun je niet zeggen. Hebben jij en de andere bieders bij het bieden op de woning rekening gehouden met dit energielabel?

Als je een hoger bod hebt uitgebracht op de woning vanwege het “gunstige” energielabel, dan had je in de voorwaarden van je bod kunnen opnemen dat het definitieve label gelijk moet zijn aan voorlopige label of hoger.

Bij de notaris had voor de overdracht het definitieve label bekend moeten zijn. Is daar niet over gesproken? Overigens, zelfs al kwam daar het lagere label naar boven, wat had je dan gedaan? Het was immers geen ontbindende voorwaarde. Had je niet getekend?

Je hebt nu in elk geval een label. Tegen de tijd dat je je woning gaat verkopen kan er zoveel veranderd zijn dat dit label misschien niet eens meer relevant is.

Al met al, lekker laten gaan wat mij betreft.

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:04:
Ik zou het lekker zo laten, kan je mooi bezwaar mee maken bij de woz belasting.

Als je het over x jaar weer verkoopt vraag je gewoon een nieuw label aan, ik neem aan dat jullie de komende jaren die flat nog wel gaan verduurzamen.
Dat is wel de bedoeling. Er word bij VvE gepraat over zonnepanelen op flat en er wordt een adviesbureau ingeschakeld die rapport gaat opstellen voor de hele flat maar ook van omliggende flats omdat de woningbouwvereniging dat wil. Flat is grotendeels van de woningbouwvereniging.

Mijn gevoel zegt dat deze drie kansrijk zijn: zonnepanelen, zonneschermen en aardgasvrij wonen.

Trein?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MedionAkoya schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:52:
[...]

Dat is wel de bedoeling. Er word bij VvE gepraat over zonnepanelen op flat en er wordt een adviesbureau ingeschakeld die rapport gaat opstellen voor de hele flat maar ook van omliggende flats omdat de woningbouwvereniging dat wil. Flat is grotendeels van de woningbouwvereniging.

Mijn gevoel zegt dat deze drie kansrijk zijn: zonnepanelen, zonneschermen en aardgasvrij wonen.
Als bewoner van zo'n flat ben je ook 'lid' van de VvE .... Hoe gaan ze daar van het aardgas af komen (als woningbouw vereniging) terwijl er ook particulieren als bewoner van dat complex aan die VvE deelnemen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:01:
[...]

Als bewoner van zo'n flat ben je ook 'lid' van de VvE .... Hoe gaan ze daar van het aardgas af komen (als woningbouw vereniging) terwijl er ook particulieren als bewoner van dat complex aan die VvE deelnemen?
De wbv heeft de benodigde meerderheid dus die beslist?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:04:
[...]

Suc-6 >:)

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:04:
[...]

Ja, helaas wel. En omdat de woningbouwvereniging ook de flats bezit aan de overkant en naast deze flat, willen ze bijv. voor energietransitie ook deze flats meenemen. Puur om kwantumkorting te kunnen krijgen.
Woningbouwvereniging heeft wel veel contact met de gemeente. Dus gemeente is meestal op de hoogte van wat de woningbouwvereniging van plan is met energie. Echter dat wil niet zeggen dat woningbouwvereniging dan ook subsidie gaan ontvangen van gemeente of Rijksoverheid.
Bijv. De flats in een ander wijk en ander woningbouwvereniging hebben wel subsidie gekregen om aardgasvrij te gaan wonen. Echter dit is een proef en niet iedereen is blij met dit initiatief.
Dus het kan zijn dat de ideeën om aardgasvrij maken het gebouw alleen slechter maken qua wooncomfort bij dit type flats.

Ik heb een mail verstuurd naar de beheerder van dit gebouw over de ketel. Want ik heb weinig vertrouwen dat de energie - adviseur moeite doet om dit zelf te gaan vragen.
Zoals jullie zeggen...om voor elk energielabel mensen toegang te geven tot de technische ruimte is natuurlijk wel zwaar onnodig. Ook omdat iemand deze ruimte moet openen met een sleutel.

Trein?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tiffanylampje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:23:
Jouw aankoopmakelaar heeft zitten slapen. En jij ook. Ik zou de makelaar bellen wat hij hierin voor je gaat doen, je woning is een stuk minder waard dan voorgesteld en dit had vóór de overdracht in zicht moeten zijn. Eigenlijk voor het aflopen van evt. ontbindende voorwaarden. Een afwijzing of 2 voor een hypotheek als je vermeldt dat je een joekel van een studieschuld hebt is zo maar geregeld namelijk. Uiteindelijk is het de verkoper natuurlijk aan te rekenen. Ik zou hier echt werk van maken jegens de verkoper.
Worst case is dat het hem €600 kost. De sleuteloverdracht heeft al plaatsgevonden, dus hij kan niks meer doen.

Zeker als er vanuit VvE nog maatregelen komen, zou ik gewoon lekker niks doen, en zodra je gaat verkopen betalen voor een nieuw energielabel. Of kijken of de huidige toch voor beperte kosten een update kan doen omdat die al geweest is, en alleen wat extra toegang hoeft te krijgen.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:40

flessuh

Set sail for fail!

Aangezien ik voor mijn werk energielabels maak (projectmatige bouw + utiliteit) kan ik hier wel wat over zeggen:
Dat de blokverwarming "incorrect" is ingevoerd omdat de adviseur geen toegang had tot de ketelruimte klopt; alles wat ingevoerd wordt moet bewezen worden en in een dossier gezet worden. Als er geen toegang is tot een ketelruimte val je terug op standaard waarden welke in bijna alle gevallen slechter zijn dan werkelijk.

Dit bewijs is ook bij een renovatie een flinke hindernis. Isolatie dient ook aangetoond te worden, dit kan met foto's of facturen waar het adres op staat.
Bijkomend nadeel is dat een renovatiejaar best wel invloed kan hebben het definitieve label (jaren 60 naar gerenoveerd jaren 00 doet best wel op je label als in een stap of 2) maar zonder bewijs is deze stap een stuk minder. Dit renovatiejaar mag ook enkel toegepast worden als 90% van de schil (ramen/deuren/muren naar buiten, niet andere appartementen) is aangepakt.

Wat betreft de 600 euro, er zijn genoeg ZZP'ers die het voor minder doen, maar het blijft een flink bedrag ten opzichte van het oude label aangezien er nu een adviseur langs moet komen. Het "oude" label wat vaak voor woningen gebruikt werd was wat documenten uploaden en officieel een controle daarvan door een adviseur, zonder bezoek. Deze controle werd vaak misschien even scrollen en klikken voor een euro of 10 :P
Dat bezoek van de adviseur zou wel moeten betekenen dat je een betere kwaliteit label krijgt, echter heb je nu dus de pech dat bepaalde zaken niet bekend/toegankelijk waren.

https://www.dutchsolarboat.com

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:23

inhico

pw

Het lijkt me dat in de nog steeds voordurende huizengekte een energielabel niet heel veel invloed heeft op de waarde. Zal misschien een paar potentiële kopers afschrikken, maar vooralsnog staan ze op veel plekken nog steeds in de rij om wat te kunnen kopen.
Wordt mogelijk wat anders als er meerdere appartementen tegelijk te koop komen te staan. En dan zal die invloed op de prijs sterk afhankelijk van wat er moet gebeuren om een beter label te krijgen (of beter: een lager verbruik te krijgen). Zolang je geen verkoopplannen hebt is het sowieso niet interessant. Interessanter is of je je energieverbruik kunt verminderen.

...

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 12:02
Onlangs ook een negatieve ervaring gehad met het energielabel als verkoper zijnde.
Echter zo lang het aanbod groter is dan de vraag, doet het niet heel veel met de prijs. Mijn huis is ook voor achterlijk veel geld verkocht ondanks het F label.
Was een vrijstaande woning waarbij energie echt wel een dingetje is!

Zelf zou ik in deze tijd geen woning kopen met een waarde hoger dan D overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@MedionAkoya

Ik zou het laten rusten bij de verkopende partij.
Maar wel actief mee gaan doen bij de VVE vergaderingen.
En alle buren motiveren om ook te komen om te stemmen op het volgende.

Je zegt dat ze flink willen verduurzamen, zonnepanelen en aardgasvrij.
Probeer het met je mede eigenaren het voor elkaar te krijgen dat er na de verduurzaming door een partij een energielabel voor elke woning gemaakt word.
Dan hoeft er maar eenmalig toegang verschaft te worden tot de installaties.

Dan heeft elke woning een nieuw actueel energielabel.

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
FRANQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:10:
@MedionAkoya

Ik zou het laten rusten bij de verkopende partij.
Maar wel actief mee gaan doen bij de VVE vergaderingen.
En alle buren motiveren om ook te komen om te stemmen op het volgende.

Je zegt dat ze flink willen verduurzamen, zonnepanelen en aardgasvrij.
Probeer het met je mede eigenaren het voor elkaar te krijgen dat er na de verduurzaming door een partij een energielabel voor elke woning gemaakt word.
Dan hoeft er maar eenmalig toegang verschaft te worden tot de installaties.

Dan heeft elke woning een nieuw actueel energielabel.
Inderdaad, ik vraag of de VvE-vergaderingen vaker gehouden kunnen worden.
Nu doen ze het 1 keer per jaar. Vind ik veel te weinig.
Door corona was het een keer dat er twee jaar tussen twee vergaderingen was.

UPDATE:
Ik heb gegevens van ketels ontvangen van VvE Hopelijk kan de energie-adviseur wat mee. Anders probeer ik nogmaals adresgegevens van de vorige bewoners naar boven te halen.

Trein?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MedionAkoya schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:51:
Nu doen ze het 1 keer per jaar. Vind ik veel te weinig.
Succes daarmee. Het is al pijnlijk moeilijk om 1x per jaar genoeg mensen bijeen te krijgen om je VVE vergadering rechtsgeldig te maken, laat staan vaker. Meestal is er een 2e vergadering uit noodzaak, niet omdat 1 te weinig is maar omdat je anders nul besluiten kan doen.

I have stability. The ability to stab.

• Rukapul
  • Nu online
inhico schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:44:
Het lijkt me dat in de nog steeds voordurende huizengekte een energielabel niet heel veel invloed heeft op de waarde.
Ik zit in een expat markt en een A-label wordt actief gebruikt om te adverteren en interesse te wekken bij potentiele kopers. Met succes (n=1, best bestede 5 euro ooit voor een definitief energielabel onder de oude regeling).

Bij C en lager is het allemaal niet zo relevant waarschijnlijk. E en G is beide bagger en energetisch lek.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 29-09-2022 12:20 ]

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
SmurfLink schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:14:
[...]

Succes daarmee. Het is al pijnlijk moeilijk om 1x per jaar genoeg mensen bijeen te krijgen om je VVE vergadering rechtsgeldig te maken, laat staan vaker. Meestal is er een 2e vergadering uit noodzaak, niet omdat 1 te weinig is maar omdat je anders nul besluiten kan doen.
Bij VvE vergadering komen inderdaad heel weinig mensen.
65 woningeigenaren kunnen stemmen en er komen maar 15. Wtf. Het gaat wel om honderdduizenden euro's waar men over praat.

Trein?

Pagina: 1