Snelbeton of betonmortel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tjapie1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 14:14
Bij mijn berging is de oude houten deur vervangen door een kunststof exemplaar. Hierbij is er een nieuwe kunststof dorpel op de oude betonnen dorpel geplaatst. Nu is er een strook tussen de dorpel en de vloer van de berging (bestaande uit 30x30 betontegels) overgebleven, zie ook foto's.

Deze strook wil ik 'volstorten' met beton en gelijk trekken met de bovenkant van de betontegels. Ik vroeg me af welk product ik hiervoor het beste kan gebruiken? Een tijd geleden heb ik Weber Beamix snelbeton gebruikt om een paal in de grond vast te zetten. Ideaal, water en snelbeton in een gat gooien zonder te hoeven mengen en met een paar minuten hard. Dit was echter onder grond en nu zit ik op maaiveldniveau, is er dan kans op scheurvorming en/of is een ander product aan te raden?

NB: In de bouwmarkt werd mij Weber reparatie betonmortel aangeraden, maar ik vraag me af of dat geschikt is voor zo'n groot gat. Daarbij zag ik bij de specificaties een maximale dikte van 50 mm staan en het gat is iets dieper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2ixOh5tFnn8WjYtWFwTrNsOcmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9TKMqMAqHn3KmX219S3A90a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OKGBdzxuv2RGOK-LSEtMopQYZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCftSduhkV0DyIixLJYKD9Uz.jpg?f=fotoalbum_tile

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Sja ik zou zeggen lapje folie, 2 zakken zandcement, even de dorpel afplakken en een droog goedje maken.
Aanstampen en klaar.
(misschien is 1 zak ook voldoende, moet je even de geul inhoud meten. Je haalt 12liter uit 1 zak van 25 kg)

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 28-09-2022 14:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Ik zou krimpmortel gebruiken, zeker omdat je met zomer/winter daar wel wat verschil zal hebben qua temperatuur. Krimpmortel heeft wel even nodig om uit te harden maar hou je geen scheurtjes aan over :)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41
Je zou de mortel nog kunnen verstevigen door er kunststofvezel doorheen te mengen, dat verbetert de sterkte en maakt het minder gevoelig voor scheurvorming.

Catch a smile out there!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Eens met @paQ , ik zou gewoon twee zakken zandcement halen, die zijn iets van 4€/25kg. Je kunt voor de zekerheid even de maten meten en zo de inhoud berekenen.

Afgelopen week heb ik er zo'n 22 zakken gemengd, huismerk van de Gamma. Ben wel tevreden over het eindresultaat kost ook geen drol.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Tjapie1
Wauw, dank voor de snelle antwoorden! Ik ben momenteel niet thuis, maar ik schat in dat de geul 100 x 10 x 6 cm, oftewel zo'n 6 liter. Een zak van 25 kg (of eigenlijk een halve) moet dus voldoende zijn!

Is een lapje folie (alleen op de bodem?) noodzakelijk of kan het ook op het zand als ik de huidige rommel heb weggehaald? En waarmee de dorpel afplakken, is dat om beschadigingen te voorkomen?
Lt.Mitchell schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:00:
Ik zou krimpmortel gebruiken, zeker omdat je met zomer/winter daar wel wat verschil zal hebben qua temperatuur. Krimpmortel heeft wel even nodig om uit te harden maar hou je geen scheurtjes aan over :)
Bedoel je daar de betonmortel mee die ze me in de bouwmarkt hebben aangeraden? Nu er nogmaals naar te kijken zie ik op de plaatjes dat een laagdikte van 80 mm mogelijk is i.t.t. de tekst die 50 mm aangeeft. Mijn berging is niet verwarmd, maar alsnog zal 'binnen' wel een andere temperatuur hebben dan buiten.

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:57
Paar klinkers of keien ertussen past niet? De binnenkant heeft toch al straatwerk als afwerking.

@True zandcement loop je bij een dorpel helemaal kapot. Dat is niet sterk genoeg.

[ Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2022 15:44 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Tjapie1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:35:

[...]

Bedoel je daar de betonmortel mee die ze me in de bouwmarkt hebben aangeraden? Nu er nogmaals naar te kijken zie ik op de plaatjes dat een laagdikte van 80 mm mogelijk is i.t.t. de tekst die 50 mm aangeeft. Mijn berging is niet verwarmd, maar alsnog zal 'binnen' wel een andere temperatuur hebben dan buiten.
Nee, mogelijks hebben ze dat zelfs niet in de bouwmarkt. Moet je even voor bij de 'winkel voor professionals' gaan.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:40:
Paar klinkers of keien ertussen past niet? De binnenkant heeft toch al straatwerk als afwerking.

@True zandcement loop je bij een dorpel helemaal kapot. Dat is niet sterk genoeg.
Ik ging er gemakshalve vanuit dat er nog iets overheen gaat. Bij ons hebben we het ook afgewerkt met egaline.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tjapie1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:35:
Wauw, dank voor de snelle antwoorden! Ik ben momenteel niet thuis, maar ik schat in dat de geul 100 x 10 x 6 cm, oftewel zo'n 6 liter. Een zak van 25 kg (of eigenlijk een halve) moet dus voldoende zijn!

Is een lapje folie (alleen op de bodem?) noodzakelijk of kan het ook op het zand als ik de huidige rommel heb weggehaald? En waarmee de dorpel afplakken, is dat om beschadigingen te voorkomen?

[...]

Ik zou normaal beton nemen (bv hornbach) de rand afplakken met een randstrook en vol blubberen , maar eerder nog zou ik overwegen om een paar stenen te pakken op maat te slijpen en ze gewoon in het gat te doen. Je kan eventueel ook zelf stenen op maat maken met beton :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik zou een paar van die 30x30 tegels die je er nu hebt inliggen op maat slijpen en erin leggen. Beetje vers zand eronder en netjes erin drukken en met de rubber hamer mooi recht leggen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 28-09-2022 16:23 ]

• Tjapie1
Het was inderdaad niet de bedoeling nog een afwerklaag (zoals egaline) over het beton te smeren. In 1x volblubberen leek me een strakker resultaat geven dan losse tegels erin, al ligt dat misschien ook aan mijn slijp skills :D

Als ik het goed begrijp zou deze betonmortel dus afdoende moeten zijn en een randstrook rondom / alleen bij de dorpel om thermische verschillen op te vangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ja, why not

Houd de mortel droog, dan kun je hem goed aanstampen.
En als je met je handen gaat werken: HANDSCHOENTJES AAN!

Anders heb je twee dagen later dit :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI0BFptByocA7NIf5d3MQ1jLnrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWQjJmrDXRwoAT5UpXcwA2V7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door paQ op 29-09-2022 11:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:28

_Arthur

blub

paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:53:
Anders heb je twee dagen later dit :+
Ik schep de beton/mortel/whatever nooit met mijn handen eigenlijk :+ Dus daar ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:57
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:22:
Ik zou een paar van die 30x30 tegels die je er nu hebt inliggen op maat slijpen en erin leggen. Beetje vers zand eronder en netjes erin drukken en met de rubber hamer mooi recht leggen.
Dit dus. Eventueel paar 10x10 steentjes (lijkt te passen) en je hebt zo het strookje gevuld zonder er later spijt van te krijgen. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:22:
Dit lijkt me het netste.
Pagina: 1