Met een app die een liniaal functie heeft (pixels tellen).
Je moet wel het formaat van referentieobjecten weten om dit op te lossen.
Als je de lengte van de persoon op de voorgrond weet en de hoogte van die ruitjes op de achtergrond kun je eea afleiden over de afstand.
Software zal dit niet zomaar automatisch kunnen, het plaatje bevat immers geen diepte informatie.
Je moet wel het formaat van referentieobjecten weten om dit op te lossen.
Als je de lengte van de persoon op de voorgrond weet en de hoogte van die ruitjes op de achtergrond kun je eea afleiden over de afstand.
Software zal dit niet zomaar automatisch kunnen, het plaatje bevat immers geen diepte informatie.
Als je wilt weten of de huidige eigenaar de gevel 2cm heeft opgeschoven denk ik dat je het kunt vergeten.
Je komt niet verder dan een redelijke schatting en ik vind het al knap als je nauwkeuriger dan 3 meter komt.
Wat je kunt doen is op meerdere manieren schatten en kijken of dat overeen komt.
1) er staat een deurpaneel rechts. Als je daar de lengte van kunt schatten kun je de daarmee de perspectieflijn van de muur volgen en kijken hoeveel deurpanelen er in passen.
2) er staan zo te zien 2 auto's achter elkaar. Zoek het type en de maten en schat de diepte op die manier.
Je komt niet verder dan een redelijke schatting en ik vind het al knap als je nauwkeuriger dan 3 meter komt.
Wat je kunt doen is op meerdere manieren schatten en kijken of dat overeen komt.
1) er staat een deurpaneel rechts. Als je daar de lengte van kunt schatten kun je de daarmee de perspectieflijn van de muur volgen en kijken hoeveel deurpanelen er in passen.
2) er staan zo te zien 2 auto's achter elkaar. Zoek het type en de maten en schat de diepte op die manier.
Probleem is je moet eigenlijk ook de brandpuntsafstand van de lens meenemen want dat bepaald hoe het perspectief zicht gedraagd.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Dank. De vorige eigenaar van dit pand (uit de foto) heeft een uitbouw a 2.4m lengte met een breedte van 4.8m onrechtmatig toegeëigend naar achteren toe. Op het stuk grond van de rechtmatige eigenaar. Allemaal zonder bouwvergunning, doorverkoop met akkoord notaris, etc. Behalve kadastrale tekening en oude/nieuwe archieftekeningen kloppen niet. Er is een "gat" a 2.4m ontstaan in het bouwarchief. En nu wil ik namens de klant dit stuk grond a €110K terugclaimen. Gaat richting een rechtzaak toe. En met schattingen wordt het lastig. Weet niet hoe overtuigend rechters schattingen beoordelen. Wil namelijk heel graag deze archieffoto ook nauwkeurig laten nameten o.i.d.Tarquin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:31:
Als je wilt weten of de huidige eigenaar de gevel 2cm heeft opgeschoven denk ik dat je het kunt vergeten.
Is het niet verjaard ondertussen? Als ik mij een aflevering van de Rijdende Rechter kan herinneren was dat geen 25 jaar?
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Voordat je een moeilijke exercitie gaat uitvoeren met waarschijnlijk onzeker resultaat. Heb je het kadaster al benaderd? Zij kunnen dit zo voor je nagaan en evt uitmeten (én zijn gezaghebbend bij conflicten).
If you can see, look. If you can look, observe
Phoe.
Ik neem aan dat je zelf alle routes naar het kadaster wel weet te vinden.
Ook kun je waarschijnlijk aan de stenen wel zien of er 2.4 meter is bijgebouwd want dat zal met een andere steen zijn gedaan.
En dat deze foto meer ter ondersteuning is.
Hij is best scherp maar scherper is beter. Ik kan bv helemaal niet zien of dat rechter raampje nu in een zijmuur zit of aan de achterwand.
Scan hem zo goed mogelijk in, en laat iemand die foto door Topaz of iets dergelijks halen; zo'n AI tool. Dan heb je meer detail en scherpte.
Ik neem aan dat je zelf alle routes naar het kadaster wel weet te vinden.
Ook kun je waarschijnlijk aan de stenen wel zien of er 2.4 meter is bijgebouwd want dat zal met een andere steen zijn gedaan.
En dat deze foto meer ter ondersteuning is.
Hij is best scherp maar scherper is beter. Ik kan bv helemaal niet zien of dat rechter raampje nu in een zijmuur zit of aan de achterwand.
Scan hem zo goed mogelijk in, en laat iemand die foto door Topaz of iets dergelijks halen; zo'n AI tool. Dan heb je meer detail en scherpte.
Zijn er meer foto's? En zijn er nog originele elementen van de foto aanwezig waardoor je kunt meten hoe groot het "in real life" is? Met tools als fspy icm Blender kun je aan de hand van de foto en perspectief de ruimte reconstrueren en als je de schaal kent ook de maten weten. Probleem aan deze foto is dat er érg weinig perspectieflijnen zijn om mee te werken.
Zie https://blenderartists.or...options-explained/1394133 voor de workflow
Zie https://blenderartists.or...options-explained/1394133 voor de workflow
[ Voor 12% gewijzigd door SnoeiKoei op 29-09-2022 08:49 ]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Pagina: 1