Plexiglas bevestigen op glas in lood raam met glaskit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• florf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-05 20:17
Heb dus enkel glas in lood raampjes, en wil er plexiglas voor zetten aan de buitenkant (binnenkant geen ruimte). En dan met knevels vastzetten.

Deze video zegt met puschuimband:

YouTube: Zelf een voorzetraam maken met knevels

maar dat gaat volgens mij maar 2 jaar mee. En er zitten wat groeven op het houtwerk van een paar mm diep. Plus de raampjes zijn donker groen. En die strips zijn allemaal zwart grijs of wit.

Dus leek me handiger om dennengroene Soudal glaskit te gebruiken.

Krijg ik het wss beter dicht + ziet er beter uit omdat je dan geen witte rand ziet.

Wat is nu beste manier om dit te doen? Op het plexiglas vierkant rondkitten met tape en dan met ducttape raam erop plakken tot het droog is? Hoe lang moet het drogen voor tape eraf kan? Zou het handig zijn om kit erop te doen en dan eerst een paar uur droog te laten worden en dan erop te zetten of maakt het niet uit als er wat regen op komt een paar uur later?

En zijn er dingen waar ik op moet letten die ik nog niet genoemd heb? Alle feedback welkom! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Oeh ik lees even mee.

Ik zit nog met een vergelijkbare issue op de to-do list.

1 ding wat misschien nog wel een probleem kan zijn --> vocht.
Als je hem rondom afkit is de ruimte tussen de "glas"platen hermetisch afgesloten, maar niet zonder vocht.
Onder invloed van kou en warmte van 2 kanten kun je dan condensvorming krijgen tussen de lagen.
Kwam laatst wel mensen tegen die (als permanentere oplossing) glas afstandhouders plaatsen en dan een nieuwe glasplaat er tegenaan. Maar dan de afstandhouders vullen met vochtvangend middel. Dan droogt die luchtlaag uiteindelijk uit en is het geen/minder een issue.

Maar heb er nog niet het fijne over uitgezocht.

PS: Bedankt voor de term knevels. Heb me eerder al blauwgezocht naar die dingen, maar zonder de naam te weten heb ik het nooit kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
florf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:05:
Heb dus enkel glas in lood raampjes, en wil er plexiglas voor zetten aan de buitenkant (binnenkant geen ruimte). En dan met knevels vastzetten.

Deze video zegt met puschuimband:

YouTube: Zelf een voorzetraam maken met knevels

maar dat gaat volgens mij maar 2 jaar mee. En er zitten wat groeven op het houtwerk van een paar mm diep. Plus de raampjes zijn donker groen. En die strips zijn allemaal zwart grijs of wit.

Dus leek me handiger om dennengroene Soudal glaskit te gebruiken.

Krijg ik het wss beter dicht + ziet er beter uit omdat je dan geen witte rand ziet.

Wat is nu beste manier om dit te doen? Op het plexiglas vierkant rondkitten met tape en dan met ducttape raam erop plakken tot het droog is? Hoe lang moet het drogen voor tape eraf kan? Zou het handig zijn om kit erop te doen en dan eerst een paar uur droog te laten worden en dan erop te zetten of maakt het niet uit als er wat regen op komt een paar uur later?

En zijn er dingen waar ik op moet letten die ik nog niet genoemd heb? Alle feedback welkom! :)
daar krijg je 100% vocht tussen glas in lood is niet dampdicht dus je krijgt de damp gewoon van binnen en dat condenseerd op de plexiglasplaat en verzameld zich onderin zoiets moet je eigenlijk ventilerend plaatsen en dan is de functie grotendeels verdwenen. In iedergeval is het verstandig om het demontabel te plaatsen zodat de boel schoon gemaakt kan worden en dus met rubber te werken ipv kit.

er zijn voorzetraam profielen en op kleur maken is niet zoon heel groot probleem
Afbeeldingslocatie: https://zantmanglas.nl/wp-content/uploads/2020/01/voorzetramen.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 28-09-2022 13:31 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44

paQ

Zit met een zelfde kwestie.

Ik wil polycarbonaat toepassen ter vervanging van glasblokken, die momenteel voor een groot glas in lood raam gemetseld zijn :| Aan de binnenzijde welteverstaan.

Maak me alleen een beetje zorgen over de isolatiewaarde.
Warmtegeleiding van plexi en polycarbonaat zijn vrij laag, lager dan van glas, maar toch vraag ik me af of de boel daardoor niet verergert.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 28-09-2022 13:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• florf
timberleek schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:18:
Oeh ik lees even mee.

Ik zit nog met een vergelijkbare issue op de to-do list.

1 ding wat misschien nog wel een probleem kan zijn --> vocht.
Als je hem rondom afkit is de ruimte tussen de "glas"platen hermetisch afgesloten, maar niet zonder vocht.
Onder invloed van kou en warmte van 2 kanten kun je dan condensvorming krijgen tussen de lagen.
Kwam laatst wel mensen tegen die (als permanentere oplossing) glas afstandhouders plaatsen en dan een nieuwe glasplaat er tegenaan. Maar dan de afstandhouders vullen met vochtvangend middel. Dan droogt die luchtlaag uiteindelijk uit en is het geen/minder een issue.

Maar heb er nog niet het fijne over uitgezocht.

PS: Bedankt voor de term knevels. Heb me eerder al blauwgezocht naar die dingen, maar zonder de naam te weten heb ik het nooit kunnen vinden.
Vocht kan weg via het glas in lood raam naar de binnenkant. Tenminste ik zie er sochtends aan de binnenkant altijd vocht op staan.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik neem aan dat dat vocht is dat uit de binnenlucht neerslaat tegen de binnenzijde van het koude glas.

Ik bedoel het vocht dat straks tussen de 2 lagen opgesloten zit. Dat zal neerslaan tegen de binnenzijde van het koude voorzetraam aan de buitenkant.

Of bedoel je dat je het glas in lood raam openzet aan de binnenzijde?
Dan kan het dan neergeslagen vocht inderdaad weg (maar zit er daarna wel weer nieuw vochthoudende lucht tussen de ramen, dus morgen is het weer beslagen).
twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:26:
[...]
glas in lood is niet dampdicht
Oh dat wist ik niet. Dan is het probleem al helemaal relevant. Dan gaat wat vocht absorberend middel ook geen soelaas bieden

[ Voor 22% gewijzigd door timberleek op 28-09-2022 14:26 ]

• florf
Nee zit aan de binnenkant vooral. Maar je zal wel gelijk hebben, want dan kan het net zo makkelijk ook naar de buitenkant.

Is er een manier om het vochtdoorlatend te maken zonder dat de koude lucht er door kan?

heeft niet zoveel zin als je er gaten in laat denk ik. Kan ik het net zo goed enkelglas laten. Aangezien investering toch rond 70e/m2 is.

Ik zit te denken het gewoon te proberen met 1 raampje, helemaal dicht en zien hoe het gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door florf op 28-09-2022 14:32 ]

• twain4me

twain4me

glas en lood zijn beide dampdicht alleen de aansluiting tussen lood en glas niet, zeker als het wat ouder is.
dus er gaat vocht tranport doorheen en dat condenseerd aan de binnenkant van de (plexi) glas plaat.
2 kleine gaatje onderin laten plus de mogelijkheid tot schoonmaken is in basis de manier waarop zoiets op de juiste manier wordt gedaan. opzich kan je allemaal dingen verzinnen zolang ze maar het zelfde effect geven. vocht afvoer en toegang. de boel dicht kitten is wat dat betreft twee beetjes beunen.

ik zou gewoon een bus verf op kleur laten maken en de voorzetraamprofielen op kleur spuiten (of bestellen op ralkleur) en die gebruiken. dat gaat gewoon vele jaren mee

• twain4me

twain4me

florf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:32:

Ik zit te denken het gewoon te proberen met 1 raampje, helemaal dicht en zien hoe het gaat.
dat kan je niet even proberen, daar gaat jaren overheen ;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Wij vinden het mooier, praktischer en het is meestal voordeliger om het glas-in-lood als voorzetraam te plaatsen. Het glas-in-lood zal dan aan de binnen van het isolatieglas op de glaslatten (of in een houten frame) worden gemonteerd. Met name de uitstraling aan de binnenkant van het voorzetraam is dan veel mooier. Jammer genoeg is dit bij kunststof kozijnen geen optie en is dubbelglas de enigste mogelijkheid.

De wijze van plaatsen verschilt per situatie en zal vooraf worden besproken.

Kans op condensatie tussen het glas-in-lood en het isolatieglas blijft aanwezig, maar is door het geventileerd op te stellen tot een minimum te beperken. Bovendien kan het glas-in-lood altijd eenvoudig worden uitgenomen om het schoon te maken.

Uiteraard geven wij op voorzetramen, net als op al het andere glas-in-lood dat niet tussen isolatieglas is ingebouwd, 10 jaar garantie tegen zakken, doorbuigen of andere fabricage fouten.
Dit lijkt mij eigenlijk de beste optie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• florf
Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:07:
[...]

Dit lijkt mij eigenlijk de beste optie.
Dat kost een vermogen. Richting de 1k euro per m2. Dat is alleen interessant als je geld teveel hebt en het voor het comfort doet.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Wat is nu beste manier om dit te doen? [...]

:+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• florf
Een andere optie zou zijn voor de ruitjes waarvan dat kan gewoon plexiglas aan beide kanten luchtdicht te doen. Kost zo'n 130e/m2. Maar dan is het wel super goed geisoleerd.

Wat zou de U waarde zijn als ik 2 gaatjes onderin laat? Nu zal het rond de 6 zijn, luchtdicht is <2.8. Met 2 kleine gaatjes 3.5?

• twain4me

twain4me

florf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:47:
Een andere optie zou zijn voor de ruitjes waarvan dat kan gewoon plexiglas aan beide kanten luchtdicht te doen. Kost zo'n 130e/m2. Maar dan is het wel super goed geisoleerd.
Iets op die manier lucht dicht maken lukt je echt niet, ik kom bijna dagelijks situaties tegen waar mensen wel even dachten iets luchtdicht te kunnen maken. en geloof mij als de boel gerenoveerd moet worden kost dat nog veel meer ;)

ik ga hier thuis ook het glas in lood wat ik wil behouden in dubbelglas laten plaatsen. ja het kost wat.. maar eigenlijk is al het andere aanmodderen. Ik heb overegens geen geld teveel. :+ raampje eruit halen dubbelglas erin en het raampje in het raamkozijn zetten is wat veel mensen een paar jaar geleden massaal deden. dit wat netter oplossen moet ook wel mogelijk zijn voor niet teveel geld.

[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 28-09-2022 16:08 ]

• florf
twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:55:
[...]

Iets op die manier lucht dicht maken lukt je echt niet, ik kom bijna dagelijks situaties tegen waar mensen wel even dachten iets luchtdicht te kunnen maken. en geloof mij als de boel gerenoveerd moet worden kost dat nog veel meer ;)

ik ga hier thuis ook het glas in lood wat ik wil behouden in dubbelglas laten plaatsen. ja het kost wat.. maar eigenlijk is al het andere aanmodderen. Ik heb overegens geen geld teveel. :+ raampje eruit halen dubbelglas erin en het raampje in het raamkozijn zetten is wat veel mensen een paar jaar geleden massaal deden. dit wat netter oplossen moet ook wel mogelijk zijn voor niet teveel geld.
Heb 2 glaszetters over de vloer gehad en die hadden het over prijzen van meer dan 1000 euro per m2. En zeiden dat het eigenlijk niet de moeite waard was. Tenzij je het voor comfort redenen doet. Aangezien je besparing nu zo'n 70-80e/m is met hoge gasprijzen. Buurman heeft het laten doen voor 3 of 4 boven raampjes, was iets van 4500e kwijt.

Het probleem is dat het houtwerk in de meeste glas in lood ramen vrij ondiep is en schuin afloopt. Dus moet dan gaan zitten snijden in dat houtwerk en aan beiden kanten het glas er luchtdict in krijgen. Wat een rot werkje is.

Bovendien rekenen glazen verkopers gewoon minimaal per m2. Dus als je een ruitje van 30 bij 60cm besteld rekenen ze vaak gewoon 1m2.

• twain4me

twain4me

florf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:53:
[...]

Heb 2 glaszetters over de vloer gehad en die hadden het over prijzen van meer dan 1000 euro per m2. En zeiden dat het eigenlijk niet de moeite waard was. Tenzij je het voor comfort redenen doet. Aangezien je besparing nu zo'n 70-80e/m is met hoge gasprijzen. Buurman heeft het laten doen voor 3 of 4 boven raampjes, was iets van 4500e kwijt.

Het probleem is dat het houtwerk in de meeste glas in lood ramen vrij ondiep is en schuin afloopt. Dus moet dan gaan zitten snijden in dat houtwerk en aan beiden kanten het glas er luchtdict in krijgen. Wat een rot werkje is.

Bovendien rekenen glazen verkopers gewoon minimaal per m2. Dus als je een ruitje van 30 bij 60cm besteld rekenen ze vaak gewoon 1m2.
dubbelglas moet helemaal niet luchtdicht geplaatst worden aan de buitenkant de onder kant moet kunnen ontwateren/ventileren. en voor dubbelglas is de minimale prijs doorgaans iets meer dan een halve m2.(0,65) tot kort geleden was het een halve m2 maargoed dat is mierenneuken :+

uiteraard is het financieel niet de "moeite" waard als je 1000 euro moet betalen. dat verdien je ook nooit terug op een klein stukje glas.. maarja je wilt het goed hebben, of niet. ik heb nu zelf gewoon een stukje XPS voor mijn meest lekke glas in lood raampje als het kouder is. Als het allemaal puur om de centjes gaat is dat de beste optie. ;)

• paQ

paQ

Maar wat doen dan 4mm plexiglas zoals in de ts als dat met tochtband wordt dicht gezet, isolatietechnisch?

• florf
twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:17:
[...]

dubbelglas moet helemaal niet luchtdicht geplaatst worden aan de buitenkant de onder kant moet kunnen ontwateren/ventileren. en voor dubbelglas is de minimale prijs doorgaans iets meer dan een halve m2.(0,65) tot kort geleden was het een halve m2 maargoed dat is mierenneuken :+

uiteraard is het financieel niet de "moeite" waard als je 1000 euro moet betalen. dat verdien je ook nooit terug op een klein stukje glas.. maarja je wilt het goed hebben, of niet. ik heb nu zelf gewoon een stukje XPS voor mijn meest lekke glas in lood raampje als het kouder is. Als het allemaal puur om de centjes gaat is dat de beste optie. ;)
Dubbelglas is normaal toch echt luchtdicht hoor. Anders heeft het weinig zin volgens mij. Als je het niet luchtdicht plaatst kan je beter gewoon plexiglas met een opening ervoor zetten. Veel goedkoper/makkelijker en ziet er als het netjes gedaan is best goed uit.

• twain4me

twain4me

florf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:54:
[...]

Dubbelglas is normaal toch echt luchtdicht hoor. Anders heeft het weinig zin volgens mij. Als je het niet luchtdicht plaatst kan je beter gewoon plexiglas met een opening ervoor zetten. Veel goedkoper/makkelijker en ziet er als het netjes gedaan is best goed uit.
het dubbelglas zelf wel ja, maar de plaatsing is niet aan 2 kanten lucht dicht, als je heel veel geluk hebt wel aan de binnenkant, maar buiten nooit.

• twain4me

twain4me

paQ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:31:
Maar wat doen dan 4mm plexiglas zoals in de ts als dat met tochtband wordt dicht gezet, isolatietechnisch?
reken maar 2 keer enkel glas (of 1 keer glas en 1 keer plexiglas) en rond het af naar beneden. (vanwegen het zwak ventileren)

• florf
Na even wat Googlen, zie ik hier behoorlijk wat details:

https://docplayer.nl/1282...-en-kostenindicaties.html
Samenvattend kan worden gesteld dat elk voorzetraam (Glas, Acryl of Polycarbonaat) met een enkele
luchtspouw van >15 mm < 20mm een extra isolatiewaarde aan het huidige raam toevoegt van Rc = 0,2
m2K/W. De binnen en buiten overgangswaarden zijn in deze getallen verrekend.
Met gewoon enkel glas (Ug = 5,8) met Rc = 0,17 en enkele Acrylplaat wordt het Rg = 0,37 m2K/W of
ongeveer de Rg waarde van normaal luchtgevuld dubbel glas.
Denk dat betere isolatiewaarde van een acryl plaat tov enkel glas het verschil maakt, ondanks dat het niet luchtdicht is.
het dubbelglas zelf wel ja, maar de plaatsing is niet aan 2 kanten lucht dicht, als je heel veel geluk hebt wel aan de binnenkant, maar buiten nooit.
Bedoel je dan dubbel glas aan 1 kant van het glas in lood? Ik had in gedachten glas aan beide kanten van het glas in lood.

[ Voor 24% gewijzigd door florf op 28-09-2022 18:06 ]

• paQ

paQ

twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:00:
[...]

reken maar 2 keer enkel glas (of 1 keer glas en 1 keer plexiglas) en rond het af naar beneden. (vanwegen het zwak ventileren)
maar tov glasblokken?

• twain4me

twain4me

glasblokken zijn wat lastig omdat de RC waarde afhankelijk is van de voegen maar ze doen het gemiddeld beter dan enkelglas. ik snap je opbouw nog altijd niet helemaal.. je hebt glas in lood met daar achter (binnenkant) glasblokken?

• paQ

paQ

twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:48:
[...]

glasblokken zijn wat lastig omdat de RC waarde afhankelijk is van de voegen maar ze doen het gemiddeld beter dan enkelglas. ik snap je opbouw nog altijd niet helemaal.. je hebt glas in lood met daar achter (binnenkant) glasblokken?
yep

LELIJK! maar ze doen het nieteens heel slecht.
Maar wil er vanaf.
Kozijn is 85x325
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtXaP8a6_WOqjxRhx8iNqPEVG_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LjYwyoIWiwGuZt2c0xwGhGyB.jpg?f=user_large

Zat eerst aan HR++ voorzetraam te denken, maar dan kom ik er natuurlijk nooit meer bij om schoon te maken... Nu ook niet, maar je ziet er toch niks van :')

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 28-09-2022 18:54 ]

• twain4me

twain4me

paQ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:51:
[...]

yep

LELIJK! maar ze doen het nieteens heel slecht.
Maar wil er vanaf.
Kozijn is 85x325
[Afbeelding]

Zat eerst aan HR++ voorzetraam te denken, maar dan kom ik er natuurlijk nooit meer bij om schoon te maken... Nu ook niet, maar je ziet er toch niks van :')
ik zou een raam aan de binnenkant maken. maar niet als 1 geheel zodat je ze open kan doen ik denk dat ik het van staal zou (laten) maken. je kan er ook gemateerd glas in doen _O-

• paQ

paQ

twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:57:
[...]

ik zou een raam aan de binnenkant maken. maar niet als 1 geheel zodat je ze open kan doen ik denk dat ik het van staal zou (laten) maken. je kan er ook gemateerd glas in doen _O-
van staal nog wel, en wat open kan?
Mag wat kosten :+

Een vast (houten) kozijn met glas, kost (geplaatst) al ca 1100.
Wil ik iets met 2 vleugels erin, dan is het haast x 2. Maar dan blokkeer je ook veel licht en zicht.

Wat ik ook nog zou kunnen doen, is het originele kozijn voorzien van folie (tesa moll), en dan zelf met deze profielen een leeg kozijn monteren. met 2 lengtes van 590 cm, kan ik het kozijn netjes uit voldoende lengtes maken. Kops monteren, vastzetten in de binnengevel, en daar dan vervolgens een (verwijderbare) 4mm lexan plaat in.

Dan moet ik tegen de 500 euro en een dag schelden er ook wel komen.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 28-09-2022 19:35 ]

• twain4me

twain4me

zolang het je comfort verbeterd is dat toch geen probleem? oOo

• paQ

paQ

twain4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:03:
[...]

zolang het je comfort verbeterd is dat toch geen probleem? oOo
naja.. ik zie de glasblokken maar 2 keer per dag he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
Nou heb rubber tochstrips gebruikt met een d profiel. Zonder ventilatie, er zitten 4 groeven boven en onder in het hout aan de buiten kant. En dat glas in lood ruitje is zo lek als wat volgens mij.

Als er teveel vocht in blijft kan ik hem er altijd af halen nu en alsnog een ventilatie gat maken.

Het wint geen schoonheidsprijs, maar vanuit de meeste hoeken ziet het er best ok uit. Die strips zouden een jaar of 8 mee moeten gaan.

Ga in October of November een warmte scan laten doen van mijn huis om te kijken waar nog warmte ontsnapt. Wil dan even testen met vs zonder.

Enige probleem is dat er gaten in het hout zitten. Moet nog een manier verzinnen om dat mooi dicht te maken zonder dat ik alles opnieuw hoef te schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51GuYXnFun9cugMQc7s0rLfnU1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrqYKYKjDc3hU8e8fIZCoRCR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door florf op 01-10-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
Voor de mensen die dit ook willen doen, zorg dat er 1-2mm ruimt tussen knevels en plaat zit boven en aan zijkant. Iets waar ik niet op gelet heb bij het plaatsen van 1e voorzetraampje. Plexiglas zet namelijk ongeveer 1-2mm uit als het heel warm wordt in de zomer.

Vraag me af hoe ik het goedkoop kan fixen. Is gelukkig maar 1 raampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• closie1979
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-12-2022
Hallo allemaal

Ik heb voorkant iets van 16 enkel glas ramen van 590 bij 640mm. Ook hier ben ik aan de slag gegaan met 2 testramen. 1x met glasfolie en 1x met plexiglas.

Het raam met glasfolie is qua aanzicht het mooiste aangezien je bijna niks ziet zitten. Ook heb ik geen condensvorming er tussen zitten. Nadeel, als er wel condens gaat ontstaan dan kan ik het folie niet meer verwijderen om schoon te maken. Daarbij is dit ook minder geluidsisolerend. Ik zit aan de wegkant

Bij het raam met de plexiglas is het iets minder mooi. Je ziet de tochstrip aan de binnen kant zitten (je kijkt natuurlijk door het plexiglas heen) en je ziet de knevels zitten( stuk of 10 per raam). Hierbij zie ik een heel klein beetje condens in de tussenlaag zitten wanneer ik de kachel opstook (die zit eronder) Voordeel bij deze variant is dat het je het plexiglas even kan verwijderen om schoon te maken. En beter geluidsisolerend.

Echter heeft er iemand tips om dat condens bij het plexiglas te elimineren? Ik kan mij voorstellen dat als ik de plexiglas plaat aanbreng in de winter met een kachel aan dat ik dan warme lucht opsluit die natuurlijk dan gaat condenseren. Zou ik dan de temperatuur in de woonkamer naar beneden moeten brengen die gelijk is aan de omgevingtemp? Maar wat gebeurt er dan als de temperatuur buiten dan evengoed nog eronder komt? Als ik 2 gaatjes maak onderop dan stroomt er toch ook weer warme lucht in?

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen

Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

closie1979 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:11:
Hallo allemaal

Ik heb voorkant iets van 16 enkel glas ramen van 590 bij 640mm. Ook hier ben ik aan de slag gegaan met 2 testramen. 1x met glasfolie en 1x met plexiglas.

Het raam met glasfolie is qua aanzicht het mooiste aangezien je bijna niks ziet zitten. Ook heb ik geen condensvorming er tussen zitten. Nadeel, als er wel condens gaat ontstaan dan kan ik het folie niet meer verwijderen om schoon te maken. Daarbij is dit ook minder geluidsisolerend. Ik zit aan de wegkant

Bij het raam met de plexiglas is het iets minder mooi. Je ziet de tochstrip aan de binnen kant zitten (je kijkt natuurlijk door het plexiglas heen) en je ziet de knevels zitten( stuk of 10 per raam). Hierbij zie ik een heel klein beetje condens in de tussenlaag zitten wanneer ik de kachel opstook (die zit eronder) Voordeel bij deze variant is dat het je het plexiglas even kan verwijderen om schoon te maken. En beter geluidsisolerend.

Echter heeft er iemand tips om dat condens bij het plexiglas te elimineren? Ik kan mij voorstellen dat als ik de plexiglas plaat aanbreng in de winter met een kachel aan dat ik dan warme lucht opsluit die natuurlijk dan gaat condenseren. Zou ik dan de temperatuur in de woonkamer naar beneden moeten brengen die gelijk is aan de omgevingtemp? Maar wat gebeurt er dan als de temperatuur buiten dan evengoed nog eronder komt? Als ik 2 gaatjes maak onderop dan stroomt er toch ook weer warme lucht in?

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen

Rene
Je krijgt het gewoon niet geheel droog en daarna luchtdichtafgesloten. een kleine opening onderin en gewoon afentoe schoonmaken is de enige echte mogelijkheid. zelfs als je het geheel afgesloten krijgt met bv kit zal er nieuwvocht binnen komen wat door het hout heen komt of in het geval van glas in lood ook langs het lood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
Wat ik gedaan heb is eerst helemaal dicht met rubber d profiel strips (geeft meeste flexibiliteit en gaat langer mee dan schuimstrips). En als er dan vocht tussenkwam heel klein stukje (paar mm per kant) eruit snijden met een stanley mes aan de linker en rechter onderkant.

Bij sommige raampjes was het helemaal niet nodig om een opening te maken en komt er geen vocht in te staan. En bij sommige raampjes moest ik wel 4-5mm eruit snijden om te zorgen dat er geen permanent vocht in blijft.

En zorg dat er een paar mm tussen zit, tussen raampje en knevels! Omdat ze uitzetten als het warm is.

[ Voor 10% gewijzigd door florf op 17-12-2022 18:14 ]

Pagina: 1