Eneco Toon als monitor gebruiken naast Tado

Pagina: 1
Acties:

• tuccie306
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-05 09:29
Beste forumleden.

Laatst zag ik iemand voorbij komen die zijn Toon gebruikte als monitor. Helaas kon ik niet vragen hoe hij dit werkend heeft gekregen.

Momenteel heb ik een Tado hangen voor het regelen van de Thermostaat en dit wil ik ook wel graag zo houden.

Gezien alle slimme apparaten in mijn woning, kan je deze ook bedienen met Toon. Maar vind leuker om het verbruik te kunnen zien en wat mijn zonnepanelen opleveren.

Weet iemand hoe ik de toon zo kan aansluiten dat ik hem puur als energie monitor kan gebruiken, zonder dat hij de thermostaat aanstuurt ?

Een betere optie zou de google nest hub zijn, echter hebben zij geen model die je fatsoenlijk en vlak aan de muur kan bevestigen.

Ik hoor het graag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:29
Hoi tuccie

Heb je al een oplossing gevonden?

Ik zou ook wel via toon de Tado willen bedienen…. Het kan wel via home assistent…. Maar das ook weer een heel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roen79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik ben ook erg benieuwd, heb een Toon en de informatie van Stroom en Gas verbruik en wat de zonnepanelen opleveren is leuk, maar zou liever een Tado gebruiken als Thermostaat.

Heb ook al gezocht of de info op een Google Nest Hub kan worden weergegeven. Tot op heden zonder resultaat. Mocht iemand eenzelfde situatie hebben, ben ik er benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
Hoi @HarryVSjoris @Roen79

Nee, ik heb helaas nog geen oplossing gevonden. Ik had zelf gehoopt deze op tweakers te vinden.

Wel weet ik dat tado en Toon niet kunnen samenwerken. Wellicht als je de toon zou rooten, er meer mogelijk is. Gezien toon ook met andere domotica kan samenwerken zoals hue, zou dit naar mijn inziens ook moeten kunnen met Tado.

Voor de google nest hub helaas ook geen oplossing mogen vinden. Enige wat ik heb gevonden is dat het via homeassistent gestreamd kan worden richting de nest hub. Gezien dit volledig open source is, kan je alles zo programmeren zoals je zelf wilt. Alleen werkt dit ook niet zo heel goed nog. Echter heb ik hier geen kaas van gegeten.

Zelf heb ik nu een Tado aan de muur hangen, welke ook is gekoppeld aan google nest hub. De Toon zou ik graag naast mijn Tado willen hangen, puur voor alle informatie omtrent gebruik en dergelijk. Zonder dat deze is aangesloten als thermosstaat. Ik weet dat dit mogelijk is, want heb dit eerder ergens gezien.

De drie draadjes die beneden binnen komen van de CV ketel. Ik weet het niet, maar ik vermoed dat het draadje dat de thermosstaat van voeding voorziet gewoon doorgelust moet worden richting de Toon. Zodat deze de stroom heeft om aan te gaan, zonder dat deze is aangesloten op de bediening van de CV.

Wellicht dat jullie hier wat aan hebben, of hier nog een aanvulling op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
Ik heb Tado aangesloten op de ketel.
En toon (rooten) als monitor niet verbonden met de ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@HarryVSjoris dus je gebruikt de Toon nu als monitor en de Tado om te bedienen?

Neem aan dat je dan draadloze Tado hebt en dan zoals aangegeven de Toon bedraad hebt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris
tuccie306 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:50:
@HarryVSjoris dus je gebruikt de Toon nu als monitor en de Tado om te bedienen?

Neem aan dat je dan draadloze Tado hebt en dan zoals aangegeven de Toon bedraad hebt aangesloten?
Toon is niet verbonden met de ketel, ik heb toon aangesloten op de ketel module opdat het display stroom moet hebben en op de ketelmodule zit de metermodule die naar slimme meter gaat.

Tado zit wel rechtstreeks op de ketel, met Tado regel ik de ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame190
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09-2023
Werkt idd uitstekend ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p3o
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-06 17:56

p3o

M.i. moet je voor Tado de Toon ketelmodule omzeilen. Voor display is niet per se contact met de ketel nodig. Daar sluit je dan wel je tado op aan. (draadloos/extra kabel). Toon display werkt via p1 kastje
:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagio55
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-12-2024
Vraagje dan maar: ik heb een voeding van 24 volt liggen, want Eneco dacht dat ik die bij een nieuwe ketelmodule nodig had... Maar die heeft al een 220V aansluiting. 8)
Is er een manier om de Toon1 voor totaal andere zaken te gebruiken. Als pc monitor bijvoorbeeld?
Ik weet inmiddels dat voor het scherm alleen driver boards moeten zijn, alleen een geschikte heb ik nog niet gevonden. Maar een deel zit vast ook in het board van de Toon1. Het scherm alleen is een TM070RBHG03, een oudje dus. Op ome Ali zie ik wel boards, maar geen idee welke geschikt is. Ook de touch moet aan te sluiten zijn. Maar als je de Toon kan misbruiken, scheelt dat een heel board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehardmking
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 18:40
Hoi, Je kunt je toon laten rooten (zie Marktplaats) hiermee maak je deze abonnementsvrij. je kunt m dan ook alleen inzetten om de P1 modules uit te lezen(Gas / Electra). voor je zonnepanelen heb je een aparte module nodig want je P1 leest alleen wat je teruglevert en niet je totale opbrengst.
Pagina: 1