Op dit moment staan alle AM5-moederborden in de Pricewatch met X670 chipset. Echter, een aantal bevatten een X670E, die echt andere features heeft dan de gewone X670. Kan dit gefikst worden?
*knip*
[ Voor 119% gewijzigd door Orion84 op 05-10-2022 08:28 . Reden: Off-topic ]
@Balance Ik heb werkelijk geen idee wat er met die chipsets is. Alle fabrikanten die ik heb bekeken (Asus, ASRock, Gigabyte, MSI) hebben het in de specs over de X670 chipset, daar waar ze elders in de omschrijving vaak X670E noemen. Vaak, maar ook niet altijd, check bijvoorbeeld deze pagina van Asus: https://rog.asus.com/nl/m...670e-e-gaming-wifi-model/, beschrijving en specs zeggen X670, maar de naam van het moederbord en een begeleidende afbeelding laten weer duidelijk X670E zien. Als ik bij AMD kijk, hebben ze het ook duidelijk over 2 verschillende chipsets: https://www.amd.com/en/chipsets/am5. Met als enige verschil dat de X670E als extra x16 lanes op PCI-e 5.0 heeft voor gpu's.
Aangezien alle fabrikanten dus lijken te kiezen om deze chipsets allemaal X670 te noemen, is het geen foutje meer te noemen, maar moet er wel een reden achter zitten. Ik ga eens kijken of ik wat contacten bij de betreffende fabrikanten kan vragen hoe het precies zit.
Aangezien alle fabrikanten dus lijken te kiezen om deze chipsets allemaal X670 te noemen, is het geen foutje meer te noemen, maar moet er wel een reden achter zitten. Ik ga eens kijken of ik wat contacten bij de betreffende fabrikanten kan vragen hoe het precies zit.
Als ik dit zie:Glaanie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:37:
@Balance Als ik bij AMD kijk, hebben ze het ook duidelijk over 2 verschillende chipsets: https://www.amd.com/en/chipsets/am5. Met als enige verschil dat de X670E als extra x16 lanes op PCI-e 5.0 heeft voor gpu's.
Dan bieden X670 en X670E exact even veel PCI-e lanes en USB-poorten in totaliteit. Geen extra lanes.
Met als gevolg dat ze allebei dezelfde schematische voorstelling hebben en op 1 slide passen.

De CPU heeft 28 PCI-e 5.0 lanes en het impliceert dat in de toekomst chipsets (bv X770) met PCI-e 5.0 4x aan de CPU aangesloten kan worden. Om de achterstand tov Intel Z690 (PCI-e 4.0 8x) in te halen.
Wat wel anders is voor de E versie, zijn de kwalitatief betere printbanen op een meer lagen printplaat die PCI-e 5.0 vanuit de CPU tot aan een PCI-e 16x slot moeten voeren. De non-E versie heeft goedkopere printbanen op een minder lagen printplaat dat slechts PCI-e 4.0 naar de GPU kan voeren.
Alles boven B650 (non-E) moet PCI-e 5.0 vanuit de CPU naar een M.2 slot voeren.
Bij Intel maken ze de onderscheid niet en het is afhankelijk van wat de moederbord fabrikant doet.
- Als ik in de PW alle Z690 moederborden filtert, dan zijn er 79 resultaten. Als ik ook op PCI-e 5.0 x16 filtert, dan zijn er 76 resultaten.
- Bij B660 is het 54 resultaten waarvan 15 PCI-e 5.0 x16 hebben.
Dus de moederborden allemaal onder X670 geklasseerd is voor mij niet verkeerd. De E-versie kan je vinden door te filteren PCI-e 5.0 x16 en dit houdt de moederbordfabrikanten die de verkeerde benaming gebruiken tegen.
edit: Laat ook maar. Krijg niet het gevoel dat het t.net echt iets interesseert.
[ Voor 94% gewijzigd door spone op 18-10-2022 12:41 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512