Vraag

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
Ik lees al een tijdje mee, maar heb pas sinds kort een (koop)woning. Vanwege de hoge energieprijzen, maar ook om te verduurzamen wil ik graag zonnepanelen laten plaatsen.

Probleem is dat ik bij mij in de regio weinig offertes krijg (vaak het bericht dat iedereen vol zit tot medio volgend jaar). Nu heb ik van een lokale zonneboer op de valreep toch een offerte gekregen. Het lijkt erg duur (EUR 1.27 per wattpiek), maar ik zie vooralsnog geen betere alternatieven in deze overspannen markt. Wachten lijkt mij ook niet echt verstandig. Wat denken jullie?

Mijn situatie:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKtp2CY7rjKmdXbwmQb2LY9-cYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/heDJvJdVD7iLO8NoBTbKh5ZN.jpg?f=user_large

Tuin op het zuiden.
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak van ongeveer 30m2
Schaduw
Volgens mij niet (en volgens de lokale zonneboer ook niet); geen hoogbouw of hoge bomen in de buurt en de hele dag door volle zon (in de zomer is het op de bovenverdieping vaak 35+ graden)
Jaarverbruik
Momenteel ongeveer 3.200 kWh, maar een beetje overcapaciteit voor toekomstige groei is gewenst
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase in huis
Budget en doel
Ik denk dat EUR 6.000 (ex btw) wel de max is. Het liefst gooien wij het dak vol (wat volgens mij moet lukken op ons dak voor dit budget)
Wie gaat het project uitvoeren
Lokale zonneboer
Bijhouden van data
Liefst zo simpel mogelijk.
Reeds verkregen offertes
Offerte voor 11 panelen van 405 Wp (totaal 4.455 Wattpiek met een jaarlijkse productie van 4.208 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm0MMYo-nNQ7sPimDtq5xikMAoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qpuhH0sr5R7gvpUT0g6aCXLy.jpg?f=user_large

Van dezelfde zonneboer ook (eerst) een offerte gekregen voor 9 panelen (die iets goedkoper is qua per wattpiek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W384hz4xk3l69fMUhC-D5WOT-60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/438rxB5sG6nQKOS1jVYaB9Vz.jpg?f=user_large
Regio
Kop van Noord-Holland (regio Alkmaar)

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen! Is dit acceptabel, of moet ik verder zoeken/wachten op afkoeling van de markt?

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op het eerste gezicht heel gek dat de prijs voor een grotere installatie duurder is per wattpiek dan de kleinere installatie.

Ga je dan gedetailleerd naar de offertes kijken, dan is de offerte van 9 panelen goedkoper vanwege een toeslag op 3 fase in de meterkast én de 3 fase omvormer is (natuurlijk) duurder.

EUR 1,27 is denk ik voor zo'n relatief kleine installatie op 3 fase geen heel gekke prijs. De enkelfase variant komt neer op EUR 1,20. Maar het blijft een simpele string omvormer, Chinese panelen en Chinese omvormer, wat overigens prima is voor jouw situatie.

Heb je een legplan? Is het dak met 11 panelen helemaal vol? Want als je budget 6000 is, kan je misschien nog een paneeltje extra kwijt.

Op welke termijn kan dit geplaatst worden?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53

timovd

Voorsprong door techniek

Ik mis een legplan. Op een plat dak is vaak Oost/West het beste omdat je vaak meer panelen kwijt kunt en je hebt minder ballast nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
En een vol dak neemt meer straling weg, scheelt misschien een graadje binnen;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:51
Ik heb zelf net een offerte akkoord gegeven voor 11 x 405wp (Longi) en een Solax 1 fase omvormer voor 5000 ex btw. Daarnaast nog een offerte gehad voor een 5800 ex btw, maar die was op basis van 12 x 385 trina panelen en een solaredge omvormer + optimizers. Dit beide regio Twente. Ik heb zelf een redelijk simpel dak (zuidwest, geen schaduw), dus gekozen voor de goedkopere oplossing ivm terugverdientijd. Je zou eens kunnen vragen of je weg komt met 1 fase 3600 watt omvormer en wat dit qua prijs doet. Dan heb je wel de capaciteit van de 11 panelen, maar niet de extra kosten van de 3 fase. Het kan zijn dat je dan een aftopping krijgt op zeer zonnige dagen, maar je zit nog wel binnen spec van het maximale PV vermogen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• jcneji
blackd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:23:
Op het eerste gezicht heel gek dat de prijs voor een grotere installatie duurder is per wattpiek dan de kleinere installatie.

Ga je dan gedetailleerd naar de offertes kijken, dan is de offerte van 9 panelen goedkoper vanwege een toeslag op 3 fase in de meterkast én de 3 fase omvormer is (natuurlijk) duurder.

EUR 1,27 is denk ik voor zo'n relatief kleine installatie op 3 fase geen heel gekke prijs. De enkelfase variant komt neer op EUR 1,20. Maar het blijft een simpele string omvormer, Chinese panelen en Chinese omvormer, wat overigens prima is voor jouw situatie.

Heb je een legplan? Is het dak met 11 panelen helemaal vol? Want als je budget 6000 is, kan je misschien nog een paneeltje extra kwijt.

Op welke termijn kan dit geplaatst worden?
timovd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:27:
Ik mis een legplan. Op een plat dak is vaak Oost/West het beste omdat je vaak meer panelen kwijt kunt en je hebt minder ballast nodig.
Legplan volgens de zonneboer is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfYobRQkuARL0U_uq9XHVzTpiso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FX5eZC7OI7Re6V9cSpUV46Ac.jpg?f=user_large

Niet het mooiste, maar 12 panelen past kennelijk net niet.

Zou in februari pas gelegd kunnen worden, maar dat leek mij niet gek gezien de huidige schaarste (of zie ik dat verkeerd?)
NoepZor schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:58:
Ik heb zelf net een offerte akkoord gegeven voor 11 x 405wp (Longi) en een Solax 1 fase omvormer voor 5000 ex btw. Daarnaast nog een offerte gehad voor een 5800 ex btw, maar die was op basis van 12 x 385 trina panelen en een solaredge omvormer + optimizers. Dit beide regio Twente. Ik heb zelf een redelijk simpel dak (zuidwest, geen schaduw), dus gekozen voor de goedkopere oplossing ivm terugverdientijd. Je zou eens kunnen vragen of je weg komt met 1 fase 3600 watt omvormer en wat dit qua prijs doet. Dan heb je wel de capaciteit van de 11 panelen, maar niet de extra kosten van de 3 fase. Het kan zijn dat je dan een aftopping krijgt op zeer zonnige dagen, maar je zit nog wel binnen spec van het maximale PV vermogen.
Dat scheelt toch al gauw EUR 700,- met mijn offerte (hoewel ik kwaliteit van materiaal niet kan vergelijken wegens gebrek aan kennis). Wanneer heb jij deze offerte opgevraagd als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53

timovd

Voorsprong door techniek

Probeer zelf eens een legplan te maken in SunnyDesignWeb met dakjes /\ of \/ als je een hoge dakrand hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:51
jcneji schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:27:
[...]

Dat scheelt toch al gauw EUR 700,- met mijn offerte (hoewel ik kwaliteit van materiaal niet kan vergelijken wegens gebrek aan kennis). Wanneer heb jij deze offerte opgevraagd als ik vragen mag?
Vorige week offerte laten uitbrengen. Ik ken de exacte verschillen ook niet, maar volgens mij is Longi en Solax ook Chinees en zal qua prijs ook wel bij elkaar in de buurt liggen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• jcneji
Inmiddels toch (met enig zeuren) nog een andere offerte gekregen. Ook voeg ik een oude offerte voor zonnepanelen via Budget Energie toe hieronder. Blijkt dat de meeste zonneboeren toch 9 panelen (blijven) adviseren vanwege (mogelijk) terugschroeving salderingsregeling. Afijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVqSzoYyA4wkGK4kJZPbi68EmlA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OvlqZievC4IAIQZVVodVECgm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsLmxfwHzen8RsHwEXBIV0_F9Eg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OUflzvE0WVs6nvXdZfc23H7y.jpg?f=user_large

Dan lijkt mij de eerste offerte toch het meest gunstig? Of verkijk ik me op kwaliteit materiaal/omvormer?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De offerte van zonneplan ontloopt de 9 panelen offerte uit de startpost niet veel. Zelfde merk panelen, qua omvorrmer Goodwe vs Huawei, vergelijkbaar voor jouw situatie.

Die offerte van budget energie is een SolarEdge systeem. Overkill voor jouw situatie. Je betaalt voor iets wat je niet nodig hebt (geen schaduw)

Van deze opties is de 11 panelen met goodwe omvorrmer tot nu toe de beste deal in jouw situatie.

Alleen ik zou zeker kijken of je met een oost west meer panelen kan plaatsen. Alles vol op Zuid levert zo te zien veel loze ruimte op.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
Wat is de lengte en breedte van het dak? Vierkante meters helpen niet zo

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jcneji
Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:28:
Wat is de lengte en breedte van het dak? Vierkante meters helpen niet zo
Het dak is 5.25 x 6.75 (zal wel ietsjes meer zijn dan 30m2 :))

Misschien dat 12 panelen lukt met een beetje proppen, maar als 3 verschillende partijen zeggen dat 11 de max is, dan ben ik geneigd dat te geloven denk ik

• Ronald
Ik heb er 12 op 4,8x5,3 liggen… maar dat gaat geen installateur zo leggen.

4 rijen van 3 /\/ portrait moet echt wel lukken met pittig grote panelen: https://www.solar-outlet.nl/denim-450-half-cut-perc.html

Pagina: 1