Vraag

• LuanG
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-04 16:10
Wij zijn recent verhuisd naar onze nieuwbouw woning waar een Flair 400 staat op zolder en de technische ruimte.

Nu wordt er aanbevolen om deze op stand 2 te zetten, wanneer er iemand thuis aanwezig is.
Ik werk veel thuis en merk dat ik me irriteer aan het geluid.

Het lijkt niet de luchtstroom te zijn, maar de motor van de WTW. (Niet het geluid van de WTW motor zelf wanneer je er naast staat, maar het motor geluid wat denk ik door leidingen wordt geblazen)
De installateur heeft de 'sterkte' van stand 2 al verlaagd, waardoor het al iets beter is.

Nu blijkt het dat ik supersonische oren heb, want bij gebruik van stand 1, hoor ik ook een laag/zoemend geluid.
Het is dan wat muisstil en ik merk dit juist wanneer ik probeer te slapen.

De installateur wil nog de geïsoleerde flexibele geluidsdemper vanaf de WTW naar de leiding vervangen met een langere, in de hoop dat het meer dempt.

Mijn vraag: is het normaal dat je geluid van de WTW (motor) door de leidingen hoort in stand 1?

Volgens mij zit er bij elke ventiel al een geluidsdemper. Heeft het zin om extra dempers daar te plaatsen?

Alle reacties

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Brom kan een resonantie zijn in het luchtkanaal, die aangeslagen wordt door de ventilatorbladen of luchtstroom. Als het motortoerental verandert, hoor je dan de bromtoon van toonhoogte veranderen? Blijft hij tijdens deze verandering constant in sterkte of wisselt het? Zijn het de toevoer- of afvoerventielen waar het geluid uit komt?
LuanG schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:30:
Volgens mij zit er bij elke ventiel al een geluidsdemper.
Een ventiel is te klein om een geluidsdemper te huisvesten.
LuanG schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:30:
Volgens mij zit er bij elke ventiel al een geluidsdemper. Heeft het zin om extra dempers daar te plaatsen?
Extra dempers hebben zeker zin. Ik weet alleen niet of je ze kwijt kan bij de ventielen. Op zolder nabij de ventilatiekast is een logische plaats.

Wat de installateur voorstelt klinkt logisch. Dat zou ik eerst even afwachten. Mocht het onvoldoende helpen, dan kan je aanvullend kijken naar dempers (eigenlijk zijn dit geen dempers maar reflectors) die je ín je kanaal plaatst. Deze hinderen de luchtstroom dus dit zou ik bewaren als laatste optie.
https://www.akoestiekwink...r-voor-ronde-luchtkanalen

[ Voor 77% gewijzigd door TBTL op 28-09-2022 11:08 ]

• LuanG
TBTL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:37:
Brom kan een resonantie zijn in het luchtkanaal, die aangeslagen wordt door de ventilatorbladen of luchtstroom. Als het motortoerental verandert, hoor je dan de bromtoon van toonhoogte veranderen? Blijft hij tijdens deze verandering constant in sterkte of wisselt het?
In stand 1 'lijkt' het geluid constant te zijn, of te laag, dat ik het niet hoor.
In stand 2 hoor ik de bromtoon wel van hoogte veranderen. Dit lijkt mij toch gek, omdat het 1 stand is en de WTW ook constant geluid zou moeten doorvoeren? (Ik ben een leek)

[...]
Een ventiel is te klein om een geluidsdemper te huisvesten.
Over wat voor soort geluidsdempers heb jij het?
Ik dacht aan zoiets: https://www.bouwsales.nl/...RnTssVfzSUvxoCEcsQAvD_BwE

Maar zojuist even gekeken en volgens mij heb ik daar helemaal geen ruimte voor, dus ik denk dat je gelijk hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Zk8VDof_FHePrnWOgLSeD1hoLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl752mJSuVkndQouCC7upSGm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcEjCY9ELx5-yuXcr2-Q2sf8fRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w78Lf13mqT8VE6jNH5rKssXv.jpg?f=fotoalbum_large

[...]
Extra dempers hebben zeker zin. Ik weet alleen niet of je ze kwijt kan bij de ventielen. Op zolder nabij de ventilatiekast is een logische plaats.
Aan wat voor soort demper moet ik dan denken?
Een starre demper voor spirobuis is fysiek groot en dempt de allerlaagste tonen niet zo goed. Hoe dikker de demping (meestal 5 of 10 cm), hoe beter de demping in de lage tonen.

Bij een flexibele demper speelt dit niet. Die laat de lage tonen gewoon door de wand van de buis naar buiten gaan.
Het gaat niet om het geluid die door de wand van de buis naar buiten gaat, maar het geluid die er doorheen gaat.

Ik gok dat de oplossing van de installateur dus geen toegevoegde waarde heeft.
Want de functie van deze buis is alleen voor het geluid naar 'buiten' de technische ruimte?

Hierbij een foto van de buis, die dus verlengd gaat worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG37hCSvCdbkrSEDfyfjRcNBUIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiUhSIt0ernb95lb9BZCe11n.jpg?f=fotoalbum_large

• TBTL
  • Niet online
LuanG schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:08:
In stand 1 'lijkt' het geluid constant te zijn, of te laag, dat ik het niet hoor.
In stand 2 hoor ik de bromtoon wel van hoogte veranderen. Dit lijkt mij toch gek, omdat het 1 stand is en de WTW ook constant geluid zou moeten doorvoeren? (Ik ben een leek)
Wat ik me afvroeg was eigenlijk wat er tussen de standen standen gebeurt. Als je de schakelaar op een andere stand zet en het ventilatortoerental wijzigt. Hoe is dat?
Over wat voor soort geluidsdempers heb jij het?
Ik had zoiets in mijn hoofd:
https://www.ventilatielan...0-mm-100-mm-isolatie.html
Op wol/schuim gebaseerde dempers moeten gewoon groot zijn om goed te werken.

Wat jij laat zien is inderdaad compacter. Hoewel het wordt verkocht als 'demper', is het akoestisch gezien eigenlijk een reflector. Ook een oplossing. Omdat zo'n ding de luchtstroom wat hindert (waardoor de ventilator weer harder moet werken voor dezelfde luchtstroom), zou ik het geluid eerst zoveel mogelijk met dempers verminderen en daarna pas deze dingen gebruiken.
Het gaat niet om het geluid die door de wand van de buis naar buiten gaat, maar het geluid die er doorheen gaat.

Ik gok dat de oplossing van de installateur dus geen toegevoegde waarde heeft.
Want de functie van deze buis is alleen voor het geluid naar 'buiten' de technische ruimte?
Ik denk dat ik het niet goed beschreef. Wat ik bedoelde is dat een flexibele demper prima is om te voorkomen dat geluid van de ene kant van de buis naar de andere kant komt. Er lekt wel een hoop geluid door de wand van de buis heen (dus naar je zolder / technische ruimte, waar het niet erg is). Ik denk dus dat het voorstel van je installateur zinvol is. :)

[ Voor 90% gewijzigd door TBTL op 28-09-2022 11:30 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Die geluidsdemper is wel heel kort en ja, die is er ook voor om het motorgeluid in het kanaal te dempen, niet enkel erbuiten. Meestal wordt een demper van >1 meter voorgeschreven. Dit lijkt op max 60 cm.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• LuanG
TBTL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:17:
[...]

Wat ik me afvroeg was eigenlijk wat er tussen de standen standen gebeurt. Als je de schakelaar op een andere stand zet en het ventilatortoerental wijzigt. Hoe is dat?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar als ik van stand 1 naar stand 2 ga, dan slaat de WTW aan en schiet de toerental omhoog (meer geluid) en vervolgens blijft dat constant.
Wat jij laat zien is inderdaad compacter. Hoewel het wordt verkocht als 'demper', is het akoestisch gezien eigenlijk een reflector. Ook een oplossing. Omdat zo'n ding de luchtstroom wat hindert (waardoor de ventilator weer harder moet werken voor dezelfde luchtstroom), zou ik het geluid eerst zoveel mogelijk met dempers verminderen en daarna pas deze dingen gebruiken.
Lijkt me dan niet echt een optie, aangezien ze dan alles opnieuw moeten gaan meten.
Dan wordt het denk wel een duur geintje. (Misschien uiteindelijk toch overwegen, aangezien een slapeloze ik ook niet echt gezellig is)
Ik denk dat ik het niet goed beschreef. Wat ik bedoelde is dat een flexibele demper prima is om te voorkomen dat geluid van de ene kant van de buis naar de andere kant komt. Er lekt wel een hoop geluid door de wand van de buis heen (dus naar je zolder / technische ruimte, waar het niet erg is). Ik denk dus dat het voorstel van je installateur zinvol is. :)
Dat klinkt dus hoopvol, dankjewel!
Ik laat de installateur wel flexibele demper vervangen voor een langere.
Het ziet er dan minder 'strak' uit, maar dat maakt me niet zoveel uit. Als ik maar weer geluidloos kan slapen.

Mocht dat het 'probleem' niet oplossen, dan ga ik kijken of ze zo'n Econox geluidsdemper kunnen plaatsen.

Nu is een WTW volgens mij best 'nieuw' en wordt het vaak in nieuwbouw woningen geplaatst, verbaas ik me er wel over dat ik op Google weinig andere mensen kan vinden die hetzelfde als ik ervaar.

Nogmaals, ik zal wel supersonische oren hebben 8)7

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:07
LuanG schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:54:
[...]

Nu is een WTW volgens mij best 'nieuw' en wordt het vaak in nieuwbouw woningen geplaatst, verbaas ik me er wel over dat ik op Google weinig andere mensen kan vinden die hetzelfde als ik ervaar.

Nogmaals, ik zal wel supersonische oren hebben 8)7
Ik ken de wijzigingen in het bouwbesluit niet uit mijn hoofd, maar ons vorige huis uit 2001 had al een WTW. Er zal dus best een grote groep woningen zijn die er eentje hebben, mogelijk zonder de problemen die jij ervaart.

• LuanG
Ik zag trouwens een deuk in de spirobuis (invoer lucht vanaf WTW naar de kamers)

Kan dit nog voor extra geluid zorgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDEKmDyXmpyRdMp_Z3BqWYE4NeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnvvJghMiiJQ05MwkF89v4mM.jpg?f=fotoalbum_large

• TBTL
  • Niet online
Een ondiepe deuk maakt gelukkig niet uit.

• LuanG
Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:28:
Die geluidsdemper is wel heel kort en ja, die is er ook voor om het motorgeluid in het kanaal te dempen, niet enkel erbuiten. Meestal wordt een demper van >1 meter voorgeschreven. Dit lijkt op max 60 cm.
Zojuist 48cm gemeten.
Op de website van Brink lees ik idd dat dat minimaal 1 meter moet zijn.

Dankjewel.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
loeberce schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:01:
[...]

Ik ken de wijzigingen in het bouwbesluit niet uit mijn hoofd, maar ons vorige huis uit 2001 had al een WTW. Er zal dus best een grote groep woningen zijn die er eentje hebben, mogelijk zonder de problemen die jij ervaart.
Dat was in principe alleen Vathorst. :+

We zijn pas met BENG echt genoodzaakt om WTW te gebruiken, voor die tijd kon het zonder met MV+gevelroosters.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:07
Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:33:
[...]

We zijn pas met BENG echt genoodzaakt om WTW te gebruiken, voor die tijd kon het zonder met MV+gevelroosters.
Alhoewel ons huis niet in Vathorst stond verklaart dat wel waarom ons huidige huis uit 2004 dan weer gewoon MV met roosters heeft. Gemiste kans wat mij betreft.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:33:
[...]

Zelfs met BENG wordt het nog niet altijd toegepast. Zo streng is BENG nu ook weer niet.

Er zijn in Nederland ruim 1 tot 1,5 miljoen woningen uitgerust met balansventilatie / WTW.

Toevallig woon ik zelf in een woning uit 2005 met een WTW. De originele kast (een Zehnder 90/91) zit er nog steeds in, zij het dat de bewegende onderdelen al wel een keer zijn vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-04 11:55
ik heb in principe hetzelfde probleem. met verschillen, denk ik. de wtw is aangesloten op de toevoer van de warmtepomp. iedere keer als de wp aanslaat hoor je vanuit de keuken waar de 2 afvoerventielen zitten een enorme ruis door het hele huis. maar vooral in de ruimte boven het plafond, waar de buizen lopen. en het is een houtskelet huis met plafonds en vloeren van hout. heb in de ventielen 2 dempers geplaatst, die van 25 cm, grijs met groen gaas erom. maar er blijft dan weinig ruimte over voor de lucht. ik heb zehnder al gebeld. die weten zo ook geen oplossing. misschien een foamdemper direct in de afvoer bij de wtw? eigenlijk hoor ik de wtw niet behalve als de wp aanslaat met veel geruis, en gesuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuanG
ijtsehummel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:50:
ik heb in principe hetzelfde probleem. met verschillen, denk ik. de wtw is aangesloten op de toevoer van de warmtepomp. iedere keer als de wp aanslaat hoor je vanuit de keuken waar de 2 afvoerventielen zitten een enorme ruis door het hele huis. maar vooral in de ruimte boven het plafond, waar de buizen lopen. en het is een houtskelet huis met plafonds en vloeren van hout. heb in de ventielen 2 dempers geplaatst, die van 25 cm, grijs met groen gaas erom. maar er blijft dan weinig ruimte over voor de lucht. ik heb zehnder al gebeld. die weten zo ook geen oplossing. misschien een foamdemper direct in de afvoer bij de wtw? eigenlijk hoor ik de wtw niet behalve als de wp aanslaat met veel geruis, en gesuis.
Ik denk dat jij een lucht wamtepomp hebt.
Wij hebben een water warmtepomp welke in de trapkast staat, dus daar geen last van. (WTW op zolder)

Inmiddels hebben ze de geluidsdemper vervangen voor een langere en merk wel minimaal verschil.

Sowieso zet ik als ik alleen thuis werk de WTW op stand 1.
Stand 2 is niet te doen en zet ik aan als er visite is.
Pagina: 1