Kwh per maand/jaar verbruik nieuwbouw WTW, warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Icrolux
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 09:36
Ik overweeg te verhuizen naar een nieuwbouwwoning met WTW en een warmtepomp, een zogeheten nul op de meter woning. De makelaar vertelt altijd leuk dat de huidige eigenaren 4 euro per maand betalen voor de energie maar kan nooit antwoord geven op de vraag hoeveel kwh de woning nou helemaal verbruikt.

In mijn huidige woning verbruiken we 900 kuub gas en 3500kwh elektriciteit per jaar.

Mijn vraag is: hoeveel kwh verbruikt een moderne woning met een WTW, vloerverwarming en een warmtepomp per jaar/maand?

De grap is namelijk dat het salderen nu nog erg gunstig uitpakt maar dit wordt ieder jaar met 8% afgebouwd tot 2030, in 2030 is het dus volledig afgelopen met salderen en dan krijg je bij de meeste energieleveranciers nog 0,05 cent per opgewekte kwh. Dit terwijl je nu voor 70 cent per geleverde kwh gaat afnemen. Het gunstigste teruglever tarief lijkt nu 11 cent te zijn (greenchoice) per kwh maar dat gaat je nog steeds een berg met geld kosten naarmate 2030 nadert.

Ik wil dus graag van een aantal mensen hier weten hoeveel stroom hun nieuwbouw nul-op-de meter woning verbruikt per maand/jaar zodat ik kan uitrekenen wat dat geintje gaat kosten in 2030, de energiecrisis gaat de eerste decennia niet opgelost worden dus lijkt me dat handig om nu uit te zoeken alvorens een dure nieuwbouwwoning aan te schaffen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:08
Dat verschilt natuurlijk enorm per situatie, maar als ik om me heen kijk zitten ze rond de 7500 a 10000kWh per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het wetsvoorstel van afschaffen van salderen is nog niet goedgekeurd, Maar in het voorstel staat ook dat er een redelijke vergoeding moet zijn van 70-80% van het tarief.

Als je een voorschot neemt op afschaffen, doe dat dan ook op de teruglevertarieven. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Icrolux
10000 kwh * 0,70 zou dan 7000 euro per jaar worden vanaf 2030 voor de energie rekening exclusief netwerkkosten etc etc?

Of in het geval van 7500kwh 5250 euro per jaar exclusief.

Tot die tijd zou ik dan een slordige 5k dit jaar besparen en vanaf dit jaar steeds 8% minder, even slordig gerekend rond de 20k tot 2030 t.o.v. het verbruik in de huidige woning.

(Even terzijde maar helaas is de grap daar weer mee dat ik bovenstaande besparing linea recta zou mogen aftikken aan de hogere hypotheek rente dus erg veel schiet je er niet mee op)

Maar 7000 per jaar..... Niet bepaald nul-op-de-meter meer te noemen op dat punt.
Ik hoop dat mensen dit mee hebben genomen in hun overwegingen anders gaan er nog een hoop van een koude kermis naar een koud huis thuis komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je telt wel echt alle worst case data die er is op he?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:26
10000 kWh is ook wel serieus veel voor een nieuwbouwwoning, tenzij je een elektrische auto laadt thuis.

Je elektra verbruik van je vorige woning blijft wel grofweg gelijk voor de nieuwe woning. Daarbij krijg je dan nog wtw + warmtepomp. Als je je oude gasverbruik zou vervangen door een warmtepomp, kom je op grofweg 1800 kWh. Nu is een nieuwere woning beter geisoleerd, dus hier zit nog wat marge.

3500 + 1800 = 5300 kWh + nog wat voor de WTW. Daar gaat het directe gebruik van de zonnepanelen nog vanaf.

[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 28-09-2022 08:22 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Icrolux
JvS schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:17:
Je telt wel echt alle worst case data die er is op he?
Als het meevalt heb ik een extraatje en zo niet kom ik niet in de problemen.
Het is toch niet zo gek om met de huidige ontwikkelingen om het slechtste scenario proberen te schetsen zodat je enigszins weet waar je aan toe kan zijn?

Een teruglever tarief van 70% tot 80% van het tarief zou dan een jaarlijkse energie rekening opleveren van
7000*0,3 = 2100
7000*0,2 = 1400

En in het geval van
7500kwh
5250*0,3 = 1575
5250*0,2=1050

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En de aanname is dat elektra 70ct/kWh blijft kosten begrijp ik? Dat lijkt me niet. We zijn nu te afhankelijk van gas,maar dat wordt minder en minder…

Prima om voor jezelf met worst cases te rekenen overigens, maar opmerkingen als “niet echt nul op de meter he” lijken er niet op alsof je bewust worst case rekent, maar dit gewoon als ‘de waarheid’ ziet.

[ Voor 41% gewijzigd door JvS op 28-09-2022 08:28 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Icrolux schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:11:
10000 kwh * 0,70 zou dan 7000 euro per jaar worden vanaf 2030 voor de energie rekening exclusief netwerkkosten etc etc?

Of in het geval van 7500kwh 5250 euro per jaar exclusief.

Tot die tijd zou ik dan een slordige 5k dit jaar besparen en vanaf dit jaar steeds 8% minder, even slordig gerekend rond de 20k tot 2030 t.o.v. het verbruik in de huidige woning.

(Even terzijde maar helaas is de grap daar weer mee dat ik bovenstaande besparing linea recta zou mogen aftikken aan de hogere hypotheek rente dus erg veel schiet je er niet mee op)

Maar 7000 per jaar..... Niet bepaald nul-op-de-meter meer te noemen op dat punt.
Ik hoop dat mensen dit mee hebben genomen in hun overwegingen anders gaan er nog een hoop van een koude kermis naar een koud huis thuis komen.
Je kan je hypotheek ook verhuizen met bestaande rente (kan aantrekkelijk zijn als je periode nog een tijdje doorloopt). Maar je adviseur kan dat veel beter uitleggen.
Dat je in de zomer meer overschot hebt aan elektra tov de winter zal altijd zo blijven in NL.
Maar ga je verhuizen vanwege de energie rekening of vanwege de woning? (had je zelf kunnen voorspellen dat de energie markt er nu zo uit zou zien als deze nu is een jaar geleden? )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:59
Een nul op de meter 60m2 rijtjeswoning of een nul op de meter vrijstaande woning van 400m2 schelen nogal in verbruik. Geen idee waar TS naar kijkt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:17
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht van 189m2, oplevering dient nog te gebeuren.
Het jaarverbruik van de warmtepomp zit volgens fabrieksopgave op 4850KwH. Wij verwachten rond de 6500KwH uit te komen op jaarbasis.

16x panelen x 385WP, moet het verbruik van de warmtepomp deels rendabel houden.
Tegen 2030 zijn misschien de accu's voor thuis beter te betalen? Of is er een andere oplossing, je keuzes niet teveel laten afhangen van de toekomst en toekomstig wet en regelgeving inn deze tijd is 2j vooruit kijken al moeilijk.

[ Voor 3% gewijzigd door PSP123 op 28-09-2022 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:49
Wij zijn vorig jaar Mei in een nieuwbouwhuis met WTW en Warmtepomp gaan wonen. 130m2, en 30x 320WP panelen op het dak. Sinds een jaar ook een elektrische auto met eigen laadpaal.
Toevallig afgelopen week even een overzichtje gemaakt van alle elektra:
  • Verbruik huis per dag (gem): 18.2kWh
  • Verbruik huis per jaar (gem): 6660kWh
  • Zon opbrengs per jaar (+-): 8200kWh
  • Auto verbruik per km: 0.16 kWh/km
  • Auto verbruik per jaar (+-): 3500kWh
Afgelopen jaar door omstandigheden wel veel meer km's gemaakt dan verwacht, hopen dat nog wel een stuk te beperken.
Wil binnenkort nog een extra slimme meter voor de Warmtepomp (Nibe S1255-6) plaatsen om te kijken wat die precies doet. Eerste jaar was ook nog veel spelen met de temperatuur van de vloerverwarming, eerste winter werd het niet kouder dan 23 graden binnen, ondanks dat de thermostaat op 19 stond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:06
ik zit op 8800 kwh totaalverbruik elektra voor een vrijstaande woning van voor 1900, 240m2 woonoppervlak, 9 kw warmtepomp en wtw. deels nog enkelglas.
een moderne woning moet naar ik weet het met een warmtepomp van 5 kw makkelijk afkunnen dus tenzij je een aquarium hebt moet je lager uit kunnen komen.
als
je een nieuwbouwwoning hebt gekocht zit daar een energieberekening bij. die klopt vrij aardig, tel daar je huidige elecktriciteitsverbruik bij op en je weet waar je op uit komt

• Icrolux
Artbij schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:29:
Een nul op de meter 60m2 rijtjeswoning of een nul op de meter vrijstaande woning van 400m2 schelen nogal in verbruik. Geen idee waar TS naar kijkt.
Goed punt, we kijken naar een nul op de meter woning tussen de 4 en de 5 ton. Dat komt in deze regio neer op een nul-op-de-meter (meestal rijtjes) woning van 100-120M2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 13:43
Icrolux schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:06:
[...]

Goed punt, we kijken naar een nul op de meter woning tussen de 4 en de 5 ton. Dat komt in deze regio neer op een nul-op-de-meter (meestal rijtjes) woning van 100-120M2.
Wij zitten ongeveer in dezelfde situatie. Nieuwbouwwoning van 114m2 met WTW en warmtepomp (opgeleverd 05/2022) waar wij sinds juli dit jaar met 2 personen in wonen. Ik werk ongeveer 2-3 dagen per week thuis en mijn partner 2 dagen. Hebben 1 tv staan die vaak enkel in de avond aan staat, wasjes gebeuren zoveel mogelijk in de weekenden.

Ik kan je nog niks vertellen over de wintermaanden dus. De verwarming heb ik tot op heden nog niet ingeschakeld. Dit is het verbruik van de maanden tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khd1W1ZoxDfC4Jfw-cUwR2I5sdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exXtqeNHyETJ6fYrvofdjvpo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Panini op 28-09-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:27:
En de aanname is dat elektra 70ct/kWh blijft kosten begrijp ik? Dat lijkt me niet. We zijn nu te afhankelijk van gas,maar dat wordt minder en minder…

Prima om voor jezelf met worst cases te rekenen overigens, maar opmerkingen als “niet echt nul op de meter he” lijken er niet op alsof je bewust worst case rekent, maar dit gewoon als ‘de waarheid’ ziet.
De stroomprijs wordt bepaald door de duurste component.

In NL wordt nu iets van 50% van de electriciteit met gas opgewekt.

Wanneer denk je dat we niet meer afhankelijk zijn van gas? Zolang het gas nog nodig is bepaalt het de prijs van electriciteit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
N.O.M zegt niets over de isolatie, het formaat, het warmteverlies of het verbruik het zegt alleen dat de opwek gelijk is aan het gebruik. ergo tel de zonnepanelen doe die maal 250 - 350 (afhankelijk van waneer ze zijn geplaatst) en je komt dichterbij met gokken dan hier een paar wildvreemde vraagt te gaan gokken ;)

zelf zit ik in een beperkt geisoleerd full electric huis op 7000 - 7500 per jaar 10000 is veel zonder EV in een gemiddelde nieuwbouw woning. omdat ik genoeg zonnepanelen heb heb ik eigenlijk ook een nom woning incl enkel glas :+

op basis van het bouwjaar en vloeroppervlak kan je zien wat de bouwbesluit eis was toen de vergunning is verleend en dus het theoretische verbruik voor de woning. de epc berekening opvragen bij de gemeente kan ook.

[ Voor 30% gewijzigd door twain4me op 28-09-2022 10:30 ]

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:35
+- 8000 kWh per jaar. Full electric, 160m2 huis uit 2004. Met WTW + warmtepomp + houtkachel de weinig aanstond.

Warmtepomp stond in de winter op continu 21-22 graden binnen, in de zomer flink koelen om 21-22 te behouden door heel huis. Is eerste jaar, heb nog meerdere punten die verbruik kunnen verbeteren. Ik hoop dit jaar ongeveer 6000 kWh uit te komen.

Na aftrek van de 9000 kWp zonnepanelen zowieso 0 op de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Icrolux schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:06:
[...]

Een nieuwbouwwoning met WTW heeft zo'n 35 kWh/m2 netto warmtevraag. COP warmtepomp van 3.8 kom ik op een elektriciteitsgebruik uit van iets meer dan 1000 kWh/jaar

Koelvraag is zo'n 15 kWh/m2. Met een COP van 3 zit je dan op ruimt 500 kWh/jaar

Tapwater is zo'n 5 GJ per jaar. Met een COP van 2.2 kom je dan uit op zo'n 650 kWh/jaar.

Gemiddeld koken op inductie kost zo'n 200 kWh/jaar

Gemiddeld huishoudelijk gebruik inclusief WTW en verlichting is zo'n 3.000 kWh per jaar.

Totaal zit je dan op zo'n 5.500 kWh/jaar.

Natuurlijk sterk afhankelijk van gebruikersgedrag (hoge verwarmingstemperatuur, veel koelen, veel douchen) en los van grootgebruikers zoals een elektrische auto, zonnebank of hobbies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:20
Vrijstaande woning uit 2008 (150m2), aan-uit warmtepomp, jaarverbruik 2021: 8859kWh. Geen WTW.(full electric, tijd van het jaar onnodige circulatiepomp aangehad)

[ Voor 26% gewijzigd door Yaldair op 28-09-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40
Wij zitten met on rijtjeshuis(120m2) uit 1992 met nieuwe kozijnen+triple glas en ltv jaga's op en een 8kw wp op 5900kwh per jaar. Hebben ook nog 21 zonnepanelen die tussen 5500 en 6200kwh opweken.

Dus ga er vanuit dat je toch wel redelijk op de NOM moet kunnen uitkomen zolang de saldering er nog is. En daarna kijken we verder om het eigen gebruik te verhogen maar. En zoals gezegd wordt zou teruglevering voor 70/80% moeten van de prijs maar dat wordt nu alleen gebruikt voor het teruggeleverde boven de saldering.

[ Voor 45% gewijzigd door aegis op 28-09-2022 11:21 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:45
Ik woon in een huis van 2,5 jaar oud, jaarverbruik 4000 kWh. Warmtepomp en wtw aanwezig.

En nul op de meter slaat op het verbruik, niet op de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinaB
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-12-2022
Ik heb een nieuwbouw dewelke ik huur met een nibe warmtepomp. Wat is jullie dagelijks verbruik tijdens deze winterprik?
Ik zit momenteel aan een verbruik van 60 KWu/dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-06 22:18
Dat klinkt als best veel. Ik zit in een vrijstaande nieuwbouwwoning van 184 m2 de laatste dagen op 30 tot 40 kWh per dag, waarbij het als het zonnetje schijnt 23 graden wordt in de woonkamer (en anders ongeveer 21,5) met ook een Nibe warmtepomp.

Then again, de buren met hetzelfde huis zitten ook rond de 60 kWh begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinaB
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-12-2022
stel jij programma's in ivm ventilatie en verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
Ik denk dat de berekening van @Skyaero best aardig in de buurt komt, al verschilt dat per huis, bouwjaar, toegepaste technieken, etc.etc.

Hier zitten we nu ruim een jaar in een nieuwbouw, opgeleverd in februari 2021 en woonachtig sinds augustus 2021. Afgelopen jaarafrekening hadden we een netto verbruik van 1.100 kWh na saldering van de zonnepanelen, onze woning is ons ook verkocht als 0-op-de-meter woning.

Als ik naar het verbruik van de warmtepomp kijk in die periode (Panasonic Aquarea J-series 5KW) hebben we om en nabij de 1.500 kWh in dat jaar verbruikt voor verwarming en SWW. Dit was dan wel met de thermostaat op 22 vanwege bouwvocht in de woning, en het SWW op 60 graden omdat het toch ff wennen is aan het gebruik van een warmtepomp.

Inmiddels verwarmen we op 21, met SWW op 55 graden. Vooral dat laatste scheelt de helft qua stookkosten op SWW. Ook die ene graad verwarming scheelt nogal op de stookkosten, al is het lastig vergelijken met vorig jaar vanwege andere weersomstandigheden.

Als ik met deze koude dagen naar het totaalverbruik kijk, komen we op de 30 kWh per dag uit, daar zit dan wel 2x wasmachine, 1x vaatwasser en 1x SWW opwarming bij. Volgens de Panasonic app zou de verwarming 17 kWh per dag vragen. Woning is 125m2 aan oppervlakte.

Wat wellicht ook het vermelden waard is, is dat onze buitenunit in een HydroTop hangt in het dak, beschut, en de uitlaat van de mechanische ventilatie komt er op uit. De afgevoerde warmte wordt door de buitenunit weer hergebruikt, en zorgt er voor dat er amper defrosts nodig zijn voor de buitenunit, dit scheelt ook al het nodige gebruik.

En qua kosten, tsja, afgelopen jaar 10 euro per maand betaald en in totaal dankij overheids-meevallers 700 teruggehad in totaal. Aankomend jaar door wat hogere tarieven wellicht een ander verhaal, maar ik zit nog steeds op een voorschot van 10 euro, en dankzij de 2x 190 euro die we mogen ontvangen, zou dat de lading moeten dekken voor het verbruik van dit jaar. Zonneopbrengst was ook erg hoog dit jaar t.o.v. vorig jaar. Allemaal factoren die meetellen waardoor het verbruik van een woning sterk kan wisselen per jaar.
Pagina: 1