Keuken afzuigkap afvoer leiding isoleren of niet? Condens?

Pagina: 1
Acties:

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-04 15:54
Hallo,

Wij moeten voor onze nieuwe keuken een afvoerbuis aanleggen voor onze afzuigkap.
Deze buis zal van de afzuigkap een meter of 2 horizontaal lopen, dan een 90° bocht nemen en dan zo verticaal doorheen het plat dak gaan. Op het dak staat een schouw met regenbescherming.

We dachten eraan dit met een spirobuis van 150mm te doen. We zouden ook een terugslagklep plaatsen in de buis, aan de kant van het dak.

Heeft het zin om deze buis te isoleren? Bv. met Armaflex zelfklevende isolatie? Bv. om geluid en warmteverlies richting buiten te verminderen?

Ik ben om één of andere reden ook bang dat, aangezien deze stalen buis de connectie maakt tussen buitenwereld en binnen, deze condens zal verzamelen (vochtige lucht rondom de buis van binnen en buiten) en dit vochtproblemen zal veroorzaken.

Is die vrees onterecht?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik vraag me oprecht af or er iemand is die dit heeft geïsoleerd. 2 meter is een behoorlijke afstand, dus het zou mogelijk zijn. Maar kies dan wel voor een dampdichte isolatie, en niet voor een beetje glaswol.

Bij mij is het met 40cm niet echt een grote lengte, maar ook niet geïsoleerd. Nooit gemerkt dat er iets van condens optreedt en ook geen kromme keukenpaneeltjes.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:11

MaNdM

1000-dingen-doekje

In ons eerste huis hebben we de buis van de afzuigkap in een koof moeten wegwerken omdat het aansluitpunt op en andere plek in het plafond zat. Daardoor was de buis naar buiten toe veel meer dan 2 meter lang en die was niet geïsoleerd. Via de koof was het ongeveer 3 meter tot aan de aansluiting in het plafond en vanaf dat punt liep het dan weer een meter of 3 door het beton naar buiten. Ik denk dat het bij jullie dan ook niet nodig zou moeten zijn.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:11
Geluid gaat ook binnen door de buis, dus dat zal weinig uitmaken. Windruis zul je soms ook binnen kunnen horen.
Daar zou je dan wel weer een klepje voor kunnen monteren, liefst zo dicht mogelijk bij de dakdoorvoer.

Er zijn geisoleerde ventilatiebuizen te koop, die zou je kunnen gebruiken. In de praktijk hebben de meeste mensen denk ik gewoon een standaard spiro buis. Ik zelf ook. Nooit problemen mee gehad.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Die spiro buizen zijn redelijk dun, dus warmteverlies valt wel mee. Veel slechter is het als je tocht hebt, dus rond de buis goed dichten (lang leve PUR, maar wel beschermen tegen licht dus bedekken met kit of gips).
Ook binnenin de buis wil je geen tocht, ik zou zo'n dubbele terugslagklep binnenin de buis stoppen, ter hoogte van de dakdoorvoer, dan wordt er wat lucht stil gehouden (=isolatie) ter hoogte van de dakisolatie.

Voor onze verbouwing hadden we geen terugslagklep, en kwam de kou zo uit de dampkap gezakt (was niet het kleinste tochtgat, maar toch); nu een recirculatie dampkap.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-04 15:54
Bedankt allemaal.

Zal waarschijnlijk niet isoleren dan.
Zal een spirobuis nemen en dan voor het laatste stukje een stukje flexibele buis om aansluiting eenvoudig te maken voor keukenplaatser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:01
Die standaard terugslagkleppen willen nog wel is rammelen.
Ik raad aan om zo'n driedubbele (thermobox) klep te plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sctkYXxsuyBquKrowv84f0E4fYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kGQhd9L5buIr4CkemYgO2RUi.jpg?f=user_large

Ik was zelf te zuinig en kon de standaard klep na twee weken alsnog vervangen.
Pagina: 1