Ondertussen door de bossen de klepel niet meer kunnen vinden. Wat een onmogelijke hoeveelheid (specifieke) informatie is er beschikbaar zeg!
Hulde aan ieder die er zo mee bezig is!
Hier ondertussen bezig met een nieuwe woning, waar eea verbouwd gaat worden.
Veel heb ik al uitgedokterd, maar ik zit heel erg met de SWW en verwarming.
Zeker voor de toekomst.
Wat ik tot nu toe heb:
Gezin: 2 volwassenen, 3 kinderen (houden van douche/bad)
5 jarig energiecontract tm 2025 (25ct/kwh 1eur/m3 ongeveer) Die verhuist mee, deadline is dan ook 2025
Huidige woning:
105m2 rijtjeswoning
verbruik op jaarbasis +- 3800kwh (wordt alleen maar meer, oa ivm airco sinds juni)
Gas 1100m3 (sww en koken)
15 panelen, 2022 zit op 4500kwh+
(Voorbedachte radenoverproductie want zou naar inductie gaan en kinderen vreten meer stroom, maar ineens ander huis gekocht, want redenen)
Nieuwe woning
Woonhuis met kantoor (twee aan elkaar geplakte schoenendozen) uit 1991.
Huis is 2 etages, +- 140m2 per etage 280m2 ruimte
Plat dak van pak m beet 140m2. Hier komt in 2023 een 16k wp pv set op te staan (16k kwh verwachte opbrengst). Later ook thuisbatterijen voor de nacht.
Ooit komt er een laadpaal voor een ooit aan te schaffen ev
1 volwaardige badkamer met bad en douche.
1 kleine badkamer met alleen douche.
Na verloop van tijd zullen deze beide tegelijkertijd gebruikt worden tijdens de ochtendspits.
Er zullen een aantal airco’s opgehangen worden tzt. voor bepaalde kamers.
Op moment 1x ?? Ampere, hier wil ik 3x25 van maken tenzij ik niet uitkom ivm verbruikers, dan maar opschalen
SWW: Een of andere Bosch ketel uit 2009
+-17 radiatoren in huis (ouwe platte)
Koken: keramisch.
Ik heb ruimte (lees: daar maak ik ruimte voor) om een boiler te plaatsen en een vat van pak m beet 400l (de ruimte is er).
Voorlopig gaat dit huis met gas verwarmd worden, echter wil ik zodra de pv set staat, van het gas af proberen te gaan.
Wat er voor die tijd nog gaat gebeuren is spouwmuurisolatie en zodra we klaar zijn ondervloers met leidingen, dan wordt de kruipruimte ook nog eens afgestort met piepers.
Dan nu, na heel veel opsommingen de vragen
(of iemand zin heeft hier over te sparren):
Voor de keuken had ik het idee een boilertje te gebruiken. (Vaak maar een paar liter nodig, tot 10-15 max), die dus afsluiten van “cv”-loop
Badkamers: het bad
Wat is handig? 400l boiler neerzetten en het loopt wel los? (Kleiner en dan een) Doorstromer er voor of er na?
Of een andere constructie? (Losse boiler voor de ene douche, grote voor badkamer 1?)
Kans is aanwezig dat er gelijktijdig gedouched zal worden.
En last but not least: verwarming…
Als het even kan zou ik graag niet het leidingwerk van de radiatoren gaan vervangen ivm deels in de vloer gegoten.
Andere radiatoren zou evt kunnen (budget dingetje). Belangrijkste is de warmtebron, wat dus waarschijnlijk een warmtepomp wordt.
Nu ik dit allemaal op papier heb gezet denk ik dat ik niet weg ga komen met 3x25amp (zit er straks ook met zakelijke verbruikers).
Ik krijg hier binnenkort ook advies bij van schoonvader, die in de klimaatbeheersing zit, echter wil ik heel graag ook een eigen mening hebben in dit verhaal
Budget is ook een dingetje, maar daar kunnen we (hopelijk) voor sparen…
Hulde aan ieder die er zo mee bezig is!
Hier ondertussen bezig met een nieuwe woning, waar eea verbouwd gaat worden.
Veel heb ik al uitgedokterd, maar ik zit heel erg met de SWW en verwarming.
Zeker voor de toekomst.
Wat ik tot nu toe heb:
Gezin: 2 volwassenen, 3 kinderen (houden van douche/bad)
5 jarig energiecontract tm 2025 (25ct/kwh 1eur/m3 ongeveer) Die verhuist mee, deadline is dan ook 2025
Huidige woning:
105m2 rijtjeswoning
verbruik op jaarbasis +- 3800kwh (wordt alleen maar meer, oa ivm airco sinds juni)
Gas 1100m3 (sww en koken)
15 panelen, 2022 zit op 4500kwh+
(Voorbedachte radenoverproductie want zou naar inductie gaan en kinderen vreten meer stroom, maar ineens ander huis gekocht, want redenen)
Nieuwe woning
Woonhuis met kantoor (twee aan elkaar geplakte schoenendozen) uit 1991.
Huis is 2 etages, +- 140m2 per etage 280m2 ruimte
Plat dak van pak m beet 140m2. Hier komt in 2023 een 16k wp pv set op te staan (16k kwh verwachte opbrengst). Later ook thuisbatterijen voor de nacht.
Ooit komt er een laadpaal voor een ooit aan te schaffen ev
1 volwaardige badkamer met bad en douche.
1 kleine badkamer met alleen douche.
Na verloop van tijd zullen deze beide tegelijkertijd gebruikt worden tijdens de ochtendspits.
Er zullen een aantal airco’s opgehangen worden tzt. voor bepaalde kamers.
Op moment 1x ?? Ampere, hier wil ik 3x25 van maken tenzij ik niet uitkom ivm verbruikers, dan maar opschalen
SWW: Een of andere Bosch ketel uit 2009
+-17 radiatoren in huis (ouwe platte)
Koken: keramisch.
Ik heb ruimte (lees: daar maak ik ruimte voor) om een boiler te plaatsen en een vat van pak m beet 400l (de ruimte is er).
Voorlopig gaat dit huis met gas verwarmd worden, echter wil ik zodra de pv set staat, van het gas af proberen te gaan.
Wat er voor die tijd nog gaat gebeuren is spouwmuurisolatie en zodra we klaar zijn ondervloers met leidingen, dan wordt de kruipruimte ook nog eens afgestort met piepers.
Dan nu, na heel veel opsommingen de vragen
Voor de keuken had ik het idee een boilertje te gebruiken. (Vaak maar een paar liter nodig, tot 10-15 max), die dus afsluiten van “cv”-loop
Badkamers: het bad
Wat is handig? 400l boiler neerzetten en het loopt wel los? (Kleiner en dan een) Doorstromer er voor of er na?
Of een andere constructie? (Losse boiler voor de ene douche, grote voor badkamer 1?)
Kans is aanwezig dat er gelijktijdig gedouched zal worden.
En last but not least: verwarming…
Als het even kan zou ik graag niet het leidingwerk van de radiatoren gaan vervangen ivm deels in de vloer gegoten.
Andere radiatoren zou evt kunnen (budget dingetje). Belangrijkste is de warmtebron, wat dus waarschijnlijk een warmtepomp wordt.
Nu ik dit allemaal op papier heb gezet denk ik dat ik niet weg ga komen met 3x25amp (zit er straks ook met zakelijke verbruikers).
Ik krijg hier binnenkort ook advies bij van schoonvader, die in de klimaatbeheersing zit, echter wil ik heel graag ook een eigen mening hebben in dit verhaal
Budget is ook een dingetje, maar daar kunnen we (hopelijk) voor sparen…