Nieuw huis, nieuwe kansen. Uiteindelijk gasloos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 21:24
Ondertussen door de bossen de klepel niet meer kunnen vinden. Wat een onmogelijke hoeveelheid (specifieke) informatie is er beschikbaar zeg!
Hulde aan ieder die er zo mee bezig is!

Hier ondertussen bezig met een nieuwe woning, waar eea verbouwd gaat worden.
Veel heb ik al uitgedokterd, maar ik zit heel erg met de SWW en verwarming.
Zeker voor de toekomst.

Wat ik tot nu toe heb:

Gezin: 2 volwassenen, 3 kinderen (houden van douche/bad)
5 jarig energiecontract tm 2025 (25ct/kwh 1eur/m3 ongeveer) Die verhuist mee, deadline is dan ook 2025 :+

Huidige woning:
105m2 rijtjeswoning
verbruik op jaarbasis +- 3800kwh (wordt alleen maar meer, oa ivm airco sinds juni)
Gas 1100m3 (sww en koken)
15 panelen, 2022 zit op 4500kwh+
(Voorbedachte radenoverproductie want zou naar inductie gaan en kinderen vreten meer stroom, maar ineens ander huis gekocht, want redenen)

Nieuwe woning
Woonhuis met kantoor (twee aan elkaar geplakte schoenendozen) uit 1991.
Huis is 2 etages, +- 140m2 per etage 280m2 ruimte
Plat dak van pak m beet 140m2. Hier komt in 2023 een 16k wp pv set op te staan (16k kwh verwachte opbrengst). Later ook thuisbatterijen voor de nacht.
Ooit komt er een laadpaal voor een ooit aan te schaffen ev
1 volwaardige badkamer met bad en douche.
1 kleine badkamer met alleen douche.
Na verloop van tijd zullen deze beide tegelijkertijd gebruikt worden tijdens de ochtendspits.
Er zullen een aantal airco’s opgehangen worden tzt. voor bepaalde kamers.

Op moment 1x ?? Ampere, hier wil ik 3x25 van maken tenzij ik niet uitkom ivm verbruikers, dan maar opschalen

SWW: Een of andere Bosch ketel uit 2009
+-17 radiatoren in huis (ouwe platte)

Koken: keramisch.

Ik heb ruimte (lees: daar maak ik ruimte voor) om een boiler te plaatsen en een vat van pak m beet 400l (de ruimte is er).

Voorlopig gaat dit huis met gas verwarmd worden, echter wil ik zodra de pv set staat, van het gas af proberen te gaan.

Wat er voor die tijd nog gaat gebeuren is spouwmuurisolatie en zodra we klaar zijn ondervloers met leidingen, dan wordt de kruipruimte ook nog eens afgestort met piepers.

Dan nu, na heel veel opsommingen de vragen :+ (of iemand zin heeft hier over te sparren):

Voor de keuken had ik het idee een boilertje te gebruiken. (Vaak maar een paar liter nodig, tot 10-15 max), die dus afsluiten van “cv”-loop

Badkamers: het bad
Wat is handig? 400l boiler neerzetten en het loopt wel los? (Kleiner en dan een) Doorstromer er voor of er na?
Of een andere constructie? (Losse boiler voor de ene douche, grote voor badkamer 1?)
Kans is aanwezig dat er gelijktijdig gedouched zal worden.

En last but not least: verwarming…
Als het even kan zou ik graag niet het leidingwerk van de radiatoren gaan vervangen ivm deels in de vloer gegoten.
Andere radiatoren zou evt kunnen (budget dingetje). Belangrijkste is de warmtebron, wat dus waarschijnlijk een warmtepomp wordt.

Nu ik dit allemaal op papier heb gezet denk ik dat ik niet weg ga komen met 3x25amp (zit er straks ook met zakelijke verbruikers).
Ik krijg hier binnenkort ook advies bij van schoonvader, die in de klimaatbeheersing zit, echter wil ik heel graag ook een eigen mening hebben in dit verhaal ;)
Budget is ook een dingetje, maar daar kunnen we (hopelijk) voor sparen…

Alle reacties

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:58

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@KaWaReZ

Omdat het nu 2 panden zijn, heb je denk ik nu 2 meterkasten.
Zou deze in stand houden en allebei omzetten naar 3 x 25 Ampère.
Dan kom je niet in de problemen met al je wensen en betaal je niet de belachelijk hoge vastrechttarieven voor 3 x 35 of 3 x 63.
Verdeel de nodige capaciteit en gebruik er een als Secundair Allocatie Punt (SAP) voor extra terugleveren.
Bovendien 2 x voordeel vermindering Energiebelasting etc.

[ Voor 3% gewijzigd door 964C2 op 28-09-2022 06:37 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-05 15:27
Denk nu aan Warmte Terug Winning ventilatie, bijvoorbeeld via kanalen die verborgen zijn in verlaagde plafonds waarin ook spotjes gemonteerd kunnen worden.
De opstelplaats van de warmtepomp, buffervat/ boiler? misschien een compleet nieuwe plaats in het pand zodat het leidingwerk niet extreem lang wordt?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb qua afmetingen en bouwjaar een vergelijkbare woning laten verbouwen.
Mijn aanpassingen:
- vloerverwarming gehele woning , 10cm hoh 16x2, max 80m per groep (alleen kelder op oude radiatoren)
- beneden keramisch parket (= beste voor vvw), boven pvc
- nieuwe aan en afvoer 32mm naar vvw voor goede flow (28mm volstaat)
- qooker in de keuken op koud water aansluiting (dus boiler ook voor warm water)
- dak nieuw bitumen + 16cm pir in totaal (2x8 cm), ivm pv panelen vernieuwd
- 10k wp pv panelen oost/west (past 2x zoveel, maar dit is ok)
- glas vervangen door hr++ in bestaande kozijnen (nieuwe kozijnen met hr+++ te duur)
- subsidie op glas en dakisolatie ca 8k...
- wtw niet gedaan: te grote ingreep
- boven komen mogelijk nog airco's voor de zomer
- full electric wp is niet leverbaar binnen 1-2 jaar voor een prijs die gunstig is , dus ben nu van plan om hybride te gaan: sww en koude winter via gas, rest wp. Woning kan full electric (9-10kw) makkelijk aan, maar het is simpelweg niet leverbaar. En ieder voor en najaar op gas tot de wp komt is ook zonde.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2022 07:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Voordat je zonnepanelen plaatst eerst dat dak extra isoleren van buitenaf en de dakbedekking vervangen. Dan ben je daar voor 30 jaar vanaf en je bespaart energie en in de zomer wordt het minder warm.

kruipruimte niet volstorten maar de bestaande vloerisolatie oppikken met pur of iet dergelijks. volgestorte kruipruimtes isoleren niet.

spouwmuurisolatie in een woning van 1991 kun je wel vergeten, dat zit al vol.

[ Voor 35% gewijzigd door No Hands op 28-09-2022 07:04 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:03
Betonvloer beneden? Zo ja, dan vloerverwarming infrezen zodat je een LTV systeem hebt. Neem gelijk een pomploze kunststoffen verdeler.

Qua glas, neem daarbij warm edge afstandhouders in het HR++ glas. Scheelt in de U-waarde.

Een boiler van 400 liter is zat voor een gezin van 5. Zeker als de kinderen ouder worden is een grote boiler wel prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:30

Theo

moederbord

400 liter aan boilers is best ruim. Elke boiler kan het aan om tegelijkertijd gebruikt te worden, dus twee douches tegelijkertijd zal geen probleem zijn. Probeer bij een boiler te rekenen in graadliters, dat maakt het vrij makkelijk om zaken te dimensioneren, waarbij één liter dat één graad verwarmd is (of moet worden) een graadliter is. Een liter water dat 30 graden verwarmd moet worden (of is) dat is 30 graadliter.

Een standaard douche gebruikt 10 liter water per minuut. Dat water moet 25C verwarmd worden (koud winterwater is 15C, en het komt gemengd als 40C uit de douche. Je gebruikt dan 10 x 15 = 150 graadliters per minuut. Een douchebeurt van 8 minuten kost dan 1.200 graadliters.

Een 200 liter boilervat dat op 55C staat daarvan is het water 40C opgewarmd, en bevat dus (200x40=) 8.000 graadliters. Met een 200 liter boilervat kun je dus ruim zes keer douchen.
Ga je in bad (150 liter dat ook 25C wordt opgewarmd) dan kost dit 3.750 graadliters. Met een 200 liter boiler kun je dus tweemaal in bad, of 1x badderen en ruim 3x douchen.

Een 400 liter boilervat is dan best wat uitgebreid. Je kan voor een 270 liter boilervat gaan (10.800 graadliters, of 9.450 graadliters wanneer je deze op 50°C houdt). En wanneer je een doucheWTW gebruikt halveert je benodigde graadliters.

Voor de meeste woningen is een 200-270 liter boiler echt ruimschoots genoeg, helemaal wanneer je een doucheWTW gebruikt en geen regendouche met jet stralers gebruikt (á 30 liter per minuut).

het nadeel van een 400 liter vat is niet enkel dat zo'n ding loeizwaar is (succes met plaatsen), maar zo'n groot vat ook meer statisch verlies geeft, en simpelweg meer ruimte inneemt.

Gebruik je dus een 270 liter boiler, zet je deze op 50C en heb je een douche WTW dan kan er met 10 liter/min gedouched worden voor 75 minuten eer de boiler leeg is. Met een 7 liter/min douchekop en een 55C boiler is dit zelfs twee uren.

Voor de keuken is een kleine boiler zeker handig. Maar kijk niet naar een boiler maar naar en Quooker, of een andere kokend-water kraan. Dan heb je ook een 5 liter elec boiler die instant warm water kan leveren. Maar je hebt ook een kraan waarmee je instant soep/thee kunt maken, en waarmee je direct kokend water hebt voor op het fornuis.

En wat hierboven ook al genoemd is; vergeet de ventilatie niet in je plan! Isoleren en ventileren moeten hand in hand gaan. Dus een tochtdicht en warm huis is het einddoel, maar continue ventilatie is hierin heel belangrijk voor een goed binnenklimaat. Maak dus een ventilatieplan, en bepaal of je een balansventilatie wil of een traditionele mechanische ventilatie (of de antieke tocht..). Als je alles al overhoop haalt dan is het aanleggen van een WTW systeem best de moeite waard. Financieel zal je misschien quitte spelen (ten opzichte van traditionele MV), maar huis zonder lekkage roosters naar buiten scheelt heel veel in geluid, koudeval, insecten en pollen (hooikoorts?) in huis, en dat doet heel veel qua woninggenot.

[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 28-09-2022 09:06 ]

7400 Wp op het dak

• KaWaReZ
@964C2 helaas naar 1 aansluiting, anders had ik er idd een stuk minder problemen mee

@natural colour helaas geen verlaagde plafonds. Enige warmte terugwin zou via afvoer van eea moeten gaan. Zal hier eens naar kijken wat de mogelijkheden zijn

Crap, moet even een kind verschonen, heeft in dr bed gepiest

• KaWaReZ
@No Hands huidige woning is van 87, daar hebben we de spouwmuur nog kunnen doen. Ik ga er vanuit dat dat bij de nieuwe woning ook kan.

Qua vloer zit er piepschuim tegen de onderkant van het beton, wellicht dan gewoon zo laten.

Dak krijgt sowieso nieuwe laag bitumen, zal even kijken of er iets qua isolatie nog gedaan kan worden. Evt mosmatten tussen de pv constructie? (Weet niet of dat gangbaar is)
Zal hier ook nog even naar kijken wat de opties zijn.

@Insert12 de kozijnen en ramen (ook een boel) zijn ook een keer aan de beurt, maar zal bij de kozijenenboer informeren over dat warm-edge.
Vloerverwarming is even een nogo. (Ligt mooi verlijmd (duur) parket in. Was dit een cheapy pvc vloer dan ging die er ook uit).wellicht ooit als we de keuken gaan aanpakken

• KaWaReZ
@Theo
douchewtw, goeie, zal ik naar kijken wat/hoe toepasbaar.
Qua grootte boiler, als ik kijk naar ons gebruik nu en de toekomst denk ik dat ik beter voor de 400 kan gaan, maar zal proberen te rekenen met graadliters, of we inderdaad weg komen met kleiner.

En idd een quooker oid, echter vind ik ze prijstechnisch (en inbouwtechnisch) op moment niet interessant. Zodra de keuken aangepakt wordt dan komt er zo’n ding, tot die tijd wil ik als t even kan de keuken zo veel mogelijk intact laten.

Qua ventilatie gaan we voor mechanisch innde “natte” ruimtes, met een hygrostaat.
De droge ruimtes zullen (tzt) middels tochtstand opnde ramen gaan.

Dank allen tot dusver, heb weer wat leesvoer en dingen om uit te zoeken :)
Pagina: 1