Toon posts:

Moederbord opgeblazen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk een (oud 486) moederbord op te blazen door allerlei IDE pluggen aan zo'n IDE kabel ondersteboven, achterstevoren, scheef, verkeerd, etc in floppy drives te steken ?

(de floppy drives waren ook oud, en hadden niet van die plasticjes om de pootjes heen die ervoor zorgen dat je de IDE plug er alleen maar op de goede manier in kan steken)

Als ik de bak nu aanzet, gebeurd er vrijwel niets, het aan-lampje gaat branden, het displaytje staat op "66", en begint iets een beetje te ronken, das alles.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 28 augustus 2001 11:13 schreef Sneech het volgende:
Is het mogelijk een (oud 486) moederbord op te blazen door allerlei IDE pluggen aan zo'n IDE kabel ondersteboven, achterstevoren, scheef, verkeerd, etc in floppy drives te steken ?
Nee.
Als ik de bak nu aanzet, gebeurd er vrijwel niets, het aan-lampje gaat branden, het displaytje staat op "66", en begint iets een beetje te ronken, das alles.
Dat betekent dus dat het beestje 66MHz snel is, dat was vroeger een rage (zulke displaytjes).

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Hij is gewoon 'verrot'. Je zou met die kabeltjes hoogstens het aansluitingspunt vernielen, maar niet je mobo opblazen. Maak 'm open en druk alles een beetje aan, zou 'k zo zeggen.
dat was vroeger een rage
Nu begint 't toch ook weer te komen? Best wel cool, zo'n tellertje..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 12:19

3xNix

golfr in hart en nieren

(de floppy drives waren ook oud, en hadden niet van die plasticjes om de pootjes heen die ervoor zorgen dat je de IDE plug er alleen maar op de goede manier in kan steken)
Als je de comp opstart.... wat doen de drives dan ?
Gaat het aleen om diskdrive of ook over de hd ?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik weer thuis ben zal ik weer ff wat uitgebreider observeren en posten wat er precies gebeurt..

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Volgens mij heeft een floppy geen IDE aansluiting maar oke. Je kunt WEL een ide controller en/of floppy controller naar zijn grootje helpen als je te veel met de aansluiten kloot (vooral als hij aanstaat) gaat 999 van de 1000x goed, maar niet altijd.

Het tellertje wil niets zeggen. Meestal is dat gewoon een zooi letjes die je met dipjes instelt en als de voeding het doet, doet dat schermpj het ook. En AT voedingen doen het zolang je maar geen sluiting maakt.

Probeer eens alleen met videokaart of je dan beeld krijgt of niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Ja, je kunt je mobo mollen. Gaat vaak goed gelukkig, maar niet altijd. Meestal is dan alleen de disk-controller gemold, maar ook het mobo kan daardoor kadoek gaan.
Ook kun je je floppydrive mollen, is me ook al eens overkomen. Gelukkig kost een FD nog maar iets van 25 tot 30 piek tegenwoordig.

In de meeste gevallen gaat 't floppydrive-ledje direkt aan bij het aanzetten en blijft branden als je de floppykabel verkeerd-om hebt zitten. Dat dus snel uitzetten!
Een hd gaat volgens mij niet eens draaien als je de kabel verkeerd-om hebt.

Heb zelfs floppy-drives gehad waar door een uitsparing de kabel er maar op 1 manier opkon, maar dan was dat wel precies fout! |:(
En ook op het mobo kon ie maar op een manier... Dus moest ik het uitsteeksel van kabel afsnijden om hem goed aan te kunnen sluiten |:( Made in Taiwan zullen we dan maar zeggen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-08 13:40
Maar het kan soms wel zo zijn dat als je een ide device verkeerd hebt aangesloten, je pc niet meer opstart.. Je massa is dan namelijk verbonden met een aantal signalen van je mobo.. Kabels eruit halen, en het werkt weer..

Maar bij floppydrives heb je alleen het probleem dat als je hem verkeerd aansluit, je ledje blijft branden (en de flop die er op dat moment inzit ook onbruikbaar is geworden).
Pagina: 1