Vraag

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-11 11:22
Ik ben mijn telefoon verloren. Ik krijg een uurtje daarna een melding per email dat de telefoon is gevonden en kan worden opgehaald bij marktkraampje. Daar aangekomen blijken de medewerkers niks te kunnen vinden en geven aan twee dagen later weer te komen vragen daar de baas aanwezig is. Enigzins gerustgesteld ga ik dat weekend naar huis.

De maandag weer terug met een getuige en de baas bevestigd inderdaad de telefoon te hebben ontvangen (!) van de vinder maar te hebben weggegooid in de container omdat niemand hem was komen afhalen die dag???

Het gaat om een iphone 13 pro max.... lijkt me ongeloofwaardig om die ff te dumpen in de container. Helaas kan ik hem niet meer traceren

Ik vermoed zelf dat hij de iphone achterover heeft gedrukt....

Wat dien ik te doen om de iphone weer terug te krijgen of moet ik een schadevergoeding eisen? Politie inschakelen?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allereerst, goed bezig om (voorlopig) zonder bewijs de marktbaas/eigenaar beschuldigen van diefstal!

Het klinkt stom (en dat is het ook): omdat je een email gekregen hebt, is degene die dat mailtje verstuurd heeft (al dan niet in opdracht) officieel ook verplicht het te melden bij de gemeente. Dat die instantie op verschillende momenten niet / slecht bereikbaar is, daar kan je iets van vinden. En er is geen verplichting om bij "niet opnemen van de gemeente" de politie in te lichten en/of maar bewaarhuisje te spelen van alles wat iedereen maar verliest. Moreel/moraal kan je er nog iets van vinden maar zo steekt de wet (en de maatschappij) niet helemaal in elkaar.

Op het moment dat jij iets verliest in het openbaar, is het indirect eigendom geworden van de gemeente (!); dat iemand dat ding dan vindt en/of niet onder de aandacht brengt bij de gemeente, dat is dan "pech" voor de gemeente en het ambtelijk apparaat.

Het vervolg? Ik zou fijn je rechtsbijstand inschakelen. Of je buitenshuis-clausule van je inboedel. En daar de "kosten" claimen.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 27-09-2022 22:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

MAX3400 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:46:
Het klinkt stom (en dat is het ook): omdat je een email gekregen hebt, is degene die dat mailtje verstuurd heeft (al dan niet in opdracht) officieel ook verplicht het te melden bij de gemeente.
Dit is wettelijk geregeld in art. 5:5 BW: de vinder van een onbeheerde zaak moet aangifte doen bij de gemeente, en moet de zaak danwel afgeven aan de gemeente danwel voor bewaring en onderhoud zorgdragen. De vinder kan de zaak ook direct afgeven aan de gebruiker of exploitant van de ruimte waar de zaak is gevonden, waarmee de verplichtingen overgaan (art. 5:7 BW). Het begrip 'ruimte' moet ruim worden uitgelegd en omvat ook niet overdekte ruimte (MvT). Het lijkt erop dat de marktkraambaas de gebruiker van de ruimte is. In dat geval moet hij zorgdragen voor de melding bij de gemeente en voor bewaring.
En er is geen verplichting om bij "niet opnemen van de gemeente" de politie in te lichten en/of maar bewaarhuisje te spelen van alles wat iedereen maar verliest.
Toch wel dus. Daar staat tegenover dat TS wel de bewaarkosten moet vergoeden (art. 5:10 BW).
Op het moment dat jij iets verliest in het openbaar, is het indirect eigendom geworden van de gemeente (!);
De telefoon blijft eigendom van TS.
danda schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:39:
Wat dien ik te doen om de iphone weer terug te krijgen of moet ik een schadevergoeding eisen? Politie inschakelen?
Zorg eerst dat je voldoende bewijs hebt van het feit dat die man een iphone heeft weggegooid en dat het jouw iPhone was. De e-mail van de vinder is één bewijsstuk, maar het liefst heb je ook een verklaring van de baas (het is helemaal mooi als hij een bepaald hoesje noemt en je kunt bewijzen dat jij zo'n hoesje had). Je kunt de baas bellen en het gesprek heimelijk opnemen of je kunt hem mailen en hopen dat hij terugmailt. Daarna kun je schadevergoeding eisen (en naar de kantonrechter gaan als hij niet betaalt) omdat hij zijn bewaarverplichting niet is nagekomen en daarmee onrechtmatig jegens jou heeft gehandeld. Je kunt ook aangifte doen bij de politie van verduistering.

[ Voor 3% gewijzigd door fopjurist op 27-09-2022 23:17 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-11 11:22
Ik beschuldig hem niet van diefstal.... hij heeft hem namelijk niet gejat. Volgens mij noemt men dit wettelijk verduisteren. De vinder (emailer) is trouwens een medewerker van datzelfde kraampje en zou die dag op vakantie gaan, vandaar hij hem in bewaring van de baas had gegeven. Nu zegt die eikelbaas dat ie hem heeft weggemieterd....

Dacht echt ff dat ie een grapje maakte, maar die vent is doodserieus

Zal ik dan ook doodserieus aangifte gaan doen van diefstal en verduistering of heeft dat geen zin?

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

danda schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:17:
Ik beschuldig hem niet van diefstal.... hij heeft hem namelijk niet gejat. Volgens mij noemt men dit wettelijk verduisteren. De vinder (emailer) is trouwens een medewerker van datzelfde kraampje en zou die dag op vakantie gaan, vandaar hij hem in bewaring van de baas had gegeven. Nu zegt die eikelbaas dat ie hem heeft weggemieterd....
Ah, een werknemer die de zaak afgeeft aan zijn baas. In dat geval wordt de medewerker niet als vinder aangemerkt, is de marktkraambaas de vinder en kom je niet aan art. 5:7 BW toe.

Beschermheer van het consumentenrecht