KPN superwifi 2 of Netgear Orbi AC3000 (RBK53)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:45
Sinds vorige week overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel 200/200.

Hierbij kreeg ik de Sagembox V12 router, en 2 superwifi 2 punten (de nieuwe zwarte met wifi 6).

Tot nu toe gebruik ik de Netgear orbi AC3000 RBK53 set om op elke verdieping (en de tuin) een stabiel wifi netwerk te krijgen.
Wifi op de modem stond uit, 1x orbi router in de woonkamer (tuinkant), en de 2 satellieten op eerste en tweede verdieping.

Ik zit eraan te denken om de superwifi punten te gaan gebruiken, maar ik kan niet vinden of deze (ondanks wifi 6) beter zijn dan de Orbi's.

Tevens ben ik dan op de begane grond aangewezen op de Sagembox V12 router (die in de meterkast staat, verder van de tuin af), omdat ik maar 2 punten extra heb.

Voordelen:
op marktplaats levert de netgear set meer geld op?
kpn superwifi is wifi 6, met beter (simultaan) bereik/doorvoer?

Nadelen:
minder instelmogelijkheden (ik ben een plug&play gebruiker, dus kan ook een pluspunt zijn).
mogelijk slechtere wifi begane grond en tuin?

Los van testen (niet heel veel zin om hier een paar uur aan te besteden), iemand een idee wat de betere oplossing zou zijn?

Alle reacties

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
mitsumark schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:10:
mogelijk slechtere wifi begane grond en tuin?

Los van testen (niet heel veel zin om hier een paar uur aan te besteden)
Niemand hier kan een idee hebben over je ontvangst, wifi dekking, sterkte of andere parameters die specifiek zijn voor jouw huis.

Dus ja, testen en zelf de prestaties vergelijken.

Maar laat ik het omdraaien, ben je nu tevreden met de orbi setup?
Zo ja en je wilt niet gaan testen, dan heb je toch al je antwoord?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:17
Het is inderdaad lastig te vergelijken zo maar enkele parameters zijn wel bekend.
KPN Superwifi 2 == dual band wifi 5 dual band wifi 6
Orbi RBK53 == tri band wifi 6 tri band wifi 5

Pak ik even mijn geknutselde tabel erbij qua snelheid verwachtingen :P
Als je ze draadloos aansluit dan is je kpn superwifi 2 bij 1 hop iets sneller (300mbit) tov van je orbi (275).
Bij 2 hops wint je orbi het weer (175mbit) van de superwifi (100mbit).

Heb je echter een wifi 6 client, dan wordt die weer sneller zolang die naast de hoofd node staat.

Let wel op, deze getallen zijn zwaar theoretisch en kunnen in jouw setup afwijken.
laurens0619 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:25:

Ik wil geen kabels trekken, welke snelheid haal ik?
TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 3 nodes
Wifi 5 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit125mbit50mbit100-150 euro
Wifi 5 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit275mbit175mbit250-300 euro
Wifi 6 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)300mbit100mbit200-250 euro
Wifi 6 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)350mbit (500mbit bij wifi 6 client)300mbit500-1600 euro

Dit zijn indicatieve getallen, afhankelijk van je situatie kunnen deze getallen hoger of lager uitvallen. Vooral nieuwbouw heeft het lastig om een mesh verbinding tussen verschillende verdiepingen op te zetten.
Stabiliteit gaat voor snelheid en dat haal je met 5ghz links en/of kabels.

Ik wil wel kabels trekken, welke snelheid haal ik?
Met een bekabeld accesspoint haal je ongeveer de volgende snelheden (ga ik even van een gemiddelde
wifi 5 snelheden die een client kan halen). De tri band gaan net zo snel als de dual band, die heb ik dus weggehaald. Omdat je bekabeld minder overlap nodig hebt, heb je minder accesspoints nodig. Daarom is de prijs gebaseerd op 2 nodes

TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 2 nodes
Wifi 5 - Dual band - bekabeld350mbit75-100 euro
Wifi 6 - Dual band - bekabeld350mbit (600mbit bij wifi6 client)160-200 euro

Je ziet dus wel dat je "most bang for the bucks" krijgt door je wifi punten bekabeld aan te sluiten.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
laurens0619 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:23:
Het is inderdaad lastig te vergelijken zo maar enkele parameters zijn wel bekend.
KPN Superwifi 2 == dual band wifi 5
Orbi RBK53 == tri band wifi 6

Pak ik even mijn geknutselde tabel erbij qua snelheid verwachtingen :P
Als je ze draadloos aansluit dan is je kpn superwifi 2 bij 1 hop iets sneller (300mbit) tov van je orbi (275).
Bij 2 hops wint je orbi het weer (175mbit) van de superwifi (100mbit).

Heb je echter een wifi 6 client, dan wordt die weer sneller zolang die naast de hoofd node staat.

Let wel op, deze getallen zijn zwaar theoretisch en kunnen in jouw setup afwijken.

[...]
De belangrijkste parameter is een praktische: wat doet het verplaatsen van het Access point op de BG met het signaal/dekking?
Vanwege demping van de muren e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ik ken KPN Superwifi niet. Maar ik kan je wel zeggen dat de Orbi modules een apart kanaal (vandaar triband) hebben om met elkaar te communiceren. Deze bandbreedte is alleen voor de router en sateliet(en). (ik geloof niet dat KPN Superwifi dat heeft ) Als client kun je er geen gebruik van maken. In mijn huis werkt dit heel goed. Netgear Orbi staat bekend om zijn goede bereik (en dure prijs). Natuurlijk is alles afhankelijk van de plaatsing en de muren. Maar ik heb hem al 4-5 jaar in gebruik zonder problemen. Superstabiel.

De genoemde Orbi versie is trouwens wifi 5.

[ Voor 18% gewijzigd door Trunksmd op 28-09-2022 10:48 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
KPN superwifi 2 is volgens mij ook wifi 6
https://www.kpn.com/inter...CoUoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Maar snelheid voordeel haal je alleen uit wifi 6 als je ook wifi 6 clients hebt en dan is dat voordeel alleen maar theoretisch en in de praktijk niet bestaand.

Ik zou zeggen probeer het eens nu je ze toch hebt.

Tip:
Als je een moderne meterkast hebt is de grootste blokkade van wifi de deur, maar vaak zit er boven de deur enkel een dun plaatje hardbord.
Als je de router zo hoog plaats dat hij achter dat plaatje hardbord staat scheelt dat enorm in bereik.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 28-09-2022 09:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:17
@Ben(V) Yes maar als je mesh gebruikt is iedere node ook een wifi client. Als er wifi 6 voor de wireless uplink tussen beide apparaten gebruikt wordt geeft dat ook weer voordeel.

Dat voordeel kan, bij juiste apparatuur, flink oplopen zodat een tri band wifi 5 e dual band wifi 6 behoorlijk dicht bij elkaar liggen.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ben(V)
Bij meer client moet je aan tientallen denken, wifi heeft echt alleen voordelen in bedrijfsmatige omgevingen zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen.
Voorlopig is wifi 6 enkel nog een marketing hype.

En in dit geval zijn het beiden wifi 6 AP's zowel de KPN als de Netgear, dus daar zal geen verschil te vinden zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:45
Oh sweet, hoop reacties toch wel :) Bedankt.

Ik snap dat de situatie niet bekend is en "meten is weten", maar ik had de hoop dat op basis van specs iets te zeggen zou zijn.
Bijvoorbeeld dat Wifi 6 beter door muren en de meterkastdeur heen komt dan 5, en/of een verder bereik de tuin in. Waarbij het dan niet perse slechter is dan een Wifi 5 unit op een betere locatie.
Naar het lijkt is locatie belangrijker dan wifi variant, dus dan is de keus al voor 50% gemaakt.

Ik heb wel aardig wat wifi devices/stekkers, maar nog geen tientallen. Ik denk dat ik een aantal slimme stekkers ga vervangen door een zigbee variant, dus zal eerder sub 10 worden dan 20+.

Al met al ben ik inderdaad zeer tevreden over de orbi set, snel genoeg maar vooral ook extreem stabiel.
Niet echt een reden om ze weg te doen, dus ik denk dat ik de superwifi's aanbied aan familie/vrienden/marktplaats.

• Ben(V)
Is ook een none item.
Beiden, zowel die KNP superwifi 2 als die Orbi zijn wifi 6 devices en hoogstwaarschijnlijk heb je geen enkele wifi 6 client.
En demping van muren is voor wifi 5 en wifi 6 precies hetzelfde.

Persoonlijk zou ik die super wifi houden, die werkt netjes samen met je router terwijl die Orbi weer een eigen wereld is.
En die super wifi dingen worden ook nog eens onderhouden en als nodig van nieuwe firmware voorzien door Kpn.
De Orbi moet je zelf onderhouden en helaas hebben fabrikanten zoals Netgear de neiging om als ze een nieuw model uitbrengen geen firmware onderhoud meer uit te brengen voor oudere modellen.

• frankyfn126
Ben(V) schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:33:
I
Beiden, zowel die KNP superwifi 2 als die Orbi zijn wifi 6 devices
Nee, de orbi RBK3 is nog uit de wifi5 serie.
maar dan nog wifi5 vs wifi 6 zal weinig verschil maken als de clients niet wifi6 kunnen
ook voor de dekking heeft wifi6 weinig voordelen.

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ben(V) schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:33:
De Orbi moet je zelf onderhouden en helaas hebben fabrikanten zoals Netgear de neiging om als ze een nieuw model uitbrengen geen firmware onderhoud meer uit te brengen voor oudere modellen.
Ik krijg nog steeds firmware updates. Is toch al 4-5 jaar oud.
Pagina: 1