Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ajc01
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-12-2022
Mijn vraag
Mijn vloerverwarming komt niet boven de 22° uit
Aanvoer is heet, en toch niet warmer.
Nu zit de thermostaatkraan op de retour (denk ik).

Kan iemand misschien zeggen of dit goed is aangesloten ?

Andere tips welkom

De leiding met de blauwe kraan is heet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYS5axo5xsEsIQbSoKrMOomI7Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xczaUeMHDg0qrwQc4xM37obf.jpg?f=fotoalbum_large
...

[ Voor 3% gewijzigd door ajc01 op 27-09-2022 22:11 ]

Alle reacties

• costerleone
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-01-2024

costerleone

www.framevision.nl

Thermostaat lijkt me goed te zitten.
Aanvoer moet altijd iets warmer zijn dan retour.

Vloerverwarming duurt even voordat hij op temperatuur is.

Bedoel je 22 graden op je thermostaat in de woonkamer?

• ajc01
Ik bedoel 22 graden op de meter
Onder de pomp

• ajc01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCEGda4qmJqHGl_kzjwIVlxgYYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8qN8WF6xfAX51aRzovRncle.jpg?f=fotoalbum_large

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04:54
Het lijkt er sterk op dat het verkeerd is aangesloten.
De aanvoer hoort bij de thermostaatkraan te zitten.
Tip:
Als je bezig gaat dit te veranderen, plaats dan gelijk op elke groep debiet meters, zodat je de groepen ook juist waterzijdig kunt inregelen.

• ajc01
Ok, ik kan dat niet zelf. Ik zal hier een verwarmingsinstallateur voor moeten zoeken

Bedankt.

• ajc01
1 vraagje nog. Wel of geen pompschakelaar gebruiken ? (Tijdgeschakeld)

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 12:02
ajc01 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:48:
Geen tijdgeschakelde pompschakelaar gebruiken, maar eentje op temperatuur. Als de temperatuur van de aanvoer omhoog gaat -> pomp aan.

Verder zit hier een 24 uurs regeling in zodat in rust de pomp elke dag even gaat draaien in verband met smering.

En zeker doen dus, want eco!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-11 20:58

Ttje

"We shall never surrender"

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Zonder de verdeler te kennen en logisch naar het ontwerp te kijken, zou ik inderdaad verwachten dat rechtsboven de aanvoer is en waar de blauwe kraan is de retour. In mijn verdeler zit een terugslagklep. Draaien ze de aanvoer en retour om dan kan er dus geen water circuleren.

En van die pompschakelaar, ben het uiteraard eens met @EJonk. Maar ik blijf me verbazen over dat dit gewoon niet in de pomp zit. Daardoor zou ik toch denken dat er een reden is waarom ie 24x7 pompt. Is dat net als een harde schijf; zet beter niet stil, want het telkens opstarten zorgt voor snellere kans op kapot gaan van het mechanische deel...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 23:36

Theo

moederbord

Je hebt twee metalen balken hangen waartussen de pomp hang; de bovenste balk (met de blauwe kraan, de thermostaatknop en drie zichtbare plastic leidingen) , en daaronder een soortgelijke balk met (waarschijnlijk) enkel een aantal kunststof leidingen aangesloten.
zonder te gaan meten, maar enkel door te voelen aan de leidingen; wat voelt warm en koud aan? De bovenste balk is links koud/lauw en rechts warm? De leiding die onder uit de pomp komt, is deze ook warm? En de plastic leidingen die uit de onderste balk komen, zijn deze ook warm?

7400 Wp op het dak

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 13:08
Aan de zijkant van je pomp staat ook een pijl (stromingsrichting) waar wijst die naartoe?
Er bestaan ook systemen met thermostaat in de retour en pomp na de groepen.
Verkeerd aangesloten kan ook, maar geef wat meer foto's en informatie.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23
Uit een ander topic haalde ik dit:
prein2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:28:
Die thermostaatknop heeft een externe voeler. Dus dat hij op de retour zit is prima, daar meet ie niet.. De externe voeler gaat naar de onderste balk als ik het goed zie. Als dat de aanvoer is zit het dus prima. Dat moet je dus checken.

Moet in de handleiding prima te vinden zijn
prein2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:46:
Dat is het punt precies. Als je meet op de aanvoer, kun je prima de retour knijpen. Dan stopt evengoed de flow als de aanvoer warm genoeg is..
Aangezien ik op jouw foto ook een kabeltje zie lopen lijkt het erop dat jij dezelfde setup hebt. Even kijken waar dat kabeltje heen loopt dus
Ik heb echter 0 verstand van vloerverwarming maar wilde toch even deze 2 centen droppen :P

CISSP! Drop your encryption keys!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Of die kraan nu in toevoer of afvoer zit maakt niet uit, maar de stromingsrichting wel: op het metalen stuk van de kraan staat een pijl die naar beneden wijst, dus dat moet de aanvoer zijn (dus eerst warm worden).
Ook komen je leidingen van onderen en gaan in een lus naar boven, daar kan lucht blijven hangen, zonder ontluchters is dat niet goed aangelegd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor de zekerheid, heb je gecheckt dat je pomp werkt? Als je hem op de hardste stand zet, kan je de pomp voelen brommen meestal. En anders de truc met de schroevendraaier in het midden.

When life gives you lemons, start a battery factory

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
ajc01 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:48:
Dit ziet eruit als al een erg moderne, energiezuinige Grundfos Alpha2 circulatiepomp...
Die is al érg zuinig, daar zou ik dan geen aparte schakelklok tussen zetten.. Sterker nog, dat wordt volgens mij sterk afgeraden in de handleiding van de Alpha2 pompen, als ik me goed herinner.

Is dit zo'n pomp met een display die het actuele vermogen aangeeft?

Heeft ie ook een knopje met een zon en een maan linksonder zitten?
Daarmee kun je dan de pomp in de zomerstand zetten.. Enkele seconden ingedrukt houden tot het symbooltje gaat knipperen, dan loslaten, dan schakelt je pomp uit en in zomerstand... Dan regelt ie zelf dat ie regelmatig even aanspringt om vastlopen te voorkomen.
Uiteraard is dat iets wat je inschakelt in het zomerseizoen als de verwarming toch uit staat... Nu niet meer.
Twee keer per jaar op dat knopje drukken en het energieverbruik is gehalveerd (half jaar aan, half jaar uit)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 12:02
mgizmo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:19:

En van die pompschakelaar, ben het uiteraard eens met @EJonk. Maar ik blijf me verbazen over dat dit gewoon niet in de pomp zit. Daardoor zou ik toch denken dat er een reden is waarom ie 24x7 pompt. Is dat net als een harde schijf; zet beter niet stil, want het telkens opstarten zorgt voor snellere kans op kapot gaan van het mechanische deel...
Je kan gerust 24x7 pompen hoor, alleen het hoeft niet. Ik lees net dat deze pomp al een hoop intelligentie ingebakken heeft, maar de meeste pompen hebben dat niet. Je kan ze zo fancy krijgen als je dat wilt natuurlijk, maar de meeste die draaien gewoon om te draaien. Uiteindelijk is het gewoon een motortje met een schoepenrad. Generieke pompen zijn gemaakt voor meerdere duizenden starts/stops en daarbij behorende draai uren. Het is geen zwaar proces wat langzaam op gang moet komen.

HDD's zijn juist gemaakt voor continu bedrijf, waarbij de koppen beweging nodig hebben om te kunnen funcitoneren. Elke parkeer actie is kans op slijtage omdat er een heel start/stop proces is.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Pagina: 1