Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere omvormers plaatsen op verschillende groepen

Pagina: 1
Acties:

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-11 21:06
Ik kaap deze post even.

Thuis heb ik zelf maar 1fase en heb sinds mei 7 zonnepanelen van 395 wp en 2500 kW omvormer (wat eigenlijk vreemd is gezien ik nooit echt maximaal eruit kan halen, maar dat werd zo geleverd).

Ik wil nu op schuur en overkapping in tuin nog 6-8 zonnepanelen van ~400 wp plaatsen. Klopt het dat ik nog een 2500-3000 kW omvormer op een andere groep kan plaatsen? Ik heb sinds mei ook nieuwe groepenkast dus kan een nieuwe groep ook laten plaatsen.

Thanks alvast!

Kapen zien we liever niet => eigen topic

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 27-09-2022 21:26 ]

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-11 21:06
doktorsson schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:42:
Ik kaap deze post even.

Thuis heb ik zelf maar 1fase en heb sinds mei 7 zonnepanelen van 395 wp en 2500 kW omvormer (wat eigenlijk vreemd is gezien ik nooit echt maximaal eruit kan halen, maar dat werd zo geleverd).

Ik wil nu op schuur en overkapping in tuin nog 6-8 zonnepanelen van ~400 wp plaatsen. Klopt het dat ik nog een 2500-3000 kW omvormer op een andere groep kan plaatsen? Ik heb sinds mei ook nieuwe groepenkast dus kan een nieuwe groep ook laten plaatsen.

Thanks alvast!
Iemand enig idee?

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Op een 1 fase aansluiting van waarschijnlijk 35 A kan ongeveer 5 kW aan zonnepanelen geplaatst worden. Dus een omvormer van 2,5 kW kan er nog wel bij. Natuurlijk niet 2500kW

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-11 16:50
Ikzelf heb 2 SMA omvormers van 1,5 en 3.0. Beide 1-fase en netjes verdeeld over 2 fasen. Gaat prima maar wel ook 4 en 6mm draad richting de meterkast gebruikt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Of je grijpt de kans aan om btw vrij je aansluiting en meterkast aan te passen. Loop je gelijk minder kans op omvormer uitval door hoge netspanning.

Dat betekend niet geheel nieuwe kast overigens, je kunt gewoon ombouwen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
5kW geldt inderdaad als maximale netonbalans. Daar je met 1-fase niet gebalanceerd kan leveren is dat dan je max. Dit mag door meerdere omvormers als je wilt.

Twee dingen om wel op te letten:

Je meterkast moet dit aankunnen. Meeste standaard meterkasten zijn gebouwd op max 40A. Met die 2500W PV bij je 35A uit het net ga je daar al overheen en met 5kW al zeker. Zie ABB whitepaper.

Zeker als het net in je straat tegen overbelasting aan zit (of oud of lang is) kan het zijn dat je met 5kW over de 253V gaat en dus moet stoppen met terugleveren. Slim om dus even te kijken wat je netspanning is als er veel PV opwek is (maar met dit weer niet echt makkelijk). Anders kan het slim zijn om als nog naar 3-fase over te stappen. Dan kan je de tweede omvormer op een andere fase hangen.

Overigens is een 2500W omvormer op 2765Wp (zie de p van piek) niet zo gek. Piekvermogen haal je echt zelden (zeker Oost, West of Noord) dus is het zonde om meer geld uit te geven aan een duurdere omvormer voor die luttele momenten. Hier 3950Wp op een 3600W omvormer op Zuid en dat levert amper verlies op.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wp haal je nooit in BE en NL, moet je in zuidelijke landen voor zijn, met ideale dakhoek en heldere hemel en koude wind.
@doktorsson, als je je zorgen maakt haal dan even je installatie door een opbrengstcalculator, dan zie je wellicht dat je 5 seconden per jaar een half percentje verliest.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1