tweestapsverificatie bij ophalen hoge bedragen geldautomaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-08 20:51
Ik zie regelmatig op Opsporing Verzocht regelmatig dat er soms duizenden euro's afgehaald kan worden bij geldautomaten, wat ik nogal bizar vind. Waarom gebruiken banken geen tweestapsverificatie bij bedragen hoger dan bijvoorbeeld 250 euro/etmaal. Bijvoorbeeld met een app, waarbij je bij afhalen van meer dan 250 euro, je met je app een QR-code moet scannen gegenereerd door de geldautomaatscherm en die moet scannen en met je vingerprint of persoonlijke code moet bevestigen en dan op je gsm een 6-cijferige eenmalige verificatiecode wordt gegeven die je moet intikken op de cijfertoetsenbord van je geldautomaat.

Bij mensen die minder handig zijn met smartphones eventueel met een sms met 6-cijferige eenmalig geldige verificatiecode.

Volgens mij zou dit bij diefstal van je pinpas dit soort waanzinnige afhalen drastisch gereduceerd kunnen worden en ook gunstig zou zijn voor de banken, die anders enorme bedragen moeten terugbetalen in sommige gevallen.

Hier in België kan ik maximaal maar 250 euro/etmaal afhalen. Wil ik meer dan moet ik dat speciaal aanzetten in mijn bankapp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Duurt lang. Als provider er uit ligt door een storing krijg je geen sms. Oude oma’s en opa’s die hun mobiel niet aan hebben / Sim kaart niet unlocked.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Agent47 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:19:
Duurt lang. Als provider er uit ligt door een storing krijg je geen sms. Oude oma’s en opa’s die hun mobiel niet aan hebben / Sim kaart niet unlocked.
Dan nog…

En evt. Opa en oma’s beschermen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

We hebben al limieten op pinpassen, hangt een beetje van de bank af hoe hoog. Bij de Rabobank is het iets van 500 bij een niet rabo geldmachine, en 1250 oid bij een raboautomaat.

Ik zou het persoonlijk zeer vervelend te vinden als ik met het pinnen ook nog eens moet wachten op een sms of een app moet openen op mn telefoon, beetje alsof je een uithangbord om je nek hebt met "deze gast heeft net veel gepint!!!". Denk dat oma zich ook niet veiliger voelt als ze langer bij de geldautomaat moet rondhangen dan nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door Rmg op 27-09-2022 21:31 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

Verwijderd

Een pincode is al 2FA. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap sowieso soms niet waarom mensen een limiet van (bijvoorbeeld) 5000 per dag op hun pinpas laten staan. Natuurlijk, mensen die er heel goed op letten of zoveel geld kunnen uitgeven. Maar voor een gemiddeld persoon (en met wat planning) is 500 Euro per etmaal uitgeven "meer dan voldoende" aan de flappentap/pin in de winkel.

Maar ja, vervang 5000 of 500 voor je eigen situatie of die van personen die je wil beschermen, en klaar?

En wil je een dure TV gaan kopen? Dan kan je vaak ongeveer een dag of 2 van te voren je limiet ophogen. Of heb je een keer flink cash nodig, dan ga je toch 2 etmalen even naar de flappentap ipv verhogen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
pharmacist schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:17:
Hier in België kan ik maximaal maar 250 euro/etmaal afhalen. Wil ik meer dan moet ik dat speciaal aanzetten in mijn bankapp.
Hier in Nederland heb je ook dergelijke limieten: als ik nu een tweedehands auto van 10k wil kopen, dan gaat dat niet. Ondanks dat ik gewoon die 10k op mijn rekening heb staan. Dat is mij ook daadwerkelijk gebeurd toen ik mijn huidige auto kocht....

Ik heb letterlijk meerdere pinpassen en kredietkaarten moeten gebruiken, om het mogelijk te maken de auto te kunnen betalen. Want ja de dealer vertrouwd het natuurlijk niet, dat ik thuis netjes het geld overboek.

Zodoende moest ik zelfs geld lenen van mijn vriend, die mee was. Hij kon namelijk wel zijn limiet verhogen, maar bij mijn bank heb ik er zo'n digipas voor nodig. Welke ik al vele jaren niet meer gebruikt heb, i.v.m. bankieren via de betaal app. Nu zie ik zelfs: dat ik 4 uur moet wachten, tot ik de limiet verhoging kan gebruiken.

Bescherming is prima: maar ik wil gewoon mijn geld kunnen uitgeven, zonder dat ik met een koffertje geld bij de autodealer sta. Ik wil het gewoon kunnen pinnen en dat wordt mij extra moeilijk gemaakt, want via de betaal app kan ik enkel de limiet verhogen om geld over te boeken. Dus bij pinnen heb in alsnog die digipas nodig.

Limiet voor overboeken staat trouwens op € 1000 en opnemen, dus bij een betaalautomaat ook € 1000. En pinnen bij de autodealer dus € 2500 en schijnbaar, kan dat tot maximaal € 25000 verhogen. De gemiddelde Volkswagen kost al meer dan dat :X

Naar mijn mening wordt er dus al meer als genoeg gedaan, om te voorkomen dat je hoge bedragen opneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Marco-Peters schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:41:
[...]

Hier in Nederland heb je ook dergelijke limieten: als ik nu een tweedehands auto
...
Naar mijn mening wordt er dus al meer als genoeg gedaan, om te voorkomen dat je hoge bedragen opneemt.
Als jij met smartcard / reader / TAN-code inlogt bij/op de PC van de auto-dealer en dan overmaakt, kan het wel. Er is, voor zover ik weet, geen limiet op internet-overboekingen en door de implementatie van IBAN & SEPA, hoeft men binnen EU ook het vinkje "spoedoverboeking" sinds 2 jaar niet meer aan te vinken. Echter, dat moet je even met je eigen bank bespreken. Dealer blij. Jij blij. Klaar.

Andere tip: als je in jouw situatie niets kan, bel het "noodnummer" van jouw bank. De transactie wordt namelijk door hun betwist (ondanks dat jij er letterlijk op staat te wachten); help ze om de transactie voortgang te geven door te bevestigen waar je bent en wie je bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

[...]

Ik heb letterlijk meerdere pinpassen en kredietkaarten moeten gebruiken, om het mogelijk te maken de auto te kunnen betalen. Want ja de dealer vertrouwd het natuurlijk niet, dat ik thuis netjes het geld overboek.
:? Wut, ik weet niet wat voor shady dealer dat is, maar ik kreeg gewoon een bankrekeningnummer en een factuurnummer, voldoen voor het ophalen van de auto.

Het limiet voor overboekingen is bij elke bank ook op te hogen naar 50k.. meer kan ook maar dan moet je meestal een afspraak maken bij de bank.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 27-09-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Hier in Nederland heb je ook dergelijke limieten: als ik nu een tweedehands auto van 10k wil kopen, dan gaat dat niet. Ondanks dat ik gewoon die 10k op mijn rekening heb staan. Dat is mij ook daadwerkelijk gebeurd toen ik mijn huidige auto kocht....
Pinlimieten bestaan al zo ongeveer sinds de uitvinding van het pinnen. Heel eenvoudig om rekening mee te houden. Zeker omdat een auto rijden en direct meenemen eerder uitzondering dan regel is. Voor dit soort edge cases gaat geen enkele bank zijn klantbescherming opofferen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Rmg schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:49:
[...]

:? Wut, ik weet niet wat voor shady dealer dat is, maar ik kreeg gewoon een bankrekeningnummer en een factuurnummer, voldoen voor het ophalen van de auto.

Het limiet voor overboekingen is bij elke bank ook op te hogen naar 50k..
Ik wilde auto natuurlijk na de proefrit wel graag mee naar huis nemen: het is wat anders als je afspreekt dat je de auto, op een andere dag komt ophalen. Maar wij waren daar 1.5u voor gereden, dus dan is het niet zo handig om weer terug te moeten komen. Vooral met de huidige brandstofprijzen....

Het wordt gewoon best wel moeilijk gemaakt om je limiet te verhogen: schijnbaar gaat het nu wel zonder die digipas en via de betaal app. Echter toen moest het nog via de computer en de digipas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MAX3400 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:49:
[...]

Andere tip: als je in jouw situatie niets kan, bel het "noodnummer" van jouw bank. De transactie wordt namelijk door hun betwist (ondanks dat jij er letterlijk op staat te wachten); help ze om de transactie voortgang te geven door te bevestigen waar je bent en wie je bent.
Dat heeft geen enkele zin. Een pintransactie wordt realtime tegen beschikbaar saldo geautoriseerd en afgewezen bij elke bank in Nederland. Daar gaat een telefoontje naar een noodnummer niets aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Marco-Peters schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:56:
[...]

Ik wilde auto natuurlijk na de proefrit wel graag mee naar huis nemen: het is wat anders als je afspreekt dat je de auto, op een andere dag komt ophalen. Maar wij waren daar 1.5u voor gereden, dus dan is het niet zo handig om weer terug te moeten komen. Vooral met de huidige brandstofprijzen....

Het wordt gewoon best wel moeilijk gemaakt om je limiet te verhogen: schijnbaar gaat het nu wel zonder die digipas en via de betaal app. Echter toen moest het nog via de computer en de digipas.
Als je het van tevoren van plan was, had je dus van tevoren al je limiet kunnen ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
FirePuma142 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:58:
[...]

Als je het van tevoren van plan was, had je dus van tevoren al je limiet kunnen ophogen.
Ik wist het simpelweg niet: een bedrag van € 8000 vond ik persoonlijk nou niet zo spannend, daarvan had ik destijds niet verwacht dat je dit niet gewoon kon pinnen. Nu weet ik dat wel, daar ben ik toen achter gekomen.

Maar nu heb ik toch geen geld meer _O-

Was trouwens ook wel een redelijk spontane beslissing: ja ik had de auto al een weekje op het oog en op een zaterdag, toen mijn oude auto ook nog kuren had. Besloten wij naar deze dealer te rijden, proef rijden en toen heb ik hem gekocht.

Het was echt nooit in mijn opgekomen om voor de zekerheid het limiet alvast te verhogen, want dat lijkt mij ook een zeker risico. Als je dan toch niet die auto gaat kopen, heb je wel onnodig die limiet verhoging aangezet.

[ Voor 32% gewijzigd door Marco-Peters op 27-09-2022 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

FirePuma142 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:57:
[...]

Dat heeft geen enkele zin. ...

Daar gaat een telefoontje naar een noodnummer niets aan veranderen.
Want je was erbij elke keer? Heb dit al meermaals gedaan en daarmee de "on hold" direct kunnen valideren. Niet alleen op mijn betaalrekening maar ook met mijn creditcard. Andersom, ook MasterCard heeft mij proaktief 2x gebeld omdat ze een betaling niet snapten.
Een pintransactie wordt realtime tegen beschikbaar saldo geautoriseerd en afgewezen bij elke bank in Nederland.
Niet dus. Saldo != bestedingslimiet. Al heb je 20 miljoen op je rekening staan en je daglimiet is 500 Euro, dan wordt ie "on hold" gezet. Andersom, het aantal verhalen (vroeger) van mensen die ineens / ongewild rood stonden? Daar stond dus ook geen saldo-check tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:54
Bij ABN heb je trouwens de mogelijkheid van een spaargeld slot.

Kortweg betekent dit dat je 24 uur moet wachten voordat je aan het geld op je spaarrekening kan komen.

Heeft dus geen invloed op de betaalrekening, maar ik vind het wel een leuke optie. Al kan je natuurlijk ook je spaargeld bij een andere bank onderbrengen

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:23

Honesty

kattenneus!

Ik verwacht sowieso dat we binnen 10 jaar zo goed als cashloos zijn maar dan hebben de criminelen misschien wel een eigen pinmodule gekoppeld aan een buitenlandse rekening.
Zo met alles je kan het helemaal dichttimmeren maar de criminelen vinden dan wel iets erop. Dus je nemen je pinpas mee, ontfutselen je pincode en nemen desnoods je duim en je smartphone mee.

Festina lente

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MAX3400 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:02:
[...]

Want je was erbij elke keer? Heb dit al meermaals gedaan en daarmee de "on hold" direct kunnen valideren. Niet alleen op mijn betaalrekening maar ook met mijn creditcard. Andersom, ook MasterCard heeft mij proaktief 2x gebeld omdat ze een betaling niet snapten.
Je haalt hier dingen door elkaar. Een transactie geblokkeerd door een mogelijk vermoeden van fraude kan na telefonisch contact worden vrijgegeven. Dat is mij met mijn creditcard ook wel eens gebeurd.
Niet dus. Saldo != bestedingslimiet. Al heb je 20 miljoen op je rekening staan en je daglimiet is 500 Euro, dan wordt ie "on hold" gezet. Andersom, het aantal verhalen (vroeger) van mensen die ineens / ongewild rood stonden? Daar stond dus ook geen saldo-check tegenover.
Daarom zeg ik ook beschikbaar saldo, en niet slechts saldo. Het beschikbaars saldo zijnde de som van je rekeningsaldo, reserveringen, blokkades, kredietlimiet enzovoort. De transactie wordt niet on hold gezet bij een pintransactie, die functionaliteit bestaat simpelweg niet.

Bij ongewild rood (niet on hold dus, zo’n transactie;)) staat er wel degelijk een saldocheck tegenover. Sommige banken hanteerden vroeger een zachte limiet, waar je met een klein bedrag overheen kon. Ook zijn er zogenaamde dwingende, niet storneerbare, incasso’s, hoewel dat rap minder wordt door regelgeving. Je hypotheek, bankkosten, CC-afschrijving, dat soort zaken werden ook bij een negatieve uitkomst van de saldocheck afgeschreven.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Agent47 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:19:
Bij Digi-D moeten die vanaf begin volgend jaar ook min. gebruik maken van een sms met code.

Voorstel van TS lijkt mij vanaf het jaar daarop ook prima houdbaar.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:17
Marco-Peters schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:00:
[...]

Ik wist het simpelweg niet: een bedrag van € 8000 vond ik persoonlijk nou niet zo spannend, daarvan had ik destijds niet verwacht dat je dit niet gewoon kon pinnen.
Het was echt nooit in mijn opgekomen om voor de zekerheid het limiet alvast te verhogen, want dat lijkt mij ook een zeker risico. Als je dan toch niet die auto gaat kopen, heb je wel onnodig die limiet verhoging aangezet.
Beetje tegenstrijdig he? Je had verwacht dat je gewoon op ieder moment die €8k had kunnen pinnen, maar op voorhand de limiet verhogen lijkt je een risico? Huh?

De betaallimiet verhogen verplicht je niet tot het doen van een aankoop en het risico is hetzelfde als wanneer je limiet altijd al zo hoog was geweest.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
MAX3400 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:49:
[...]

Als jij met smartcard / reader / TAN-code inlogt bij/op de PC van de auto-dealer en dan overmaakt, kan het wel. Er is, voor zover ik weet, geen limiet op internet-overboekingen en door de implementatie van IBAN & SEPA, hoeft men binnen EU ook het vinkje "spoedoverboeking" sinds 2 jaar niet meer aan te vinken. Echter, dat moet je even met je eigen bank bespreken. Dealer blij. Jij blij. Klaar.

Inloggen op een willekeurige pc bij een auto dealer?
Ik zou het persoonlijk nooit doen.

• Marco-Peters
Xander schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:19:
[...]

[...]

Beetje tegenstrijdig he? Je had verwacht dat je gewoon op ieder moment die €8k had kunnen pinnen, maar op voorhand de limiet verhogen lijkt je een risico? Huh?

De betaallimiet verhogen verplicht je niet tot het doen van een aankoop en het risico is hetzelfde als wanneer je limiet altijd al zo hoog was geweest.
Als ik mijn limiet verhoog op het moment, dat ik het ook daadwerkelijk ga pinnen. Dan is de kans dat een crimineel er gebruik van gaat maken een stuk kleiner :+

Je kunt die limiet maar voor een dag verhogen, daarna zou je het weer opnieuw moeten doen. Maar ik vind het betutteling: laat mij lekker zelf beslissen wanneer ik een tweedehands auto van € 8000 wil kopen, aangezien het mijn geld is. Een notificatie op mijn smartphone, welke ik met vingerafdruk dien te bevestigen zou dan een prima beveiliging zijn. Inplaats van dat je op een computer in moet loggen en zo'n digipass dient te gebruiken, waarvan op dat moment de batterij na 10 jaar waarschijnlijk allang leeg is.

Rijke Nederlanders, die zijn natuurlijk niet beter gewend: maar wanneer je eindelijk na lang sparen, die € 8000 bij elkaar hebt. En het dan niet kunt pinnen, omdat sommige Nederlanders te dom om te poepen zijn. Daarom wordt dus een pinlimiet opgelegd: om Nederlanders te beschermen, die hun pincode op een briefje schrijven en vastplakken aan hun pinpas |:(

Ik ben blij dat het nu tenminste via de betaalapp kan, alleen nu maak ik mij meer zorgen of ik straks überhaupt nog wel geld heb. Saldo op de rekening krimpt in rap tempo, met deze hoge inflatie :(

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 28-09-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Marco-Peters schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:00:
Die verhoging is doorgaans slechts een beperkte tijd geldig, voor zover ik me kan herinneren kon ik de periode zelf instellen. 1 dag een verhoogde limiet heeft nauwelijks risico, het enige risico is dat ik geskimd word en mijn pas wordt gejat. Is wel heel toevallig als dat net op die ene dag gebeurt (tenzij de autodealer je overvalt natuurlijk, ik zie een bedrijfsmodel :D).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Marco-Peters
bwerg schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:07:
[...]

Die verhoging is doorgaans slechts een beperkte tijd geldig, voor zover ik me kan herinneren kon ik de periode zelf instellen. 1 dag een verhoogde limiet heeft nauwelijks risico, het enige risico is dat ik geskimd wordt en mijn pas wordt gejat. Is wel heel toevallig als dat net op die ene dag gebeurt (tenzij de autodealer je overvalt natuurlijk, ik zie een bedrijfsmodel :D).
Je moet het wel degelijk ( ASN Bank ) minimaal vier uur van tevoren aanzetten: dat zie ik als nadeel hoor. Dat moet gewoon direct kunnen, door bijvoorbeeld verificatie met je vingerafdruk. Bij het tanken zit je tegenwoordig ook al gauw over het limiet, waardoor je 2x naar die tankautomaat moet.

Maar Nederlanders moeten zich gewoon beter informeren: als ik hoor hoe makkelijk, sommige in WhatsApp fraude trappen bijvoorbeeld? Dan denk ik echt van: hoe dom kun je zijn? En valt het dan niet op, dat je kind plotseling geen profielfoto meer heeft en ander mobiel nummer?

Ik heb laats mijn N26 geblokkeerd, nadat er een verdachte transactie van $ 0,70 op mijn rekening stond. Toevalligerwijs precies het bedrag wat een toiletbezoek kost langs de Duitse Autobahn: maar ik trapte er niet in, want ik had helemaal niet betaald bij het toilet :+

Natuurlijk snap ik wel waarom die limieten er zijn, alleen het moet niet te omslachtig zijn om het naar wens te verhogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 28-09-2022 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Marco-Peters schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:17:
Bij het tanken zit je tegenwoordig ook al gauw over het limiet, waardoor je 2x naar die tankautomaat moet.
De tanklimiet is een heel andere limiet, beheerd door de beheerder van de pomp, niet door je eigen bank. Je eigen limiet opschroeven heeft daar dan niks mee te maken. Als het bij het tanken wel om je eigen limiet gaat heeft twee keer naar de pomp ook weinig zin, want die limiet geldt per dag.

Doorgaans kun je altijd nog contact opnemen met je bank en dan is er vaak meer mogelijk. Moet je natuurlijk wel een bank hebben waar echte mannetjes en vrouwtjes rondlopen en niet een hippe IT-bank. Zo heb ik in het buitenland wel wat dingen kunnen fixen toen ik e.e.a. niet goed voorbereid had, en toen ik de borg van een hotel niet mee had gerekend.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:18
Ik zal je nog iets bijzonders vertellen over de abn app. Ik heb daar een limiet in staan voor het overmaken naar vreemde rekening zonder edentifier. Dat is mooi zou je zeggen maar die limiet ik kan heel makkelijk in de app zonder edentifier verhogen. 🤔
Dit geldt ook voor het opnemen van geld uit de automaat.

Dit gebeurt dus ook bij mensen die opgelicht worden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Extra hindernissen om bij je geld te kunnen zijn nooit populair. Ja, het is veiliger, maar de meeste mensen willen het liefst NU bij hun geld als ze het NU nodig hebben (zie die bankcrisis in Libanon nu, waarbij mensen hun bank gaan overvallen om bij hun geld te kunnen). 2FA klinkt leuk, maar werkt dat ook overal in het buitenland? En wat als je telefoon is kwijtgeraakt? Of als het sms'je niet aankomt? Een keer een negatieve ervaring hiermee (of hebben gehoord) en mensen zoeken wel een bank die dit niet heeft.

Dan kan er natuurlijk ook voor worden gekozen dat je dit zelf aan of uit kunt zetten, maar dat maakt het niet heel effectief (en schiet het zijn doel voorbij).

Denk dat banken dit soort maatregelen graag willen invoeren, maar dat ze ook bang zijn dat het fenomeen 'bank' hierdoor weer minder populair wordt.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:53
Palomar schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:58:
Extra hindernissen om bij je geld te kunnen zijn nooit populair. Ja, het is veiliger, maar de meeste mensen willen het liefst NU bij hun geld als ze het NU nodig hebben (zie die bankcrisis in Libanon nu, waarbij mensen hun bank gaan overvallen om bij hun geld te kunnen). 2FA klinkt leuk, maar werkt dat ook overal in het buitenland? En wat als je telefoon is kwijtgeraakt? Of als het sms'je niet aankomt? Een keer een negatieve ervaring hiermee (of hebben gehoord) en mensen zoeken wel een bank die dit niet heeft.

Dan kan er natuurlijk ook voor worden gekozen dat je dit zelf aan of uit kunt zetten, maar dat maakt het niet heel effectief (en schiet het zijn doel voorbij).

Denk dat banken dit soort maatregelen graag willen invoeren, maar dat ze ook bang zijn dat het fenomeen 'bank' hierdoor weer minder populair wordt.
Waarom zou 2FA niet werken? Het werkt, zoals eerder gezegd in deze thread, al zolang pinnen bestaat.
Iets wat je hebt: pinpas
Iets wat je weet: pincode
Samen: 2FA
De discussie gaat ook niet over 2FA maar eerder over anders/veiliger verificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:27:
[...]

Waarom zou 2FA niet werken? Het werkt, zoals eerder gezegd in deze thread, al zolang pinnen bestaat.
Iets wat je hebt: pinpas
Iets wat je weet: pincode
Samen: 2FA
De discussie gaat ook niet over 2FA maar eerder over anders/veiliger verificeren.
Ok, pinnen met een pas en code is idd 2FA. Ik doel natuurlijk op het idee wat de TS voorstelt met extra veiligheid. Is dan eigenlijk 3FA ;)

• pharmacist
Er is inderdaad wat verwarring over de 2FA: Het gaat om een extra 2FA bij hogere bedragen naast de standaard 2FA: pinpas + pincode, dus ja: het gaat dus echt om 2FA bij hogere bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-10 20:17
Goed plan. Gezichts herkenning als 2e factor bij de pinautomaat. Diegene die geld opneemt moet zijn gezicht laten zien. Eerste lijn check door geautomatiseerd systeem, bij falen een 2e lijn met een human operator.
Even in de camera kijken bij de pin automaat en klaar. Dit filtert er alle capuchons, bontkraagjes en bivak mutsen er direct uit.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 17:55
Bij ING kan ik gewoon de opname limiet verlagen.

Misschien zou het handiger zijn de limiet standaard in te stellen op 50/100 euro.

Dan is de winst van skimmers oplichters een factor 10 gedaald.

En voor die ene keer dat je wel groot bedrag pint kan je de limiet 24 uur verhogen via de website/app.

2fa gezichts herkenning wat al niet meer is een beetje een overtrokken beveiliging.
Door de diefstal minder interessant te maken zal er minder interesse zijn ipv nieuwe tactieken bedenken om 2fa te bypassen.

Telefoon diefstal erbij etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

pharmacist schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:45:
Er is inderdaad wat verwarring over de 2FA: Het gaat om een extra 2FA bij hogere bedragen naast de standaard 2FA: pinpas + pincode, dus ja: het gaat dus echt om 2FA bij hogere bedragen.
Of, je doe het gewoon helemaal anders.

Je hebt een betaalrekening waar je je geld op binnen krijgt. Je opent een 2de betaalrekening met pinpas, en daar zet je gewoon geen grote bedragen op, et voila. Probleem bestaat niet meer.

Dit kan je gewoon als burger helemaal zelf doen, en ik ben van mening dat je niet overal een technische oplossing voor moet gaan zoeken.

Ey!! Macarena \o/

• TRAXION
RaZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:20:
[...]

Je hebt een betaalrekening waar je je geld op binnen krijgt. Je opent een 2de betaalrekening met pinpas, en daar zet je gewoon geen grote bedragen op, et voila. Probleem bestaat niet meer.

Dit kan je gewoon als burger helemaal zelf doen, en ik ben van mening dat je niet overal een technische oplossing voor moet gaan zoeken.
Dit is ook een optie, helaas rekenen banken hiervoor dan wel weer extra kosten.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TRAXION schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:21:
[...]

En als je bank een technische oplossing gaat zoeken, dan gaan de kosten toch doorberekend worden, want ook dat moet onderhouden worden, en dan gaan de kosten voor je betaalrekening sowieso omhoog.

Dus, pinpas gestolen, pinpas kwijt, of overvallen worden en onder dwang je rekening leeg moeten pinnen, kan je beter dat je een 2de betaalrekening hebt waar je misschien 100 euro op hebt staan, ipv de rekening waar je inkomen op gestort wordt.

De dag voordat mn inkomen er is, staat er misschien nog 2 tientjes op, een dag later is dat bedrag vele malen hoger ;)

Edit:
Andere optie is natuurlijk een gratis betaalrekening waar je helemaal geen contant geld uit een automaat kan halen, want die zijn er namelijk ook ;)

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 28-09-2022 12:55 ]

Ey!! Macarena \o/

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RaZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:20:
[...]

Of je zet het geld bij de gelieerde spaarrekening. En zorgt voor laag saldo op de betaalrekening.

Dat gezegd hebbende, ik kan ook aardig uit mn slof schieten van de hindernissen om bij mn eigen geld te komen. Ophogen van de limiet kan wel, maar duurt bij ING 4 uur. Dus kun je twee keer aan de slag voor iets wat in een paar minuten gepiept had moeten zijn.
Word er niet vrolijk van.

Net zoals ze mn creditcard vorige week automatisch blokkeerden wegens activiteiten in het buitenland. Niet zo gek, want ik was op vakantie.

Maar de nieuwe pas is nog niet binnen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je limiet ophogen voor een grote uitgave, zeg een auto, boot, caravan, chalet, etc..etc.. heeft niet zoveel te maken met contant geld uit een geldautomaat halen, waar dit topic over gaat ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TRAXION schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:21:
[...]

Of je opent gratis een spaarrekening bij diezelfde bank, boekt na je salaris elke maand het geld naar je spaarrekening en laat alleen genoeg staan voor je vaste lasten + wat leefgeld. Wil je nog minder erop staan dan ga je bijhouden welke dag wat wordt afgeschreven en boek je het de dag ervoor over van je spaarrekening.

Allemaal gratis, kost alleen wat moeite. Je kan het zo gek maken als je wilt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:42:
[...]

Of je zet het geld bij de gelieerde spaarrekening. En zorgt voor laag saldo op de betaalrekening.

Dat gezegd hebbende, ik kan ook aardig uit mn slof schieten van de hindernissen om bij mn eigen geld te komen. Ophogen van de limiet kan wel, maar duurt bij ING 4 uur. Dus kun je twee keer aan de slag voor iets wat in een paar minuten gepiept had moeten zijn.
Word er niet vrolijk van.

Net zoals ze mn creditcard vorige week automatisch blokkeerden wegens activiteiten in het buitenland. Niet zo gek, want ik was op vakantie.

Maar de nieuwe pas is nog niet binnen :X
Hoe kom je bij die 4 uur van de ING?
Ik heb zowel opname- en betaallimiet relatief laag staan. En een paar keer per jaar doe ik een paar minuten voor de transactie de limiet verhogen in de app en daarna verlagen. Dit werkt altijd gelijk, nooit 4 uur hoeven wachten. Staat ook zelfs in de schermen dat de wijziging per direct in gaat.

Daarom zie ik voor de ING geen nut voor een extra validatie. Limieten staan altijd laag, dus laag risico mocht iemand een keer mijn pas en pincode stelen. En voor de paar keer per jaar voor een groter bedrag even van te voren de limiet ophogen kost eigenlijk geen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

barber schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:22:
[...]

Ik heb zowel opname- en betaallimiet relatief laag staan. En een paar keer per jaar doe ik een paar minuten voor de transactie de limiet verhogen in de app en daarna verlagen. Dit werkt altijd gelijk, nooit 4 uur hoeven wachten. Staat ook zelfs in de schermen dat de wijziging per direct in gaat.

Daarom zie ik voor de ING geen nut voor een extra validatie. Limieten staan altijd laag, dus laag risico mocht iemand een keer mijn pas en pincode stelen. En voor de paar keer per jaar voor een groter bedrag even van te voren de limiet ophogen kost eigenlijk geen tijd.
Heb de afgelopen maanden een keer of wat de limiet moeten verhogen. En daar kreeg ik consequent een wachttijd van vier uur voor mn kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
barber schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:22:
[...]

Daarom zie ik voor de ING geen nut voor een extra validatie. Limieten staan altijd laag, laag risico mocht iemand een keer mijn pas en pincode stelen. En voor de paar keer per jaar voor een groter bedrag even van te voren de limiet ophogen kost eigenlijk geen tijd.
Same, werkt realtime.

Zoals ik al in een eerdere post aangaf ze zouden die limiet standaard laag moeten zetten zodat het risico op skimmen babbeltruc diefstal minder lonend is.

En eventueel zelfs een extra service voor ouderen dat je eerst een belletje krijgt van de bank of je er zeker van bent ivm bedreiging oid.
SmurfLink schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:10:
[...]

Of je opent gratis een spaarrekening bij diezelfde bank, boekt na je salaris elke maand het geld naar je spaarrekening en laat alleen genoeg staan voor je vaste lasten + wat leefgeld. Wil je nog minder erop staan dan ga je bijhouden welke dag wat wordt afgeschreven en boek je het de dag ervoor over van je spaarrekening.

Allemaal gratis, kost alleen wat moeite. Je kan het zo gek maken als je wilt.
Schuiven van bankrekening en of spaarrekening vind ik teveel moeite ik heb mijn opname limiet op €100,- staan.

Als ik meer nodig heb kan ik via de app in 1 minuut de limiet verhogen naar €1000,-
Idem voor de pin in de winkel.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TRAXION schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:25:

Schuiven van bankrekening en of spaarrekening vind ik teveel moeite ik heb mijn opname limiet op €100,- staan.

Als ik meer nodig heb kan ik via de app in 1 minuut de limiet verhogen naar €1000,-
Idem voor de pin in de winkel.
In diezelfde minuut kan je het ook schuiven tussen je betaal- en spaarrekening. Zijn waarschijnlijk nog minder handelingen ook dan die limiet verhogen.

I have stability. The ability to stab.

• TRAXION
SmurfLink schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:28:
[...]

In diezelfde minuut kan je het ook schuiven tussen je betaal- en spaarrekening. Zijn waarschijnlijk nog minder handelingen ook dan die limiet verhogen.
Betaal limiet is eenmalig, je rekening aanvullen zal je vaker moeten doen.
Verder ga ik er niet over uitwijken, ing heeft een werkende functie tegen misbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Duurt toch echt vier uur voordat de limiet is opgehoogd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCUkfMsgZcuorkN2k0xmin1_B90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mWCwFrx6YByg5tW2An0w6RIc.png?f=fotoalbum_large

Kloterij eerste klas.

Edit: pinlimiet is wel direct. Had erbij moeten zetten dat ik het over betalen van rekeningen had.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2022 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:20:
Duurt toch echt vier uur voordat de limiet is opgehoogd:
[Afbeelding]
Dat is de daglimiet voor Mijn Ing voor overschrijvingen binnen Mijn ING.
pin- en opnamelimieten zijn direct, waar de topicstart over ging :-)
MikeyMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:20:
Kloterij eerste klas.

Edit: pinlimiet is wel direct. Had erbij moeten zetten dat ik het over betalen van rekeningen had.
Aha, iets te langzaam mijn reactie gemaakt, je hebt het zelf intussen ook gezien :-)

[ Voor 24% gewijzigd door barber op 28-09-2022 18:51 ]

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 17:06
Basis FA is:
"Iets wat je weet"
"Iets wat je hebt"
"Iets wat je bent"

Je hebt een pinpas, en je weet een pincode.

Dat is toch 2fa? Ik denk dat een telefoon hier aan het proces niet veiliger maakt. Als ze je pincode en pinpas weten te krijgen, kunnen ze je telefoon er ook wel bij af nemen. Ik denk eerder dat het veiliger te maken is met een 3fa. Want dan moet jij fysiek mee naar de bank. Maar dan moet je bank wel je vinger/oog afdruk hebben. Los van alle praktische problemen.

• pharmacist
tendmex schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:24:
Basis FA is:
"Iets wat je weet"
"Iets wat je hebt"
"Iets wat je bent"

Je hebt een pinpas, en je weet een pincode.

Dat is toch 2fa? Ik denk dat een telefoon hier aan het proces niet veiliger maakt. Als ze je pincode en pinpas weten te krijgen, kunnen ze je telefoon er ook wel bij af nemen. Ik denk eerder dat het veiliger te maken is met een 3fa. Want dan moet jij fysiek mee naar de bank. Maar dan moet je bank wel je vinger/oog afdruk hebben. Los van alle praktische problemen.
Soms helpt het om de zin echt een goed te lezen:

m.a.w.: 2FA stap A met pin + pas bij lage bedragen en bij het overschrijden van een grenswaarde (zegge 250 euro) naast stap A (standaard ingelogd op de automaat): 2FA stap B met smartphone + biometrische identificatie dat er bovenop komt. Dus ja: 2FA bij HOGE BEDRAGEN geldautomaat (aangezien je al bij inloggen met pincode en pas al toegang hebt tot je rekening bij de eerste stap, maar je maar tot bijvoorbeeld maar 250 euro met de eerste stap kan opnemen).

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:20
Ik zie regelmatig op Opsporing Verzocht regelmatig dat er soms duizenden euro's afgehaald kan worden bij geldautomaten, wat ik nogal bizar vind. Waarom gebruiken banken geen tweestapsverificatie bij bedragen hoger dan bijvoorbeeld 250 euro/etmaal.
Ik weet niet. Moeten we allemaal gedoe aan gaan omdat mensen zich laten oplichten? Afgelopen week nog een mooi voorbeeld in de Gelderlander, met de kop ‘Je hoeft er niet dom voor te zijn’
Maar als je het artikel leest, dan is de heer helaas vol in de oude en erg bekende truck gegaan. (Telefoontje we zien een hacker op uw rekening, snel pinpassen + pincode's aan ons geven!)

https://www.gelderlander....om-voor-te-zijn~a2c761f0/ (Helaas, Premium)

Voor dit soort oplichters die al een hele procedure doorlopen is het een kleinigheidje om er ook nog een tweetrapsverificatie aan te koppelen en een overvaller zorgt wel dat ie de unlockte telefoon meepakt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn bank (Belfius, België) vraagt soms als extra mijn geboortedatum. Ze hebben wel meer van die gekke dingen, maar ik moet hem gebruiken voor de hypotheek. Ook al twee keer een 'grote' rekening niet kunnen betalen. Gelukkig is het niet mijn enige bank.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik zie regelmatig op Opsporing Verzocht regelmatig dat er soms duizenden euro's afgehaald kan worden bij geldautomaten, wat ik nogal bizar vind. Waarom gebruiken banken geen tweestapsverificatie bij bedragen hoger dan bijvoorbeeld 250 euro/etmaal. Bijvoorbeeld met een app, waarbij je bij afhalen van meer dan 250 euro, je met je app een QR-code moet scannen gegenereerd door de geldautomaatscherm en die moet scannen en met je vingerprint of persoonlijke code moet bevestigen en dan op je gsm een 6-cijferige eenmalige verificatiecode wordt gegeven die je moet intikken op de cijfertoetsenbord van je geldautomaat.

Bij mensen die minder handig zijn met smartphones eventueel met een sms met 6-cijferige eenmalig geldige verificatiecode.

Volgens mij zou dit bij diefstal van je pinpas dit soort waanzinnige afhalen drastisch gereduceerd kunnen worden en ook gunstig zou zijn voor de banken, die anders enorme bedragen moeten terugbetalen in sommige gevallen.

Je kan gewoon een limiet op die automaten zetten, mijn liniet is 250, pin limiet ook en overnaken is bij mij 50.

Tsja je moet wel even iemand hebben die je helpt met de bank app maar het bestaat alllemaal al
Pagina: 1