Vloerverwarming - voldoende flow of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wij hebben recent vloerverwarming laten leggen als hoofdverwarming. De flow is maar ca. 1,5 liter per minuut per groep. Daarvoor moet ik de pompstand van de CV ketel maximaal instellen. Op dit moment krijgen we de ruimte daarmee verwarmd, maar het gevoel bekruipt mij dat de flow niet groot genoeg is. En dat we daar problemen mee krijgen wanneer het buiten kouder wordt.

Zo ziet onze installatie eruit
- ca. 130 m2 met 10 cm ruimte tussen de leidingen i0n een zandcement dekvloer met daaronder 14 cm PIR.
- Gevoed door een CV ketel (Remeha Calenta 40C).
- Pompstand van de CV ketel staat op 10 van 10, aanvoertemperatuur op 35 graden.
- Aangesloten via een gesloten kunststof verdeler (dus zonder pomp) met 13 groepen.
- De aanvoer- en retourleiding tussen de CV ketel en de verdeler hebben een diameter van 22 mm.

Waarom ik twijfel of dit goed is aangelegd
- Volgens deze website zou ik een pompmodule op de verdeler moeten plaatsen. Gevoelsmatig is het ook wel heftig dat de pomp van de CV ketel maximaal draait en daarmee slechts 1,5 liter flow genereert.
- Volgens deze website zou de aanvoerleiding een diameter van 28 mm moeten hebben.
- De flow is minimaal en lijkt aan de ondergrens te voldoen. Ik vraag mij af of dit wel voldoende is wanneer het kouder wordt.

Waarom de installateur denkt dat het goed is aangelegd
- De vloer en de ruimte worden warm en de delta T is 5-7 graden. De CV ketel pendelt niet.
- De diameter van de aanvoerleiding is dan wel 'slechts' 22 mm, maar de lengte van die buis is maar ca. 6,5 meter lang.

Is er iemand met verstand van zaken die mij hierin kan adviseren? Online vind ik zoveel verschillende meningen dat ik daar ook niet echt verder mee kom. Kloppen de door mij gelinkte bronnen en moet de installatie deels aangepast (aanvoerleiding) en deels uitgebreid (pompmodule) worden?

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Voor zover ik weet zijn de pompen van cv ketel doorgaans niet krachtig genoeg voor open verdelers en moet je idd werken met een pomp.

Open verdelers zijn voor warmtepompen beter geschikt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:34

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mij hebben ze geleerd dat een pomp van een ketel maar maximaal 100m2 aan kan.

De Nederbelg !

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pentaw1nz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:10:

je bedoeld een pomploze gesloten verdeler denk ik?

@saviour weet je zeer dat je een pomploze open verdeler bedoeld?

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 27-09-2022 21:33 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
pentaw1nz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:10:
Voor zover ik weet zijn de pompen van cv ketel doorgaans niet krachtig genoeg voor open verdelers en moet je idd werken met een pomp.

Neem aan dat je een pomploze verdeler bedoelt? Dat werkt hier namelijk prima met het pompje van een cv ketel.

Ik zou het zoeken in de 22mm leiding, die is nogal krap bemeten voor 13 groepen. Die 22mm is de buitendiameter, afhankelijk van het type buis blijft er maar zo'n 16 tot 18mm over qua binnendiameter. Met die 1,5 liter per groep per minuut gaat er door die buis zo'n 1170 liter per uur. De stroomsnelheid wordt dan behoorlijk hoog, mogelijk is dat de beperking. Het debiet kan zo'n cv pomp wel aan. 28mm of 32mm lijkt me beter.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:23
ja het is krap zoals je zelf al opmerkt. linksom bespaar je vrij veel door dat je geen extra pomp en of verdeler nodig hebt. rechtsom ja dit wordt wel een beetje te gortig. 13 groepen. is best een hoop als ik eerlijk ben.
robot heeft een extra inregelventiel zodat ze iets meer water aan kunnen zuigen/je ketel wat lager brandt.
je kan kiezen uit 13 groeps met pomp https://www.robotclimate....deler-13-groeps-wilo-para
en dan moet je weer naar een bypas erin laten plaatsen. omdat het tempertuurventiel wel dicht kan lopen.

wat betreft je vraag over de leiding diameter ? 22 mm kan wel te krap zijn om 13 groepen te voeden.
althans als het om ltv gaat maar er zit ook niet een hele grote pomp in die ketels het is een samenspel.
theoretisch gezien stel maakt je het 28 mm is er wel een kans dat je cv systeem een stuk beter werkt.
maar het kan ook na het aanpassen nog zijn dat je nog steeds problemen ondervindt. het is een beetje koffiedik kijken. je lost zeg maar 1 van de twee problemen op. (beter is het beide problemen te fixen)
toch zou ik eerst alles laten upgraden tot 28 mm en kijken wat er gebeurt dan pas nadenken over een vervolg.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 28-09-2022 00:06 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:54
Vloerverwarming = installatie = DEI = Move vanuit BK

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 22:39
Ik heb vloerverwarming met pomploze verdelers (ca. 120m²). Deze heeft een driewegklep waardoor gelijktijdig maximaal de helft van het huis verwarmd kan worden. Dat gaat prima, maar 130m² lijkt me inderdaad wel erg veel.

Je hebt het over 130m² vloerverwarming, is dat 1 ruimte? Worden die nu allemaal gelijktijdig verwarmd? Dat lijkt me nogal groot. Heb je geen verschillende zones? Ik heb bijv. een een LT/HT-zone bij mijn Xtreme 36 (maar allebei zijn lage temperatuur omdat ik vloerverwarming heb). De begane grond is 1 zone en de bovenverdiepingen zijn 1 zone. D.m.v. een driewegklep wordt óf de begane grond verwarmd, of de verdiepingsvloeren. Heb jij niet toevallig een soortgelijke installatie? In dat geval is er volgens mij geen enkel probleem.

Als je pomp op maximaal 100% staat en de aanvoertemperatuur begrensd is op 35 graden, dan blijft er maar 1 variabele over om meer warmte richting de vloer te krijgen, en dat is meer en langere runs per tijdseenheid. Dus hoe lang doet de CV-ketel er nu over om de ruimte warm te krijgen? En kan je daar wat zinnigs over zeggen? Ter vergelijking, bij mij is de ketel nog niet eens aangeweest.

Tevens zeg je dat de pomp op 10 van 10 staat. Volgens de handleiding kan je de minimale en maximale pompsnelheid op 10 zetten. Staan allebei op 10? Weet je zeker dat de pomp ook daadwerkelijk op maximaal toerental draaide?

Zoals je ziet zijn er nogal wat vragen om een zinnige conclusie te kunnen trekken :) .

[ Voor 88% gewijzigd door MarcoC op 27-09-2022 23:59 ]

• saviour
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:31:
@saviour weet je zeer dat je een pomploze open verdeler bedoeld?
Je hebt gelijk, ik bedoel een gesloten verdeler. Dus een verdeler zonder pomp, die warm en koud niet mengt.

@MarcoC , Het zijn verschillende ruimtes. De open keuken en woonkamer zijn samen bijna 110 m2. Verder blijft een klein kantoortje, het toilet + de badkamer en de gang over. De installatie heeft geen extra driewegklep. Of de pomp daadwerkelijk maximaal draait heb ik niet gemeten, maar ik hoor de pomp wel degelijk sneller draaien bij het ophogen van de waarden. Minimaal en maximaal staan inderdaad op 10. De ruimte wordt op dit moment best snel verwarmd, maar het is ook nog niet echt koud geweest. We namen de installatie ook in werking terwijl het in de woonkamer 20 graden was.

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik denk dat ik toch maar vraag om de aanvoerleiding te vergroten. En een pomp ertussen te plaatsen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 22:39
saviour schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:33:
[...]
Je hebt gelijk, ik bedoel een gesloten verdeler. Dus een verdeler zonder pomp, die warm en koud niet mengt.

@MarcoC , Het zijn verschillende ruimtes. De open keuken en woonkamer zijn samen bijna 110 m2. Verder blijft een klein kantoortje, het toilet + de badkamer en de gang over. De installatie heeft geen extra driewegklep. Of de pomp daadwerkelijk maximaal draait heb ik niet gemeten, maar ik hoor de pomp wel degelijk sneller draaien bij het ophogen van de waarden. Minimaal en maximaal staan inderdaad op 10. De ruimte wordt op dit moment best snel verwarmd, maar het is ook nog niet echt koud geweest. We namen de installatie ook in werking terwijl het in de woonkamer 20 graden was.

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik denk dat ik toch maar vraag om de aanvoerleiding te vergroten. En een pomp ertussen te plaatsen.
Je kunt op de ketel het werkelijke toerental aflezen, en ook de minimale stand van de pomp instellen. Ik zou eerst dat doen. Wellicht trekt de ketel het allemaal perfect en is er geen enkel probleem.

• saviour
  • Niet online
MarcoC schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:29:
[...]
Je kunt op de ketel het werkelijke toerental aflezen, en ook de minimale stand van de pomp instellen. Ik zou eerst dat doen. Wellicht trekt de ketel het allemaal perfect en is er geen enkel probleem.
De ketel staat al ingesteld op minimaal en maximaal 10. Ik zal eens kijken of ik het toerental inderdaad kan aflezen. Dank voor de tip.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 19:18
Ik heb een intergas ketel met 230m2 vloer en op elke verdieping een vloer verwarming verdeler zonder extra pomp. Dat kan prima. Wel zone’s maar beneden is wel 8 van de 10 groepen standaard open zon beetje en boven alleen de gang met minimale flow.
Als je ook een intergas ketel hebt, let erop dat als je deze op 30% van het vermogen instelt en de pomp op 100% dat het resultaat uiteindelijk is dat de pomp draait op ongeveer 30%. Dat kan je in het boekje van de cv ketel ook terugvinden.
Mogelijk loop je daar tegenaan?
Als ik alle zones open gooi zie ik ook wel de flow afnemen maar het huis warmt nog steeds vlot op!
Pagina: 1