Hoe zolder isoleren (dakpan + rieten dakbeschot)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelW
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-12-2024
Bij het verduurzamen van ons huis, willen we de zolder isoleren & zonnepanelen (laten) plaatsen.
Graag jullie deskundig advies over de volgende situatie;
- wij hebben een huis uit 1949, met dakpannen en een rieten dakbeschot
- het grootste deel van de zolder is van binnen met gipsplaten afgewerkt, een klein deel niet, daar heb ik een foto van gemaakt voor het beeld. Ook echter de gipsplaten zit geen isolatie, anders dan het riet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyVBVvmTc-bOr52WZCh4Cq4aVZA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/HF9qjVXYc0gzYqg77nBCIpgg.gif?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit van binnenuit het beste isoleren?
Kan ik isolatiemateriaal tegen het riet aanbrengen, daarover dampdichte folie aanbrengen en dan weer afwerken met gipsplaten?

Omdat ik ook zonnepanelen wil plaatsen, wil ik ook al rekening houden met elektra/aansluiting. Hoe kan ik dit het beste oplossen, om niet over een aantal maanden door de isolatie & afwerking heen te breken? Idealiter leg ik eerst zonnepanelen, maar door de hoge vraag is dat op korte termijn niet leverbaar.

dank vast voor jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Van buiten naar binnen is het dakpan/panlat/riet?

Dan kan je van binnen tegen het riet aan isoleren met wat je wilt en dan afwerken met een dampdichte laag. het riet kan dan naar buiten blijven ventileren.
Heb je wel gewoon panlatten en weet de zonnepanelenboer van dit riet? Daar moeten de monteurs namelijk wel voorzichtig mee doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 07:05
Ik zou vast een 2x 5/8 buisje door je isolatie laten aanbrengen.

Mijn inziens zou je een een rachel werken kunnen aanbrengen, en daar pir tegen aan schroeven minstens 10cm gezien die dan dampdicht is. En dan weer rachtelwerk voor je gipsplaten.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:59
Je kunt je vraag ook hier stellen:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:51

H-W

Is het dakbeschot goed droog aan de binnenkant? Dan zou ik kiezen voor een steenwol isolatie die je tussen de balken aanbrengt. Dit ivm het brandgevaar van het riet, dat is net even anders dan bij een gewoon houten dakbeschot. Daarna een dampremmende folie en gipsplaten.
Wat je je wel goed moet afvragen, ook als je een andere opbouw zou kiezen, is hoe je het allemaal gaat vastzetten. Bovenstaande optie wordt geklemd achter rachels die op de houten constructie worden bevestigd. In dat riet kan je namelijk niks bevestigen lijkt me.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50

Exigence

dnkroz

Is het een optie om je hele dak te vervangen? Zou ik in dit geval overwegen.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:59
Zoals hierboven staat beschreven. je kan er elk soort isolatie tegen aan drukken, als je de warme kant maar afdicht met een dampdichte folie.

Persoonlijk zou ik als extra een dampdoorlatende folie strak tegen het riet aanspannen. Bij eventuele lekkage wordt het vocht dan beter afgevoerd en het isolatiemateriaal beschermd.

• RoelW
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-12-2024
Dank allen, het is inderdaad een opbouw van dakpan, panlat en riet. Keuze dan tussen pir of steenwol.
Extra folie laag aan buitenkant; goede tip, net als dubbelcheck bij leverancier zonnepanelen over dakopbouw.

Belangrijkste uitdaging: hoe vastzetten, met idealiter geen verdere verlaging van het plafond.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:00

pietje63

RTFM

Ik zou ook overwegen om het riet weg te halen. Levert veel ruimte op voor betere isolatie / minder verlaging van je plafond en maakt het vastzetten (aan panlatten) eenvoudiger.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Check je panlatten goed, meestal zijn die door contact met riet langer dan wenselijk nat geweest en rot
ik heb alles weggehaald, en ja het is kut werk, maar uiteindelijk kan je de opbouw gewoon maken zoals je wil

De richting van het riet is trouwens ongewoon, meestal lopen de stengels van boven naar beneden, dus de opbouw goed controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wykic-FyqlXyfGfsOvTc0peDUJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0pe5C60Eb6uaAhMtJ3pexPB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXhq_6H9Eg9LUmErGoAmeO4z6go=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NYFVGhtfTl3mlBWO3acwABou.jpg?f=user_large
Pagina: 1