Beton boring nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-04 13:48
Hallo iedereen!

Wij willen in ons huis een lucht lucht warmtepomp plaatsen. De installateur vertelde ons dat wanneer er betonboringen nodig zijn, dit door een externe partij gedaan moet worden. Overige boringen kunnen zij wel gewoon doen. Nu heb ik de technische specificatie van ons huis erbij gepakt en daar staat het volgende aangegeven:

Gevel: Kalkzandsteen (100mm) en betonsysteemwand (90 en 100mm).

Nu vraag ik mij af of de gevel nou wel of niet uit beton bestaat en er dus een betonboring noodzakelijk is. Ik kan op het internet niet echt vinden wat nou een betonsysteemwand is.

Misschien is dit veel te weinig informatie en kunnen jullie hier helemaal niks mee, maar is er iemand die mij van meer informatie kan voorzien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik mis nogal wat info, heb je niet ergens gewoon een gaatje in een muur gemaakt om eens te kijken. heb je een idee van de opbouw, wellicht een foto tijdens de bouwe etc etc etc ;)

Als je meer onderzoek wil doen op papier zou ik eens de tekeningen bekijken van je huis in het gemeente archief, dan kan je gewoon de plek waar je wil boren bekijken inplaats van dat je zit te gokken op basis van een heel erg algemene beschrijving en de mening van een willekeurige forum bezoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Ik dacht al dat dit te weinig informatie was.

Ik heb de volgende tekeningen gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5ynTFkProMJO5I3JhSONUvyHdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4x2aEcwxwtlJoau1mdRKyWzL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjU2RsITXbrFOQMxHEOCdcsSsS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1N6nMaA6RT3tTr0RnVP6dwYv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan alleen uit deze tekening ook niks opmaken. Er zit verder ook geen legenda bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Waar komt het binnendeel en waar wil de installateur naar buiten voor het buitendeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
En waar moeten de gaten komen?

Beton boren is eigenlijk zagen.
Speciale apparatuur en zagen (water gekoeld)

Betaalde hier 100euro voor 4 gaten bij de beton boorder
Niet te moeite waard om het zelf te huren en zelf te proberen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Hier moet het gat komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAgrnnfETjf5Vf-RhE-k_7fuP2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sc9lV9qRtfMXwKBuB5Ntvamz.jpg?f=fotoalbum_large

Het binnendeel komt in de woonkamer vlakbij de buitenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:42
Waarom wil de installateur niet door beton? Ook voor steenachtig materiaal zul je met waterkoeling en diamantboren aan de slag moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien kalkzandsteen niet aan de buitenkant zal zitten moet je dus door een betonsysteemwand heen (waarschijnlijk met een spouw, dus 90mm plus een spouw plus 100mm)

Op zich te doen met een lang genoeg zijnde SDS-boor, maar als het gat redelijk ruim moet zijn is een diamantboorbedrijfje inschakelen wel handig.

Afgaande op de tekening heb jij alleen een betonmuur en de buren daarbinnen nog een kalkzandsteenmuur, maar dan zul je even een afbeelding van de legenda erbij moeten plaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 27-09-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
De installateur zegt dat zij diamantboren hebben. Mocht de muur echter bestaan uit hard beton dan is er volgens de installateur een speciale betonboring nodig die zij niet konden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:56
Waar maak je je precies druk om: je laat een airco installeren (lucht lucht warmtepomp) dan komt daar nog een keer 100 pop bij voor een betonboring: meestal is voorrij tarief hoger dan de kosten van boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Ik maak mij nergens druk om. Ik kreeg alleen van de installateur de opdracht om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53

paQ

100 euro is al wel goedkoop overigens.
Ik was meer kwijt iig

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:53:
100 euro is al wel goedkoop overigens.
Ik was meer kwijt iig
Zwart.

En ergens gedurende week als er een uurtje ruimte was.
Beetje een pleisterklusje
AppleDroid schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:52:
Ik maak mij nergens druk om. Ik kreeg alleen van de installateur de opdracht om het uit te zoeken.
Zou gewoon een beton boorbedrijf laten komen. Weet je zeker dat ze de goede apparatuur hebben om een klus te klaren
(Uit eigen ervaring, had eerst een aannemer die het wel ff met een Parkside voor zou doen... 3x80mm door de bakstenen en betonnenmuur
3x80mm door de funderingsbalk en 2x 80mm door de vloer.

(Nee dit hele pakket kosten geen 100 euro. Maar de muur gaten wel) totaal is de boorder 3x geweest.

[ Voor 54% gewijzigd door jack zomer op 27-09-2022 21:17 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53

paQ

jack zomer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:00:
[...]

Zwart.

En ergens gedurende week als er een uurtje ruimte was.
Beetje een pleisterklusje
Nou had ik ook wel een betondek met het nodige staal erin, dan underlayment, dan 14cm pir dan bitumen.
En van beneden naar boven.
volgens mij heb ik 150 betaald.
Maar idd never nooit iets waar ik zelf aan zou gaan zitten klooien. Een beetje fatsoenlijke boorkroon kost dat ook.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:35

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat al is verteld: binnenblad van kalkzandsteen, buitenblad van beton. Heb je een foto van de gevel? Weet je of het in-situ is of prefab?

Met prefab heb je de kans dat het hogesterktebeton is.
Met in-situ kom ik hogesterktebeton eigenlijk enkel en zeer beperkt in de civiele hoek tegen (tunnels, bruggen) en niet in bouwkundige constructies (woningen/hallen/loodsen).

Vraag 1: kun je die extra ~€200 missen? (schatting op bovenstaand + veel inflatie)

Vraag 2: kan de installateur de boringen zelf laten verzorgen, zodat je er zelf geen omkijken naar hebt?

Beide ja: gewoon doorgaan dus :)
zo nee: bespreek dit open met de installateur. Wie weet met wat voor creatieve oplossing zij kunnen komen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1