Op zoek naar LED strips verlichting wandmeubel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik ben op zoek naar wat advies..
Ik zou graag een aantal LED strips willen aansluiten in een wandmeubel dat ik laat maken. Aan de achterkant van de schappen wordt een sleuf gemaakt met daarin aluminium LED profielen, zie voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rGxSakCCtTFueiDR0rEfWrevKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mlYKlOTeESdm4bpYbnqJ7rT9.png?f=user_large

Ik kan dus aan de achterkant gaten boren in het profiel waar de bekabeling doorheen kan om zo de bekabeling aan de achterkant van de kast weg te werken.
Ik heb dus in totaal nodig:
2x 1,5 meter
6x 0,5 meter

Heb 7 interieurbouwers gevraagd, maar geven allen aan de verlichting niet aan te sluiten, alleen de profielen te plaatsen.
Weet iemand of het mogelijk is om meerdere LED strips aan te sluiten op 1 (of zo min mogelijk) adapters? Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik 8 stroomadapters moet aansluiten.
Ik kan zelf niet echt een goeie oplossing vinden daar ik me eigenlijk nog nooit verdiept heb smart verlichting en het me onbekend is welke aansluitingen er zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:06

Glewellyn

is er ook weer.

Als de voeding maar groot genoeg is kan je alles met 1 voeding doen.

Daarbij moet je wel rekening houden met een teruglopende spanning naar mate de kabels langer worden. Ook is het benodigde vermogen afhankelijk van het soort LED-strip dat je gebruikt.

Ben je van plan (warm} witte, RGB of RGBW(W) strips te gebruiken?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
Ik zou graag warm witte LEDs gebruiken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

En is het de bedoeling dat alle ledstrips in de kast in een keer geschakeld worden? En wil je de LEDs kunnen dimmen? Moet het worden verbonden met iets van domotica?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
Allen in 1 keer schakelen is prima, dimmen is wel handig, inderdaad.
Domotica heb ik niet en is in principe niet nodig. Wanneer ik de strips kan bedienen met een app of afstandsbediening o.i.d., vind ik het allang prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
Ik kom zelf bij een soortgelijke oplossing uit:
- 8 LED strips verkorten naar gewenste lengte (8watt)
- kabel adapter 8 aansluitingen:
https://www.ledstripkonin...8-delen/#products_related
- dimmer
https://www.ledstripkonin...er-basic-in-zwart-of-wit/
- voeding adapter 120w
https://www.ledstripkonin...-adapter-voor-led-strips/

[ Voor 11% gewijzigd door conbla op 27-09-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

De adapter en dimmer zou ik inderdaad ook kopen, al lijkt 120W me wel veel voor 6m aan LEDs. Maar als je weleens een soldeerbout hebt vastgehouden kan je een hoop geld besparen door een lange LED-strip te kopen en die zelf in stukjes te knippen en daaraan twee draadjes te solderen.

De uitgang van de dimmer schroef je in een busbar of steek je in een wago connector om die aan te sluiten op de ledstrips.

En als je geen haast hebt zijn die ledstrips een heel stuk goedkoper in China.

[ Voor 20% gewijzigd door Glewellyn op 27-09-2022 22:54 ]

*zucht*

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:49
Glewellyn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:48:
De adapter en dimmer zou ik inderdaad ook kopen, al lijkt 120W me wel veel voor 6m aan LEDs. Maar als je weleens een soldeerbout hebt vastgehouden kan je een hoop geld besparen door een lange LED-strip te kopen en die zelf in stukjes te knippen en daaraan twee draadjes te solderen.

De uitgang van de dimmer schroef je in een busbar of steek je in een wago connector om die aan te sluiten op de ledstrips.

Solderen hoeft niet eens, bij Ali express koop je gewoon een zakje koppelingen. Die heb je van led strip naar 2,3,4 of 5 kabels, als ook in bochten van 90 graden voor nette hoeken.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• conbla
Glewellyn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:48:

Strips zouden 8w per stuk verbruiken, ze verkopen alleen een 72 & 120w adapter, leek me beter om wat ruimte over te laten, verschil in kosten is verwaarloosbaar.
Ik begrijp dat behoorlijk wat kwaliteitverschil is in de LEDs bij Aliexpress, zou je een strip/shop kunnen adviseren?

[ Voor 10% gewijzigd door conbla op 28-09-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@conbla BTF-lighting is een grote met goede reviews (zelf ook goede ervaringen mee).

Als je toch bezig bent zou ik meteen voor RGBWW-strips gaan. Ook al gebruik je misschien 99% van de tijd alleen warm wit, het is toch leuk om andere mogelijkheden te hebben (al is het maar tijdens kerst of een feestje). De SK6812 is daar een goede kandidaat voor, want die heeft naast RGB (rood, groen, blauw) ook aparte warmwitte leds. 5 meter op rol met 60 leds per meter kost €42, prima te doen :)

Bij dit soort strips stuur je alle leds afzonderlijk aan, waardoor je daar ook nog interessante effecten mee kan maken als je wilt (maar dat hoeft niet per se). Denk aan het flikkeren van ledjes om kaarslicht te simuleren en dat soort dingen.

Voor het aansturen kun je, om niet afhankelijk te zijn van een fabrikant (die ermee ophoudt en z'n servers offline haalt), gebruik maken van het opensource WLED. Dit zet je met een usb-kabeltje op een ESP8266 of ESP32 bordje van een paar euro, en dat is dan je aansturing. De leds voedt je vanuit de voeding (twee draadjes) en je hebt een derde draadje waarmee de ESP (WLED) je strips aanstuurt.

Leuke van WLED is ook dat je makkelijk de verschillende segmenten/strips kunt definiëren, waardoor je de verschillende blokken in je kast verschillend kunt uitlichten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf fan van de CRI>90 of CRI>95 strips van Auxmer. QuinLed heeft wel het een en ander getest. Zie onder 'Buying Analog LED strip'.

• conbla
Gizz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:37:
@conbla BTF-lighting is een grote met goede reviews (zelf ook goede ervaringen mee).

Als je toch bezig bent zou ik meteen voor RGBWW-strips gaan. Ook al gebruik je misschien 99% van de tijd alleen warm wit, het is toch leuk om andere mogelijkheden te hebben (al is het maar tijdens kerst of een feestje). De SK6812 is daar een goede kandidaat voor, want die heeft naast RGB (rood, groen, blauw) ook aparte warmwitte leds. 5 meter op rol met 60 leds per meter kost €42, prima te doen :)

Bij dit soort strips stuur je alle leds afzonderlijk aan, waardoor je daar ook nog interessante effecten mee kan maken als je wilt (maar dat hoeft niet per se). Denk aan het flikkeren van ledjes om kaarslicht te simuleren en dat soort dingen.

Voor het aansturen kun je, om niet afhankelijk te zijn van een fabrikant (die ermee ophoudt en z'n servers offline haalt), gebruik maken van het opensource WLED. Dit zet je met een usb-kabeltje op een ESP8266 of ESP32 bordje van een paar euro, en dat is dan je aansturing. De leds voedt je vanuit de voeding (twee draadjes) en je hebt een derde draadje waarmee de ESP (WLED) je strips aanstuurt.

Leuke van WLED is ook dat je makkelijk de verschillende segmenten/strips kunt definiëren, waardoor je de verschillende blokken in je kast verschillend kunt uitlichten.
Thanks voor je hulp!
Had die BTF shop eerder vandaag al een berichtje gestuurd inderdaad, zag dat ze alleen DC adapters aanbieden (of ik heb een trafo versie gemist).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In de volksmond noemen mensen een (DC) voeding vaak een trafo / transformator maar dat is niet correct. Een DC voeding is precies wat je wilt hebben voor ledstrips.

Zelf goede ervaringen met die Ultra Thin voedingen (maar niet specifiek die van BTF-lighting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

conbla schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:16:
[...]

Thanks voor je hulp!
Had die BTF shop eerder vandaag al een berichtje gestuurd inderdaad, zag dat ze alleen DC adapters aanbieden (of ik heb een trafo versie gemist).
Zoals @Septillion correct zegt is een DC-voeding precies wat je nodig hebt. Er gaan AC (netspanning) in en er komt 5V/12V/24V (afhankelijk van de versie) gelijkspanning uit. Dus de voedingen van BTF op deze pagina zijn prima voor de 5V SK6812. Dit zijn tegenwoordig allemaal schakelende voedingen, echte transformatoren (die zware blokken) zie je voor dit gebruik niet meer.

Over het voeden gesproken: vaak kun je ook met minder vermogen een heel eind komen. in WLED kun je het vermogen van de ledstrips softwarematig beperken, door bijvoorbeeld in te stellen dat je 10A strip maximaal 3A mag verbruiken. Dan zijn ze natuurlijk nog maximaal 30% zo fel als op vol vermogen, maar voor sfeerverlichting wil je vaak toch niet alles op 100% draaien. Meer tips: Wiring Pro tips (WLED).

Vaak is de voeding het spannendste onderdeel van je setup. Niet iedereen voelt zich comfortabel bij voedingen van Aliexpress. Zelf ben ik tevreden met de voedingen van BTF, maar als je het niet vertrouwd kun je altijd gaan voor een goede voeding van Mean Well. Die zijn op Amazon vaak best betaalbaar, zoals hier €36 voor een waterdichte 100W/5V voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 28-09-2022 14:28 . Reden: Link cleanup ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1