Hpt366 naar hpt368 bios = raid ?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 22:16

Talon

Booooom !

Topicstarter
Ik zat net te lezen op [H]ardocp dat je een gewone ATA66 controler tot raid-controller kan omdopen als de bios van de hpt368 erin schiet.
http://www.tweakhardware.com/raid/
http://www.burningissues.net/hardware/694follow4/MSI694DFollowup4.htm
Nou heb ik nog geen artikelen gezien waarin dat werd uitgelegd voor een onboard hpt366 chip.
Mijn abit bp6 kan wel wat snelheid gebruiken en raid lijkt me een leuk antwoord.
Maar heeft er iemand wel eens zo'n artikel gezien?
Ik zou blij zijn met wat links.
Enne ....dan specifiek voor een onboard hpt366 chip op een abit bp6.
Bij voorbaat dank :)
Edit: links erbij

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmmm, ik weet niet of het kan, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen...
Je kon bij de Promise U66 kaartjes ook met een simpel weerstandje de RAIDD functies enablen, en de HPT370 heeft standaard al RAID enabled...
De kans is groot dat de RAID functies wel ingebouwd zitten, maar niet officieel ondersteund zijn...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Talon

Talon

Booooom !

Topicstarter
Inderdaad : die promise kaartjes kon het vrij makkelijk bij .....
maar die hpt 366 van high-point wordt ik niet veel wijzer van ....
Ik ben nu nog wat articles aan het lezen, maar zoweiso ....asl we wat links vinden heeft de wat minder sneller tweaker dr nog wat aan ..
Hoeft tie niet meteen te upgraden ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb ik ooit al geprobeerd op mun BP6. Werkte helaas niet. Je kreeg wel de HPT368 BIOS te zien, maar de RAID functies waren onbruikbaar. Als je wat op http://www.bp6.com/forum hebt rondgesnuffeld, dan wist je ook wat meer.

Maar mun BP6 is momenteel meer tevreden met een hacked Promise Ultra100 kaartje dan met de HPT366.

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
http://www.tweakhardware.com/forum

was een tread over
(zoek op hpt366 bp6)

http://tokyo.cool.ne.jp/pierrots/pub/download.htm

daar staan de images van de hack en het ru bios
+drivers

maar ja.... je kan alleen raid 0 of 1 doen...

probeer jij maar eerst >:) daarna probeer ik het wel

als ik raid wil dan moet ik me hele systeem opnieuw installen.... beetje veeltijd maar misschien voor de toekomst;)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 20:35

Skef

Ik scheer.me

En, heeft iemand al succes? Want ik wil het ook wel (als het iemand anders gelukt is :) )

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Talon

Talon

Booooom !

Topicstarter
Ik heb de bios gisteren geprobeerd over te schieten : komt van deze pagina :
http://tokyo.cool.ne.jp/pierrots/pub/download.htm
heb nog niet de tijd gehad om te proberen
de drivers voor dat geintje staan ook op die pagina.
Ik hoop dat het gaat werken ...
en anders nog ff door blijven zoeken want het moet kunnen (toch?)

ff nog een uitleg waarom ik dit allemaal probeer uit te zoeken : ik wil mijn pci-slots(en dus mijn resources zo vrij mogelijk houden ...
Dat houdt mijn bak lekker snel en dat scheelt een hoop gezeik met instaleren. (wissel iets te vaak van OS)

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 09:11
Op woensdag 29 augustus 2001 09:37 schreef Talon het volgende:
ff nog een uitleg waarom ik dit allemaal probeer uit te zoeken : ik wil mijn pci-slots(en dus mijn resources zo vrij mogelijk houden ...
Dat houdt mijn bak lekker snel en dat scheelt een hoop gezeik met instaleren. (wissel iets te vaak van OS)
Ehh... die onboard controller gebruikt toch OOK resources???? Denk je dat die GEEN IRQ nodig heeft? |:(

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
is er ook een bios voor m'n be6? daar zit ook een http366 controller op...

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Staat ook op http://tokyo.cool.ne.jp/pierrots/pub/download.htm

Je moet alleen ff kijken wat voor BE6 je hebt...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Talon

Talon

Booooom !

Topicstarter
Ehh... die onboard controller gebruikt toch OOK resources???? Denk je dat die GEEN IRQ nodig heeft? |:(
juist : maar ik wil dus alleen die gebruiken ....
niks meer .....alleen die IRQ's niks geen xtra pci-controller ...
zo |:( is dat toch niet ??

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Dat met die IRQ's vind ik allemaal wel best (snap er nie zo veel van :P ), maar wat houdt dat nou in "eenvoudige" taal in? (Ben ook maar een eenvoudige 4e-jaars TI-student, met meer verzuim-uren dan studiefinanciering...)

• Talon

Talon

Booooom !

Topicstarter
Simpel houdt het in :
Op sommige moederborden zit een aparte Ultra DMA controller.
Die ondersteund (bijvoorbeeld) Ata 66 of Ata 100 ...
Op een bp6 moederbord zit een ata 66 controller maar die heeft geen RAID ondersteuning.
Door een aanpassing proberen we het zover te krijgen dat we WEL raid op die controllers kunnen draaien.
Zoiets ?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Ja, dat snapte ik al uit vanaf het begin, daar ging het mij ook om... Maar ik zit meer met die "PCI-controller" e.d. Gaat dit gewoon over een losse Highpoint kaart? Want dan snap ik 'm weer ff...

En wat zijn de problemen waar we nou nog tegenaan lopen?

• Talon

Talon

Booooom !

Topicstarter
Dit gaat over een vaste (onboard) controller.
In mijn geval een Highpoint 366 op een bp6.
Maar een BE6-II heeft bijvoorbeeld dezelfde controller.
Dus eigenlijk is het een breed onderwerp.
De problemen die "We" nog hebben zijn het werkelijk aan de praat krijgen van raid.
de nieuwe bios in de controller schiten is niet zo'n probleem. Maar het werkelijk instellen avn een raid-array is nog niemand gelukt. (toch wel een paar keer gelzen dat het iemand gelukt was op zijn bp6, maar die gozer reageerde niet op mail of icq :-( )

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Ik heb zelluf dus ook een BP6 (moet je trouwens ook nog naar je Rev. kijken?) uit de eerste serie geloof ik (ik kocht 'm toen ie net een maand uit was ofzow), met 2 celly 400's op 500 met luchtkoeling (hopelijk 2x 600 H2O cooled)...

En dat RAID lijkt me op zich wel grappig... Wat ik wel gezien had is dat ze op zo'n losse controller-kaart ergens een weerstandje tussen zetten... Is dat bij de onboard-controller niet mogelijk?

En die drivers enzo op die site van Pierrot, is dat werkend of is het allemaal test-spul?

• Talon

Talon

Booooom !

Topicstarter
Alles is test-spul ...(weg garantie, maar ja ...heb je nog garantie op zo'n oud bord als je bp6?)
Zo moet je het wel zien...
Als je het aan de praat krijgt moet je het even posten hoe je dat gedaan hebt en dan proberen we het allemaal na te doen ...
Dat is wel het hele idee nu.

• Talon

Talon

Booooom !

Topicstarter
ff een eind-conclusie :
Na veel gepiel de hpt 368 bios erin gekregen.
Twee identieke schijven erin, kijken of je een raid-array kan maken: NEE ! :(
Nog een paar keer een andere bios erin geschoten (valt me op dat er ongelofelijk veel bios-knutselaars zijn) maar nog steeds hetzelfde resultaat.
Nog een mailtje gehad van een handige soldeerder : hpt 370 chip op zijn bp6 gesoldeerd.
Da's geen aanrader want die bp6 deed het precies een kwartier en toen is zo'n beetje alles doorgefikt. :'(
Dat valt voor mij dus ook af ...
Dan maar een losse raid-kaart erin hangen...
Of doorsparen voor een vp6 en twee proccies.
Helaas :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja.. Dat dacht ik ook toen ik het uitprobeerde..

Een Promise Ultra100 plus twee weerstandjes kost ook niet zoveel meer.. >:)
Pagina: 1