Vergoeding of Voorschot GWL - Huurcontract

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:52
Beste Tweakers,

Sinds een jaar huur ik een klein 2-kamer appartement waarbij de kosten voor GWL in de huurprijs is meegenomen. In het contract is aangegeven dat ik een vast bedrag aan vergoeding hiervoor betaal.
Zojuist krijg ik bericht van de verhuurder dat door de sterk gestegen energiekosten het voorschot dat ik betaal niet meer toereikend is en deze per volgende maand bijna wordt verdubbeld.

Ik val nu over het volgende: Het contract dat ik heb getekend spreekt nergens over een voorschot. Hier gaat het om een vaste vergoeding. Tevens heb ik in het afgelopen jaar nooit iets van een afrekening gezien met mijn verbruik. Als ik een voorschot zou betalen zou ik immers een afrekening moeten krijgen met wat ik teveel of te weinig heb betaald.

Ik vraag mij derhalve af of het bovenstaande juridisch correct is. Mag de verhuurder dit zomaar doen als er nergens in het contract wordt gesproken over een voorschot maar een vergoeding?

Onderstaande passage betreft de totstandkoming van de huurprijs (1 op 1 overgenomen uit het contract).

4.2 De vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten wordt bepaald overeenkomstig het
bepaalde in 14.1 tot en met 14.7 van de algemene bepalingen. Op de vergoeding wordt een systeem
van voorschotbetalingen met latere verrekening toegepast, zoals daar is aangegeven.

4.3 De huurprijs en de vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten zijn bij vooruitbetaling
verschuldigd, deze wordt maandelijks vóór of op de eerste dag van de periode waarop de betaling
betrekking heeft geïncasseerd door verhuurder.

4.4 Per betaalperiode van één maand bedraagt
- de huurprijs € XXX
- vergoeding gas, water en elektra € XXX
- bijkomende leveringen en diensten € XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:33
In beginsel betaal je een vaste prijs, tenzij er in je contract nog iets staat over indexatie, wijzigingen e.d. overigens als het een voorschot is, heb je inderdaad recht op een afrekening.

Heb je trouwens überhaupt wel een eigen meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 07:07
Ik weet niet of je verhuisplannen hebt, of de mogelijkheid hebt tot verhuizen, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen clausule in je contract zit die voorziet in de absurde prijsstijgingen waar we nu mee te maken hebben. Hoe dan ook gaat die prijs voor je flink stijgen. Misschien niet direct (en het lijkt erop dat je gelijk hebt en dat je een vaste prijs hebt afgesproken), maar dan toch zeker bij de volgende indexatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:52
stutrecht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:34:
In beginsel betaal je een vaste prijs, tenzij er in je contract nog iets staat over indexatie, wijzigingen e.d. overigens als het een voorschot is, heb je inderdaad recht op een afrekening.

Heb je trouwens überhaupt wel een eigen meter?
M.b.t. huurprijswijziging staat het volgende in het contract:

Huurprijswijziging
5.1 De huurprijs kan op voorstel van verhuurder voor het eerst per 01-10-2022 en vervolgens jaarlijks
worden gewijzigd met een percentage dat maximaal gelijk is aan het op de ingangsdatum van die
wijziging wettelijk toegestane percentage voor woonruimte met een niet-geliberaliseerde huurprijs bij
gebreke waarvan de huurprijsaanpassing plaatsvindt overeenkomstig het gestelde in 5.2.

Overigens heeft de verhuurder per 1 juli al indexatie toegepast op de totale huurprijs (dus incl. gwl). Hierbij heeft hij aangegeven dat hij het voorschot voor de sterk gestegen energiekosten niet extra zal belasten.

Er hangt bij de ingang van mijn appartement wel een meter voor elektrischiteit, maar deze wordt gedeeld met het appartement naast mij. Er hangen namelijk ook twee meterkasten waarvan er eentje van het appartement naast mij lijkt te zijn.
HenkEisDS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:39:
Ik weet niet of je verhuisplannen hebt, of de mogelijkheid hebt tot verhuizen, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen clausule in je contract zit die voorziet in de absurde prijsstijgingen waar we nu mee te maken hebben. Hoe dan ook gaat die prijs voor je flink stijgen. Misschien niet direct (en het lijkt erop dat je gelijk hebt en dat je een vaste prijs hebt afgesproken), maar dan toch zeker bij de volgende indexatie.
Voorlopig geen verhuisplannen nee.