Nee.
Die functionaliteiten hebben niets met elkaar te maken. Mesh = wireless backhaul.
Roamen is in beginsel zaak van de client, dat gaat goed zolang alle AP's (mesh of niet) identiek ingesteld zijn. Het kan daarnaast geholpen worden met een paar (optionele) uitbreidingen op WiFi-standaarden (802.11k, r en vooral v) en wat botte schopwerk als daar niet naar geluisterd wordt. Meeste mesh-sets doen meerdere van deze dingen, maar ieder managed WiFi oplossing kan het net zo goed, ongeacht of de backhaul bedraad of draadloos is.
Ik heb alle belangrijke apparaten bedraad aangesloten, maar ik heb ook wireless devices die niet bedraad kunnen, zoals telefoons, laptops en IoT devices.
Dat volg ik even niet: je hebt netwerkkabels liggen, maar je sluit je AP's (de mesh nodes) er niet op aan??
Die dingen kun je - voor veel betere performance en stabiliteit - bedraad aansluiting

De laatste categorie breng ik nu onder bij een los AP die op een andere vlan hangt. Het liefste wil ik dekking in het hele huis, voor zowel mijn gewone als iot devices.
Dat moet je sowieso nastreven, maar ook dat heeft niets met mesh te maken, maar moet goede plaatsing van je AP's.
Als je op alle relevante plekken Ethernet hebt zou ik voorstellen:
1) nu direct al je mesh-zooi bedraad aansluiten. Verandert niets aan WiFi roaming, maar verbetert prestatie en stabiliteit flink.
2) als je VLAN support wilt, kies AP's die dat bieden en eveneens bedraad aansluiten.
Er is geen perfecte keuze wat dat laatste betreft. Paar opties:
Ubiquiti UniFi:
+ betrekkelijk goedkoop
+ makkelijke interface
- je moet ergens een controller draaien
- na paar jaar is ellende rond firmware updates van controller vs AP's bijna gegarandeerd
TP-Link Omada:
+ betrekkelijk goedkoop
+ breed assortiment aan producten binnen de reeks
- features niet consequent tussen apparaten (DFS support...)
- je moet ergens een controller draaien of geld betalen voor gebruik van TP-Link's cloud controller
- ook hier ellende rond firmware updates van controller vs AP
MikroTik hAP:
+ zeer goedkoop
+ zeer krachtig, ieder denkbare networking feature
+ controller draait op apparaat zelf
- zeer steile leercurve, als je niet stevige interesse in en kennis van netwerken hebt: niet doen
HPE Aruba InstantOn
+ makkelijke interface
+ controller draait op AP's zelf - geen gedoe met externe controller
+ zeer uitgebreide featureset onder motorkap
- iets duurder dan andere opties
- per AP kan dekking iets kleiner zijn
al is dat eigenlijk een feature, geen tekortkoming
In alle gevallen: gebruik NIET de app om dingen te beheren - er schijnt een industriebrede afspraak te zijn dat apps volledig idiot-proof moeten zijn en slechts een klein fractie van functionaliteit moet beheren

- gebruik altijd de webGUI - of bij MikroTik de CLI.