Een krachtige laptop voor werk of gewoon via Teamviewer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fokkzel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-02 16:31
Misschien een beetje gekke titel maar hier is het.

Ik wil een laptop voor creatief werk op afstand. Denk aan 3D Sculpting/Modelling/Rendering en Motion Design.
Nu moet dat dus een aardig beestje zijn om die dingen er goed op te kunnen doen.

Nu kan ik dus wel moeilijk gaan doen om een krachtige laptop aan te schaffen maar ik heb al een aardig krachtige computer op mijn werkplek staan.

Is het dan niet slimmer een machine zoals een Ultrabook/Macbook air aan te schaffen en gewoon via Teamviewer te werken?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of misschien een aanraden van een laptop met goede specs met een goede balans tussen kracht, formaat, batterij duur? Prijs is niet zo zeer een issue.

Alle reacties

• Kangerm00se
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik zou eerst even testen of remote werken op je krachtige pc op je werkplek je wel bevalt. Een dergelijke remote desktop (Remote Desktop, Anydesk, Citrix, Teamviewer, ...) geeft toch altijd wel een beetje delay etc. Afhankelijk van de gebruiker en het type werk kan dit wel of niet als storend worden ervaren. Zou zonde zijn dat je een ultrabook koopt om dan tot de conclusie te komen dat je het helemaal niet aangenaam werken vindt.

Daarnaast: Teamviewer is handig om even een pc over te nemen maar eigenlijk niet echt geschikt om hele dag op te werken. Als je bijvoorbeeld (per ongeluk) vanaf je eigen laptop de Teamviewer op de host-pc afsluit ben je afhankelijk van iemand op je werkplek om dat terug op te zetten etc.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Toevallig in exact dezelfde situatie.

Veel cinema 4D, Octane en After effects. Heb een desktop op ons kantoor met 2x 3090/128GB/5800. En ik gebruik hem vaak voor het renderwerk.

Anydesk/Teamviewer werkt doorgaans ideaal, tot je aan de timing etc begint. Het is gewoon net niet real time en dat gaat irriteren. Toch wel vrij essentieel voor motion design.

In het begin deed ik alles via een relatief ok spec'ed ultrabook, maar inmiddels werk ik ben een 17" Razer Blade met 3080ti (16gb vram). En dat werkt gewoon perfect.

Als renders te zwaar worden dan ff via Anydesk.

Idealiter heb je twee syncende servers op locatie zodat je altijd in de laatste versie van je project werkt. :)

Samenvattend: teamviewer/anydesk workflow is bij ons een dagelijks ding. Maar een laptop die je projecten vlekkeloos kan draaien is in mijn ervaring alsnog essentieel. Het ultrabook avontuur was echt niet handig achteraf. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Inverted_World op 28-09-2022 08:44 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39

BCC

Zoals @Kangerm00se al aangaf - anydesk / teamviewer zijn niet echt geschikt als remote software voor 3D/full motion zaken. Je kan dan beter kijken naar remote game oplossingen zoals Parsec, Rainway, Steamlink, Moonlight etc. Die optimizen op lag en zijn hardware accelerated.

Ik zie dat Parsec 3D modelling ook al featured op hun frontpage tegenwoordig: https://parsec.app/

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 28-09-2022 09:54 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Kangerm00se
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
BCC schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:47:
...Je kan dan beter kijken naar remote game oplossingen zoals Parsec, Rainway, Steamlink, Moonlight etc. Die optimizen op lag en zijn hardware accelerated.
Interessante suggesties. Ik zou ook wel rekening houden met de toepassing: een dergelijke "remote game" oplossing zal inderdaad veel minder lag geven (wel wat extra strain op de host pc, maar die is toch zwaar gespecd), maar dit gebruikt wel lossy compression wat niet voor alles ideaal is. Kleine artefacten in je 3D model gaan misschien minder opvallen, scripting (code) gaat er een beetje raar uitzien (of je je aan dat laatste stoort is persoonlijk)

Tenzij uit je tests een oplossing komt die je echt bevalt zou ik toch opteren voor een wat zwaardere laptop zodat je het sculpting bijvoorbeeld toch daarop kan doen, en dan enkel voor rendering de remote pc moet aanspreken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39

BCC

De performance verschillen tussen een dikke laptop en een dikke desktop zijn op het moment zo groot dat ik steeds meer mensen dit zie doen - ik ben zelf developer dus vs remote code is genoeg voor mij maar een kennis doet video montage remote met parsec en dat werkt blijkbaar erg goed.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1