Kozijnen geschuurd, schilder ziek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:17
Hallo! De buiten kozijnen van 3 ramen aan de achterkant van onze woning zijn 2 weken geleden door de schilder geschuurd. Helaas is de schilder daarna uitgevallen met ziekte en is nog onduidelijk wanneer hij hersteld is.

Hoe lang kunnen geschuurde kozijnen zonder verf/lak zo blijven zonder aangetast te worden? Stel hij kan pas volgend voorjaar/zomer de boel schilderen, kan dit kwaad voor de kozijnen?

Dank alvast!

Beste antwoord (via JeroenVerweij op 27-09-2022 16:15)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Ik zou het iig zoveel mogelijk droog houden, en op een droog moment alvast een laagje primer erop.
Dat is voor hem later niet zo'n probleem op op te schuren en verder te gaan.
Doe dat wel even in overleg.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 17:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

binnen of buiten? Buiten is met dit weer wel flink vervelend al kan er toch niet geschilderd worden, maar dat zou ik echt af gaan plakken met plastic. Binnen kan best een tijd zonder verf als je maa roppast dat er geen condens water oid op blijft staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Sorry, vergeten te melden. Het gaat om buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Is de schilder een éénpitter of onderdeel van een bedrijf? Kan hij geen vervanger regelen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 14:46

Silence

Godlike

Pak zelf een kwast en wat verf ben je in een middagje klaar

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:03
JeroenVerweij schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:32:
Hallo! De buiten kozijnen van 3 ramen aan de achterkant van onze woning zijn 2 weken geleden door de schilder geschuurd. Helaas is de schilder daarna uitgevallen met ziekte en is nog onduidelijk wanneer hij hersteld is.

Hoe lang kunnen geschuurde kozijnen zonder verf/lak zo blijven zonder aangetast te worden? Stel hij kan pas volgend voorjaar/zomer de boel schilderen, kan dit kwaad voor de kozijnen?

Dank alvast!
zijn de kozijnen (deels) kaal geschuurd?
Of is alleen de oude laklaag opgeschuurd?

Bij het laatste kan het eigenlijk weinig kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:36:
Is de schilder een éénpitter of onderdeel van een bedrijf? Kan hij geen vervanger regelen?
Éénpitter. Vervanging niet mogelijk. Hij heeft na een grote verbouwing de complete binnenboel en een groot deel van de buitenboel gedaan. Dit is het laatste stukje dat resteert. Vervanging kan hij niet regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
FRANQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
[...]

zijn de kozijnen (deels) kaal geschuurd?
Of is alleen de oude laklaag opgeschuurd?

Bij het laatste kan het eigenlijk weinig kwaad.
Helaas (deels) kaal. Als ik t zo lees op zijn minst afplakken en anders eventueel zelf doen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Ik zou het iig zoveel mogelijk droog houden, en op een droog moment alvast een laagje primer erop.
Dat is voor hem later niet zo'n probleem op op te schuren en verder te gaan.
Doe dat wel even in overleg.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:03
JeroenVerweij schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:58:
[...]

Helaas (deels) kaal. Als ik t zo lees op zijn minst afplakken en anders eventueel zelf doen
je kan de kale plekken met grondverf doen als het hout droog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:48
De meeste grondverf / primer kan prima een jaar zitten voor je aflakt. Even overleggen met je schilder of hij een voorkeur heeft voor een merk en dan misschien zelf even de kwast pakken?

Heb afgelopen zondag ook 1 kozijn en erker nog in de grondverf gezet (sikkens) met als doel om in het voorjaar af te lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Dank voor alle snelle reacties en het meedenken! Ik ga even met hem in overleg met de wetenschap dat er in ieder geval iets moet gebeuren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Ik zou de bal (en opdracht) wel zoveel mogelijk de schilder laten liggen (nog niks betalen, ook niet voor schuren). Toch grotendeels zijn taak om met een voorstel te komen. Kaal hout kan je geen winter laten liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:04
Knurft schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:16:
Ik zou de bal (en opdracht) wel zoveel mogelijk de schilder laten liggen (nog niks betalen, ook niet voor schuren). Toch grotendeels zijn taak om met een voorstel te komen. Kaal hout kan je geen winter laten liggen
Wetende dat de schilder ziek is en hier waarschijnlijk ook niets aan kan doen is dit best een botte reactie. Wel zou de schilder met een advies kunnen komen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-06 20:49

MLLL

Palm Treo 650

En de schilder zelf de verf laten aanleveren.
Heb je gelijk de goede primer en voor hem de juiste prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:23
Lejavh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:19:
[...]

Wetende dat de schilder ziek is en hier waarschijnlijk ook niets aan kan doen is dit best een botte reactie. Wel zou de schilder met een advies kunnen komen trouwens.
Uhh dat heet ondernemen. Dat risico kan hij lopen.

Schilder heeft iets aangenomen en moet het afmaken voor het geld dat je hebt afgesproken. Betalen doe je bij oplevering.

Hij zou als hij nog langer ziek is gewoon een bevriende concolega kunnen opbellen. Veelal ken hij echt wel andere schilders wereldje in de bouw is niet zo groot. Om hem uit de brand te helpen en die klus af te maken.

Als hij dat doet is hij pas een echte ondernemer. Zelf ziek, maar helpt de klant door een oplossing te vinden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Lejavh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:19:
[...]

Nee, dat is helemaal niet bot. Die schilder is geen mannetje in loondienst die zich gewoon ziek kan melden. Die schilder is een ondernemer die verantwoordelijk is voor een klus. Hij kan uiteraard ziek worden, maar dat is een probleem dat hij zelf moet oplossen. Zo werkt dat als je ondernemer bent.

In principe hoef je niks te doen, want hij heeft de opdracht zo aangenomen en is dus verantwoordelijk voor alle bijkomende kosten. Als hij pas over 5 jaar weer gaat werken en jouw kozijnen zijn inmiddels weggerot, dan moet hij dat oplossen.

Maar misschien moet je het niet zover laten komen. Neem even contact op en vraag hoe hij het van plan is op te lossen en of je misschien kunt helpen. Uiteraard in ruil voor korting op de rekening als je nu een deel van het werk zelf moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:38

Jrz

––––––––––––

Denk er wel aan dat het hout droog genoeg is om dicht te lakken. Afhankelijk van de lak kan het wel of niet. Als het vocht er in blijft, heb je straks een probleem

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Dank voor het meedenken. De relatie met de schilder is prima. Contact is ook goed. Ik startte deze vraag vooral omdat ik iets beter geïnformeerd wil zijn over de schade die het niet schilderen eventueel kan aanrichten en welke maatregelen ik tav de kozijnen moet nemen.

De schilder kan me dat natuurlijk prima vertellen en hij denkt ook echt wel mee. Echter, ik wil niet alleen blind op hem varen omdat hij mogelijk door de situatie beïnvloed kan zijn om een iets rooskleuriger beeld te schetsen dat het niet zo’n kwaad kan.

Dank voor de tips. Dat er iets moet gebeuren op korte termijn is wel duidelijk :) Ik ga in overleg met hem over de oplossing.

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:01
Zolang het hout maar weer droogt als het nat is geworden kan het allemaal niet zoveel kwaad, maar misschien moet je geen jaren wachten.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:23
invine schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:05:
Zolang het hout maar weer droogt als het nat is geworden kan het allemaal niet zoveel kwaad, maar misschien moet je geen jaren wachten.
Vocht trekt in het hout. Oppervlakte vocht kan geen kwaad. Maar als het langer vochtig blijft trekt vocht in je hout. Ga je verven sluit je het vocht op. En dan kan je problemen krijgen.

Dus ipv zelf hobbien wachten op de schilder, schrijf de schilder formeel aan en vraag om een antwoord. Krijg je dit niet binnen een redelijk termijn. Zeg 2 weken. Ingebroken stellen en andere schilder aannemen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1