Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
Hoi ik heb een nieuwe computer besteld. Maar viel me op dat af en toe als ik een spel speel hij eruit klapt naar bureaublad.
Omdat het gisteren en vandaag weer gebeurde eens een geheugentester van hardware info gedload en hij draait nu 30 min en al twee fouten gevonden
Moet ik me nu zorgen maken is elke fout er een teveel of komt het wel eens vaker voor.
Maw is dit reden voor terugsturen en nieuw geheugen vragen

Het betreft gskill ripjaws v4 3600 c16-32GVKC op een aorus z690 ddr4 elite mobo en xmp profiel ingesteld

Computer is besteld en in elkaar gezet inde zaak en ook extra voor betaald dus zelfs niks verpest
Is helaas zoveelste incident wat ik al heb gehad :'(
Eerst geheugen defect en vervangen daarna bleek cpu defect is ook vervangen toen een SSD die niet werkte en terug moest voor herstel.

Dacht eindelijk dat alles zou werken en nu dit weer. Moet maar eens een recensie schrijven
Denk je bij goede zaak te bestellen …

[ Voor 13% gewijzigd door ErikRo op 27-09-2022 15:34 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:15
BIOS van het moederbord is up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Uszka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:38:
BIOS van het moederbord is up to date?
Ja was van januari v6 uit hoofd via appcenter laten updaten naar v7 van mei ergens al zegt hij nu wel v7 maar nog steeds Jan 2022
Kan het nog wel eens bekijken als hij helemaal klaar is met testen

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:44
Ik zou je aanraden met je problemen naar de zaak terug te gaan en een fix of je geld terug te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
BHStar schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:30:
Ik zou je aanraden met je problemen naar de zaak terug te gaan en een fix of je geld terug te eisen.
Dit inderdaad. je hebt er immers voor betaald.

Hoe ziet de rest van het systeem eruit? CPU merk en type ssd/videokaart/behuizing/koeling/voeding etc. Is het zoals het in je wensenlijst staat?

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 27-09-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 335,45€ 335,45
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 239,-€ 239,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 129,90€ 129,90
1Bluetooth en IR dongelsASUS USB-BT500€ 11,95€ 11,95
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 159,10€ 159,10
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 155,-€ 155,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 398,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.477,41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10 14:46
Is er nog een reden waarom ze gekozen hebben voor 2x16GB geheugen? Zodat je kon upgraden naar 64GB op een later moment? Tevens hebben ze geheugen van 3600MT/s gekozen terwijl 3200MT/s voldoende is voor je CPU. Wellicht is dat de reden waarom het niet soepel loopt.
Memory Types:
Up to DDR5 4800 MT/s
Up to DDR4 3200 MT/s
Ik zou zelf gekozen hebben voor uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16Q-32GVKB

Dit is compatible geheugen volgens G.Skill zelf: https://www.gskill.com/co...35734453&model=1635738310

Zou je eens CPU-Z willen downloaden/starten en een screenshot van het Memory tabje willen plaatsen? Wellicht loopt het door het XMP profiel gewoon op de juiste snelheid.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

[ Voor 13% gewijzigd door Saeverix op 27-09-2022 16:57 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Draai hier G.Skill 2x16GB 4000C18 zonder problemen met een12600K dus dat is het probleem zeker niet. Beter 2 modules dan 4 modules. Is minder belastend voor de geheugencontroller.

@ErikRo je hebt geen aparte videokaart?

RAM getest met XMP aan op een iets lagere snelheid? 3466, 3333 of 3200?

BIOS gereset en alles getest op stock?

Getest zonder de BT dongel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsz-PBf2dGmxhDS6ik16DdT6u_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U1fP9FADRhndyMjnopwkpvgD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGlfOHmMgXDGXMjdx7BwBbxRhL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vNMsYuMAlBG3hgJ6iBooMISR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Uszka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:22:
Draai hier G.Skill 2x16GB 4000C18 zonder problemen met een12600K dus dat is het probleem zeker niet. Beter 2 modules dan 4 modules. Is minder belastend voor de geheugencontroller.

@ErikRo je hebt geen aparte videokaart?

RAM getest met XMP aan op een iets lagere snelheid? 3466, 3333 of 3200?

BIOS gereset en alles getest op stock?

Getest zonder de BT dongel?
BT dongel moet nog gekocht worden en er zit nog een 3060TI in, had ik nog nog.

Ben net wat aan testen geslagen met windows memory diagnostic tool.
Idd ook hardware probleem vast gesteld. Ook eens geprobeerd met XMP uit maar toen kreeg ik zwart beeld na de bios ben blij dat alles weer werkt nu.
Kan zijn dat die tool in de weg zat na de restart. Was wel even eng.

Zat idd te denken om nog eens te testen met XMP uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Saeverix schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:53:
Is er nog een reden waarom ze gekozen hebben voor 2x16GB geheugen? Zodat je kon upgraden naar 64GB op een later moment? Tevens hebben ze geheugen van 3600MT/s gekozen terwijl 3200MT/s voldoende is voor je CPU. Wellicht is dat de reden waarom het niet soepel loopt.

[...]

Ik zou zelf gekozen hebben voor uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16Q-32GVKB

Dit is compatible geheugen volgens G.Skill zelf: https://www.gskill.com/co...35734453&model=1635738310

Zou je eens CPU-Z willen downloaden/starten en een screenshot van het Memory tabje willen plaatsen? Wellicht loopt het door het XMP profiel gewoon op de juiste snelheid.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
IK heb de configuratie zelf samengesteld dit geheugen kwam er erg goed uit vandaar. Ik heb de printen toegevoegd. Win mem Diag tool werkt erg goed en gaf idd ook aan hardware probleem ga terug naar de winkel.
Wellicht is het nog op te lossen door XMP profiel uit te zetten. Ik koos het juist omdat het zo goed zou zijn dacht ik.
Kun je wat zeggen aan de hand van de screenshots loopt het toch te snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10 14:46
Uszka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:22:
[...]

Beter 2 modules dan 4 modules. Is minder belastend voor de geheugencontroller.

[...]
Heb het even opgezocht, en dat blijkt in de meeste gevallen inderdaad zo te zijn. Zo leer ik ook weer wat :)
ErikRo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:48:
[...]

BT dongel moet nog gekocht worden en er zit nog een 3060TI in, had ik nog nog.

Ben net wat aan testen geslagen met windows memory diagnostic tool.
Idd ook hardware probleem vast gesteld. Ook eens geprobeerd met XMP uit maar toen kreeg ik zwart beeld na de bios ben blij dat alles weer werkt nu.
Kan zijn dat die tool in de weg zat na de restart. Was wel even eng.

Zat idd te denken om nog eens te testen met XMP uit.
Ik zou even op XMP 3200 proberen zoals @Uszka aangaf. Dan zit je op dezelfde snelheden als je CPU, vanaf daar verder testen.
ErikRo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:51:
[...]

IK heb de configuratie zelf samengesteld dit geheugen kwam er erg goed uit vandaar. Ik heb de printen toegevoegd. Win mem Diag tool werkt erg goed en gaf idd ook aan hardware probleem ga terug naar de winkel.
Wellicht is het nog op te lossen door XMP profiel uit te zetten. Ik koos het juist omdat het zo goed zou zijn dacht ik.
Kun je wat zeggen aan de hand van de screenshots loopt het toch te snel?
Zoals je in de screenshot ziet loop het nu op 1800MHz, dat is 3600MT/s. Ik zou zoals hierboven staat eens het 3200 XMP profiel proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door Saeverix op 27-09-2022 17:56 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Hij kent maar 1 profiel het is aan of uit volgens mij. Dacht niet dat ik het profiel mocht aanpassen.
Dus dan maar uitzetten en standaard profiel nemen en aanpassen indien snelheid niet 3200 is?
Nog nooit gedaan maar zal eens proberen dan.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikRo op 27-09-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
XMP aan en de geheugensnelheid handmatig op 3200 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ik heb systeem memory multiplier kunnen instellen van auto 3600 naar ddr4-3200 net als gevolg dat hij niet meer opstartte.
Na een tijdje kwam de melding dat de bios configuratie fout was dus vrees dat er niet veel aan te doen is anders dan zonder xmp draaien of hebben jullie nog meer suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Eerst het BIOS resetten als je zoveel gekloot hebt. Load default settings zal er ergens in het BIOS staan. Save + exit en weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Nou het goede nieuws is dat nu ik XMP heb uitgeschakeld de fouten niet meer optreden maar ik vermoed dat geheugen stuk langzamer draait.
Dit zijn de cijfers met XMP uitgeschakeld. Ben ook huiverig om zonder kennis van zaken maar wat te gaan aanpassen. Er i veel veranderd sinds 1990 :+
Toen kon je alleen bussnelheid en mulityplier aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_M3UJslfwbWN9I0f4wIp9W0iQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bSOKWi4FDDFvYh1nXgW2u1Yz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvWxFVdcG73MhwGMUdbelgtqGeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CW1BKfXMxFk555ApFBNp3Djk.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door ErikRo op 27-09-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
RAM draait nu op de native snelheid. Dat is een van de JEDEC profielen van de modules. 2133C15 in dit geval. Maar goed, daar koop je geen 3600 MT/s RAM voor. Als het op 3200 MT/s al fouten geeft of zelfs helemaal niet opstart dan is het RAM niet goed. Retour ermee dus, of RMA als je buiten de retourperiode van 30 dagen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ik moet natuurlijk wel zeker weten dat het echt aan geheugen ligt en niet aan moederboard comptabiliteit voor ik hem terugstuur. Straks zeggen ze had je maar 3200 geheugen moeten nemen. Geeft natuurlijk ook hoop gedoe uitbouwen, graka zit in de weg, , opsturen, al die tijd zonder computer. Dus liever zou ik het zo oplossen.

Ik heb even geekbench 5 gedaan in langzame stand is de singlecore score 4% langzamer valt nog mee, maar muliticore is stuk meer 14% dat is best veel verlies.

Ook is het peentjes zweten als je weer wat heb aangepast en reboot. Meerdere keren bleef scherm zwart na het opstarten en moest ik stekker eruit trekken daarna was het wel weer goed gelukkig. Moet er niet aan denken dat ie erin blijft. En de laatste keer was nog maar simpel XMP aan of uit.

Heb nog gekeken of hij misschien op 1,2V bleef staan ipv 1,350V die eerste zag ik steeds prominent in beeld. maar bleek toch te kloppen. Voltage staat op zoveel plekken vermeld in de BIOS dat je al snel verkeerd kijkt of verkeerd instelt.

Kan ook zijn zoals jij idd ook aangeeft dat het geheugen geen 3600 aankan zonder fouten te genereren. Dan hebben we inderdaad een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:46
Heb je geen garantie? Als zij hem in elkaar gezet hebben, zou ik hem teruggeven met de boodschap "lost het op". Voor hetzelfde geld is je moederbord stuk door ESD bij het ineenzetten en komen daar de ramfouten van.

Als je het zelf in elkaar gezet zou hebben, kan ik begrijpen dat je blijft zoeken naar de oplossing. Maar een winkel heeft ten eerste reserveronderdelen, heeft een verantwoordelijkheid en rekent het ook aan. Als die pc maar zo oud is - garantie zodat ze niet kunnen zeggen dat jij het stuk gedaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRo
manzonderdas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:04:
Heb je geen garantie? Als zij hem in elkaar gezet hebben, zou ik hem teruggeven met de boodschap "lost het op". Voor hetzelfde geld is je moederbord stuk door ESD bij het ineenzetten en komen daar de ramfouten van.

Als je het zelf in elkaar gezet zou hebben, kan ik begrijpen dat je blijft zoeken naar de oplossing. Maar een winkel heeft ten eerste reserveronderdelen, heeft een verantwoordelijkheid en rekent het ook aan. Als die pc maar zo oud is - garantie zodat ze niet kunnen zeggen dat jij het stuk gedaan hebt.
Oh ja ze zullen niet moeilijk doen over garantie. Helpdesk was ook wel erg behulpzaam bij eerdere problemen, maar het is wel weer gedoe. Laat staan als ze hele computer willen hebben omdat ze fout niet kunnen vinden. En paar dagen zonder computer die ik elke dag nodig heb voor werkzaamheden. Maar het zou fijn geweest als ze zoals ik al gevraagd had alles GOED te testen voor ze hem opstuurden na alle eerdere problemen dat hebben ze niet gedaan waardoor ik dagen ben kwijt geweest aan uitzoeken.

Maar het goede nieuws is dat het eindelijk lijkt opgelost _/-\o_
Ik heb Bios toch eens naar default gezet al was er niet veel gewijzigd.
Toen XMP profiel aan, snelheid naar 3200. Reboot -> vastloper -> stekker eraf en op. Weer reboot en toen stond die goed. Nog een paar reboots gedaan om te testen toen Win Mem tester gedaan en nu liep die zonder fouten _/-\o_ _/-\o_
Geekbench geeft ook nu goed resultaat
.
Dus ik denk dat het opgelost is en ik heb een hoop geleerd over computer geheugen kan ook nooit kwaad :+
Allen bedankt voor meedenken en meehelpen zonder jullie was dit niet gelukt

[ Voor 6% gewijzigd door ErikRo op 27-09-2022 22:50 ]

Pagina: 1