Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08 14:57
k werk bij een bedrijf als vormgever, ik heb inmiddels wel een ervaring van een jaar. Ik heb wel het gevoel dat ik zwaar onderbetaald word. Tijdens een gesprek over mijn 'performance' vertelde mijn werkgever dat hij mijn salaris zag en ervan schrok (ik verdien 2000 euro per maand). Hij gaf mij direct 100 bruto per maand. Echter vond mijn partner wel dat ik dit als zakgeld moet zien.

Ik ben origineel als 'vormgever' aangenomen, maar na 3 maanden begon ik al met animaties. Dit stapelt constant op. Ik ben daarom ook eigenlijk een 'motion graphic designer'. Nu was ik eigenlijk best wel nieuwsgierig naar hoeveel zo'n persoon zou verdienen en ik kwam erachter dat ik eigenlijk 2900 euro bruto zou moeten krijgen. Nu heb ik nog een verantwoordelijkheid gekregen en dat zijn online banners. Nu heb ik ook gehoord dat het bedrijf freelancers inhuurt en ze gods vermogen betalen om een aantal worden aan te passen (dit kunnen wij ook zelf).

Mijn werkgever vertelde mij dat er een kans is dat ik 140 euro erbij kan krijgen later dit jaar op de evaluatie gesprek en daarna 5% erbij kan krijgen elk jaar. Dit vind ik nog steeds erg weinig.

Kan ik dit onderhandelen en ziet mijn werkgever wel dat ik zwaar onderbetaald word?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:51
Je kan altijd onderhandelen. Als jij met een goed verhaal komt waarom jij meer zou moeten verdienen en dat kan onderbouwen, dan kan je ook gewoon wat meer vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik heb dit meerdere keren gedaan bij mijn huidige werkgever en ben van plan dit dit jaar weer te doen.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 09:39
Denk je dat je werkelijk ineens naar 2900 kan praten bij dezelfde werkgever? Die kans is zeeeer klein. Nee, de beste stap ga je maken voor over te stappen naar een andere werkgever en daar 3300 te vragen. En hopelijk krijg je dan ergens tussen de 2900-3300.

Het is heel gemeen maar je hebt gewoon slecht onderhandeld toen je hier begon. Het enige waar je van moet schikken is je eigen initiële handtekening voor die €2000,- per maand.

Echt niet vervelend bedoeld, maar waarom zou je werkgever 2900 voor jou betalen? Hij gaat je er na een jaar weer 100-150 geven en de loonslaaf is weer tevreden. En jij loopt weer 12000 euro mis op jaar basis.

" Mijn werkgever vertelde mij dat er een kans is dat ik 140 euro erbij kan krijgen later dit jaar op de evaluatie gesprek en daarna 5% erbij kan krijgen elk jaar. Dit vind ik nog steeds erg weinig."

KANS dat je er 140 euro bij kan krijgen na de evaluatie. Wat denk jezelf? :+

[ Voor 38% gewijzigd door sbmuc op 27-09-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hoe ben je gekomen op dat je 2900 zou moeten krijgen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:51
sbmuc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:26:

Het is heel gemeen maar je hebt gewoon slecht onderhandeld toen je hier begon. Het enige waar je van moet schikken is je eigen initiële handtekening voor die €2000,- per maand.
Als blijkt dat je taken heel anders (moeilijker of meer verantwoordelijkheid) zijn dan dat je initieel afgesproken hebt, dan heb je natuurlijk wel reden voor verhoging. 2000 euro voor taak 1 en je krijgt ineens taak 2, 3 en 4 erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 06:59

paularts

Paulux !!!!!!

Loonwijzer.

Misschien een beter startpunt om te kijken wat je zou moeten kunnen krijgen

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
SmurfLink schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:32:
Hoe ben je gekomen op dat je 2900 zou moeten krijgen?
Dit heb ik kunnen vinden op Glassdoor, op loonwijzer werken de links niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
crimby schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:36:
[...]

Als blijkt dat je taken heel anders (moeilijker of meer verantwoordelijkheid) zijn dan dat je initieel afgesproken hebt, dan heb je natuurlijk wel reden voor verhoging. 2000 euro voor taak 1 en je krijgt ineens taak 2, 3 en 4 erbij...
Klopt mijn taken waren ook best wel simpel (vond ik tenminste). Tijdens mijn sollicitatie gesprek had ik ook benoemd dat ik andere skills had als animeren, filmpjes bewerken, een beetje coderen en illustreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Weet je hoeveel een "godsvermogen" daadwerkelijk is?

Kun je een van die freelancers eens benaderen? Nu is het namelijk vooral speculatie.

Als je leidinggevende daadwerkelijk "schrok" van je salaris, had er iets meer bij gemogen dan 100 euro...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Uit ervaring (in een heel andere functie); ga bij een ander bedrijf solliciteren. Ben er zo ook in een keer ruim 1000 bruto op vooruit gegaan, terwijl het bij het eerdere bedrijf steeds met kleine stapjes ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:44
schrik er overigens niet van dat je huidige werkgever opeens wel die 1000 erbij kan geven zodra je opstapt want ja die freelancers zijn duur en in deze huidige tijd vraag tiedereen de hoofdprijs dus de volgende loonslaaf gaat ook gewoon omhoog in kosten

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 19:48
100 Euro meer is minder dan de indexatie, dus ga je er op achteruit in praktijk. In dat kader zou ik toch op zijn minst de 10% indexatie vragen en daarboven nog eens een zelfde bedrag erbij, dus uiteindelijk 2.400 Bruto.

Je mag je ook niet blindstaren op de facturen van de freelancers. Je werkelijke kost voor de firma zit vaak zeer dicht bij hetgene die freelancers kosten, met een kleine extra beloning voor die freelancers omdat die enkel moeten betaald worden wanneer nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
Jeroenneman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:53:
Weet je hoeveel een "godsvermogen" daadwerkelijk is?

Kun je een van die freelancers eens benaderen? Nu is het namelijk vooral speculatie.

Als je leidinggevende daadwerkelijk "schrok" van je salaris, had er iets meer bij gemogen dan 100 euro...
Ja ik ben er achter gekomen wat ze dus verdienen. 300 euro per banner, dit bestaat uit een woord wijzigen eigenlijk. Dit is 5 minuten werk wat wij nu ook doen. Dit heb ik niet van mijn werkgever zelf gehoord, maar van een collega toen ze vertelde dat ze blij was dat we nu veel geld besparen.

Persoonlijk weet ik zelf niet of mijn werkgever precies weet hoeveel ik zou moeten verdienen, heel veel mensen weten ook niet wat mijn functie allemaal inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat let je om zelf freelancer te worden?

Zonder dollen, als je nu 2.000 euro (bruto) verdient, acht ik de kans klein dat je bij dezelfde werkgever voor hetzelfde werk er nu bijna 50% bij gaat krijgen. Je kan dus twee dingen doen:
1. Accepteren dat je 2.000 euro krijgt (en de worst voorgehouden krijgt dat je er mogelijk wat bij krijgt)
2. Je gaat op zoek naar een andere werkgever en gaat daar onderhandelen dat je 3.000 euro (of meer) krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Wat let je om je kansen te gaan onderzoeken bij andere werkgevers?

Rondje sollicitatie en je weet snel genoeg wat er te verdienen is. En dan kan je altijd naar je huidige werkgever stappen en aangeven, heb het naar mijn zin hier, maar ik vind de beloning ondermaats vergeleken wat ik aangeboden krijg, dus wil en kan je dat pareren? Zo niet en geld is je belangrijkste drijfveer moet je dus je knopen tellen en in zee met een ander bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-09 16:57
Paar puntjes
-------------------------

Je doet van alles maar je blijft vormgever en word dus ook betaald als vormgever.

Opteer voor een andere functie als je een andere functie bekleed met bijpassend salaris, gesprek over functie openen is daarbij ook nog eens super positief praten met de baas want dan laat je allereerst zien dat je qua werk vooral inzet op verbetering.

Heb je HBO? Zo nee en je hebt met 1 jaar werkervaring minder te eisen imo. Dankbaarheid voor de kans mogelijk eerder dan grof inzetten op loonsverhoging.

1 jaar bij het huidige bedrijf, maar klinkt ook als 1 jaar in dit vakgebied? Dan zou ik vooral focussen op wat je eigenlijk al goed doet, veel leren en daarmee die gunfactor krijgen EN zelfverzekerheid waardoor je vanzelf harder gaat groeien.

Ik zie types geldwolf die constant aimen voor hoger salaris dan dat ze eigenlijk waard zijn en lopen ook vaak op de tenen omdat ze snel MOETEN leren. Ik zie ook types die het talent met veel enthousiasme en inzet uitoefenen, het leuk hebben met collega's en merken dat het salaris gewoon eigenlijk automatisch volgt. Ze merken dat ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging, zoeken die en vinden waarempel ook meer salaris.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:23
Mijn soortgelijke situatie ca. 10 jaar geleden:

Kreeg er 4 jaren op rij gemiddeld 100 bruto bij (vanaf mijn startersalaris). Helaas groeide mijn gezin ook en nadat ik meerdere keren in die jaren aangaf dat ik mijn salaris te laag vond ben ik gaan solliciteren om te kijken of ik ergens anders meer kon krijgen. Uiteindelijk ben ik er 1000+ euro per maand op vooruit gegaan bij een concurrent. Wel wilde mijn werkgever nog een tegenbod doen, maar dat heb ik afgeslagen puur omdat ik te pissig was geworden dat ze daarmee gewacht hadden totdat ik ontslag had genomen. Pissig omdat ik wel leuke college's en een leuke werkplek achter liet.
Jaar later hetzelfde nog een keer gedaan met wederom 1000+ euro per maand erbij.

Dus zoals anderen ook al gezegd hebben: ga rondkijken en bepaal zo wat je echt waard bent. Wil je blijven bij je huidige werkgever ,dan hem confronteren met aanbiedingen van anderen. Wil je weg bij je huidige werkgever, nou dan heb je direct mogelijkheden elders (als je die gevonden hebt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Een jaar ervaring is niet heel erg relevant in de vormgeving wel heel weinig.
Uw portfolio is belangrijker.
Welke projecten, wie zijn deze klanten, eventuele gewonnen grafische prijzen.

Nu weet ik ook wel dat het uurloon van een vormgever als zelfstandige beïnvloed wordt handige neefjes die kunnen beschikken over "gratis software". Dit was bij mij regelmatig een argument van een klant.

Kijk eens naar een functie met vergelijkbare taken, en in welke schaal deze zit.

Vorige maand benaderd door een groot uitzendbureau door zochten ze vormgevers voor een copier gigant (ergens aan het eind van het Alfabet).
Nu was er van mijn kant wel interesse van wegen de door groei mogelijkheden.
Maar het bleek dat je dan weggezet wordt als inhuur oproep kracht bij ministeries voor een uurloon van rond de 11,95. Dan zit u met het 2000 euro per maand prima.

• DaddyBear
Furion2000 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:50:
Paar puntjes

Je doet van alles maar je blijft vormgever en word dus ook betaald als vormgever.

Opteer voor een andere functie als je een andere functie bekleed met bijpassend salaris, gesprek over functie openen is daarbij ook nog eens super positief praten met de baas want dan laat je allereerst zien dat je qua werk vooral inzet op verbetering.

Heb je HBO? Zo nee en je hebt met 1 jaar werkervaring minder te eisen imo. Dankbaarheid voor de kans mogelijk eerder dan grof inzetten op loonsverhoging.

1 jaar bij het huidige bedrijf, maar klinkt ook als 1 jaar in dit vakgebied? Dan zou vooral focussen op wat je eigenlijk al goed doet, veel leren en daarmee die gunfactor krijgen EN zelfverzekerheid waardoor je vanzelf harder gaat groeien.

Ik zie types geldwolf die constant aimen voor hoger salaris dan dat ze eigenlijk waard zijn en lopen ook vaak op de tenen omdat ze snel MOETEN leren. Ik zie ook types die het talent met veel enthousiasme en inzet uitoefenen, het leuk hebben met collega's en merken dat het salaris gewoon eigenlijk automatisch volgt. Ze merken dat ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging, zoeken die en vinden waarempel ook meer salaris.
Ik heb meerdere jaren in dit vakgebied. Ik heb 2 jaar stage gelopen bij verschillende bedrijven, veel mensen zien dit niet als ervaring omdat je aan het leren bent. Maar als je andere collega's verschillende technieken les moet geven, noem ik dat niet echt 'stage'. Ik werd ook vaak gezien en benoemd als een werknemer.

Een geldwolf kun je mij misschien wel noemen, eerlijk gezegd wil ik genoeg verdienen zodat ik een huis ooit kan kopen en niet constant op geld moet letten. Mijn collega's in hetzelfde vakgebied werken ook minder en verdienen volgens mij veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DaddyBear schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:16:
[...]

Ik heb meerdere jaren in dit vakgebied. Ik heb 2 jaar stage gelopen bij verschillende bedrijven, veel mensen zien dit niet als ervaring omdat je aan het leren bent. Maar als je andere collega's verschillende technieken les moet geven, noem ik dat niet echt 'stage'. Ik werd ook vaak gezien en benoemd als een werknemer.
Maar nog steeds ben je stagiair, je hebt niet de verantwoordelijkheden van een 'gewone' werknemer. Dus dat kan je echt niet zien als werkervaring. Het hoort nog bij je studie. Dus als je je diploma hebt hoort je stage ervaring bij wat jouw diploma omvat.

Je bent echt nog maar een broekie, als jij meer salaris wilt zal je goed moeten kunnen beredeneren waarom je dat verdient. Waar maak jij het verschil, wat voeg jij toe? Wat anderen verdienen of wat je op stage hebt gedaan is daar niet meer relevant. Het gaat nu om de huidige werkvloer.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Furion2000
DaddyBear schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:16:
[...]

Een geldwolf kun je mij misschien wel noemen, eerlijk gezegd wil ik genoeg verdienen zodat ik een huis ooit kan kopen en niet constant op geld moet letten. Mijn collega's in hetzelfde vakgebied werken ook minder en verdienen volgens mij veel meer.
Hoho dan heb ik het verkeerd neergezet (was wat snel) of interpreteer je het verkeerd. Ik observeer en zie positieve en negatieve voorbeelden voorbij komen, ik suggereer niet dat jij het negatieve voorbeeld bent. Het is meer dat ik duidelijk wil maken dat je zo niet gezien wil worden (of nou juist wel, dat is aan jou haha ). Totaal niet als verwijt bedoeld dus.

Dat uit de weg nog iets over je ervaring en je wensen.

Het is fijn dat je kennis meeneemt als starter, maar stages tellen niet helemaal als werkervaring. Jij kunt vinden van wel en stiekem is het natuurlijk ook zo als je echt mee hebt gewerkt bij bedrijven, maar HR afdelingen, collega's die je CV zien, leidinggevende doen dit niet als ze het hebben over je 'ervaring' bij salarisonderhandelingen. We kunnen het eens zijn, maar de realiteit is soms anders toch?

Heel veel topics komen er ook voorbij waar ik het argument 'ik als starter moet het de rest gaan uitleggen' lees en heb het ook een tijdje zelf heb gedacht (stom genoeg). Er zijn medewerkers die bijna altijd de slimste zijn in het werk an sich. Dan komt een 22 jarige Messi voorbeeld om de hoek kijken:
1. Messi is voetballend de beste op zijn positie, maar dat is heel iets anders dan de senior zijn binnen het team zoals Xavi/Puyol dat waren. Dat voetbal op die positie (werk) is maar een klein stukje van het grote geheel.
2. Messi is de beste in dribbelen, maar 11 messi op het veld en je hebt een super slecht team. De anderen moeten goed kunnen verdedigen, koppen, keepen. Collega's leren beter dribbelen van je, maar jij kan van hen beter leren koppen.

Hoop dat het voorbeeld helder is (ik twijfel maar vond hem wel leuk) en dat je er, net zo als ik, over een tijdje achter komt dat die meer senior collega's stiekem toch ook nog wel veel dingen doen waar je van kunt leren (denk ook aan de soft skills). :+

Die wensen zijn super goed te begrijpen en het is rot dat de tijden niet mee zitten voor de jonge mensen. Het gevaarlijke is alleen dat je gehaast wil groeien, groeien, groeien in salaris ten koste van de werkgeluk en je ontwikkeling als vormgever. Hierdoor ook mij voorbeeld, als je constant focust op geld en voorwaarden, word je vanzelf gezien als iemand die daar alleen maar focus op hebt (geldwolf), terwijl je alleen maar zo snel mogelijk een huis wil kunnen kopen. Wat ik dus merk is dat als je de focus houd op die zelfontwikkeling en je op plekken blijft waar je goed kunt blijven door ontwikkelen dat het salaris over het algemeen goed meegroeit. Natuurlijk met een schuin oog zorgen dat je weet wat je waard bent door af en toe te solliciteren en je werkervaring/functie vergelijkt met anderen. Maar als ik snel google:

"Minimum en maximum salaris voor Grafisch ontwerpers en multimediaontwerpers - van € 1.868 tot € 3.914 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Grafisch ontwerpers en multimediaontwerpers bedraag meestal tussen de € 1.868 en € 2.371 bruto per maand."

Dan zit je toch niet heel slecht met 1 jaar (officiele) werkervaring?

Laatste tip is om je als jonge gast niet teveel met anderen te vergelijken. E.g. iemand is 28, heeft al een huis en kinderen, 3 jaar werkervaring en werkt 32 uur. Wat je alleen niet weet is dat hij misschien wel vanaf zijn 18e alles opzij legde, een jubelton kreeg van zijn ouders en 4 jaar geleden in betere tijd dat huis kocht. Iedereen kan zich waarschijnlijk wel betrappen op die gedachtes 'waar doen ze het van', maar het is wijs als je direct daarna kunt relativeren dat je het niet helemaal kunt weten en dus niet echt relevant voor jou en je eigen situatie is.

Dus ga misschien eens solliciteren en kom erachter hoe je staat in de markt met je huidige CV zou een optie zijn. Voor de rest hoop ik dat je snel die rust vind. Op je geld letten is overigens gezond om altijd te doen en je komt altijd tekort ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
DaddyBear schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:20:
Ik ben origineel als 'vormgever' aangenomen, maar na 3 maanden begon ik al met animaties. Dit stapelt constant op. Ik ben daarom ook eigenlijk een 'motion graphic designer'. Nu was ik eigenlijk best wel nieuwsgierig naar hoeveel zo'n persoon zou verdienen en ik kwam erachter dat ik eigenlijk 2900 euro bruto zou moeten krijgen. Nu heb ik nog een verantwoordelijkheid gekregen en dat zijn online banners. Nu heb ik ook gehoord dat het bedrijf freelancers inhuurt en ze gods vermogen betalen om een aantal worden aan te passen (dit kunnen wij ook zelf).
Vormgever, animator, motion graphic designer. Je hebt er vast (deels) andere skills en ervaring voor nodig. Als je het idee hebt dat je onder je kunnen bezig bent en onder de markt betaald wordt, dan kun je twee dingen doen: accepteren of je marktwaarde peilen (en op basis daarvan het gesprek aangaan met je huidige werkgever en/of daadwerkelijk vertrekken). Je marktwaarde is niet hetzelfde als "website x zegt bedrag y voor functie z". Ik heb, m'n eigen situatie in zo'n tooltje gegooid hebbend, niet veel vertrouwen in die uitkomsten :+

Dat gezegd hebbende: gezien het bedrag verwacht ik dat je een mbo-starter bent. Ik ben daarmee niet bekend. Een stapje van 5% lijkt me aan het begin van je carriere en bij goed presteren niet bijster veel :N

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Je werkt er 1 jaar en vergelijkt jezelf nu al met ZZPers die meer risico dragen, jaren werkervaring brengen, waarschijnlijk sneller zijn en meer ervaring mee brengen. Waarom pak je niet een paar jaar ervaring voor je je glazen in gooit in onderhandelingen? Zou mij focussen nu op hoe je in deze gekke tijd je koopkracht kan behouden en de rest moet je als leergeld zien. Als je 2-3 jaar verder bent heb je een veel betere uitgangspositie op de markt. Het is ook niet zo dat je geen uitdagingen krijgt van deze werkgever want je hebt inmiddels binnen een jaar kunnen groeien.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nu heb ik ook gehoord dat het bedrijf freelancers inhuurt en ze gods vermogen betalen om een aantal worden aan te passen (dit kunnen wij ook zelf).
Zeker dat jullie dit zelf kunnen? Of heeft het bedrijf gewoon een contract getekend wat zegt dat aanpassingen persé door dezelfde freelancer gemaakt moeten worden? Het is allerminst vanzelfsprekend dat je als bedrijf zelf het product van een externe leverancier mag aanpassen tenzij copyright ook overgedragen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:03
Wat ook niet onbelangrijk is, is hoe oud ben je en wat is je opleidingsniveau? Ben je in de 40 bijvoorbeeld of ben je een schoolverlater?
DaddyBear schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:59:
[...]

Ja ik ben er achter gekomen wat ze dus verdienen. 300 euro per banner, dit bestaat uit een woord wijzigen eigenlijk. Dit is 5 minuten werk wat wij nu ook doen. Dit heb ik niet van mijn werkgever zelf gehoord, maar van een collega toen ze vertelde dat ze blij was dat we nu veel geld besparen.

Persoonlijk weet ik zelf niet of mijn werkgever precies weet hoeveel ik zou moeten verdienen, heel veel mensen weten ook niet wat mijn functie allemaal inhoud.
300 euro klinkt veel, maar dat bedrijf of die ZZP'er moet van die 300 euro ook loon betalen, en pensioen, software licenties, gas/water/licht, apparatuur, etc.

[ Voor 80% gewijzigd door FastFred op 29-09-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 14:41
FastFred schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:44:
Wat ook niet onbelangrijk is, is hoe oud ben je en wat is je opleidingsniveau? Ben je in de 40 bijvoorbeeld of ben je een schoolverlater?

[...]

300 euro klinkt veel, maar dat bedrijf of die ZZP'er moet van die 300 euro ook loon betalen, en pensioen, software licenties, gas/water/licht, apparatuur, etc.
en je vergeet de belangrijkste ,

aanspraakelijkheid , men kan je aanklagen plus schadevergoeding eisen als jij iets niet correct uitvoerd als zzp , iets wat niet kan in loondienst tenzij je het heel erg bond maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 10:04
Zelf begin vorig jaar ook in een vergelijkbare situatie gezeten alleen in mijn geval werkte ik er al ruim 8 jaar en de laatste 1 tot 1,5 jaar liep ik fors achter t.o.v. wat ik eigenlijk zou moeten verdienen (marktconform).

In eerste instantie een gesprek gevoerd met mijn werkgever en die gaven inderdaad toe dat ze te weinig hadden betaald, uiteindelijk tot een overeenkomst gekomen maar helaas werden in mijn geval de afspraken niet nagekomen.

Daarna op zoek gegaan naar een andere baan en uiteindelijk ben ik sinds een paar maanden voor mijnzelf begonnen en dat bevalt heel goed tot nu toe.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen en vooral niet in deze tijden. Er ligt werk zat en binnen no-time heb je een andere werkgever. Ik heb iig geen seconde spijt gehad van mijn keuzes die me nu hier hebben gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-09 22:15
paularts schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:37:
Loonwijzer.

Misschien een beter startpunt om te kijken wat je zou moeten kunnen krijgen
Misschien een beetje een late reactie maar ik heb het idee dat loonwijzer relatief laag inzet. Zeker als ik met mijn beroepsgroep vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Nou als je CAO toevallig al is opgetrokken met 10% dan kan het al een stuk schelen.

Loonwijzer zal zich waarschijnlijk nog richten op enige tijd terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn werkgever vertelde mij dat er een kans is dat ik 140 euro erbij kan krijgen later dit jaar op de evaluatie gesprek en daarna 5% erbij kan krijgen elk jaar. Dit vind ik nog steeds erg weinig.

Kan ik dit onderhandelen en ziet mijn werkgever wel dat ik zwaar onderbetaald word?
Een werkgever gaat je niet opeens 1.5x meer betalen, zelfs niet als je gepromoveerd bent van stagiair tot financieel directeur. (misschien in dat geval wel :+) Voordat jij die beoogde 2900.- behaalt ben je meerdere jaren verder en is een gedeelte verdwenen in inflatie, waardoor je nog 'ondermaats' verdiend. Dat laatste tussen haakjes omdat ik niet weet of je daadwerkelijk ondermaats verdiend, het kan ook zo zijn dat je op kosten van de werkgever jezelf aan het ontwikkelen bent in de hoop dat het later geld op levert voor de werkgever. Zoiets is wel vaker een punt van discussie omdat werkgever en werknemer niet helemaal op dezelfde lijn zitten. :P
Als je nu naar 2900.- moet je een hele unieke werkgever hebben die onmiddellijk toe durft te geven dat je veel meer kan dan men een jaar geleden dacht, of je neemt wat risico en probeert het ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 20:48
Furion2000 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:50:
Paar puntjes

1 jaar bij het huidige bedrijf, maar klinkt ook als 1 jaar in dit vakgebied? Dan zou vooral focussen op wat je eigenlijk al goed doet, veel leren en daarmee die gunfactor krijgen EN zelfverzekerheid waardoor je vanzelf harder gaat groeien.

Heel veel mensen eisen nu een salarisverhoging vanwege de inflatie. Voor sommige mensen is het nu noodzaak en als de minimumloon vanaf 1 januari met 10% omhoog gaat, dan verwacht je als vaste kracht boven minima ook gelijknamige groei in salaris.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Monkeydancer schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Heel veel mensen eisen nu een salarisverhoging vanwege de inflatie. Voor sommige mensen is het nu noodzaak en als de minimumloon vanaf 1 januari met 10% omhoog gaat, dan verwacht je als vaste kracht boven minima ook gelijknamige groei in salaris.
Ik weet niet of ik het helemaal juist interpreteer, maar zeg je nu dat het 'eerlijk' zou zijn dat als minimum loon omhoog gaat, de lonen daarboven ook zouden moeten stijgen? Als die verwachting er is kunnen werkgevers dus alleen voldoen aan de verwachting of teleurstellen?

Als je dat min of meer bedoeld dan zien wij het heel anders, want ik zie de arbeidsmarkt als iets wat totaal niet eerlijk is. Wat je zegt is toch simpel te counteren met het zo vaak genoemde 'en wat als de inflatie nu daalt, wil je dan ook minder salaris'? Ik ben geen werkgever, maar als iemand met economie issues naar mij toe komt als argument voor meer salaris dan ga ik je uitleggen dat het zo niet werkt. Als iemand met persoonlijke financiële problemen naar mij toe zou komen dan zet mij dat op een hele andere manier aan het denken. Werkgevers die inspelen op de economie issues verdienen complimenten want ze zijn daar in mijn ogen niet verantwoordelijk voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:13
een stroomschema voor TS:

is het werk fantastisch leuk? zijn de groeikansen fantastisch? woon je op een onbewoond eiland en is dit eigenlijk de enige optie in de verrre omtrek?

---> bij ja: blijf nog ff zitten

---> bij nee: rennen. Ofwel gewoon hard onderhandelen en kijken hoeveel ze je geven terwijl je solliciteert naar iets beters, maar 140 euro erbij en 5% is echt extreem pauperig. Je kunt letterlijk meer verdienen door bij Picnic in het magazijn te staan of met van die wagentjes rond te rijden....

Om wat vergelijking te geven, ik heb een jaartje montage-werk gedaan (vorig jaar) wat dus ongeschoold fysiek werk was, daar begon je op 2000 en na een half jaar ging je vaak naar 2250 en half jaar daarna naar 2500. Er is een heel klein kansje dat je werkgever het gewoon echt vergeten is en nu wel van plan is om wat marktconformer te betalen, maar die kans is niet groot zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
DaddyBear schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:59:
[...]

Weet niet precies wat in je contract staat, maar ik zou ook eens kijken of je als ZZP-er ernaast wat kan bijverdienen (in eigen tijd en eigen hardware/software). Al zou je maar 1 banner per week kunnen verkopen voor zeg, 250 euro, kan je al snel 1000 euro bruto erbij schrijven.

Los daarvan, er is enorm veel vraag naar mensen in de IT/techniek. Dus ga lekker om je heen kijken en grote kans dat je flink omhoog gaat in salaris. Een detacheerder kan soms als 20.000 euro krijgen als ze iemand kunnen aanbrengen bij een bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Furion2000 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Als je dat min of meer bedoeld dan zien wij het heel anders, want ik zie de arbeidsmarkt als iets wat totaal niet eerlijk is. Wat je zegt is toch simpel te counteren met het zo vaak genoemde 'en wat als de inflatie nu daalt, wil je dan ook minder salaris'?
Lees even na wat inflatie is. Denk dan nog een keer na over wat je hier zegt.
Ik ben geen werkgever, maar als iemand met economie issues naar mij toe komt als argument voor meer salaris dan ga ik je uitleggen dat het zo niet werkt. Als iemand met persoonlijke financiële problemen naar mij toe zou komen dan zet mij dat op een hele andere manier aan het denken. Werkgevers die inspelen op de economie issues verdienen complimenten want ze zijn daar in mijn ogen niet verantwoordelijk voor.
Als een werkgever niet op de economie inspeelt dan is ie gewoon wereldvreemd. Hij is er misschien niet verantwoordelijk voor maar hij ondervindt er wel de gevolgen van. De arbeidsmarkt is ook een markt waarin die werkgever moet concurreren.
Als zijn medewerkers niet meer rond kunnen komen omdat alles veel duurder wordt, en hun werkgever loonsverhoging weigert, dan wordt die baan bij een concurrent die een paar procent meer betaalt opeens heel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 15:09
Solliciteren bij een groter bureau. Krijg je sowieso meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
downtime schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Lees even na wat inflatie is. Denk dan nog een keer na over wat je hier zegt.

[...]

Als een werkgever niet op de economie inspeelt dan is ie gewoon wereldvreemd. Hij is er misschien niet verantwoordelijk voor maar hij ondervindt er wel de gevolgen van. De arbeidsmarkt is ook een markt waarin die werkgever moet concurreren.
Als zijn medewerkers niet meer rond kunnen komen omdat alles veel duurder wordt, en hun werkgever loonsverhoging weigert, dan wordt die baan bij een concurrent die een paar procent meer betaalt opeens heel aantrekkelijk.
Want? Het is niet zo dat 9/10 bedrijven nogal reactief reageren op economische veranderingen? Dat er maar een paar bedrijven zijn die proactief omgaan met economische veranderingen? Ervaar jij dat anders?

Ik lees hier alleen maar het zo zus of zo moeten zijn want anders zijn die bedrijven wereldvreemd of later zelf de dupe. Hate to brake it to you, maar veel bedrijven kunnen jaren personeel onderbetalen en met een knip van de vingers weer 'normaal' betalen als dat nodig is (reactief). Merk jij dit niet? Structurele salarisverhogingen komen altijd (vaak tijden) na economische gebeurtenissen en dan nog voelen ze de pijn amper.

Zoals ik al schreef, ze kunnen punten scoren door op economische zaken in te spelen, maar ze moeten helemaal niks. Dit speel je dan via een vakbond of een OR als je het als individu anders wil zien.

Los daarvan en ik zie dit als een losse discussie, een individu die buiten de prestaties om voor extra salaris verhoging argumenteerd gaat er bij mij niet in. Puur omdat ik weet dat ik hier zelf ook niet mee aan moet komen zetten bij leidinggevende.

Grootste verschil wat ik tussen onze meningen detecteer is ervaring vs. hoe het zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:38
Er zijn ook bedrijven bij die de kosten van de inflatie niet kunnen afwentelen op hun klanten (of slechts gedeeltelijk). Daarnaast heb je productiebedrijven die met onzekerheid zitten d.w.z. wat doe je als er door de volatiliteit in de markt (bijv. tekort aan elektriciteit) je de productie terug moet schroeven?

Veel bedrijven benchmarken daarnaast hun salarissen. Die benchmarks zijn niet altijd even nauwkeurig (en de vraag is - met wie je vergelijk je jezelf?) en de timing speelt ook een rol (soms baseer je je op data en die data kan een paar maanden later achterhaald zijn) maar het totale verhaal is inderdaad wat genuanceerder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
k werk bij een bedrijf als vormgever, ik heb inmiddels wel een ervaring van een jaar. Ik heb wel het gevoel dat ik zwaar onderbetaald word. Tijdens een gesprek over mijn 'performance' vertelde mijn werkgever dat hij mijn salaris zag en ervan schrok (ik verdien 2000 euro per maand). Hij gaf mij direct 100 bruto per maand.
Je stinkt hier wel in een heel erg simpel psychologisch stukje. Dit "ik schrik hier van" is gewoon een truuk om jou te laten denken dat ze aan jouw kant staan. Jouw werkgever wist prima dat je slecht betaald wordt. Ze geven je nu een extra pinda erbij om je tevreden te houden.

Wat je vooral moet doen is leren voor jezelf op te komen en je te realiseren dat elke werkgever je onderbetaalt als je zelf geen leiding neemt over je carriere. Dat is misschien vervelend als je een conflictvermijdende persoonlijkheid hebt, maar het leven is helaas niet anders.

Het beste is om gewoon elk jaar een paar sollicitaties te doen. De allerbelangrijkste troef van salarisonderhandeling is gewoon weg kunnen lopen. Het zelfvertrouwen om te kunnen zeggen "okay, dat is jammer, ik wil hier graag blijven maar het verschil met wat ik elders kan krijgen is echt te groot". 9 van de 10 keer krijg je dan gewoon wat je wil.

Salarisonderhandelingen zijn blufpoker en je moet zelf zorgen dat je een goeie hand hebt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-09 09:28
Wat Hydra en anderen al zeggen, je moet gaan solliciteren. Het krijgen van een verhoging van ong. 500 euro is lastig binnen hetzelfde bedrijf.

En ik snap je standpunt heel goed. Ik heb zelf een HBO in een totaal ander vakgebied. Daarna 1 jaar werkervaring opgedaan in de IT voor een matig loon. Na een jaar vond ik mijzelf meer waard dan dat mijn werkgever mij waard vond. Die wilde mij misschien wel na nog een half jaar 200 euro opslag geven. Daarom ben ik rond gaan kijken en gaan solliciteren, uiteindelijk ben ik er iets van 600 euro op vooruit gegaan (Plus veel leukere collega's en chillere werkgever).

TLDR:

[ Voor 16% gewijzigd door grasmat0 op 03-10-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:55
Je kunt altijd aangeven dat je op andere locaties salarissen hebt gezien van 2900 en dat je vind aansluiten bij jouw werkzaamheden. In de eerste jaren zul je nog de grootste sprongen maken, dus ik zou het zeker proberen. Als je het daar niet krijgt kun je rustig opzoek gaan naar iets anders.

Overigens zou je het maarzo wel kunnen krijgen. Ik begon 7 jaar geleden ook met een salaris wat in de categorie onderbetaald valt. Na een jaar ben ik meer gaan werken en kreeg ik een kleine verhoging. Langzaam werd dat wat hoger, maar meer dan 100 euro per keer zat er niet bij. Tot ik bij een collega de opmerking maakte "ik zag een leuke baan die veel meer verdient op 10 minuten afstand". Toen kwam er 1000 euro bij. Sindsdien niks meer gekregen, maar ik heb er door omstandigheden ook geen werk van gemaakt. Kortom, het kan maar je moet wel zelf de stap zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 08:20

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Nog even terug komen op dat freelance stukje. Ga nou aub niet als iemand in loondienst een bruto bedrag vergelijken met je salaris. Als je wilt vergelijken, doe het dan op zijn minst even goed:

1: Jouw salaris is niet wat een bedrijf kwijt is aan jou. Doe daar even 40-50% boven op
2: Een freelancer is geen vaste kosten post. Die is morgen weg, jij niet. Dat is financieel gezien een hele andere situatie. Lastig om daar een berekening van te maken
3: Wat een freelancer bruto krijgt is niet wat 'ie netto verdient. Nog los van alle extra kosten die er zijn, is zo'n opmerking van "300 euro voor dit 5 minuut werkje" totaal kansloos TENZIJ die gene ook 40 uur per week dat 5 minuten werkje gegarandeerd kan doen.. (wat dus niet zo is).

Nogal makkelijk om jezelf zo rijk te rekenen door een vergelijking van jou netto inkomsten te vergelijken met een zakelijke afschrijving. Dat werkt dus niet zo.

Ik wil niet zeggen dat je salaris ruk is of dat je meer potentie zou kunnen hebben als freelancer (of dat freelance slecht is in de algemene zin) - echter laten we niet zulke simpele sommetjes maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 11:11
Wat al door anderen gezegd is, je bent te laag ingestapt. Het is nu een fantastische tijd om te switchen van baan want er is overal tekort aan mensen. Zet in op 3500 bij een andere werkgever, settle voor 3300, en je bent weer even ok. Elk jaar minstens indexatie eisen van je loon. Nu met de huidige inflatie kan je dus prima 15% verhoging vragen. Anders gewoon weer zoeken naar een andere werkgever.
Vergeet niet, je werkgever is niet je vriend maar je baas. Jarenlang hebben ze moeilijk kunnen doen over salaris, maar daar is nu eindelijk een keer de tijd niet naar. Maak daar dus gebruik van!
Pagina: 1