Waterdicht maken van steigerhouten wand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06-2024
Mijn vraag:
Hoe krijg is de wand waterdicht?

Kortgeleden werd een veranda/tuinkamer geplaatst bij ons. We hebben er veelplezier van. Behalve als het regent uit het noorden…….

De aan die zijde gemaakte wand is niet van glas, dat om niet op de schutting erachter uit te kijken en ook omdat we het moot vinden.
Bij een flinke regenbouw komt het water er tussen de planken door naar binnen.

Ik heb de wand al eens gesloopt en tussen de planken horizontaal een vullaag gemaakt met cocoband dat uitzet en waterdicht zou zijn. Niet dus. Het houdt alleen de wind buiten.

Op welke manier kan ik de buitenzijde wel waterdicht krijgen? Ik weet niets anders te bedenken dan:
- opnieuw slopen en “voegen” met siliconenkit of bitumen
- een waterdichte extra laag aanbrengen door bitumen te smeren
- een lap plastic oid ervoor hangen….

Bijkomend probleem is dat er zeer weinig werkruimte tussen de schutting en de veranda is. Ik moet dus van binnenuit werken. Alleen het bovenste stuk is goed bereikbaar via de tuin van de (aardige) buren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C679MZ_AmQCtIqYypK5ZEkuzeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zA6hac4ZTIcqbB4lyqGVFt1R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Pietza54 op 27-09-2022 15:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Dit is vast niet wat je wil horen, maar volgens mij is dit de meest gangbare manier: potdekselen.

Binnen het huidige frame zou ik zelf denk ik kijken naar iets uit de scheepvaarthoek, zoals iets van teer in de voegen smeren: Breeuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 21:51
Twam schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:09:
Dit is vast niet wat je wil horen, maar volgens mij is dit de meest gangbare manier: potdekselen.

Binnen het huidige frame zou ik zelf denk ik kijken naar iets uit de scheepvaarthoek, zoals iets van teer in de voegen smeren: Breeuwen.
Ik denk ook potdekselen. Dat hout krimpt en zet uit. Maakt niet uit wat je er tussen gaat doen dat zal hoe dan ook weer lekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
Hier was ik idd al “bang” voor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
Breeuwen was ook het eerste waar ik aan zat te denken. Maar wel doen als het hout erg droog is, anders dan trekt het alsnog open.
Trekt wel weer dicht als het regent.

[ Voor 12% gewijzigd door avanhel op 27-09-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je kunt er ook een mes-groefprofiel aan/in frezen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:18
Hoeveel ruimte heb je tussen de wand en de schutting? Past daar niet heel toevallig een regengoot tussen? Dan hoef je alleen de goot waterdicht met de bovenste plank te verbinden en de schutting op de erfgrens voorkomt dat de lagere planken geraakt worden.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:59
Crahsystor schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:17:
Hoeveel ruimte heb je tussen de wand en de schutting? Past daar niet heel toevallig een regengoot tussen? Dan hoef je alleen de goot waterdicht met de bovenste plank te verbinden en de schutting op de erfgrens voorkomt dat de lagere planken geraakt worden.
Graag stel ik u voor aan Wind, die waait zo onder de goot door.
Edit: Ow je bedoeld de hele ruimte overbruggen met een goot, dat zou natuurlijk wel een oplossing kunnen zijn.

@Pietza54 Ik zou persoonlijk rabatdelen aan de buitenkant bevestigen. Dan kan het steigerhout blijven zitten. Zorg wel dat vocht wat er tussen kan komen, ook (snel) weer weg kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Nivado op 27-09-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:18
Nivado schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:21:
[...]

Graag stel ik u voor aan Wind, die waait zo onder de goot door.

@Pietza54 Ik zou persoonlijk rabatdelen aan de buitenkant bevestigen. Dan kan het steigerhout blijven zitten. Zorg wel dat vocht wat er tussen kan komen, ook (snel) weer weg kan.
Je had ook kunnen zeggen dat je denkt dat de afstand tussen wand en schutting veel te breed is voor een goot. Want dat is neem ik aan wat je probeert te zeggen. Of is de suggestie dat de wind (met de regen waar het om gaat) een soort 5 maakt over de schutting, dan naar beneden langs een goot en dan tegen de schutting aan?

Verder is het voordeel van water alleen bovenaan stoppen dat er voldoende ventilatie blijft om het hout droog te houden.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:59
Crahsystor schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:30:
[...]

Je had ook kunnen zeggen dat je denkt dat de afstand tussen wand en schutting veel te breed is voor een goot. Want dat is neem ik aan wat je probeert te zeggen. Of is de suggestie dat de wind (met de regen waar het om gaat) een soort 5 maakt over de schutting, dan naar beneden langs een goot en dan tegen de schutting aan?
Dat is niet wat ik wilde zeggen, maar wel wat mijn uitgangspunt was, waardoor ik jou niet goed begreep. Het was mij in eerste instantie namelijk niet duidelijk wat je bedoelde, Zie ook mijn edit.
Verder is het voordeel van water alleen bovenaan stoppen dat er voldoende ventilatie blijft om het hout droog te houden.
Hier ben ik dan weer helemaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
Crahsystor schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:30:
[...]

Ik voeg nog 2 foto’s toe van de buitenzijde ter “verduidelijking”Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWCaeMxkutHx247A1_jvfJXJZJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSVn6QVDa8g2WKFJo9w6CM7H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akpU3KvEkYKaF6DkPDQtLqga48w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7o9rOkFwtBA0RVIbTTf6p0zF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:51

H-W

Ik neem aan dat het regenwater niet vanaf het dak over het randje naar beneden loopt? Anders zou je allereerst een afdruipprofiel kunnen plaatsen onder het kozijn. Als de regen echt tegen de planken aan waait er er zo tussendoor gaat, dan zou ik alles afbreken (helaas) en dan opnieuw opbouwen, met tussen elke plank een flinke rups Tixophalte kit. Dat hecht goed op hout en blijft flexibel, dus ook geschikt voor een licht werkende constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 12:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je een goede band met de (aardige) buren hebt, kan je ook hun schutting tijdelijk ontmantelen (en wat verbeteren) om er goed bij te kunnen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 09:26

MrG

Wellicht gevelfolie aan de buitenzijde plakken?
Dit spul.
Met deze (sterke) lijmtape.

De tape icm met dat spul is een ijzersterke combi. Tape laat nooi meer los en is geschikt voor buiten, ondergrond maakt niet uit. Heb het zelf op cortenstaal geplakt ooit en zit nog muurvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Ik zou er ook facededoek/gevelfolie/spinvliesfolie/oid achterlangs trekken en dan hoeft dat eigenlijk alleen aan de bovenkant echt goed waterdicht te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 27-09-2022 15:52 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
H-W schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:42:
Ik neem aan dat het regenwater niet vanaf het dak over het randje naar beneden loopt? Anders zou je allereerst een afdruipprofiel kunnen plaatsen onder het kozijn. Als de regen echt tegen de planken aan waait er er zo tussendoor gaat, dan zou ik alles afbreken (helaas) en dan opnieuw opbouwen, met tussen elke plank een flinke rups Tixophalte kit. Dat hecht goed op hout en blijft flexibel, dus ook geschikt voor een licht werkende constructie.
Nee, het dak watert netjes af via de riolering.
Thnx voor je tip over de kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
MrG schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:50:
Wellicht gevelfolie aan de buitenzijde plakken?
Dit spul.
Met deze (sterke) lijmtape.

De tape icm met dat spul is een ijzersterke combi. Tape laat nooi meer los en is geschikt voor buiten, ondergrond maakt niet uit. Heb het zelf op cortenstaal geplakt ooit en zit nog muurvast.
Die rol is wel heeeeel erg groot voor mijn situatie😉
Mss ergens per meter te koop…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
Standeman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:42:
Als je een goede band met de (aardige) buren hebt, kan je ook hun schutting tijdelijk ontmantelen (en wat verbeteren) om er goed bij te kunnen.
Het is “onze” schutting. De buurman zal graag helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrG

MrG

Pietza54 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:07:
[...]

Die rol is wel heeeeel erg groot voor mijn situatie😉
Mss ergens per meter te koop…
Heb nog wel een stuk liggen wat over is, mag je zo hebben. Tape helaas niet want die werd overal voor gebruikt toen het eenmaal vrijgegeven was voor algemeen gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
MrG schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:18:
[...]

Heb nog wel een stuk liggen wat over is, mag je zo hebben. Tape helaas niet want die werd overal voor gebruikt toen het eenmaal vrijgegeven was voor algemeen gebruik :)
Dat is aardig! De wand is 3,25 x 1,90. Als het daarop past houd ik me warm aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrG

MrG

Denk het wel, met die tape plak je de lagen over elkaar heen. Zal vanavond even meten wat ik nog heb liggen, je zou dus 6,5 meter nodig hebben als je het laat overlappen zonder knipwerk.
U hoort van ons...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je de mogelijkheid hebt zou ik dit voorstellen:
- schuttingdelen wegpakken (langs zijde buurman)
- folie bovenaan tussen de eerste plank en het kozijn in steken als het kan
- met een nietpistool de folie vastschieten
- stukje tape over ieder nietje
- tape rand over kozijn naar folie (uiteraard)

En wees niet zuinig met nietjes. Zo weet je zeker dat bij windkracht 13 de boel ook op zijn plaats blijft zitten. Anders ben je 3x per jaar zoet met even de folie op zijn plek steken. Zo gebeurd natuurlijk, maar het wordt een frustratiepuntje. Want dat gebeurt ongetwijfeld tegelijk met fikse regen.

Let ook op als je kit wilt combineren: sommige kit vreet de doek op. Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer welke... maar been there, done that op een proefstukje.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrG

MrG

MrG schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:22:
Denk het wel, met die tape plak je de lagen over elkaar heen. Zal vanavond even meten wat ik nog heb liggen, je zou dus 6,5 meter nodig hebben als je het laat overlappen zonder knipwerk.
U hoort van ons...
Heb genoeg liggen, DM gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
Je hebt kieren, planken die niet over elkaar liggen, en werkend hout.

Ik zou het zoeken in voorkomen dat de regen überhaubt op die planken valt - misschien niet 100.0% maar als je 90% kunt tegenhouden scheelt dat enorm.
Dus als je bijvoorbeeld een afdakje maakt vanaf de bovenkant óf vanaf het kozijn, en dan ongeveer tot de schutting van de buren, dan moet de regen wel heel krom vallen om nog op die planken te komen.

• Pietza54
Dat is zeker een optie. Doe ik nadat het folie is geplaatst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
Ik heb de folie inmiddels in huis. Deze heeft natuurlijk 2 zijden. Welke komt tegen het hout en welke zijde zie je van buitenaf?
- de meer glimmende gladde zijde
- de meer geprofileerde zijde

??
Morgen haal is het overige materiaal en kijk ik nog voor een afwaterprofiel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5J2K0SOwraEhD_F2yDc_bflZyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0GphEzSdcR3SIjxBGZ5VAQD.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1