Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-11 19:34
Beste Tweakers,

De laatste tijd ben ik bij mijn ouders aan het kijken waarop allemaal te besparen is. Denk dan aan stroomapparaten uitzetten, boilertemperatuur verlagen, elektrische vloerverwarming uitzetten etc. etc.

Nu kwam ik er laatst achter dat ze nog een oude CV ketel hebben voor de verwarming van het huis. Deze ketel is volgens de stickers in 1998 geplaatst. Het gaat om het volgende model: Nefit Ecomline HR22
Volgens mij deze zoals in de video:
YouTube: Nefit Ecomline — Uitleg en instellen
Deze ketel zorgt echt alleen voor de verwarming middels radiatoren. Warm water wordt door een elektrische boiler gedaan.

Het huis is een vrij groot vrijstaand huis van laat zeggen 250m2. Het huis is niet denderend geïsoleerd, denk dan aan lege spouwmuren en een oude isolatie van het dak. Van het huis wordt enkel de volgende ruimtes verwarmd: Keuken, bijkeuken, woonkamer en het kantoor. Laat even zeggen dat dit in totaal 150m2 is. De overige ruimtes zoals slaapkamers, gangen en overige kamers/zolder worden niet verwarmd.

Afgelopen jaar is er zon 3300 m3 gas verbruikt in zijn totaliteit. Dat zal dit jaar minder zijn omdat de temperatuur verder naar beneden wordt geschroefd. Maar met deze prijzen(vanaf oktober €2 per m3) wordt dit echt een flinke kostenpost voor ze.

Nu lees ik overal dat besparingen van 30 tot 50% mogelijk zijn op oude ketels. Maar dat is natuurlijk nergens hard te krijgen. Ik krijg nergens gevonden hoeveel er nu daadwerkelijk te besparen is. Dat is natuurlijk ook heel lastig te zeggen. Dan nu de hamvraag:

Heeft er iemand enig idee hoeveel % je naar verwachting zou kunnen besparen met een nieuwe ketel? Ik zou dan graag het rekensommetje voor mijn ouders maken of ze hiermee op termijn flink kunnen besparen. Ik verwacht van wel namelijk.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Aangezien het al een HR ketel is, misschien 5%, als je al geluk hebt. Niet echt een zinvolle vervanging dus. Tenzij de ketel echt slecht is, maar daar ga ik niet vanuit.

Een grotere winst zul je kunnen halen door te isoleren. Een warmtepomp en zonnepanelen kan helpen. Een warmtepompboiler zou kunnen maar die winst is maar beperkt en kun je beter combineren met de warmtepomp.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59
Het is al een HR ketel. Je kunt proberen om de aanvoer temperaturen omlaag te schroeven (warm water naar 60 graden, CV water naar 65 graden bv) maar de grootste impact is isoleren. Als er minder warmte uit gaat dan hoeft er ook minder warmte in. 3300 m3 is trouwens extreem veel, wat is hun gebruiks-gedrag? Maakt wel uit of je urenlang heet douched of in bad gaat, of continue de verwarming op 24 graden hebt staan.

Als de cv ketel nog goed werkt moet je die gewoon laten zitten. Eerst zorgen dat je op lage temperatuur kunt verwarmen door beter de isoleren en evt het afgifte systeem te verbeteren.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Een HR ketel is en blijft een HR ketel in beginsel. Je gaat dus zeker niet zomaar 30%-50% besparen. Dat zijn namelijk getallen van het vervangen van VR naar HR.

De innovaties bij CV ketels zitten de laatste jaren niet zozeer aan de kant van het verbranden van gas, maar bv besparing op electriciteit door efficientere pompen. Natuurlijk zijn er ook in de aansturing kleine verbeteringen zoals slimmere comfortstanden voor warm water (hier niet relevant).

• cavanta
Dank alvast voor de reacties!

Er wordt alleen gebruik gemaakt voor het verwarmen van het huis. Warm water wordt verder niet gebruikt van de ketel.

Afgelopen jaar stond de verwarming overdag aan op zon 20 graden. In de nacht werd deze naar 17 graden gezet. Nu is het zo dat deze in de avond op 20 wordt gezet en daarna uitgezet wordt. Dit zal in de winter natuurlijk nog wel gaan veranderen. Dus die 3300 m3 zal niet gehaald worden.

Isoleren lijkt dan inderdaad de beste optie te zijn als ik de reacties zo snel zie.

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:12
Zoals hierboven al werd aangegeven:
Kijk eens kritisch naar de ingestelde aanvoerwatertemperatuur van de ketel. Af fabriek staat die meestal veel te hoog ingesteld (want makkelijk, het wordt zeker weten warm), en de meeste installateurs komen niet op het idee om hem fatsoenlijk in te stellen.

De op de kamerthermostaat ingestelde temperatuur zegt niks over rendement.

[ Voor 20% gewijzigd door JW te R op 27-09-2022 17:32 ]

• cavanta
JW te R schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:31:
Zoals hierboven al werd aangegeven:
Kijk eens kritisch naar de ingestelde aanvoerwatertemperatuur van de ketel. Af fabriek staat die meestal veel te hoog ingesteld (want makkelijk, het wordt zeker weten warm), en de meeste installateurs komen niet op het idee om hem fatsoenlijk in te stellen.

De op de kamerthermostaat ingestelde temperatuur zegt niks over rendement.
Hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Ik heb pas wel het topic doorgelezen over het tunen van de CV, maar ik haal daar niet direct uit hoe ik dat nu zelf zou kunnen doen. Wanneer weet ik bijvoorbeeld als ik deze naar 6 zet dat dit een beter rendement oplevert? Minder gasverbruik natuurlijk. Maar dat is lastig te meten met deze temperaturen.
Als ik kijk naar het paneel van de ketel staat deze op 7 van de 10 waarbij 10 het heetste is.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zijn radiatorfolie en tochtstrips e.d. al geplaatst?

[ Voor 133% gewijzigd door TBTL op 27-09-2022 18:01 ]

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:12
cavanta schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:41:
Wanneer weet ik bijvoorbeeld als ik deze naar 6 zet dat dit een beter rendement oplevert?
Hoe verder je die knop naar links draait des te beter wordt het rendement van de ketel.
Het is wel de vraag bij welke aanvoerwatertemperatuur je het huis nog warm kunt stoken. Dat hangt af van aantal en soort van de radiatoren.
De handleiding van de ketel zou moeten aangeven welke temperatuur elke stand oplevert. En als je die handleiding niet meer hebt kun je altijd wat experimenteren. Dat kost niks.

(Sterker: je bespaart er geld mee)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:17
Is de CV ketel goed onderhouden/ingeregeld ? Dat wil ook nog eens uitmaken in de efficiëntie.

De CV zit wel aan zijn eind van de levensduur, alleen als deze goed onderhouden is kan je doorgaan totdat er hoge kosten komen en dan een nieuwe plaatsen.(als dat dan nog kan, ze zullen die dingen wel gaan verbieden)

Of gewoon vervangen als er geld voor is en die paar procenten winst in efficiëntie te pakken. Dat is ook goed voor de betrouwbaarheid, zodat je ouders niet in de kou zitten in de winter.

[ Voor 26% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-09-2022 19:41 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
isoleren , isoleren en nog eens isoleren. je zult het verlies moeten gaan beperken als je echt een deuk in dat gebruik wil slaan. (verhuizen kan ook)

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:00
Je kan je ook afvragen, moet je de gehele winter het huis verwarmen? Zo nee enkel in de woonkamer openzetten en de rest dicht. Bespaart ook een hoop gas.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:17
Lumics schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:52:
Je kan je ook afvragen, moet je de gehele winter het huis verwarmen? Zo nee enkel in de woonkamer openzetten en de rest dicht. Bespaart ook een hoop gas.
Lijkt mij van wel, we wonen in een van de rijkere landen ter wereld, lijkt mij dan niet dat we in de kou moeten gaan zitten terwijl de energiemaatschappij en de staat mega winsten noteren.(politieke discussie) Besparing zonder inleveren van confort is uiteraard prima !

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-09-2022 19:30 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 17:30
Tja het meeste is al gezegd;
  • vervangen ketel levert je niet zoveel op, laten hangen tot eventuele reparaties niet meer rendabel zijn
  • isoleren, quick wins zijn niet zo moeilijk, thermostaat een graadje lager, tocht strips, folie
  • tune je cv, zie het topic daarvoor, investeer een euro in zo’n thermometer, ga je veel plezier van hebben

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:39

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

cavanta schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:41:
[...]

Hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Ik heb pas wel het topic doorgelezen over het tunen van de CV, maar ik haal daar niet direct uit hoe ik dat nu zelf zou kunnen doen. Wanneer weet ik bijvoorbeeld als ik deze naar 6 zet dat dit een beter rendement oplevert? Minder gasverbruik natuurlijk. Maar dat is lastig te meten met deze temperaturen.
Als ik kijk naar het paneel van de ketel staat deze op 7 van de 10 waarbij 10 het heetste is.
Begin met het gasverbruik te monitoren per graaddag. Een site als mindergas.nl kan je daarmee helpen.

Theo

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 19:20
Roderiktweaker schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:13:
[...]

Lijkt mij van wel, we wonen in een van de rijkere landen ter wereld, lijkt mij dan niet dat we in de kou moeten gaan zitten terwijl de energiemaatschappij en de staat mega winsten noteren.(politieke discussie) Besparing zonder inleveren van confort is uiteraard prima !
Dat is natuurlijk voor een ieder een keuze. Feit is dat er €2+ betaald moet worden voor een kuub gas en dat je dat wel moet kunnen/willen opbrengen, wie er beter van wordt is een andere discussie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• cavanta
Dank allen!

Helaas zitten mijn ouders niet in de positie om gemakkelijk te isoleren. Maar ik ga eens even testen met het verlagen van het aanvoerwater.

Het hele huis wordt ook niet warm gestookt, enkel de woonkamer, keuken en bij ruimte van de hond. Deze zitten aaneengesloten zonder deuren. En de hond mag er ook wel een beetje fijn bijliggen :P.
Overige ruimtes worden niet gestookt.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zie ook staan dat je de boilertemperatuur hebt verlaagd. Tot welke temperatuur als ik vragen mag? Een te lage temperatuur geeft namelijk risico op legionella-vorming. Bij warmtepompsystemen wordt dit voorkomen/bestreden door eens per week een legionella-run te doen, dus door de temperatuur tijdelijk op te stoken.
Zit de boilertemperatuur nog boven 60 graden?

Life is not about specs, it is about joy!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:16
nefit heeft baat bij een nefit modulerende thermostaat.
probeer die te krijgen via marktplaats en hang die eraan.
verder is er eigenlijk niet zoveel wat je eraan kan doen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Weet niet hoe oud de vloer is, maar ltv vloerverwarming aanbrengen en de boel op 35 graden zetten kan mogelijk ook (iets) schelen.
Bij een verbruik van 3300m3 is een paar procent besparing al heel wat.

Geen idee trouwens hoeveel het scheelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2022 15:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24

Yucon

*broem*

cavanta schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:40:
Dank allen!

Helaas zitten mijn ouders niet in de positie om gemakkelijk te isoleren. Maar ik ga eens even testen met het verlagen van het aanvoerwater.

Het hele huis wordt ook niet warm gestookt, enkel de woonkamer, keuken en bij ruimte van de hond. Deze zitten aaneengesloten zonder deuren. En de hond mag er ook wel een beetje fijn bijliggen :P.
Overige ruimtes worden niet gestookt.
Ketels kunnen behoorlijk inefficient worden als ze te ver onder hun minimum moeten werken. Dan blijven ze pendelen en is de retourtemperatuur ook veel te hoog om efficient te werken. Juist als dit het geval is dan is het verstandig hem goed in te regelen/laten regelen.

En eventueel toch maar ongemakkelijk isoleren.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:36
miciel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:24:
nefit heeft baat bij een nefit modulerende thermostaat.
probeer die te krijgen via marktplaats en hang die eraan.
verder is er eigenlijk niet zoveel wat je eraan kan doen.
Ik heb eind vorig jaar mijn 10 jaar oude ketel vervangen door een nieuwe Remeha met e-twist thermostaat.
Met de oude thermostaat ging de ketel volledige kracht water verhitten en pompen en ging de woonkamer temperatuur 1,5 graad over de ingestelde waarde.
Met de nieuwe thermostaat blijven de radiatoren lauw/lichtwarm en pompt hij ook vrij kort en vind het dan wel genoeg maar houdt de kamer prima op temperatuur.
Daarnaast ook nog een buiten thermostaat aangesloten op de CV waarmee hij zelf de stooklijn kan bepalen.
Dit scheelt best wel op het verbruik.
Pagina: 1