Ervaring met 'Windvangers' van Greenchoice

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapcheeser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07-2024
Goedemiddag,

Ik heb vorige jaar gebruik kunnen maken van een aanbod van Greenchoice voor Windvangers.
Nu ben ik even benieuwd of er al mensen zijn die een jaarrekening hebben ontvangen van Greenchoice met de verrekening van dit product.
Met de stijgende prijzen ben ik benieuwd of Greenchoice de gegarandeerde opbrengst van 125 kWh per Windvanger handhaaft en dat ik deze tegen mijn verbruik kan wegstrepen of dat ze er nog een alternatieve manier van berekenen op na houden, waardoor dit model mogelijk negatiever uitpakt dan geadverteerd.

Zijn hier mensen met ervaring met de 'Windvangers' van Greenchoice en de jaarnota?
Daarnaast een aanvullende vraag of mensen ervaring hebben met Windvangers wanneer het totaal aan Windvangers (# x 125kWh) het jaarlijks verbruik overstijgd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zapcheeser schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:35:
Met de stijgende prijzen ben ik benieuwd of Greenchoice de gegarandeerde opbrengst van 125 kWh per Windvanger handhaaft en dat ik deze tegen mijn verbruik kan wegstrepen of dat ze er nog een alternatieve manier van berekenen op na houden, waardoor dit model mogelijk negatiever uitpakt dan geadverteerd.
Als men iets anders berekend dan geadverteerd, zou ik ook alvast de voorwaarden er weer op na slaan, zodat je weet hoe en wat. Als men daadwerkelijk anders gaat reageren dan geadverteerd zou het dus ook betekenen dat men met valse voorwendselen klanten (ook wel dwaling, wat ik zo in de gauwigheid vindt) gelokt heeft en dat is ontbindbaar (art. 6:228 BW) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:11
Is dat dit?
WVL_KsZeN in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"
Ik vroeg me toen al af wat '4 winddelen' waren, maar dacht 'die heeft misschien een windmolen' en er verder geen aandacht aan geschonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapcheeser
Ik zat even te puzzelen, maar die winddelen is weer een ander programma waarbij je echt een stukje van een windmolen kan kopen, dus het lijkt inderdaad wel een op een soort eigenaarschap.
Zie: De Windcentrale

Als ik het goed begrepen heb dan levert 1 Winddeel, gemiddeld 500 kWh op per jaar. Hier wordt niet gesproken over een garantie van tenminste 500kWh en lijkt het er ook op dat ze er op de jaarrekening voor hebben gekozen om die Winddelen dan weer te verrekenen via een regulier- en daltarief en zijn er ook aanvullende voorwaarden die er worden voorgerekend (leveringstarief + BTW, energiebelasting e.d.).

Mijn conclusie was wel dat het wel iets anders is dan wat Greenchoice zelf aanbiedt via haar website voor wat betreft de Windvangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik zag bij m'n schoonouders ook 2 windvangers op de jaarnota staan. Was niet bekend met het concept dus heb het even opgezocht. Op de site van Greenchoice geven ze aan dat een Windvanger €91 per stuk kost en gegarandeerd 125 kWh per jaar oplevert.

Op de jaarnota (11 mnd.) gaat het over 63 kWh die tegen €0,08xxx verrekend. Dat lijkt mij nou niet echt de moeite waard. Op het forum van Radar zijn ze er ook niet echt over te spreken. Ze hebben het daar over een negatief rendement van 27% 8)7

Als ik zelf even gauw reken en 125 kWh per jaar pak en dat verreken tegen €0,08 dan levert dat €10 op. Je bent dus bijna 10 jaar verder voor je de investering van €91 eruit hebt 8)7 :?

De term 'winddelen' lees je ook wel, maar ik heb het idee dat dat een ander product is.

Edit: Ik hoor net van m'n schoonvader dat hij ze gratis heeft gekregen bij het aangaan van het contract. Dat scheelt weer :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:28
Ik heb er 6 geloof ik. Deels gekocht en deel zat bij de aanbieding toen. Het is meer de leuke gedachte dan financieel rendement. Gezien de looptijd bij mij net zolang is als het contract. Bij de huidige contracten met variabele kan het anders uitpakken. Enigste voordeel voor mij is als er veel wind is en ze boven de 125 kWh uit komen.

Ik december komt de jaarrekening weer en dan kan ik kijken hoe het dit jaar was.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapcheeser
Bedankt voor jullie reacties.
Mijn vader heeft ook een aantal windvangers en als we dan nu bijvoorbeeld met elkaar vergelijken via de app van Greenchoice wat die windvangers opleveren (hij 12, ik 15), dan zien we ook grote verschillen in de opbrengst relatief t.o.v. van elkaar. Bijvoorbeeld over de maand oktober heeft hij 40% minder opbrengst dan ik, maar niet 40% minder windvangers.
Dus hoe 'transparant' het product ook lijkt, blijkt het dan in de praktijk ook wel tegen te vallen of dat ook echt zo is.
Algemene voorwaarden windvangers Greenchoice 1 juli 2021

Artikel 5.5
De hoeveelheid elektriciteit die contractant via de WindVanger(s) heeft aangeschaft
wordt in de jaarnota als reeds betaalde elektriciteit in mindering gebracht tot een
maximum van het elektriciteitsverbruik van contractant. De aanschaf van
WindVangers kan er dus niet toe leiden dat Greenchoice gehouden is tot een
vergoeding aan contractant voor netto opwek van elektriciteit door contractant.
Wanneer een dubbeltarief van toepassing is zal de elektriciteit per WindVanger in
mindering worden gebracht tegen een vaste verhouding van 55% normaal- en 45%
daltarief.
Uit niks hiervan blijkt dat de 125kWh wordt verrekend tegen een teruglevertarief. Sterker nog er staat vrij expliciet dat op basis van verbruik deze zaken tegen elkaar worden weggestreept, eventueel naar rato bij een dubbeltarief.

Ik snap dan ook niet dat er niet simpelweg een tellertje meeloopt (naar rato van datum van aanschaf) t.o.v. het lopende jaar. Een volledig jaar = 100% van 125kWh x aantal windvangers. Dit is toch de ondergrens van wat je hebt aangeschaft. Als er meeropwek is, dan kunnen ze dat altijd nog toevoegen.

Tevens staat er ook niet bij dat opwek naar rato van de reële opwek wordt verrekend. Dus zou je dan niet per dag dan recht hebben op 1/365ste deel van je windvangers? In mijn geval is dat dan 5,137 kWh/dag (mijn meter wordt ook uitgelezen op 3 getallen achter de komma).

Ik ben ook heel benieuwd hoe de jaarrekening eruit zal komen te zien in mijn geval. Ik zal sowieso nog een update posten als die binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizw
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-03 10:59
Als ik dit lees:De prijzen voor een WindVanger zijn onder meer gebaseerd op de huidige stroomprijzen en kunnen
van tijd tot tijd variëren. Door vraag en aanbod op de energiemarkt kunnen stroomprijzen stijgen en
dalen. Hoe deze prijzen zich in de toekomst zullen ontwikkelen is niet op voorhand te zeggen. Als de
prijzen van je stroomcontract in de toekomst stijgen ten opzichte van de vaste prijs van je WindVanger
dan levert je dat een voordeel op. Als de prijzen van je stroomcontract in de toekomst dalen ten opzichte
van de vaste prijs van je WindVanger dan levert je dat mogelijk een nadeel op. Houd daar rekening mee
bij je keuze voor het aantal WindVangers en de looptijd daarvan.

Nou de prijs van het stroomcontract stijgt, dus waar kan ik nu mijn voordeel zien, want de grafieken bij hun laten werkelijk waar niks goed zien, terugbetaling bijna niks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjb123
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik heb in 2018 54 windvangers gekocht in de veronderstelling dat ik participeerde in een windmolen. Zo bracht Greenchoice het in de reclamemail die ik kreeg. Ik heb later een keer uitgezocht hoe het echt zit.

Het komt er op neer dat ik in 2018 voor de komende 10 jaar ieder jaar 6750 kWh (54 windvangers x 125 kWh) heb gekocht voor in totaal 4985 euro. Dit is 0.074 euro per kWh.

Er wordt niet ieder jaar 6750 kWh van je gebruik afgehaald, maar ieder jaar wordt er een bedrag in mindering gebracht ter hoogte van 6750 kWh x de prijs per kWh van dat jaar (de prijs is inclusief btw, exclusief belasting en toeslagen).

Ik ben inmiddels een keer verhuisd, ik heb een slimme meter gekregen, etc. Ik heb hierdoor meerdere afrekeningen gekregen over verschillende periodes. Hieronder per periode de prijs per kWh die in mindering is gebracht.

periode dec 18 t/m nov 19: 0.081 per kWh
periode feb 20 t/m jan 21: 0.071 per kWh
periode mar 21 t/m jun 21: 0.073 per kWh
periode jul 21 t/m nov 21: 0.102 per kWh

Bij een lagere stroomprijs (lager dan 0.074 per kWh) krijg ik minder korting dan wat ik vooraf betaald heb. Dit was het geval in de 2e en 3e periode. Voor de 1e en 4e periode is het gunstig geweest.

Ik heb nog geen afrekening gekregen over een periode in 2022, maar ik verwacht ongeveer 0.300 per kWh. En voor de eerste maanden van 2023 zal het nog hoger liggen. Mijn aanschaf van de Windvangers is dus voor de periode 2022/2023 heel gunstig. Het is uiteraard afwachten wat er in de jaren daarna gaat gebeuren.

Enkele opmerkingen:
- Greenchoice had in de reclameemail wel iets duidelijker geweest kunnen zijn over de 'Windvanger' maar daar zijn het marketeers voor.
- Ik ben nog nooit van energieleverancier gewisseld, maar ik realiseer me nu dat we wel 10 jaar vast zitten aan Greenchoice. Nog een slimme truc van de marketeers.
- Ik ben benieuwd hoe Greenchoice met de Windvangers om zal gaan met betrekking tot het prijsplafond dat in januari 2023 ingaat.
- Het viel me op dat op de afrekeningen de prijs die ik betaal per kWh soms iets hoger, maar soms ook iets lager is dan de prijs die ik voor de Windvanger kWh's krijg. Misschien heeft dit te maken met dat Greenchoice bij de Windvanger rekening houdt met de maand waarin de kWh is opgewekt.
- Het online overzicht met het gebruik en de kosten van stroom de opbrengsten van de Windvangers is niet duidelijk. Je kunt eigenlijk alleen op de afrekeningen zien wat de Windvanger oplevert.
- Als je minder stroom gebruikt dan wat de Windvangers opleveren, dan levert dit geen problemen op. Je wordt niet 'gestraft'. Bij mij was dit in een van bovenstaande periodes het geval.
- Volgens mij heeft tot nu toe een Windvanger nog nooit meer dan 125 kWh per jaar opgeleverd. Geen extra korting dus. Dit lijkt wederom een slimme truc van de marketeers. Misschien gaat het nog een keer een heel jaar lang windkracht 7 waaien. ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door gjb123 op 30-11-2022 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Het lijkt dus meer op gebakken lucht vangers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:28
Bij beëindiging contract kan je wel van je windvangers af. Je krijgt dan een X bedrag min wat administratie kosten. Je zit dus niet helemaal vast, maar economisch wellicht wel. Er is dat ik wel een max aantal windvangers dat je kan kopen aan de hand van je verbruik. Zodat je nooit geld terug krijgt daarop. Hoe ze met energiebesparing of verhuizing omgaan weet ik niet.

Uiteindelijk is het meer een groene gedachte dan winstgevend. En een stuk vooraf ingekochte stroom.

Binnekort de jaarafrekening om de windvangers te zien.

In de app zie ik zo snel alleen te totale opbrengst over de afgelopen jaren bij elkaar.

Deze staat op 2550 kWh
6 stuks en bijna 4 jaar verder. Er mist dus nog wat.

[ Voor 19% gewijzigd door Erwin_83 op 01-12-2022 05:59 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjb123
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-07-2024
(vervolg bericht 30 nov)

Ik heb de eindafrekening ontvangen over de periode 29 november 2021 - 1 december 2022.

De windvangers hebben op jaarbasis precies 125 kWh opgeleverd (dus geen extra stroomopbrengsten door harde wind).

De opbrengst is 0.261 euro per kWh, veel meer dan de 0.074 euro per kWh die ik in 2018 heb betaald voor de windvangers.

De opbrengst per kWh is vrijwel hetzelfde als de kostprijs van de stroom over de afgelopen periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapcheeser
Nou, daar is ie dan... de jaarnota van Greenchoice (periode 3-12-2021 t/m 1-12-2022)! *O* *O*

Ik zie daarop staan: 15 windvangers (goed voor 1.875 kWh) gesplitst in een normaal en dal tarief.

Normaal:
1.026 kWh tegen een teruglevertarief van 0,36886 EUR (excl. BTW) versus 0,37965 EUR (excl. BTW) levering.
Dal:
839 kWh tegen een teruglevertarief van 0,26692 EUR (excl. BTW) versus 0,26420 EUR (excl. BTW) levering.

Dus wat gjb123 zei klopt, ook hier zijn de tarieven ongeveer aan elkaar gelijk.

De berekening voor dit jaar vwb de windvangers:
Normaal: -378,45 EUR --> -431,85 EUR incl. BTW
Dal: -223,95 EUR --> -255,90 EUR incl. BTW
Totaal: -687,75 EUR die ik heb mogen aftrekken van mijn verbruik over het jaar.

Conclusie:
Dit is een stukje meer dan wat ik voor mijn windvangers heb betaald destijds en al met al heb ik over het afgelopen jaar 'winst' gedraaid en dat dan aanvullend met name door de post 'vermindering energiebelasting'. Al met al valt het mij in die zin wel mee. Maar waarom deze windvangers tegen een teruglevertarief worden verrekend is mij niet duidelijk, want volgens mijn Greenchoice app heb ik die 1.875 kWh niet gehaald met de daadwerkelijke opwek, dus die fictieve kWh's worden gewoon meegenomen i.p.v. 'weggestreept' tegen het verbruik. Ik blijf het een omslachtige manier vinden om windvangers en levering zo tegenover elkaar te zetten.

En hoe zit het dan volgend jaar?:
- Hoe worden de windvangers verrekend als volgend jaar de leveringsprijzen vaststaan over de eerste 2.900 kWh?
- Kan het teruglevertarief van de windvangers straks hoger zijn dan de leveringsprijzen als ze binnen de norm vallen van 2900 kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:57
Ik heb winddelen. Dat was het eerste product dat greenchoice icm windcentrale jaren geleden op de markt bracht. Ik heb ze al bijna 10 jaar. Je kocht in eenheden van 500 kWh zonder garantie op die opbrengst. Voor mijn molen betaal ik exploitatiekosten en het is een aparte vereniging oid waarvoor greenchoice de administratie doet. Jarenlang -dalende prijzen - was het economisch niet rendabel... Ik hoop dat dat over 2022 wat beter gaat :-). Voorgaande jaren was er genoeg wind maar met lage tarieven en juist dit jaar zijn er hoge tarieven maar veel minder wind... Als mijn molen zijn economische levensduur bereikt dan is mijn investering ten einde, tenzij de technische levensduur nog niet bereikt is èn de grondeigenaar vindt het prima dan kan er nog een paar jaar bijgeplust worden. ik heb niet de indruk dat de windcentrale met het concept Winddelen nog verder gaat.
Pagina: 1