Isoleren plafond bijkeuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06-2024
De oorspronkelijk als bijkeuken gebouwde ruimte, gebruiken wij als werkkamer cq muziekkamer. Het platte dak van deze ruimte sluit aan op het garagedak. Aan de buitenzijde is het platte dak nageisoleerd. Dat is niet toereikend. Het energieverbruik in deze ruimte is groter dan dat in de grote woonkamer. (Gemeten met TADO app) 1 buitenzijde is volledig glas. (Dubbel) de andere muren zijn binnenmuren (woonkamer en garage)

De onderzijde van de vloer is onbereikbaar. De vloer loopt door vanuit de woonkamer. Geen vloerverwarming.

Mijn vraag: hoe isoleer is deze ruimte het best? Mijn eerste gedachte is het “koude” plafond. Nu gipsplaten koud op de houten balken. Met ongevulde tussenruimtes. Het is echter ook een lage ruimte ( 2.17m) Het liefst haal ik niet alles weg. In de garage is de situatie hetzelfde. Een deel ervan is afgescheiden als nieuwe bijkeuken.

Het verlagen van het plafond kan met max 4 cm.

Wat is nu wijs:
- kant-en -klare afgewerkte pif platen aan onderzijde
- vol spuiten met pur?
- vullen met cellulose vlokken
- ????

Vast dank voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door Pietza54 op 27-09-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:27
houten dak?
dubbel glas als in thermopane uit 1982 of iets nieuwers?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
Dubbelglas 1990
En houten dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De gemiddelde levensduur van dubbelglas is zo'n twintig jaar. Als het echt een groot venster is van vloer tot plafond zou het heel goed kunnen lonen daar HR++(+) glas te plaatsen.

Wat voor isolatie zit er aan de bovenzijde? Je zou kunnen overwegen die te vervangen of aan te vullen.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 27-09-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58
hoe zit het met de vloer? Voelt die koud aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
@pagani De isolatieadviseur van de gemeente gaf aan dat vervanging van glas zeer beperkt verbetering brengt. Vervang alleen als het stuk gaat…

De isolatie op het dak kan ik niet zien. Het is echter niet zo dik. Ik vergelijk het met het niet-geisoleerde dak van de buren..

Helpt een sedumdak hier, of is dat ook te beperkt?

[ Voor 8% gewijzigd door Pietza54 op 27-09-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
X

[ Voor 100% gewijzigd door Pietza54 op 27-09-2022 15:24 . Reden: Verkeerde plek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
X

[ Voor 100% gewijzigd door Pietza54 op 27-09-2022 15:25 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58
Pietza54 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:20:
[...]

De vloer voelt veel kouder dan die van de aangrenzende wk. Daar is vvw…
Plafond/dak isoleren lijkt me een no-brainer, maar mss ff met een FIR check kijken waar de meeste warmte verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
pagani schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:56:
[...]

De gemiddelde levensduur van dubbelglas is zo'n twintig jaar. Als het echt een groot venster is van vloer tot plafond zou het heel goed kunnen lonen daar HR++(+) glas te plaatsen.

Wat voor isolatie zit er aan de bovenzijde? Je zou kunnen overwegen die te vervangen of aan te vullen.
De isolatieadviseur van de gemeente gaf aan dat vervanging van glas zeer beperkt verbetering brengt. Vervang alleen als het stuk gaat…

De isolatie op het dak kan ik niet zien. Het is echter niet zo dik. Ik vergelijk het met het niet-geisoleerde dak van de buren..

Helpt een sedumdak hier, of is dat ook te beperkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietza54
olafmol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:22:
[...]

Plafond/dak isoleren lijkt me een no-brainer, maar mss ff met een FIR check kijken waar de meeste warmte verdwijnt.
Met een warmtecamera dus. Ik ga eens op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Welke gemeente was dat?

1990 glas is gewoon koud glas, HR++ glas is zowat 3x zo goed isolerend. Vervangen merk je direct. Daarnaast plafond open, lekker dik dampopen isolatie ertegenaan en afwerken met klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietza54
No Hands schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:08:
Welke gemeente was dat?

1990 glas is gewoon koud glas, HR++ glas is zowat 3x zo goed isolerend. Vervangen merk je direct. Daarnaast plafond open, lekker dik dampopen isolatie ertegenaan en afwerken met klimaatfolie.
Gemeente Hoeksche Waard. Hij gaf aan factor 1,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
Het advies om van binnenuit isolatie aan te brengen is heel riskant.
Als het dak al aan de buitenant is geisoleerd en er een bitumen dakbedekking op ligt geeft dit een grote kans op condensatie aan de onderkant van het dak.
Het advies om je isolatieglas te vervangen is een goede. Dat scheelt gelijk heel veel.
Helaas is glas de laatste weken flink duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hnugter schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:46:
Het advies om van binnenuit isolatie aan te brengen is heel riskant.
Als het dak al aan de buitenant is geisoleerd en er een bitumen dakbedekking op ligt geeft dit een grote kans op condensatie aan de onderkant van het dak.
Het advies om je isolatieglas te vervangen is een goede. Dat scheelt gelijk heel veel.
Helaas is glas de laatste weken flink duurder geworden.
Als je met dampopen materiaal en een klimaatfolie werkt kun je prima van binnenuit isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Triple glas past niet in bestaande kozijnen, HR++ (dubbel) wel.

@Pietza54
Isoleren helpt altijd, en een HR++ glasplaat is niet zo duur en zit er in een half uurtje netjes in. Je bespaart niet alleen warmte/energie, maar wint ook een hoop in comfort. Dat is niet zo makkelijk in knaken uit te drukken, maar is toch wel fijn (we rijden ook niet allemaal een Aygo terwijl we eigenlijk niet meer nodig hebben dan 4 wielen en een stuur, toch?).

Ligt er aan hoe ver je wilt gaan, maar als de vloer gewoon beton direct op zand is, en je met het dak problemen verwacht, dan is er eigenlijk maar een paar oplossingen:
  1. Goedkoopste is de ruimte niet gebruiken (of als onverwamde bijkeuken)
  2. Helemaal slopen en opnieuw bouwen, met bodemisolatie, dak-isolatie en HR+++ glas (kost nauwelijks meer dan HR++)
  3. Alleen het glas doen en verder niks, resterende kou accepteren.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
DropjesLover schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:57:
[...]

Dat hangt echt van de kozijnen af. Gewoon vaste delen kan dat vaak prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pietza54 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:17:
[...]

Gemeente Hoeksche Waard. Hij gaf aan factor 1,5
opzich heeft hij gelijk, de vraag is wel of een U van 1,5 wel klopt, dat is uitzondelijk in die tijd. en of het heel erg is dat je glas ver in de herfst van zijn leven vervangt voordat het stuk is. :9 Het dak aanpakken met een warm dak incl witte dakbedekking zal de meeste comfort verhoging geven. groen dak kan ook, maar daar moet het huis geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

No Hands schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:58:
[...]

Dat hangt echt van de kozijnen af. Gewoon vaste delen kan dat vaak prima.
Meestal is triple zeker 2 tot zelfs 3 cm dikker, da's net zo dik als je glaslat :P
Maar inderdaad, voordat je uberhaupt iets laat bestellen, gewoon een glaszetter langs laten komen om het op te meten, en die ziet snel genoeg of het wel of niet past.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DropjesLover schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:05:
[...]

Meestal is triple zeker 2 tot zelfs 3 cm dikker, da's net zo dik als je glaslat :P
Maar inderdaad, voordat je uberhaupt iets laat bestellen, gewoon een glaszetter langs laten komen om het op te meten, en die ziet snel genoeg of het wel of niet past.
vaak passen opdek latten wel, maar dat moet je willen, het ziet er best anders uit, het alternatief is de sponning groter frezen.

• Pietza54
Er past HR++ in de kozijnen. De deur is al opgedikt. Komt goed

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:49
Voor het glas zou ik een glaszetter laten langskomen en hier zelf niet aan beginnen. Bij het fout inmeten of glas wat beschadigd is het zijn verantwoordelijkheid. Daarnaast kan je op dit moment Subsidie krijgen voor het isoleren van je huis als je dit laat plaatsen. Kijk daarvoor even op RVO.nl

[ Voor 4% gewijzigd door bomenzijnrelax op 28-09-2022 11:22 ]

• Pietza54
DropjesLover schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:57:
[...]

@Pietza54
Isoleren helpt altijd, en een HR++ glasplaat is niet zo duur en zit er in een half uurtje netjes in. Je bespaart niet alleen warmte/energie, maar wint ook een hoop in comfort. Dat is niet zo makkelijk in knaken uit te drukken, maar is toch wel fijn (we rijden ook niet allemaal een Aygo terwijl we eigenlijk niet meer nodig hebben dan 4 wielen en een stuur, toch?).

Ligt er aan hoe ver je wilt gaan, maar als de vloer gewoon beton direct op zand is, en je met het dak problemen verwacht, dan is er eigenlijk maar een paar oplossingen:
  1. Goedkoopste is de ruimte niet gebruiken (of als onverwamde bijkeuken)
  2. Helemaal slopen en opnieuw bouwen, met bodemisolatie, dak-isolatie en HR+++ glas (kost nauwelijks meer dan HR++)
  3. Alleen het glas doen en verder niks, resterende kou accepteren.
De ruimte is verwarmd. Afbreken geen optie! Glas wordt ws wel vervangen. Dak wil ik meer over weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Ik ben sinds afgelopen weekend bezig met het isoleren van mijn bijkeuken. Gisteren heb ik het platte dak geïsoleerd met 10cm steenwol en klimaatfolie eronder. Folie heb ik geniet waar mogelijk was en de nietjes afgeplakt en ook nog extra langs de randen geplakt met dubbelzijdig butyltape om het luchtdicht te maken.

• Pietza54
MaakmeGek schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:33:
Ik ben sinds afgelopen weekend bezig met het isoleren van mijn bijkeuken. Gisteren heb ik het platte dak geïsoleerd met 10cm steenwol en klimaatfolie eronder. Folie heb ik geniet waar mogelijk was en de nietjes afgeplakt en ook nog extra langs de randen geplakt met dubbelzijdig butyltape om het luchtdicht te maken.
Klinkt goed. Komt er dan nog een gipsplaat onder? Hoe kan dat klimaatdoek dan nog ventileren?

• MaakmeGek

MaakmeGek

Pietza54 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:08:
[...]

Klinkt goed. Komt er dan nog een gipsplaat onder? Hoe kan dat klimaatdoek dan nog ventileren?
Daaronder komt nog een metal stud frame en daar worden de platen op geschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Wol tussen de balken en dampdichte folie toepassen aan de warme zijde met een spouw aan de koude zijde (tussen dakbeschot en glaswol).
Deze bovenspouw met de spouw in je muren verbinden of met de buitenlucht voor ventilatie.
Inderdaad nietjes afplakken zoals eerder gezegd en de folie aan de zijkanten met twéé rupsen kit vast zetten, waarbij je de folie een beetje bij elkaar vouwt tussen de rupsen in.

• Pietza54
MaakmeGek schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:52:
[...]

Daaronder komt nog een metal stud frame en daar worden de platen op geschroefd.
Eronder is te weinig ruimte voor frame en platen. Wel alleen platen

• MaakmeGek

MaakmeGek

Pietza54 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:49:
[...]

Eronder is te weinig ruimte voor frame en platen. Wel alleen platen
Hangt er vanaf welk systeem je gebruikt. Je zou kunnen denken aan de veerregel studs.

• Pietza54
Dat zou net passen met 9 mm gips..
Pagina: 1