Samsung UE32EH5000 tv als monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imarco
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-04 14:31
Ik heb op de slaapkamer een grotere tv geplaatst. Nu heb ik de Samsung UE32EH5000 over, een full-HD tv.

Die wil ik als pc monitor gebruiken, maar dat wil niet erg. Via HDMI wel beeld, maar geen 1080 resolutie.
(default is het beeld een paar cm te groot en hangt aan alle zijden buiten het scherm)

Als ik 'fit to screen' kies past het wel, maar dan zie je duidelijk dat het niet een 'native' resolutie is.
(beeld is heel lelijk)
De tv handleiding heeft het wel over een "PC modus", maar zegt nergens wat dat is of hoe dat in te stellen.

Iemand ervaring met deze tv als monitor? (vind het zonde om 'm weg te gooien... :) )

Beste antwoord (via Imarco op 28-09-2022 12:37)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kies de beeld Aspect Ratio Volledig scherm
Zet de HDMI input op het label PC
AV Forums: Samsung UE32EH5000
Be aware to rename the HDMI input to PC (you just have to select that name in the list of choices), you then get the 4:4:4 RGB mode active which makes all the 720p & 1080p games on console or PC look much sharper and more detailed than in movie mode.
Meestal doen TV's veel extra beeldaanpassingen die juist ongewenst zijn voor PC/Game gebruik.
Deze moet je dus allemaal zoveel mogelijk uit zetten.
Ook heeft deze TV nog een game mode die je kan proberen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Hoicks

Techno!

Volgens mij moet je een andere HDMI poort gebruiken (Niet alle HDMI poorten zijn geschikt voor pc aansluiting)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Je moet de beeld aspect ratio veranderen op je TV en op "Volledig scherm" zetten.
Aspect Ratio knop op je afstandsbediening?
Op je PC dan ook de overscan opties uitzetten
Samsung UE32EH5000
MENU→Beeld→Schermaanpassing
Volledig scherm: geeft het volledige, niet-afgekapte beeld weer wanneer er een HDMI-signaal (720p/1080i/1080p) of Component-signaal (1080i/1080p) wordt ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imarco
Beide HDMI poorten doen exact hetzelfde...
Bij aspect ratio heb ik o.a. fit to screen (dan zie je een lelijk beeld met interpolatie)
Of 16:9, dan hangt er een stuk buiten. Windows PC zegt dat PC en monitor beide 1920x1080x60Hz zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:31
Om te beginnen:

In je windows beeldscherminstellingen, wat zie je daar?
Geen scaling gebruikt?

Met andere woorden: zet eerst alles op windows goed, en ga daarna pas met je tv klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imarco
Scaling staat op 100%, automatic scaling op off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
En de resolutie dan?
(Denk een beetje met ons mee!)

[ Voor 9% gewijzigd door zetje01 op 27-09-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Imarco schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:13:
Bij aspect ratio heb ik o.a. fit to screen (dan zie je een lelijk beeld met interpolatie)
Of 16:9, dan hangt er een stuk buiten.
Er zijn toch nog meer keuzes bij beeldinstellingen van je Samsung TV?
Kies de optie Volledig Scherm (Screen Fit)
Samsung UE32EH5000

MENU→Beeld→Schermaanpassing
Auto-breed: hierdoor wordt het beeldformaat automatisch aangepast aan de beeldverhouding 16:9.
16:9: hiermee stelt u het beeld in op de 16:9 breedbeeldmodus.
Breedbeeldzoom: hiermee wordt het beeld verder dan 4:3 vergroot.
Zoom: hiermee vergroot u het 16:9-breedbeeldformaat verticaal zodat het schermvullend wordt.
4:3: hiermee stelt u het beeld in op de normale modus (4:3).

Volledig scherm: geeft het volledige, niet-afgekapte beeld weer wanneer er een HDMI-signaal (720p/1080i / 1080p) of Component-signaal (1080i/1080p) wordt ontvangen.
Ook kan je de HDMI input nog definiëren als PC/DVI, misschien dat dat ook nog verschil maakt wat betreft beeld instellingen
Er is ook nog een game mode optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imarco
zetje01 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:17:
En de resolutie dan?
(Denk een beetje met ons mee!)
Zoals ik opgaf 1920x1080x60Hz voor PC en monitor...
Als ik screen fit gebruik past alles, maar is het beeld niet meer om aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Imarco schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:55:
[...]

Zoals ik opgaf 1920x1080x60Hz voor PC en monitor...
Als ik screen fit gebruik past alles, maar is het beeld niet meer om aan te zien.
Jij zei: geen 1080 resolutie.

Anyways: Ik zou nu een factory reset van de TV doen.

• Imarco
Jij zei: geen 1080 resolutie.
Het beeld is geen 1080 resolutie (al zegt de pc van wel), dat zie je duidelijk aan de beeldkwaliteit.

Reset ga ik morgen proberen...

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:34
Auto Adjustment t for LED 4 series 19", 5 series 22" OMENUm → Picture → Auto Adjustment → ENTER
Adjust frequency values/positions and fine tune the settings automatically. It is available in PC mode.

Not available when connecting with an HDMI/DVI cable.

Using Your TV as a Computer (PC) Display
Setting Up Your PC Software (Based on Windows OS)Depending on the version of Windows and the video card, the actual screens on your PC may differ in which case the same basic set-up information will almost always be applied. (If not, contact your computer manufacturer or Samsung Dealer.)
bron: https://www.gebruikershan...ing-562699.html?page=0038

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Imarco
Bij auto adjust staat helaas "not available when connecting with HDMI".
(en laat dat nou de enige geschikte interface voor pc zijn...)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Kies de beeld Aspect Ratio Volledig scherm
Zet de HDMI input op het label PC
AV Forums: Samsung UE32EH5000
Be aware to rename the HDMI input to PC (you just have to select that name in the list of choices), you then get the 4:4:4 RGB mode active which makes all the 720p & 1080p games on console or PC look much sharper and more detailed than in movie mode.
Meestal doen TV's veel extra beeldaanpassingen die juist ongewenst zijn voor PC/Game gebruik.
Deze moet je dus allemaal zoveel mogelijk uit zetten.
Ook heeft deze TV nog een game mode die je kan proberen.

• Imarco
Bedankt, dat was 'm!... :)

Nooit verwacht dat veranderen van een HDMI input's naam ook verandering aan de instellingen zou geven...
(heb dat ook nog nooit bij een andere tv gezien)

• The_Doman
  • Nu online
De handleiding van Samsung is daar inderdaad ook niet echt duidelijk over wat betreft de zogenaamde "PC Mode".
Ik heb hier ook een LG TV/Monitor waarbij hetzelfde geldt: input label moet je op PC zetten om het het optimale/volledige beeld te krijgen.

• Imarco
Nu werkt audio over HDMI ook meteen. (had ik eerst een losse kabel voor nodig)

Enige wat ik niet werkend heb is dat de pc de tv kan aan/uitzetten softwarematig.
Maar ik vermoed dat dat waarschijnlijk niet kan helaas...

• The_Doman
  • Nu online
Dan moet je videokaart en drivers HDMI-CEC functionaliteit hebben wat er vrijwel niet is.
Intel NUC's hebben dat dan wel in bios.

Maar:
Github: samsungctl - Remote control Samsung televisions via a TCP/IP connection
Superuser: How to use CEC from windows?
There is a workaround to shutdown the TV (especialy samsung tvs) from the PC: over TCP/IP.

If your tv supports tcp/ip commands (nearly all Samsung tvs with network capability), you can schedule shutdown script on the pc. The script will run a python code automatically to send the "power button" interaction to the TV over TCP/IP, when you shutdown the pc. All you will need some SW;
Pagina: 1