Kozijnen schilderen; buiten en binnen andere verf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Ik zit even te zoeken naar verf om (houten) kozijnen mee te schilderen, ik zit te kijken naar Sikkens Rubbol XD in hoogglans. Wilde eerst zijdeglans doen, maar ik hoor van diverse kanten dat highgloss langer goed blijft, beter tegen uv kan, minder snel vies wordt (want gladder).

Echter, ik zie dat deze verf dus alleen voor buiten geschikt is. Wat is de 'binnen' tegenhanger? En zou je dan ad binnenkant ook high gloss 'moeten' doen? Is dat wel mooi ad binnenkant? Wat doet 'men' meestal?

Of moet ik dat 'alleen geschikt voor buiten' met een korreltje zout nemen, en het er ook gewoon ad binnenkant mee schilderen? Even afgezien of dat 'mooi' is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Vaak buiten hoogglans, binnen zijdeglans, danwel mat.
Dus andere verf voor binnen en buiten.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 17:27
BlauwPet schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:08:
Ik zit even te zoeken naar verf om (houten) kozijnen mee te schilderen, ik zit te kijken naar Sikkens Rubbol XD in hoogglans. Wilde eerst zijdeglans doen, maar ik hoor van diverse kanten dat highgloss langer goed blijft, beter tegen uv kan, minder snel vies wordt (want gladder).

Echter, ik zie dat deze verf dus alleen voor buiten geschikt is. Wat is de 'binnen' tegenhanger? En zou je dan ad binnenkant ook high gloss 'moeten' doen? Is dat wel mooi ad binnenkant? Wat doet 'men' meestal?

Of moet ik dat 'alleen geschikt voor buiten' met een korreltje zout nemen, en het er ook gewoon ad binnenkant mee schilderen? Even afgezien of dat 'mooi' is?
Je kunt Sikkens Rubbol XD ook prima voor binnen gebruiken. Alleen is het een verf op oplosmiddelbasis (terpetine) en dus voor binnen niet "geschikt" volgens ARBO regels. Je mag het dus niet professionneel verwerken binnen maar als DHZ zeker wel ;)

Enige waar je mee op moet passen is dat wit tinten sneller vergelen als er geen licht binnen komt. Dus als je een lichte kleur kiest zou ik binnen een andere verf kiezen. Ga je voor een donkere kleur dan kan je prima dezelfde verf gebruiken. Doe ik zelf trouwens ook, want verf op terpetine basis is kras- en stootvaster dan verf op waterbasis :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Kijk, zat ik met mijn gevoel dat binnen geen hoogglans wordt gebruikt dus wel goed. Dat ga ik dan ook maar niet doen; dus ik ga sowieso dus met aparte binnen- en buitenverf werken.

Kleur is RAL7016 dus antraciet. Ga ik even zoeken wat de zijdeglans of matte binnen-tegenhanger is voor de Rubbol buiten-hoogglans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27

paQ

BlauwPet schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:32:
Kijk, zat ik met mijn gevoel dat binnen geen hoogglans wordt gebruikt dus wel goed. Dat ga ik dan ook maar niet doen; dus ik ga sowieso dus met aparte binnen- en buitenverf werken.
Nou dat is wat kort door de bocht.
Terpentine lakken vergelen wat eerder binnen. (althans vroegah)

Je kan het ook omkeren, en gewoon waterbasis buiten gebruiken, dan kun je buiten en binnen aflakken in dezelfde lak. Dan heb je ook geen glansverschil.
Een nadeel van terpentine lak is het oplosmiddel en de lange droogtijd. Helemaal niet handig met deuren.
Een voordeel is zoals aangegeven langer mooi / wat duurzamer.

Of je buiten hoogglans wil/moet gebruiken is puur smaak. Als het een hele oude sjieke deur is bijv, met een bepaalde uitstraling, dan zou ik denk ik wat eerder naar hoogglans grijpen. Anders (ook buiten) zijdeglans.
Maar: smaak

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 27-09-2022 14:55 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
ok, mijn antwoord is achterhaald door wijzigingen in je post :)
Dat hele verhaal dat hoogglans voor buiten beter is, is dus achterhaald met moderne lakken begrijp ik nu. Dat is ook prima, want eigenlijk wilde ik dus buiten geen hoogglans :)

[ Voor 73% gewijzigd door BlauwPet op 27-09-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

BlauwPet schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:04:
ok, mijn antwoord is achterhaald door wijzigingen in je post :)
Dat hele verhaal dat hoogglans voor buiten beter is, is dus achterhaald met moderne lakken begrijp ik nu. Dat is ook prima, want eigenlijk wilde ik dus buiten geen hoogglans :)
Naja. Hoogglans is gladder dus er blijft in theorie minder (vocht en vuil) aan kleven. Zeker die op terpentine basis wordt gewoon wat harder.
Maar hoogglans is na 6-8 jaar evengoed niet meer zo mooi.
Of het nou glansgraad is of het verschieten van kleur.

Houd er overigens rekening mee dat je voor terpentinelakken andere kwasten en rollers moet aanschaffen. (En meer werk met reinigen)

Dit is zo'n 'binnenlak' die je ook buiten kunt gebruiken:
https://www.sigma.nl/verf...gma-torno-aqua-semi-gloss
Is er in (primer,) zijdeglans en halfglans.
Hoef je misschien niet meer te kiezen :D

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 27-09-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Er is overigens ook nog een tussenoplossing.

Sikkens Rubbol Ventura.

Dat is een "1 pot systeem".
Op waterbasis, maar gedraagt zich meer als een 'echte' buitenlak.
Ik heb daar onlangs mijn gootbakken mee gedaan.

Mijn ervaring:
+ vloeit heel mooi
+ 1 pot nodig
+ droogt relatief snel (tov terpentine)

- dekt matig / 1 keer is niet afdoende
- weinig open-tijd 'vel' in de pot
- ondanks waterbasis kun je je kwasten (en zeker rollers) gewoon weggooien na gebruik. Uitspoelen maakt een soort kauwgom

De 3 ondervonden nadelen maken wmb dit product een soort van overbodig. Achteraf had een primer + waterbasis lak eenvoudiger geweest in 'handling' en reinigen. (en dan heb ik een lichte voorkeur voor Sigma) Bovendien sneller droog.

Ik heb mijn hoop dus maar gezet op een duurzamer en daardoor meer beschermend effect over x aantal jaren. Misschien kan ik het onderhoud 2 jaartjes daardoor uitstellen. Maar ik zou het voor mijn kozijnen zeker niet gaan gebruiken. (tenzij echt lastig bereikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:15

MLLL

Palm Treo 650

En het houtwerk moet superglad zijn, met hoogglans zie je alle oneffenheden in het hout een stuk meer zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauwPet
De kozijnen zijn vanaf fabriek al gegrond; heb even nagevraagd, ze gebruiken gronding op waterbasis. Lijkt me dan beter dat ik dan ook een waterbasis verf ga gebruiken, kan ik (vrijwel) meteen aflakken. Dan zal het dus die Sigma worden, in zijdeglans, zowel binnen als buiten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BlauwPet schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:31:
De kozijnen zijn vanaf fabriek al gegrond; heb even nagevraagd, ze gebruiken gronding op waterbasis. Lijkt me dan beter dat ik dan ook een waterbasis verf ga gebruiken, kan ik (vrijwel) meteen aflakken. Dan zal het dus die Sigma worden, in zijdeglans, zowel binnen als buiten.
Dat hoeft niet hoor mits de grond goed de tijd heeft gehad om te drogen mag je er gewoon "normale" verf op smeren. ik heb op mijn nieuwe kozijnen ook gewoon waterbasis binnen en alkyd verf van sickens buiten. dat gebeurd meestal op de bouw ook. Het is standaard dat kozijnen in de fabriek met acryl zijn gegrond.

• paQ

paQ

BlauwPet schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:31:
Ben benieuwd hoe die aqua torno je bevalt. :)

Pagina: 1