Kleine upgrade oude PC (2009)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GoldfishBeatbox
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik zoek een?

Grafische kaart om de oude PC nog eventjes langer te kunnen laten meegaan. Hij doet het voor de rest eigenlijk nog prima (tegen alle verwachtingen in). Dus in afwachting van de aankoop van een volledig nieuwe PC, zou het fijn zijn deze nog even lichtjes te upgraden. Mijn zoontje speelt er bijvoorbeeld Minecraft, Fortnite en Stardew Valley op. Ik durf er al eens Civilization VI en de oudere Assassin's Creeds op spelen. Dat gaat allemaal min of meer (al krijgt Fortnite het nu toch wel heel erg moeilijk :-) ), maar het zou iets mooier en vlotter kunnen :-)

Wat is je budget?

Wil er niet teveel aan uitgeven, omdat je nooit weet of dat ding morgen de geest geeft of niet natuurlijk. 100€ tot 250€ (als dat enigzins logisch is).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Tot nu toe bijna altijd met ASUS gewerkt, maar ben al lang niet meer mee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Informatie die ik vind:

• Intel Core i7 870 @ 2.93GHz
• ASUS P7P55D-E (Rev 1.xx)
• 8GB DDDR3
• nVidia GeForce GTX 460 SE

Is er nog iets van belang?

Alvast bedankt voor jullie input!!

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou een videokaart uit de AMD 2xx of GTX 960/970 serie oid uit de V&A plukken. Aub niet meer dan 50-75 euro tegenaan gooien, want ongeveer alles uit die series is een dikke verbetering tov wat je nu hebt.

In perspectief, je hele pc nu is nog geen 150 waard dus daar 250 aan toevoegen is behoorlijk uit proportie ;).

• GoldfishBeatbox
br00ky schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:28:
Ik zou een videokaart uit de AMD 2xx of GTX 960/970 serie oid uit de V&A plukken. Aub niet meer dan 50-75 euro tegenaan gooien, want ongeveer alles uit die series is een dikke verbetering tov wat je nu hebt.

In perspectief, je hele pc nu is nog geen 150 waard dus daar 250 aan toevoegen is behoorlijk uit proportie ;).
:9~ :9~ :9~
Ok, thanks voor de reality check! Ben dus echt helemaal niet meer mee :-)
Zoiets dus?:
v&a aangeboden: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 16:11
GoldfishBeatbox schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:41:
[...]

:9~ :9~ :9~
Ok, thanks voor de reality check! Ben dus echt helemaal niet meer mee :-)
Zoiets dus?:
v&a aangeboden: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G
Dat is inderdaad een prima kaart waar je zoon Fortnite iets beter kan spelen. Ik denk straks eerder dat de CPU de bottleneck gaat zijn dan deze GPU (GTX 960)

• GoldfishBeatbox
Readdy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:43:
[...]

Dat is inderdaad een prima kaart waar je zoon Fortnite iets beter kan spelen. Ik denk straks eerder dat de CPU de bottleneck gaat zijn dan deze GPU (GTX 960)
Het kan inderdaad niet blijven duren, het beestje heeft al lang en hard gewerkt en verdient zijn pensioen :-) Nog even sparen voor een nieuw systeem en dan wordt deze de retro-gamer :-)

Thx voor de info!

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Je kunt ook in principe een 980 of vergelijkbaar halen, want zo te zien is je bord wel unlocked, dus je kunt prima meer performance uit je CPU persen :) Zo oud is ie nog niet.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:42
13 jaar maar. Als de voeding ook zo oud is...

GTX960 verbruikt minder dan een 460 echter het verbruik is veel dynamischer. GTX 460 had idle al een hoog verbruik wat minder belastend is voor een voeding uit die tijd.

@GoldfishBeatbox welk merk en type voeding zit erin?

• DMZ

DMZ

Uszka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:46:
[...]

GTX960 verbruikt minder dan een 460 echter het verbruik is veel dynamischer. GTX 460 had idle al een hoog verbruik wat minder belastend is voor een voeding uit die tijd.

Als eigenaar van een CM700 van Cooler Master die een 6900XT draait na 15 jaar.....eh

• Uszka
DMZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:52:
[...]

een CM700 van Cooler Master die een 6900XT draait na 15 jaar.....eh
Die intussen het systeem langzaam aan het slopen is door torenhoge ripple.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Uszka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:58:
[...]

Aan de andere kant, wat is de financiële schade als het al iets stukmaakt... En als het al 11 jaar draait is het niet gek om dan ook maar alles uit de PC te trekken wat er nog in zit. :P Met een beetje geluk gaat hardware ook met een matige en oude voeding toch nog wel even mee. Zolang je er inderdaad maar een videokaart van 50 euro of minder in stopt kan je ook daar weinig duurs slopen. Stop er vooral geen nieuwe kaart van een moderne serie in.

Ter info: ik zit zelf nog op een GTX 750 1GB. Nou speel ik grafisch niet de zwaarste spellen maar iets als Civ VI of anno 1800 draait allemaal verrassend soepel.

Inderdaad wel even kijken of de voeding het überhaupt aankan, zonde om een GTX980 te kopen en daarmee per direct de voeding op te blazen.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 28-09-2022 17:35 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• DMZ

DMZ

Uszka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:58:
[...]

Ja natuurlijk weet jij dit beter dan ik, die de voeding recent nog heb gekwalificieerd. Dit soort opmerkingen mogen meteen de prullenbak in, sarcasme zonder een doel en niet wetende met wie je praat.

Mijn systeem doet het prima, dank je wel.

Het punt dat ik origineel maakte was dat een goede unit van 15 jaar terug geen probleem hoeft te zijn, ook al waren de kwaliteitseisen toen lager. Daarom zijn er nog steeds Seasonics in de omloop.

Daarom was de juiste insteek ook idd om even te kijken wat hij heeft.

• Uszka
DMZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:04:
[...]

Ja natuurlijk weet jij dit beter dan ik, die de voeding recent nog heb gekwalificieerd. Dit soort opmerkingen mogen meteen de prullenbak in, sarcasme zonder een doel en niet wetende met wie je praat.
En jij hebt recent de ripple gemeten? Heb je daar een rapport van want ik wil wel eens zien wat die 14 jaar oude voeding, die toen al niet de beste was, nog presteert. Cooler Master Real Power M700 is het?
Mijn systeem doet het prima, dank je wel.
Dat het systeem op het oog prima draait wil nog niet zeggen dat de voeding probleemloos en binnen specs presteert.
Het punt dat ik origineel maakte was dat een goede unit van 15 jaar terug geen probleem hoeft te zijn, ook al waren de kwaliteitseisen toen lager. Daarom zijn er nog steeds Seasonics in de omloop.
Die je ook beter niet meer kunt gebruiken. Zo'n beetje elke voeding van voor 2010 is geen aanrader met recente hardware. Bijna alles van voor die tijd heeft groepsregulatie en ik heb te vaak gezien dat voltages en ripple buiten de ATX specificaties gaan.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel Uszka goede punten aanhaalt is inderdaad zoals hierboven gezegd het financiële risico echt nul. Ja het is vast niet ideaal maar pa wil voor een paar tientjes een systeem redden voor zijn zoontje voor de time being. Die extra ripple gaat echt geen drol uitmaken in dit systeem. En anders ben je in het ergste geval 175 euro kwijt. Perspectief is hier ook wel key.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

br00ky schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:51:
Hoewel Uszka goede punten aanhaalt is inderdaad zoals hierboven gezegd het financiële risico echt nul. Ja het is vast niet ideaal maar pa wil voor een paar tientjes een systeem redden voor zijn zoontje voor de time being. Die extra ripple gaat echt geen drol uitmaken in dit systeem. En anders ben je in het ergste geval 175 euro kwijt. Perspectief is hier ook wel key.
Er is ook het reeële risico dat die oude voeding de geest geeft en overige hardware meeneemt (naar de klote).
Na zoveel jaar (ik hou een voeding geen 10 jaar... dat geeft Corsair bijv. Vaak nog aan garantie) neem je daar een risico mee.
Met oude/slechtere voeding(en) kan het eerder misgaan.

Volgens mij bedoelde je dit ook zo w.b.t. het finaciële risico.

Maargoed het is aan de TS om hier over na te denken en een keuze te maken over kosten/baten/risico.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-09-2022 20:05 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:53
Genoeg mensen die nog een i7 2600k met overclock draaien met een zwaardere videokaart. Hier ook een gtx 1070 + i7 2600k en die is niet veel jonger.

Moet je zo'n voeding meenemen naar je nieuwe 7950X + rtx 4090? Nee tuurlijk niet. Maar een oud beestje een paar jaar mee laten lopen? Zeker als de nieuwe videokaart mínder stroom vraagt als de oude? Die "reëele kans" is eerder een kleine kans.

• DMZ

DMZ

Uszka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:09:
[...]

En jij hebt recent de ripple gemeten? Heb je daar een rapport van want ik wil wel eens zien wat die 14 jaar oude voeding, die toen al niet de beste was, nog presteert. Cooler Master Real Power M700 is het?

[...]

Dat het systeem op het oog prima draait wil nog niet zeggen dat de voeding probleemloos en binnen specs presteert.

[...]

Die je ook beter niet meer kunt gebruiken. Zo'n beetje elke voeding van voor 2010 is geen aanrader met recente hardware. Bijna alles van voor die tijd heeft groepsregulatie en ik heb te vaak gezien dat voltages en ripple buiten de ATX specificaties gaan.
Rekwalificieren is idd ook ripple meten. Die was bij launch ~3% (van mijn exacte voeding) en die was nu 4-4,8% op alle drie de lijnen.

En ja, je hebt zeker gelijk dat dit niets zegt, maar ik test wel meer dan 'het draait'. Ik heb ook gewoon een moderne voeding hier om tegen te testen, en er zit geen verschil tussen stabiliteitstests van beiden, onder zware overclocks, toch het eerste waar je zulke ripples aan ziet. Moderne moederborden stabiliseren behoorlijk wat, trouwens.

De reden van deze hele betoog is niet om hier de blote bipsen te kijken wie de grootste heeft, maar om jouw absurde OMG VERVANG VOEDING NU even terug te brengen 'beter nieuwe, maar je oude is _misschien goed_. Oude voedingen, als ze goed gemaakt zijn, zelfs met group regulation, zijn meer dan prima voor hedendaagse toepassingen, behalve misschien de super high end.

• Uszka
DMZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:07:
[...]

Rekwalificieren is idd ook ripple meten. Die was bij launch ~3% (van mijn exacte voeding) en die was nu 4-4,8% op alle drie de lijnen.
Ripple wordt gemeten in mV, niet in %.

• DMZ

DMZ

Uszka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:33:
[...]

Ripple wordt gemeten in mV, niet in %.
Ripple wordt wel degelijk gemeten met mV, zoals je zegt, maar de ATX standaard is dus in percentages(5% max op 12/5.5 en 4% op 3.3V). Dit moet jij weten als je commentaar op voedingen hebt.

• GoldfishBeatbox
Uszka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:46:
[...]

Antec Earthwatts EA-650

• GoldfishBeatbox
/

[ Voor 99% gewijzigd door GoldfishBeatbox op 30-09-2022 10:37 ]

Pagina: 1