isolatieschuim spuiten DHZ

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:12
Ik heb in maart mijn puntdak laten na-isoleren met PUR. ca 15-18 cm (Rd waarde 3.7) is tegen het dakbeschot gegaan waarna ik de boel (deels) opnieuw heb afgetimmerd.
Een ruime slaapkamer aan de achterzijde met zijn eigen plafond, heeft boven dat plafond ook gewoon de isolatie tegen het dakbeschot gekregen. Het plafond zelf was al voorzien van steenwol, dus daar is het dikke prima. Vanwege het puntdak heeft deze kamer twee rechte wanden van 1.30m hoog in het knieschot. Nu is het wandje van het knieschot zelf geïsoleerd met steenwol, en dus niet het dak zelf. Stom natuurlijk dat ik daar destijds niet aan gedacht heb :F Dan had ik dat meteen laten meenemen.

Het is nu zo dat in de winter de koude nog steeds in het knieschot kan komen, (in de betreffende slaapkamer) en dat merk je met name op de badkamer onder het knieschot. Over een breedte van 1.25m (en hele diepte van de badkamer en slaapkamer) is er dus een stuk verdiepingsvloer waar koude doorslaat. Dat uit zich in condens op het plafond van de badkamer na het douchen bijv. en natuurlijk een enorm verlies aldaar.

anyhoooo

Zie ik nou iets over het hoofd, of kost het DHZ PUR spuiten echt een enorme bak geld voor een relatief klein oppervlak? Het bedrijf dat het is komen doen zat ergens op de 18,50/m2 28 euro/m2 uit mijn hoofd. En dat is dus 15~18 cm open cellen PUR. Naar mijn weten hebben ze met Soudal gespoten.
Soudal verkoopt spuit isolatiePUR in bussen van 700ml, a ca 14 euro per fles, en stelt: ca 1m2 per bus a 2 cm dik.

https://www.kitcentrum.nl...npSrAeib942BoCKd4QAvD_BwE
Afbeeldingslocatie: https://images.kitcentrum.nl/imgsrc/480/600/i-2404-1-754/soudal-spuitbaar-isolatieschuim-700ml-kitcentrum.nl.jpg

Ik moet ongeveer 5,5 m2 dakbeschot isoleren. Als ik dat 15 dik wil, dan zit ik dus al aan de 7 bussen per m2 8)7
98 euro / m2

1 van deze DHZ Froth pakketten a 400 liter, geeft eveneens ca 3.7 op ongeveer 6~7 cm dik
https://polyestershoppen....00-en-1400-liter-288.html
Afbeeldingslocatie: https://polyestershoppen.nl/media/cache/ps_productpage_thumb_webp/productimages/093b55af468b5156ca17f8ed12b795dc8b4bd9c3.jpg
80 euro / m2

In beide gevallen eigenlijk schreeuwend duur :/

Zie ik wat over het hoofd hier? Of is dit gewoon wat het kost in kleine volumes?
Ik kan me niet voorstellen dat het bedrijf 5 - 10 m2 nog eens bij me komt doen voor 28 euro de meter, want dan is dat een no brainer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:46
Open cellig pur tegen je dak, is dat nog afgewerkt met een folietje of iets dergelijks?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
No Hands schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:02:
Open cellig pur tegen je dak, is dat nog afgewerkt met een folietje of iets dergelijks?
dampdicht folie tegen de balken, en dampopen (achter de pur) waar het dakbeschot naar de haaien was.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 27-09-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Heb ze nog even gebeld. Maar idd zoals verwacht wordt dat hem niet. Die prijs die ik betaald heb was vanaf 55 m2. Verder zijn het allemaal wel soortgelijke materialen, dus idd volume-afhankelijk.

Zo maar even naar de bouwmarkt dan voor PIR plaatjes of PIF60 (de PIF is weer in de aanbieding bij gamma zag ik voor 11,50/m2 Rd 3.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:24:
Heb ze nog even gebeld. Maar idd zoals verwacht wordt dat hem niet. Die prijs die ik betaald heb was vanaf 55 m2. Verder zijn het allemaal wel soortgelijke materialen, dus idd volume-afhankelijk.

Zo maar even naar de bouwmarkt dan voor PIR plaatjes of PIF60 (de PIF is weer in de aanbieding bij gamma zag ik voor 11,50/m2 Rd 3.5)
Die 3.5 wordt alleen gehaald indien geplaatst zoals de voorschriften met allerlei luchtspouwen ertussen en dat is nou net waar het bij installatie meestal mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zet wel een muts en een veiligheidsbril op.

* Resistor heeft nu een collega met een noodgedwongen kaalgeschoren hoofd rondlopen na een pur-ongelukje...

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
No Hands schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:51:
[...]

Die 3.5 wordt alleen gehaald indien geplaatst zoals de voorschriften met allerlei luchtspouwen ertussen en dat is nou net waar het bij installatie meestal mis gaat.
Ja het is geen wondermiddel, maar wel relatief goedkoop en snel meters maken. ik zit idd wel een beetje met de montage mogelijkheid. Ik moet even zien of ik een balk kan zien aan de achtergevel, want dan span ik het daar tussen, en dan ietwat los van het dakbeschot.
Afstand (betonnen) verdiepingsvloer naar de eerste balk er boven is helaas groter dan een PIF rol breed is. Dus dat wordt veelvuldig tapen.

PIR platen gaat natuurlijk ook, maar ook dat wordt behoorlijk shit kwa monteren. Het dakbeschot (hardboard) is hier en daar echt gaar, vochtig geweest en laat los.
Misschien dat toch eerst even lostrekken en nieuwe folie spannen. Die heb ik nog wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Resistor schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:55:
Zet wel een muts en een veiligheidsbril op.

* Resistor heeft nu een collega met een noodgedwongen kaalgeschoren hoofd rondlopen na een pur-ongelukje...
gheggehe :D

nee de PUR gaat hem niet worden. Althans niet tegen deze prijzen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het is een knieschot... er is ruimte, het hoeft niet netjes... waarom niet vol stampen met relatief goedkoop glaswol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
_JGC_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:57:
Het is een knieschot... er is ruimte, het hoeft niet netjes... waarom niet vol stampen met relatief goedkoop glaswol?
Ik heb niks om het tussen te monteren.
Het dakvlak in kwestie is 3.2x1.6m in 1 stuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 23:39
@Jellabie JIj bent de PUR deskundige hier van GoT. Kom er maar in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Galaxis schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:00:
die krijgt nachtmerries :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Zo maar even iets, in de USA krijg je woningen die zijn volgepurred niet meer verkocht. De koper krijgt namelijk geen hypotheek omdat er geen (aankoop)keuring gedaan kan worden omdat alles wat je qua constructie wil controleren, onder de pur zit. Sommige huizen worden zelfs met pur bij elkaar gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
BlauwPet schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:07:
Zo maar even iets, in de USA krijg je woningen die zijn volgepurred niet meer verkocht. De koper krijgt namelijk geen hypotheek omdat er geen (aankoop)keuring gedaan kan worden omdat alles wat je qua constructie wil controleren, onder de pur zit. Sommige huizen worden zelfs met pur bij elkaar gehouden :)
Hier zijn aankoopkeuringen gewoon optioneel en zin die vaak ook zinloos. Zelfs al laat je een bouwtechnische keuring doen, zien ze nog de helft over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:59:
[...]

Heb je foto's van het geheel waar het in moet? Is wel handig als mensen met je mee kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

BrZ

paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:59:
[...]

Dan zou ik er wat PIR platen tegenaan plakken, mits je er fatsoenlijk bij kan. Voor dezelfde isolatie moet je zo'n 8cm dikte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BlauwPet schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:07:
constructiepur! *O*

naja weet je, ik heb hier foto's van mijn dak / kap
Dit was een beetje as good as it gets.
Ik zal toch over een x aantal jaar het dak moeten / gaan vervangen, en dat in het oog houdend hebben we nu een vederlicht goed geïsoleerd dak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BrZ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:13:
[...]

Dan zou ik er wat PIR platen tegenaan plakken, mits je er fatsoenlijk bij kan. Voor dezelfde isolatie moet je zo'n 8cm dikte hebben.
Dat houdt het dakbeschot niet denk ik. Ik zou wel PIR platen strak kunnen zetten tussen vloer en eerstvolgende balk denk ik. Maar dan moet ik op zoek naar lange platen en dus veel afval.

edit:
Zit sowieso net te denken dat het nog maar de vraag is of ik 60x120 plaatjes door het mangat ga krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 27-09-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
_JGC_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:11:
[...]

Heb je foto's van het geheel waar het in moet? Is wel handig als mensen met je mee kunnen denken.
Hier tijdens wat werkzaamheden poos geleden.
(vaagheden in elektra dus alles afgekoppeld en nieuwe voedingen getrokken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJgZ3EeUuTv9VceAEoAgA_A2TMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcOMvb54on0s5qWEXLWuasrX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Soort 3d printen is het dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:15:
[...]

Ik zal toch over een x aantal jaar het dak moeten / gaan vervangen, en dat in het oog houdend hebben we nu een vederlicht goed geïsoleerd dak. :)
En niet of slecht te recycelen en gezien je toekomstplannen is dat wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 18:41
PIR platen klemmen/lijmen/schroen afpurren en knieschot terugplaatsen.

Een koudebrug blijf je overigens wel houden omdat de dakplaat direct in contact staat met de vloer.

De eerste cm isolatie is het effectiefst dus je kunt eigenlijk alleen maar winnen.

Ik heb eens hardboard knieschot er met matig geweld afgetrokken, weer tegen de balkjes geschroefd en paar nieuwe afwerklatten er tegenaan gezet. Beetje latex erover en klaar. Blijft gaar, maar gare meuk kun je alleen goed fixen door het te vervangen (en hardboard etc. heeft niets te zoeken in een gebruiksruimte).

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 27-09-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Rukapul schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:40:
PIR platen klemmen/lijmen/schroen afpurren en knieschot terugplaatsen.

Een koudebrug blijf je overigens wel houden omdat de dakplaat direct in contact staat met de vloer.

De eerste cm isolatie is het effectiefst dus je kunt eigenlijk alleen maar winnen.

Ik heb eens hardboard knieschot er met matig geweld afgetrokken, weer tegen de balkjes geschroefd en paar nieuwe afwerklatten er tegenaan gezet. Beetje latex erover en klaar. Blijft gaar, maar gare meuk kun je alleen goed fixen door het te vervangen (en hardboard etc. heeft niets te zoeken in een gebruiksruimte).
hardboard sowieso... dat is iets voor de achterkant van een kast :')
Maar origineel beschot (1940)

Ik zal er van de week nog eens inkruipen. Kijken of ik er plaatjes pir tegen kan lijmen.
En of ik plaatjes pir dus überhaupt naar binnen kan krijgen.

De verdiepingsvloer lijkt hier idd het rustpunt voor de kap te zijn. Best vreemd, want aan de voorzijde van het huis stopte de vloer op de binnengevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 13:00

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Waarom neem je niet een spijkerflensdeken? Dat kan je mooi op maat snijden en tegen je dakwand vastschroeven.

Ook kan je PIR Isolatieplaten plaatsen, dit zijn harde platen die je ook vast kan schroeven en op maat kan zagen.
Is iets duurder, maar ziet er best netjes uit

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Galaxis schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:00:
Ik probeer mijn best te doen dit topic straalhard te negeren.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jellabie schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:21:
[...]

Ik probeer mijn best te doen dit topic straalhard te negeren.
kssst! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Rukapul schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:40:

Zojuist even met de FLIR langsgeweest.
Je ziet (en voelt) dat de (geïsoleerde) wanden onderaan koud zijn tot ca 30 cm van de vloer.

Doet best veel zo’n koud betondek.

Die kamer koelt ook het snelst af van alle kamers. Knieschot aan de andere zijde ook maar inzagen dan. Zucht…

• paQ
@Nohands Even ter verduidelijking aangaande PIF folie en de luchtspouw

Ik heb contact gehad met PIF om te vragen hoe het nou precies zit.
Moet er nou wel of geen luchtspouw in dakisolatie?
- nee. Het maakt ook niet uit isolatiewaarde technisch of je dat wel of niet doet

waarom niet?
- het is meerlaagsfolie, waarbij de buitenste lagen reflectiefolie achter de eerste laag bubbels zitten. Dat is dus in wezen al de luchtspouw, waardoor de reffectiefolie gewoon kan werken. Je zou hem in theorie dus zelfs koud op het dakbeschot kunnen monteren/lijmen (maar PE en dat lijmt slecht)

Voetnoot: voor vloerisolatie moet er wel een luchtspouw tussen volgens de norm. Maar dat heeft dus ook met normering en certificering te maken. Als je de montage flenzen gebruikt valt de folie vanzelf voldoende naar beneden om die luchtspouw te maken.

ergo: 11,50/m2 voor Rd 3.52 is dus echt wel goedkoop te noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 28-09-2022 11:16 ]

Pagina: 1