Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn vraag
Ik wil een zwaardere (3 fase) aansluiting aanvragen en van het gas af.
Maar mij is niet helemaal duidelijk of ik 3x25 of 3x35 amp. nodig heb.
Als ik rondlees zie ik dat meestal 3x25 echt wel genoeg is maar ik kan 1 ding niet vinden.
Ik wil pakweg 4 tot 6 zonnepanelen naar gelang hoeveel ik kan plaatsen, een aansluiting om mijn ev op te laden, en een inductiekookplaat met perilex aansluiting.
Verder uiteraard de "gewone" huishoudelijke apparaten, koelkast, wasmachine etc.
Nu wordt gesteld dat 3x25 in dit geval genoeg is maar dat gaat altijd uit van een warmtepomp.
Maar ik wil een elektrische cv (combi)ketel ipv die warmtepomp.
Kan ik dan nog steeds uit de voeten met 3x25?
Ik kan daar maar niets over vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op de webpag. van mijn netbeheerder (Liander) uitvoerig de topics hier doorgelezen.
Kortom veel internet en googelen. Misschien niet voldoende maar iig wel tijdrovend ;)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom wil je een elektrische CV? Dan zit je aan 4-5 keer minder efficiënt verwarmen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:28
3x25 is genoeg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:28
O en ik zie dat er elektrische CV staat. Dat moet je echt niet nooit doen. Dat kost achterlijk veel stroom.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een 3x25 ampère-aansluiting heeft een maximaal vermogen van ongeveer 17.000 watt. Dat houdt in dat er tot 17.000 watt aan apparatuur tegelijkertijd kan aanstaan.
Volgens mij kan je zelf uitrekenen wat je kwijt bent, ik verwacht niet dat je 17.000 watt raakt :)
Maar meten is weten en vooraf berekenen scheelt achteraf gedoe.

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 27-09-2022 11:57 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:22
Legionellarun van de warmtepomp gaat hier ook prima met 3x25A en alle door jou genoemde verbruikers, maar dat gaat meestal op een moment dat er weinig keukenapparatuur in gebruik is.

Hoeveel vermogen trekt die elektrische CV? Daar zit de sleutel.

Offtopic: hoe goed heb je gerekend aan die COP=1 elektrische verwarming? COP=1 verwarming is duur, 4 tot 6 PV panelen dekken dat verbruik nauwelijks. En als salderen afgebouwd wordt, wordt de situatie nog ongunstiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 21:51

JdM

Humbled

Ik ben ook wel benieuwd, nadat je uitvoerig de topics gelezen en google hebt geraadpleegd, wat je voor een elektrische CV heeft doen kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 27-09-2022 12:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Even voor je beeldvorming: Neem je jaarverbruik in m3 aan gas. Als je voor een elektrische CV gaat: Vermenigvuldig het net bekeken jaarverbruik met acht. Dat is het aantal kWh wat je gaat verstoken met je elektrische CV.

Waarschijnlijk schrik je nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Outerspace schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:
[...]

Volgens mij kan je zelf uitrekenen wat je kwijt bent, ik verwacht niet dat je 17.000 watt raakt :)
Hooguit de 17.000 kWh per jaar ;)

@MatMich Hoeveel gas gebruik je momenteel op jaarbasis? Vermenigvuldig je gasverbruik (in m3) met 9 en je weet bij benadering hoeveel kWh je per jaar gaat verbruiken voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Outerspace schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:
[...]

Die link had ik inderdaad ook al bekeken en daar staat dus inderdaad geen ev cv bij genoemd, vandaar mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
Joris748 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:
Legionellarun van de warmtepomp gaat hier ook prima met 3x25A en alle door jou genoemde verbruikers, maar dat gaat meestal op een moment dat er weinig keukenapparatuur in gebruik is.

Hoeveel vermogen trekt die elektrische CV? Daar zit de sleutel.

Offtopic: hoe goed heb je gerekend aan die COP=1 elektrische verwarming? COP=1 verwarming is duur, 4 tot 6 PV panelen dekken dat verbruik nauwelijks. En als salderen afgebouwd wordt, wordt de situatie nog ongunstiger.
Wat is legionellarun?
En wat die, nog nader te bepalen cv (combi)ketel trekt is dus precies wat ik niet weet en daarom dus mijn vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Koop alsjeblieft geen "elektrische cv (combi)ketel".
Dit is de slechtste oplossing die je kan kiezen.
Het is 4x zo duur als een warmtepomp in gebruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Juup op 27-09-2022 12:13 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Joris748 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:05:
[...]

Hooguit de 17.000 kWh per jaar ;)

@MatMich Hoeveel gas gebruik je momenteel op jaarbasis? Vermenigvuldig je gasverbruik (in m3) met 9 en je weet bij benadering hoeveel kWh je per jaar gaat verbruiken voor verwarming.
Top, slim dat hd ik nog niet bedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
JdM schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:59:
Ik ben ook wel benieuwd, nadat je uitvoerig de topics gelezen en google hebt geraadpleegd, wat je voor een elektrische CV heeft doen kiezen.
Oud huis, installatiegemak en financieel niet eerste prioriteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Juup schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:12:
Koop alsjeblieft geen "elektrische cv (combi)ketel".
Dit is de slechtste oplossing die je kan kiezen.
Het is 4x zo duur als een warmtepomp in gebruik.
Dank voor de hartverwarmende bezorgdheid. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 14:12
Maar echt. Doe het niet. Je gaat er op leeglopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:14:
[...]

...financieel niet eerste prioriteit
Dat wordt het vanzelf. Neem even je huidige gasverbruik (ik schat maar even 2000m3, want je noemt al 'oud huis'). Dat bevat dus 2000 x 9 kWh =18000 kWh energie. Dat 'goedkope keteltje op stroom' gaat dan jaarlijks 18000 kWh opeten. Ik hoef de stroomprijs niet eens te noemen om te weten dat dit een krankzinning bedrag gaat kosten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:12:
[...]

Wat is legionellarun?
En wat die, nog nader te bepalen cv (combi)ketel trekt is dus precies wat ik niet weet en daarom dus mijn vraag.
Legionellarun doe je bij een warmtepomp om het sanitair warm water (SWW) 1x in de week tot ca 60 graden C te verwarmen. Die legionellarun gaat doorgaans mbv een 3 fasen elektrisch element met bijbehorend vermogen. Niet relevant voor een elektrische CV combiketel, want dat is een doorstroomverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:23
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:12:
[...]

Nouja, dat is dus juist de vraag die je moet uitzoeken. Een elektrische ketel is een behoorlijke stroomvreter, zeker als je het ook als doorstroomverwarmer voor warm water wilt gebruiken. 15 tot 18kW voor zo'n ding is niet vreemd.

Tja, dan moet je wel naar 3x35A. Misschien wel 3x50A als je wilt kunnen koken terwijl je partner onder de douche staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 27-09-2022 12:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
3x25 is ruim voldoende, zonnepanelen is irrevant tenzij de installatie zelf meer dan 3x25 gebruikt.
Zonnepanelen gaat langs de hoofdaansluiting als ze leveren dus die hoef je niet mee te rekenen.

Als je geen electrische CV neemt voor warmwater(doorstromer) en een boiler kan dat prima achter 3x25.
Warmwater met een doorstromer is te krap en zul je wel 3x35 moeten hebben.

Een electrische CV kost klauwen met geld zelfs met zonnepanelen erbij.
Hou er wel rekening mee dat je vastrecht fors omhoog gaat met 3x35.

@MatMich Edit: Wat probeer je ermee te verwarmen kwa vermogen? en hoeveel water moet dat ding leveren?
Een warmtepomp is 4 tot 5x zuiniger, een electrische CV is echt de laatste oplossing als niks anders mogelijk is.

Elementen worden alleen gebruikt als bijverwarming of een kleine ruimte, nooit een volledig huis.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 12:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:22:
Als je geen electrische CV neemt voor warmwater(doorstromer) en een boiler kan dat prima achter 3x25.
Ja, áls.....

Maar laat hij dat nou net wel van plan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 14:12
Het antwoord is Nee. 3x25 is niet voldoende.

Het advies is. DOE HET NIET!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:22:
3x25 is ruim voldoende, zonnepanelen is irrevant tenzij de installatie zelf meer dan 3x25 gebruikt.
Zonnepanelen gaat langs de hoofdaansluiting als ze leveren dus die hoef je niet mee te rekenen.
Zonder de meterkast open te trekken van TS en te kijken hoe alles is aangesloten is dit een vrij gevaarlijk advies (al zal het met 4-6 panelen wel meevallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Xander schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:20:
[...]

Nouja, dat is dus juist de vraag die je moet uitzoeken. Een elektrische ketel is een behoorlijke stroomvreter, zeker als je het ook als doorstroomverwarmer voor warm water wilt gebruiken. 15 tot 18kW voor zo'n ding is niet vreemd.

Tja, dan moet je wel naar 3x35A. Misschien wel 3x50A als je wilt kunnen koken terwijl je partner onder de douche staat.
Ok thx het is duidelijk dat ik nog niet klaar ben dus.
Alleen is het ook zo dat ik nu aan het voorbereiden ben omdat ik voor eind volgend jaar nog niets ga installeren maar al wel voorbereid wil zijn gezien de lange wachttijden van aansluitingen, en de techniek gaat met de huidige vraag inmiddels per maand met sprongen vooruit.
Ik vraag me ook wel af waarom die elektrische cv ketels, inmiddels ook al combi dus zonder boiler zo veel worden verkocht?
Als ik hier reactieslees beland je zowat in de hel ;)
Ik denk toch echt dat de waarheid iets genuanceerder zal liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:14:
[...]

Oud huis, installatiegemak en financieel niet eerste prioriteit
Prima, dan kunnen we ons focussen op de vraag in plaats van goedbedoelde adviezen te blijven herhalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:28:
[...]

Alleen is het ook zo dat ik nu aan het voorbereiden ben omdat ik voor eind volgend jaar nog niets ga installeren maar al wel voorbereid wil zijn gezien de lange wachttijden van aansluitingen, en de techniek gaat met de huidige vraag inmiddels per maand met sprongen vooruit.
Ik vraag me ook wel af waarom die elektrische cv ketels, inmiddels ook al combi dus zonder boiler zo veel worden verkocht?
Ik wou even inhaken.
Nog een tip: Ik zou ook kijken voor een douche WTW, zeker met elementen warm water maken is dat al heel snel nuttig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
[...]
Omdat:
-Mensen CoP niet begrijpen (want hoe kan iets nou 400-500% efficiënt zijn?)
-Mensen niet begrijpen dat 1m3 gas zoveel energie bevat als een kWh of 8-9
-Verkopers het maar wat graag verkopen
-Veel huizen niet warmtepompklaar zijn (te weinig isolatie) en isolatie vaak een flinke verbouwing inhoudt
-Het besef dat je véél meer kan besparen door te beginnen met isoleren ook vaak niet landt

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 27-09-2022 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 20:30

Temujin

Zegt ook wel eens iets

[...]

Relatief gezien worden ze absoluut niet veel verkocht.

Vergis je niet in marketingsloguns. Kreten als 'full electric' worden gewoon gebruikt voor ketels die het voornaamste deel van hun opwarming aan een warmtepomp te danken hebben. Die warmtepomp is immers ook electrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
[...]

Ik vraag me af waarom je dat denkt? Veel aanbod wil niet zeggen dat veel mensen het kopen. Hoeveel mensen ken jij die zo'n ding hebben?

Installatiegemak is denk ik het enige voordeel. Je kunt het ook makkelijk zelf doen zonder dat je met koelgassen te maken krijgt enzo (al kan dat met een monoblock warmtepomp ook). Verder lijkt het me echt op alle fronten een bijzonder slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pagani schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:28:
[...]

Zonder de meterkast open te trekken van TS en te kijken hoe alles is aangesloten is dit een vrij gevaarlijk advies (al zal het met 4-6 panelen wel meevallen)
Niks gevaarlijks aan dan springt de zekering, grote zonnepanelen omvormers zitten op 3 fase, de kleintjes op 1 fase.

wel kan het uitmaken op welke fase de zonnepanelen omvormer zit, als de panelen leveren heeft je hoofdzekering er niets mee te maken tenzij de overtollige energie het net in huis niet gebruikt kan worden en het net op gaat maar dan gaat stroom dus de andere kant op.

De zaak vliegt niet in brand want daar zijn zekeringen voor om dat te voorkomen, klapt een zekering kun je altijd herverdelen.

De kleine zonnepanelen installaties tot 8 panelen blijven sowieso ruim onder 16A alhoewel in praktijk wel 25A wordt geïnstalleerd is dat niet noodzakelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[...]

Een electrische CV is eigenlijk een grote waterkoker. Je kan ook in elke kamer een electrisch straalkacheltje plaatsen om de boel op te warmen. Dat is nog meer installatiegemak. Het is ook gruwelijk inefficiënt; met dezelfde energie kun je met een warmtepomp vier huizen verwarmen. Je post daarnaast in een onderdeel van het forum genaamd "Duurzame energie en installaties". Vandaar dus dat je de wind van voren krijgt :).

Neem je huidige gasverbruik en doe dat keer vier acht, dat is heel grofweg een schatting voor de hoeveelheid kWh's die je extra gaat aftikken met een electrische CV. Als dat nog steeds OK is, ga dan pas uitrekenen hoeveel grootverbruikers je in huis hebt en wat voor aansluiting je daarvoor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Met een oud huis heb je waarschijnlijk nog klassieke smeltzekeringen. Als je gaat verzwaren, laat het dan ook ombouwen naar automaten. Dat kost extra, maar als er toch een zekering uitknalt kan je dat zelf herstellen en daarmee je kerstdiner redden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
UUDIBUUDI schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:41:
[...]

Een electrische CV is eigenlijk een grote waterkoker. Je kan ook in elke kamer een electrisch straalkacheltje plaatsen om de boel op te warmen. Dat is nog meer installatiegemak. Het is ook gruwelijk inefficiënt; met dezelfde energie kun je met een warmtepomp vier huizen verwarmen. Je post daarnaast in een onderdeel van het forum genaamd "Duurzame energie en installaties". Vandaar dus dat je de wind van voren krijgt :).

Neem je huidige gasverbruik en doe dat keer vier, dat is heel grofweg een schatting voor de hoeveelheid kWh's die je extra gaat aftikken met een electrische CV. Als dat nog steeds OK is, ga dan pas uitrekenen hoeveel grootverbruikers je in huis hebt en wat voor aansluiting je daarvoor nodig hebt.
1 m3 gas is in praktijk 8.8kwh, maak daar maar gerust minimaal 8x meer verbruik van dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:45:
[...]

1 m3 gas is in praktijk 8.8kwh, maak daar maar gerust minimaal 8x meer verbruik van dus.
Oeps, fixed. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
hesselbeertje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:18:
[...]

Dat wordt het vanzelf. Neem even je huidige gasverbruik (ik schat maar even 2000m3, want je noemt al 'oud huis'). Dat bevat dus 2000 x 9 kWh =18000 kWh energie. Dat 'goedkope keteltje op stroom' gaat dan jaarlijks 18000 kWh opeten. Ik hoef de stroomprijs niet eens te noemen om te weten dat dit een krankzinning bedrag gaat kosten.
1181 m3 gas
Klein huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20
Dan nog gaat dat zo'n 10000 kWh per jaar kosten, terwijl een warmtepomp hetzelfde grapje met 2500-3000 kan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
zoals @pagani opsomde zijn er behoorlijk wat redenen waarom mensen in het wanstaltige product trappen dat een elektrische cv-ketel heet.

Je zegt "k vraag me ook wel af waarom die elektrische cv ketels, inmiddels ook al combi dus zonder boiler zo veel worden verkocht?"

--> ze worden heel weinig verkocht, en voor de meeste mensen wordt het huilen met een hoofdletter H als je dan naar 10.000 kWh extra verbruik gaat op jaarbasis.

Terug naar de vraag:
je kunt echt makkelijk alles af met 3x25A, er zijn genoeg voorbeelden van mensen met redelijk grote woningen waar alles elektrisch is, veel zonnepanelen, laadpaal etc etc. die er met 3x25A wel komen.

En mocht je dicht tegen de grens komen (ooit) dan kun je dan juist kijken naar maatregelen om daar niet over heen te gaan, want 3x35A kost je bijv. jaarlijks 600 euro meer aan vaste kosten. Dus je kunt zelfs een thuisaccu "terugverdienen" als je daarmee bij 3x25A kunt blijven.

dus de conclusie is heel simpel: 3x25A, verder gewoon goed uitrekenen wat elke optie betekent voor je iets aanschaft/laat plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatMich
Geweldig al deze reacties, het heeft mij zeker geholpen om nog eens goed na te denken.
Ik heb op Liander gekeken en heb het volgende gelezen.
3x25 is voldoende voor “quote”
-huishoudens met standaard huishoudelijke apparatuur als een wasmachine, stofzuiger, vaatwasser, inductie kookplaat en verlichting. Verder zijn met een 3x25A zonnepanelen, een warmtepomp en elektrische auto mogelijk.-

Ik heb besloten hiervoor te gaan.
Ik heb een vast contract bij Pure energie voor nog zo’n 2 en een half jaar en onlangs een brief van ze gekregen dat mijn tarieven vooralsnog hetzelfde blijven, sterker nog, mijn maandtermijn ging ook nog eens met een kwart! naar beneden ivm minderverbruik.
Mijn huidige HR-ketel is zojuist onderhouden en nog prima dus ik blijf toch maar even nog tot het eind van mijn contract met gas stoken.
Ik kan dan alles netjes in stappen regelen.
Eerst 3 fasen dan bv een inductie kookplaat en een laadpunt aan huis.
Vervolgens zoveel mogelijk zonnepanelen en dan bij afloop van mijn contract kijken hoe de markt ervoor staat en opnieuw een plan trekken want de innovaties gaan volgens mij hard nu, en de situatie is waarschijnlijk al best wel weer anders over 2 jaar en dan denk ik aan subsidieregelingen, slimmere warmteoplossingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:20

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik zie dit topic voorbij komen en ik verbaas me echt dat er in NL een markt is voor die elektrische ketels. Ik dacht altijd dat dat iet Scandinavisch was uit de jaren '70 of '80 op plekken waar gas niet mogelijk is.

Verder top dat de community je goed aan het denken heeft gezet, want 10.000kWh stroom is met de huidige tarieven van ~50ct/kWh al een €5000 per jaar. Met een tarief van €0,21 is dat alsnog dik €2100. Net als met auto's: aanschaf is maar een klein deel van de kosten, gebruik des te meer.

@Waterbeesje stookt ook nog op gas, met een ongeveer gelijk verbruik... maar zit wel te denken over een warmtpomp voor zijn 101-jarig huis. En de ketel kan nog jaaaaren mee.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:47:
Ik zie dit topic voorbij komen en ik verbaas me echt dat er in NL een markt is voor die elektrische ketels. Ik dacht altijd dat dat iet Scandinavisch was uit de jaren '70 of '80 op plekken waar gas niet mogelijk is.
In Noord Scandinavië is elektra ook nog heel goedkoop (0.06 euro per kWh) en zijn warmtepompen minder efficiënt. Maar in Nederland zouden cv installaties met cop=1 wat mij betreft verboden mogen worden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Mocht je elektrische CV overwegen en daar niet van af te praten zijn, sloop dan liever de radiatoren en leidingen uit je huis en vervang die door elektrische verwarmingspanelen. Ketel uit je hoofd zetten, die vervangen door een (warmtepomp)boiler.

Waarom zou je COP=1 verwarmen op zolder of in de berging en dan met extra verbruik van een pomp en transportverlies verdelen over je huis terwijl je met 1 druk op de knop ook kunt verwarmen waar je het wilt hebben?

Er is gewoon geen case voor een elektrische CV ketel. Niet als je huis ongeschikt is voor een warmtepomp, niet als je verbruik zo laag is dat het meerverbruik niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:06
@TS, welke elektrische CV ketel had je op het oog? Want misschien is het simpelweg een verwarring in terminologie, een elektrische CV ketel (volgens mij is dat helemaal niet populair?) is heel wat anders dan een warmtepomp (wel populair op dit moment). En een warmtepomp is wél een goed idee, afgezien dat gas op dit moment verhoudingsgewijs goedkoper is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 16:31
Hierbij een ervarings deskundige :P

Ik heb nu tijdelijk in ons woonhuis een Elektrische CV ketel (Bosch 11 KW) ivm een grote verbouwing en de overstap van een propaan tank naar volledig elektrisch.

Wij wonen in het buitengebied en hebben daar een oud huis gekocht waar een gastank in de tuin stond, afgelopen winter was de gastank leeg geraakt en wilde deze niet meer vullen omdat wij tijdens het verbouwen van het huis in een woonunit gingen wonen. De woonunit was in maart klaar en wordt verwarmt met een Aircounit.

Halverwege januari en heel februari hebben wij nog in de woning moeten wonen en dus verwarmt met de 11KW CV ketel, deze kreeg de waterleiding net aan op 45 graden en hield het in de kouden dagen net aan op 19/20 graden. Dan stond deze wel bijna de hele dag 11KW te stampen.

In deze periode op koude dagen (onder de 5 graden vooral met wind op het huis) verbruikte wij al gauw 200 KW per 24h. In die periode hadden wij dus rond de 4500 KW vebruikt. Gelukkig hebben wij een vast energie contract met de oude tarieven (21/23 cent) dus de schade viel nog wel mee kwa kosten.

Tijdens de verbouwing houden wij de elektrische CV ketel om het huis vorstvrij te houden maar om warm te stoken is het echt te kostbaar.

Wij hebben nu nog 3x25 ampere (17000 watt) maar voor volledig elektrisch is dit voor ons te weinig het gaat nu nog net aan door effiecient met energie om te gaan.

Doorstromer (E-Geiser) Bosch Max 11000 watt staat ingesteld op 8000 watt
Elektrisch auto met laadpaal 11000 watt die gaat pas na 12h snachts laden.
Inductie kookplaat 7000 watt
Airco voor verwarming/koeling gemiddeld moduleren op 800 watt, bij inschakelen tijdelijk 1300 watt.
E-CV ketel Bosch Max 11000 watt (hier moet ik nog wat mee in de winter wanneer mijn auto ook aan het laden is.
E-CV ketel zal dus vervangen worden door een warmptepomp ik heb nog geen idee hoeveel vermogen deze dan zal trekken.
Wasmachine 2000 watt
Droger 1100 watt
Nog wat overige keuken apparatuur dat sporadisch wat vermogen kan trekken.

Je zal dus goed moeten gaan rekenen of die 3x25 ampere voldoende is wanneer er een mogelijkheid bestaat dat er veel elektra verbruikt gaat worden (Koken, wassen, douchen, verwarmen, etc).

E-CV ketel als vaste verwarming zou ik met mijn ervaring afraden tenzij je in een klein goed geïsoleerd appartementje woont of in mijn geval een tijdelijk "goedkope in aanschaf" oplossing nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
Volgens mij lijk ik inmiddels wel heel erg hardheaded als ik die cv ketel doorzet.
Thx voor de waarschuwingen.
Nu maar eens Googelen op de warmteboiler.
Ik heb nog 2 jaar dus tijd genoeg lijkt me om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
RoyVi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:15:
Hierbij een ervarings deskundige :P

Ik heb nu tijdelijk in ons woonhuis een Elektrische CV ketel (Bosch 11 KW) ivm een grote verbouwing en de overstap van een propaan tank naar volledig elektrisch.

Wij wonen in het buitengebied en hebben daar een oud huis gekocht waar een gastank in de tuin stond, afgelopen winter was de gastank leeg geraakt en wilde deze niet meer vullen omdat wij tijdens het verbouwen van het huis in een woonunit gingen wonen. De woonunit was in maart klaar en wordt verwarmt met een Aircounit.

Halverwege januari en heel februari hebben wij nog in de woning moeten wonen en dus verwarmt met de 11KW CV ketel, deze kreeg de waterleiding net aan op 45 graden en hield het in de kouden dagen net aan op 19/20 graden. Dan stond deze wel bijna de hele dag 11KW te stampen.

In deze periode op koude dagen (onder de 5 graden vooral met wind op het huis) verbruikte wij al gauw 200 KW per 24h. In die periode hadden wij dus rond de 4500 KW vebruikt. Gelukkig hebben wij een vast energie contract met de oude tarieven (21/23 cent) dus de schade viel nog wel mee kwa kosten.

Tijdens de verbouwing houden wij de elektrische CV ketel om het huis vorstvrij te houden maar om warm te stoken is het echt te kostbaar.

Wij hebben nu nog 3x25 ampere (17000 watt) maar voor volledig elektrisch is dit voor ons te weinig het gaat nu nog net aan door effiecient met energie om te gaan.

Doorstromer (E-Geiser) Bosch Max 11000 watt staat ingesteld op 8000 watt
Elektrisch auto met laadpaal 11000 watt die gaat pas na 12h snachts laden.
Inductie kookplaat 7000 watt
Airco voor verwarming/koeling gemiddeld moduleren op 800 watt, bij inschakelen tijdelijk 1300 watt.
E-CV ketel Bosch Max 11000 watt (hier moet ik nog wat mee in de winter wanneer mijn auto ook aan het laden is.
E-CV ketel zal dus vervangen worden door een warmptepomp ik heb nog geen idee hoeveel vermogen deze dan zal trekken.
Wasmachine 2000 watt
Droger 1100 watt
Nog wat overige keuken apparatuur dat sporadisch wat vermogen kan trekken.

Je zal dus goed moeten gaan rekenen of die 3x25 ampere voldoende is wanneer er een mogelijkheid bestaat dat er veel elektra verbruikt gaat worden (Koken, wassen, douchen, verwarmen, etc).

E-CV ketel als vaste verwarming zou ik met mijn ervaring afraden tenzij je in een klein goed geïsoleerd appartementje woont of in mijn geval een tijdelijk "goedkope in aanschaf" oplossing nodig heb.
toon volledige bericht
Thx voor het delen, ik verbruik overigens wel een stuk minder stroom als ik dit verhaal lees.
Kleine tussenwoning en ga vooralsnog niet boven de richlijnen van Liander voor 3x25 amp lijkt me.
Ong. 1180 m3 gas en 2350 Kw stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:46:
[...]

Kleine tussenwoning en ga vooralsnog niet boven de richlijnen van Liander voor 3x25 amp lijkt me.
Ong. 1180 m3 gas en 2350 Kw stroom.
Hou wel even het verschil tussen stroom en energie in de gaten.

2350kWh kan 2350h lang 1kW zijn, maar het kan ook 1h lang 2350kW zijn. Het laatste is met meer dan 3x3000A wel wat ruig voor je 3x25A aansluiting. ;)

Kortom je verbruik zegt niets over de maximale stroom, maar de aansluiting beperkt wel de maximale stroom. Je kunt met 3x25A prima 150.000kWh op jaarbasis gebruiken (dan belast je de aansluiting wel continue volledig), maar je kunt niet een 24kW doorstroomverwarmer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:55
Blijf bij gas of neem een warmtepomp als je elektrisch wil verwarmen.

Elektrische CV zal factor 4-5x duurder als warmtepomp in verbruik en factor 3x duurder als gas.
Wil je geen grote investing doen, neem dan gewoon terug een gasketel. Elektrische CV gaat je bakken geld aan elektriciteit kosten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 16:31
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:42:
Volgens mij lijk ik inmiddels wel heel erg hardheaded als ik die cv ketel doorzet.
Thx voor de waarschuwingen.
Nu maar eens Googelen op de warmteboiler.
Ik heb nog 2 jaar dus tijd genoeg lijkt me om het uit te zoeken.
Ja het ligt er aan hoeveel stroom verbruikers je tegelijk aan kan zetten daar moet je het meeste rekening mee houden.

Ik kan niet mijn auto laden en douchen of autoladen en koken dan ga ik over die 17000 watt heen.
Zelfde geld als je bijvoorbeeld een E-CV ketel neemt van 11000 wat en je wilt met inductie gaan koken dan hik je er ook al tegen aan en er is in huis nog wel meer aan dan alleen die twee dingen.

Als je uitgaat van een warmtepomp die 11000 watt aan warmte energie kan leveren kan je dan ongeveer door 4 delen dat is dan onder de 3000 watt dan houd je al een stuk meer ruimte over om warm te douchen (met warmtepompboiler) en te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:39:
Geweldig al deze reacties, het heeft mij zeker geholpen om nog eens goed na te denken.
Ik heb op Liander gekeken en heb het volgende gelezen.
3x25 is voldoende voor “quote”
-huishoudens met standaard huishoudelijke apparatuur als een wasmachine, stofzuiger, vaatwasser, inductie kookplaat en verlichting. Verder zijn met een 3x25A zonnepanelen, een warmtepomp en elektrische auto mogelijk.-
Deze mensen hebben een loadbalancer.

Een water doorstromer ga je niet achter 3x 25A krijgen zonder DWTW of je wil douchen met een mini pisstraaltje, vaak heeft men een boiler die op andere tijden schakelt dan de EV.

Stofzuiger, vaatwasser, inductiekoken, wasmachine zijn allemaal non issue dingen die passen makkelijk achter 1x 25A al.

Niemand gaat gelijktijdig koken met alle pitten op max en tegelijkertijd de vaatwasser aan en ook bezig zijn met de wasmachine die net toevallig de kookprogramma start (water pakt en verwarmd) en ook nog eens stofzuigen.

Al die apparaten nemen weinig in praktijk doordat ze nooit gelijktijdig op max staan.
Iets met praktijk en theorie.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:26
Als financieel geen probleem is, koop lekker een elektrische ketel. Ik wacht rustig je volgende topic af waarin je meedeelt dat financieel wel degelijk uitmaakt omdat dit onbetaalbaar wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

Bedoelt @MatMich niet de hybride ketel ipv een elektrische combi cv?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:57:
Blijf bij gas of neem een warmtepomp als je elektrisch wil verwarmen.

Elektrische CV zal factor 4-5x duurder als warmtepomp in verbruik en factor 3x duurder als gas.
Wil je geen grote investing doen, neem dan gewoon terug een gasketel. Elektrische CV gaat je bakken geld aan elektriciteit kosten.
Overigens heb ik wel vaak de indruk dat duur en duurzaam door elkaar gehaald worden.
Het is de overheid die een prijs bepaalt maar daardoor wordt het goedkoopste product dus niet duurzamer.
De. ev cv combi wordt wel degelijk gezien als milieuvriendelijker dan gas.
Maar nogmaals ik ga wachten met “van het gas af” tot mijn contract afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
ID-College schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:45:
Als financieel geen probleem is, koop lekker een elektrische ketel. Ik wacht rustig je volgende topic af waarin je meedeelt dat financieel wel degelijk uitmaakt omdat dit onbetaalbaar wordt :+
Nee hoor daar ben ik wel keurig vanaf gepraat dwz ik geloof de community :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:50
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:57:
[...]

Nee hoor daar ben ik wel keurig vanaf gepraat dwz ik geloof de community :)
Ik zou je username anders ook niet meer vergeten, bij mij zou je bekend staan als die Tweaker die ondanks alle waarschuwingen toch het ravijn in loopt zijn geld weggooid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:55
[...]

Waarom denk je dat elektrische CV-ketels veel worden verkocht? Volgens mij is dat helemaal niet zo. Ik heb daar in ieder geval nog nooit van gehoord. Misschien ben je in de war met de term "all electric", maar daar wordt in de regel mee gedoeld op niet-hybride warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:50
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:07:
[...]

In Noord Scandinavië is elektra ook nog heel goedkoop (0.06 euro per kWh) en zijn warmtepompen minder efficiënt. Maar in Nederland zouden cv installaties met cop=1 wat mij betreft verboden mogen worden.
Dat zijn ze ook sinds 10 maart 2020

https://www.rvo.nl/sites/...n-en-kleine-utiliteit.pdf

Wat TS wilde doen, is dus illegaal in Nederland.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:55:
[...]

Overigens heb ik wel vaak de indruk dat duur en duurzaam door elkaar gehaald worden.
Het is de overheid die een prijs bepaalt maar daardoor wordt het goedkoopste product dus niet duurzamer.
Dat een EV CV combi als duurzaam alternatief gebracht wordt, is marketing. Enige voordeel is dat de benodigde energie uit duurzame bronnen kan komen.

Energetisch is het geen goed alternatief. Je kunt beter 1 m3 gas verstoken in een CV ketel, dan in een STEG-centrale. 1 m3 gas levert dan respectievelijk circa 9 en circa 5 kWh aan warmte op.

(In de keten STEG-centrale —> warmtepomp levert een 1 m3 gas circa 20 kWh aan warmte op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:55:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoelt.
Elektriciteit verkwisten met zo'n CV ketel is zeker niet duurzaam. Zeker niet als de elektriciteit van gascentrales afkomstig is op piekmomenten.

Je doet uiteindelijk maar, maar je zult er snel spijt van krijgen vrees ik.
Bij gas blijven of warmtepomp is het enige advies wat ik kan geven. Voor warmtepomp krijg je zelfs subsidie en dat zult je snel terug verdienen. Met het gas verbruik dat je nu aangeeft zul je snel 10000kWh elektriciteit verbruiken aan enkel verwarmen. Dat is 7000euro/jaar aan 0.70euro. Met een warmtepomp zou dat 1555euro zijn. Dan heb je de extra investering zeer snel terug gewonnen en dan ben je pas echt duurzaam bezig.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:05:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoelt.
Elektriciteit verkwisten met zo'n CV ketel is zeker niet duurzaam. Zeker niet als de elektriciteit van gascentrales afkomstig is op piekmomenten.

Je doet uiteindelijk maar, maar je zult er snel spijt van krijgen vrees ik.
Bij gas blijven of warmtepomp is het enige advies wat ik kan geven. Voor warmtepomp krijg je zelfs subsidie en dat zult je snel terug verdienen. Met het gas verbruik dat je nu aangeeft zul je snel 10000kWh elektriciteit verbruiken aan enkel verwarmen. Dat is 7000euro/jaar aan 0.70euro. Met een warmtepomp zou dat 1555euro zijn. Dan heb je de extra investering zeer snel terug gewonnen en dan ben je pas echt duurzaam bezig.
"Je doet uiteindelijk maar" klinkt behoorlijk onvriendelijk terwijl ik allang heb aangegeven dat ik iets anders heb besloten wat je zou kunnen weten als je het topic iets meer had gelezen.
Maar nu even over je eerste opmerking dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
even een quote:

"Dan heb je de extra investering zeer snel terug gewonnen en dan ben je pas echt duurzaam bezig."

Precies dat dus.
Een investering snel terug heeft natuurlijk niets met duurzaam van doen.
Dus als ik Noorse elektriciteit van 6 cent per Kwh zou gebruiken had ik mijn investering er nog sneller uit dan in Nederland, dat heeft toch niets met duurzaam van doen?
Dat gaat over regeringen en bedrijven die een prijs bepalen door bv belasting of winstmarge.
En dat is dus wat ik bedoel met de misvatting tussen duurzaam en duur. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:16:
Dus als ik Noorse elektriciteit van 6 cent per Kwh zou gebruiken had ik mijn investering er nog sneller uit dan in Nederland, dat heeft toch niets met duurzaam van doen?
Ook niet als die Noorse energie duurzaam is opgewekt? Is nogal veel energie van waterkrachtcentrales daar volgens mij.

Als je zo'n elektrische CV geheel op zelf opgewekte zonne-energie laat draaien, kan dat best een duurzame oplossing zijn. Je hebt er alleen wat veel zonnepanelen voor nodig... ;) Dan is het makkelijker om een warmtepomp die maar een kwart verbruikt van duurzame energie te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
In Noorwegen gebruikt men geen elektrische CV ketels, daar staat gewoon een gigantisch geïsoleerd boilervat voor het tapwater ergens in een kast verstopt en hangt in elke ruimte een of meerdere elektrische wandkacheltjes. Badkamers met elektrische vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Xander schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:01:
[...]

Ook niet als die Noorse energie duurzaam is opgewekt? Is nogal veel energie van waterkrachtcentrales daar volgens mij.

Als je zo'n elektrische CV geheel op zelf opgewekte zonne-energie laat draaien, kan dat best een duurzame oplossing zijn. Je hebt er alleen wat veel zonnepanelen voor nodig... ;) Dan is het makkelijker om een warmtepomp die maar een kwart verbruikt van duurzame energie te voorzien.
Dat gaat over duurzaam en niet over duur.
De enige overeenkomst tussen deze twee woorden zijn 4 letters ;)
Nederland heeft ook duurzame elektriciteit van wind en zonne-energie maar is wel (kunstmatig) duurder.
Wat is er nu zo ingewikkeld aan de tegenstelling tussen duur en duurzaam?
Maar ik begrijp dat hier en daar dus niet begrepen wordt wat ik bedoel.
Prima, toch respect voor alle reacties. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MatMich op 28-09-2022 00:35 ]

• Broodro0ster
MatMich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:16:
[...]

"Je doet uiteindelijk maar" klinkt behoorlijk onvriendelijk terwijl ik allang heb aangegeven dat ik iets anders heb besloten wat je zou kunnen weten als je het topic iets meer had gelezen.
Maar nu even over je eerste opmerking dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
even een quote:

"Dan heb je de extra investering zeer snel terug gewonnen en dan ben je pas echt duurzaam bezig."

Precies dat dus.
Een investering snel terug heeft natuurlijk niets met duurzaam van doen.
Dat gaat over regeringen en bedrijven die een prijs bepalen door bv belasting of winstmarge.
En dat is dus wat ik bedoel met de misvatting tussen duurzaam en duur. _/-\o_
toon volledige bericht
Sorry, ik had het begrepen alsof je alle advies in de wind sloeg.

Maar zelfs al gebruik je groene Noorse elektriciteit van 6cent/kWh ben je nog steeds niet duurzaam bezig met een elektrische CV ketel. Want met diezelfde energie kun je 4.5 gezinnen bedienen met een warmtepomp want die haalt ongeveer 350% van z'n energie uit lucht.

Goed dat je naar warmtepomp aan het kijken bent. Zul je geen spijt van krijgen.

Maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MatMich
Broodro0ster schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:17:
[...]

Sorry, ik had het begrepen alsof je alle advies in de wind sloeg.

Maar zelfs al gebruik je groene Noorse elektriciteit van 6cent/kWh ben je nog steeds niet duurzaam bezig met een elektrische CV ketel. Want met diezelfde energie kun je 4.5 gezinnen bedienen met een warmtepomp want die haalt ongeveer 350% van z'n energie uit lucht.

Goed dat je naar warmtepomp aan het kijken bent. Zul je geen spijt van krijgen.

Maar
Nee hoor ik de adviezen zeker niet in xe wind slaan. Geen elektrische cv ketel voor mij. :)
Pagina: 1