Nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hi!

Daar wij binnenkort verhuizen naar onze nieuwe woning is dit misschien het geschikte moment om het huidige netwerk eens te upgraden.

Situatieschets:

1 (nieuwe) Telenet modem in de berging
4 tal Aansluitingen in living/bureau
4 kamers op het eerste verdiep met elk een utp aansluiting
Zolder die wsl dienst zal doen als paincave/mancave dus hier best ook utp aansluiting voorzien

Op ieder verdiep alsook de zolder EN de garage (die op een 5-tal meter van de woning staat) zou ik een UniFi 6 Pro AP hangen. Hiervoor heb ik dus zeker een PoE swith nodig.

Welke setup/merken/switches/kabels raden jullie me aan?

Blijf ik de nieuwe Telenet modem gebruiken om die dan te verbinden met 1 grote PoE switch en daar dan alle aansluitingen op aan te sluiten? Of zijn er betere manieren?

Ik ben echt een noob in het hele netwerk gebeuren maar wil wel dat dit in orde is daar we thuis alles streamen, we met kleine kids zitten die ook wel eens naar TV mogen kijken, er in de toekomst wel zal gegamed worden, vrouw werkt vaak vanuit thuis, SONOS overal via wifi...

Houdt aub rekening met een budget dus geen +10K setup ofzo :-)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:19

samo

yo/wassup

Ik heb een AP hangen in het trapgat tussen 1ste verdieping en de zolder. Dat dekt die 2 verdiepingen eigenlijk prima af en scheelt een AP.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Zijn er al kabels getrokken in de nieuwe woning of moet dat ook nog gebeuren?

Ik heb in mijn woning het volgende gedaan.
In de woonkamer modem van de ISP (daar zit de aansluiting). Van modem een kabel via de kruipruimte naar de meterkast. In de meterkast een POE switch waar de NAS, wifi controller en al mijn andere switches aan zitten. Van die switch gaan er UTP kabels naar de verschillende locaties in huis. 1 naar het tv meubel, 2 naar de eerste verdieping. Vandaar verdeel ik kabels verder naar APs, computers etc. Ik heb dat gedaan omdat ik geen loze leidingen naar mijn ruimtes heb lopen en ik geen zin had om overal gaten in mijn plafonds en muren te moeten boren. Nu is de back-bone nog 1 Gigabit en dat is voor nu ruim voldoende. Mijn internet verbinding is immers 200/60 (geen glas in mijn wijk). TZT zou dat 10 gigabit kunnen worden.

Ik heb 2 AP in huis hangen. 1 in de meterkast aan de voorkant van het huis en 1 aan de buitenmuur in de achtertuin voor wifi in de tuin. Ik wil er eigenlijk nog een op de eerste verdieping maar die is niet echt nodig.

Ik heb bijna alles van tp-link en verbonden via het omada management systeem.

Als je wel loze leidingen of kabels naar jouw ruimtes heb lopen zou ik inderdaad gewoon een grote poe switch naast het modem zetten en daar alles op aansluiten.

Qua kabels. In de muren zou ik gaan voor cat 6a kabels volledig koper. Dat doe je immers maar 1 keer dus in een keer goed. Van de muur naar de apparaten gewoon iedere willekeurig kabel die je voorgemaakt uit de winkel kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Persoonlijk zou ik voor elk apparaat een eigen kabel trekken indien mogelijk en 1 centrale switch. Als je met meerdere switches gaat werken geeft dat nutteloze complexiteit aan je netwerk.

Hier heb ik bijna 250 meter netwerk kabel lopen alles op een 48p Juniper switch.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Thx voor de replies!

Er lopen inderdaad overal leidingen in het huis.

Dus ik zou eventueel ook opteren voor elk apparaat een eigen kabel te voorzien.

Welke PoE switch raden jullie dan aan en waarop moet ik letten?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het ligt nogal aan het gebruikte bouwmateriaal/oppervlakte van de woning, maar ik heb zelf de beste ervaring met het 'staggeren' van de AP's. Dus niet centraal op elke verdieping, maar om en om aan de 'andere kant' van het huis.

Zo heb ik er in de woonkamer eentje aan de oostkant staan, en op de 1e verdieping eentje aan de westkant.

Voorkomt zware overlapping, maar is alleen handig in woningen waar 1 AP net te weinig is.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 27-09-2022 15:09 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Net als in een ander topic stel ik de vraag: Waarom de AP Pro in plaats van een AP Lite? Wat is daarvoor de motivatie?

• Swoosj
sypie schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:55:
Net als in een ander topic stel ik de vraag: Waarom de AP Pro in plaats van een AP Lite? Wat is daarvoor de motivatie?
Ik lees hier en daar betere verbinding en hogere snelheid.

Of het marketing is of niet laat ik in het midden...

Gr

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:25
De AP pro is alleen zinvol in drukke omgevingen met veel clients.
Voor een thuissituatie is de lite prima en goedkoper

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Swoosj
OK, en welke switch en kabels stellen jullie voor?

Zou opteren voor cat6a kabel (rol van 100m ofzo) en waar kopen voor deftige kwaliteit?

Thx!
Pagina: 1