welke is beter er zit behoorlijk veel prijsverschil in !
welke is beter ? en is hij stil ? en betrouwbaar ?
welke is beter ? en is hij stil ? en betrouwbaar ?
Je zoekactie naar 'ibm 60gxp 75gxp' leverde 89 resultaten op. Resultaten 1 - 50.
Als je wat research had gedaan, dan wist je alles..Op woensdag 29 augustus 2001 09:12 schreef _MaLa_ het volgende:
die 75 serie is toch de 2001 serie ?
Er zitten dan ook 4 platters in tov de 3 stuks die 60GXP heeft.Op woensdag 29 augustus 2001 09:44 schreef _MaLa_ het volgende:
mm de 75gxp is juist duurder vreemdmaar in ieder geval bedankt
inderdaad, ben helemaal met je eens..Op woensdag 29 augustus 2001 09:38 schreef BalusC het volgende:
[..]
Als je wat research had gedaan, dan wist je alles..![]()
Maar ik ben nu even in een goede bui en weet veel over IBM te vertellen. De 60GXP (IC35) is dus nieuwer. Het heeft een iets hogere dichtheid per platter en is daarnaast ook iets sneller (nieuwe productieproces en daarom ook duurder). De 75GXP (DTLA) heeft alleen dunnere platters, daarom kunnen er ook meer boven elkaar gestapeld worden en zodoende een grotere capaciteit hebben (75GB maximaal tov de 60GB maximaal die de 60GXP kan halen om nog fatsoenlijk binnen de 3,5inch specificaties te blijven).
Hierbij toch even de datasheets van ibm.com: 60GXP en 75GXP
Maar nogmaals, deze twee schijven vertonen zeer veel uitval. Dat komt voornamelijk door oververhitting en slechte batches. De laatste batches van de 60GXP schijnen hun betrouwbaarheid dan wel terug te hebben, maar het is nog afwachten of ze het lang volhouden..
Verwijderd
dit is wat ze er bij eynstein over zeiden op vrijdag 10 augustus....Hallo,
Kies voor Maxtor en neem geen risico.
Dat is het enige advies wat ik op dit moment kan geven. Ons is opgevallen dat de IBM 40gb drives een hogere uitval hebben dan de maxtor 40gb versie. De 60 gb is nog te kort in het assortiment om daarover een uitspraak te doen.
Better be safe then sorry, vandaar bovenstaand advies....
Levering geschiedt door PTT. Een indicatie of dag afspreken is niet mogelijk. Wel is het zo dat 80% de volgende dag wordt bezorgd (muv het weekeinde...).
We kunnen desgewenst dus wel een verzenddag afspreken (gewoon in een aparte mail aangeven)...
Mvgr,
Noud
eynstein computers
ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)
Verwijderd
Moeilijk te zeggen... maar die van mij (75GXP die 3 daagjes geleden is overleden) zat alleen in een miditower kast (geeneens een floppydrive), dus hij had meer dan genoeg airflow, er zat nog een brak hd koelertje op. Accoustic management heb ik altijd aangehad dus die koppen zijn ook niet zwaar belast en ik heb zo weinig mogelijk dat ding verplaatst of in/uitgebouwd.Op donderdag 30 augustus 2001 11:33 schreef Lord_T het volgende:
uhhm hoeveel uitval is er nou werkelijk als je er een hd cooler bij neemt..
Dat is geen vergelijk... met die serie is nix mis, das gewoon de oude IBM kwaliteit die we verwachten (en verlangen). En dan moet je er nog rekening mee houden dat dat een eerste generatie 7200 toeren is die waarschijnlijk nog wel gekoeld moet worden, terwijl dat bij een tweede generatie 7200 toeren echt niet meer nodig hoort te zijn in een normale kast zonder dat de hd ingeklemd zit tussen andere hd's.Ik heb nu er een ibm schijf inzitten en die doet het prima, maar das een oude 13,5 Gb 7200 rpm en ben dus allang toe aan iets veel groters....
Wist iemand dat maar... mijn mening is dat de 60GXP minder uitval heeft dan de 75GXP, maar nog steeds iets boven gemiddeld. Aan de andere kant is een uitval van 1 op de 100 blijkbaar heel normaal, want ik zag op de site van Maxtor dat die druk aan het opscheppen is dat met de Silent Store techniek je data veilig is en 'slechts' 0,8% weer defect terugkomt....Wie weet nou hoeveel uitval er dus werkelijk is want ik heb eigenlijk geen zin in maxtor ofzo omdat de ibm sneller/stiller is....
Verwijderd
Hangt van de gebruiker afOp donderdag 30 augustus 2001 13:27 schreef OlafvdSpek het volgende:
Maar zo vaak komt een harde reset (power off-on) toch niet voor?
Klopt, maar de volledige search time was met die IBM met accoustic management aan 24ms en met die Maxtor 21ms (waarbij hij wel wat meer lawaai maakt).En een 5400 rpm schijf heeft wel een hogere rotational latency.
Dus wel, ik kan je de HDtach scores wel geven:En volgens mij haalt hij de transfer rate ook niet van een 7200 rpm schijf.
Klopt, maar schijven met dezelfde techniek die op 7200 rpm draaien bestaan nog niet!Want dan zouden de Maxtor schijven die van dezelfde techniek gebruik maken maar op 7200 rpm draaien toch veel sneller moeten zijn?
Helemaal mee eens dat een aantal mensen hier die TOEVALLIG problemen met IBM schijven hebben gehad hier IBM een slechte naam toeschrijven.Op donderdag 30 augustus 2001 11:33 schreef Lord_T het volgende:
maar als ik het zo merk dan zijn er een aantal tweakers erg anti IBM aan het worden...
MCDST | MCITP-EA
Verwijderd
Verwijderd
Neuh, toen m'n IBM'etje het nog deed d8 ik ook dat het allemaal wel meeviel en dat heb ik ook altijd gezegd. Maar dat nu ook heel toevallig die van mij ook weer kapot gaat... het bevestigd toch wel een beetje mijn vermoeden dat er wat mis is met die serie.Op donderdag 30 augustus 2001 14:08 schreef mvanderkruk het volgende:
[..]
Helemaal mee eens dat een aantal mensen hier die TOEVALLIG problemen met IBM schijven hebben gehad hier IBM een slechte naam toeschrijven.
Is het je nu opgevallen dat je nu net zo zit te blaten als sommige lui over hun kapotte IBM? Er zijn genoeg lui die 3 kapotte IBM's achter elkaar hebben gehad (serieus!) dus dan zou je net zo goed kunnen zeggen: "Dit zegt volges mij genoeg over de kwaliteit van IBM schijven". Je zit nu MAXTOR net zo zwart te maken als sommige lui IBM zwart zitten te maken met van die overdreven reacties.Ik heb 3 MAXTOR schijven (die dingen die volgens jullie zo goed zijn). En ALLE 3 zijn ze binnen 3 maanden nadat ze 24/7 draaiden KAPOT gegaan!!!!!!!!!!!!!!!
Dit zegt volgens mij genoeg over de kwaliteit van MAXTOR schijven. En nee het zijn niet allemaal schijven uit dezelfde serie en nee ze waren allemaal GOED gekoeld.
Zit daar ook een IBM DTLA-307045 bij? Want dat is eigenlijk de boosdoener waar het hele verhaal om is begonnen... en ik denk dat de mensen die paniekerig beginnen dat de 60GXP serie ook slecht is omdat die van hun kapot is gegaan gewoon tot de 1 op de 100 schijven behoort die gewoon niet helemaal goed is. Want dat is gewoon een feit: elke serie heeft wel een paar uitvallers. En door die doodnormale uitvallers in de 60GXP serie gaan mensen nu vrezen dat die ook slecht is door dat hele gedoe met de dtla-307045. Daarom zeg ik ook al dat dit soort dingen de naam van IBM geen goed doen want je krijgt nu ook al geruchten dat de 60GXP serie slecht is.Nu over IBM:
ik draai nu zelf al 1 jaar 24/7 2 IBM schijven ZONDER extra koeling en ze doen het BEIDE zonder problemen!!!!!!!!
Zo objectief ben je niet... je zit Maxtor net zo hard zwart te maken als dat sommige mensen IBM zwart maken.Groeten,
Een OBJECTIEF persoon
Hoezo? Omdat ze geen reset knop hebben?Op donderdag 30 augustus 2001 13:52 schreef PsyFlux het volgende:
[..]
Hangt van de gebruiker af
Je zou hem toch met de 60 gxp moeten vergelijken. En die Maxtor heeft toch ook accoustic management? Ik denk niet dat zoveel mensen echt een stille HDD nodig hebben.[..]
Klopt, maar de volledige search time was met die IBM met accoustic management aan 24ms en met die Maxtor 21ms (waarbij hij wel wat meer lawaai maakt).
[..]
Dus wel, ik kan je de HDtach scores wel geven:
Access Time: 21,2ms
Read Burst Speed: 63,1mbps
Read speed (maximum) 35140.0 kps
Read speed (minimum) 17846.0 kps
Read speed (average) 27966.4 kps
[..]
Verwijderd
c'mon, dat kun je zelf ook vast wel verzinnen...Op donderdag 30 augustus 2001 16:24 schreef OlafvdSpek het volgende:
[..]
Hoezo? Omdat ze geen reset knop hebben?
Misschien gebeurt dat ook nog wel, als ik van Alternate niet m'n geld terugkrijg eis ik een 60GXP.Je zou hem toch met de 60 gxp moeten vergelijken.
Yep, bij de Maxtor staat het standaard aan. Daarom is die zoektijd in verhouding ook zo hoog. En ik heb het liefst een HD die je niet hoort, want ik erger me verschrikkelijk aan lawaai tijdens het slapen/tv-kijken/whatever en voor dat hele kleine beetje performance verlies loon Accoustic Management echt wel voor mij.En die Maxtor heeft toch ook accoustic management? Ik denk niet dat zoveel mensen echt een stille HDD nodig hebben.
Klopt, hij is gloedjenieuw. Op de frontpage van storagereview staat nog wel dat ze net 541DX en een 536DX binnenhebben van Maxtor. Maar die 536DX heeft nog steeds 'maar' 33GB per platter... Toen ik deze drive ook kocht dacht ik ook dat ik een normale diamondmax gekocht had, totdat ik eens op de site van Maxtor keekVerder kan ik die drive bij storagereview niet vinden, wel de Maxtor DiamondMax 80 (82.0 GB ATA-100), maar die heeft 20 gb/platter.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Mjah, zoals ik al zei: ik merk het vrijwel niet, en dat is gewoon zoals ik het in de praktijk ervaar. Het enigste wat me bijvoorbeeld opviel was dat het maken van een playlist in winamp met een dikke 2000 mp3tjes meer tijd nodig had...Op donderdag 30 augustus 2001 21:27 schreef OlafvdSpek het volgende:
Wat dacht je van bijvoorbeeld het opstarten van een applicatie? Dan wordt er toch erg veel geseeked. En tijdens het compileren van grote projecten wordt er erg veel met kleine bestanden gewerkt. En tijdens het laden van veel spellen zal ook niet alles sequentieel verlopen.
Vraag het me af... dan ga je waardes in de firmware van je hd veranderen terwijl hij gebruikt word. Das net zoiets als je bios flashen terwijl je een spelletje aan het spelen bentEn in theorie kan zo'n programma toch best bestaan dat accoustic management aanzet? Dat het er in de praktijk nog niet van gekomen is, ok.