Welke videokaart moet ik op den duur halen..??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LongJoy1980
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-11-2025
Lang bericht maar here it goes...

Ik zoek een?
Videokaart welke ik of in mijn studiocomputer of thuiscomputer kan gooien.

Wat is je budget?
Op dit moment ben ik daar nog niet over uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merk voorkeur maar als ik moet kiezen is het XFX of MSI.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuiscomputer draait een 3800xt processor op een X-470 gaming pro max moederbord met 32 gig geheugen. Huidige videokaart wat erin zit is een xfx 8 gb rx580 op een 1440p 27" monitor.

Studiocomputer draait een 5600g processor op een rog strix b-450 f gaming moederbord ook met 32 gig geheugen. Zit geen videokaart in maar dankzij de iGPU geeft ie wel beeld op een 1080p 24" monitor.

Momenteel gebruik ik mijn systemen voornamelijk voor foto / video editing werkzaamheden. Mijn thuiscomputer gebruik ik daarnaast ook om te gamen. Ik ben geen heavy gamer...enige games die ik vaak speel zijn Tekken 7 en Apex Legends. De rx580, die ik eind 2020 had aangeschaft, is daar meer dan perfect voor. Ik heb niet zulke hoge eisen.

Mijn studiocomputer daarintegen is echt puur foto editing momenteel. Af en toe heb ik, dmv de 5600g iGPU, erop geprobeerd te gamen..( settings 720p..niet hoger ) en dat ging redelijk maar je merkt alsnog dat een aparte GPU gewenst is. Nu heb ik vorig jaar een beetje gedraald en uiteindelijk geen videokaart gehaald voor de studiocomputer aangezien de prijzen behoorlijk begonnen te stijgen maar zit ik er nu toch wel een beetje over na te denken om op den duur een nieuwe videokaart te halen maar dan voor welke van de 2 computers..? Af en toe wil ik namelijk toch een btje fatsoenlijk op mijn studio computer kunnen gamen en met Tekken 8 in aantocht wil ik wel een beetje goed voirbereid zijn.

Nogmaals ik heb niet echt hoge eisen voor een videokaart aangezien ik niet van plan ben om ultra zware games te spelen. Lange tijd zat ik naar 5500 xt videokaarten uit te kijken maar die waren op een gegeven moment niet meer leverbaar.
In die plaats zijn de 6500/6600xt kaarten van AMD op de markt gekomen maar wat mij de afgelopen maanden was opgevallen was dat men vond dat de aanschaf van een 5500xt kaart een betere deal was dan de 6500/6600 versies. Dat is iets dat mij bezig hield maar voor iemand die niet zulke hoge eisen stelt hoeft dat in feite niet echt een punt te zijn denk ik.

Ik vraag mij dus af of ik op den duur een 6500/6600xt voor mijn studio computer moet halen....of juist voor mijn thuiscomputer waarna ik de xfx rx580 in mijn studiocomputer plaats.
Ik ben een vrij simpel persoon...zal vast en zeker een aantal dingen over het hoofd hebben gezien welke belangrijk(er) zijn voor een optimale werking van beide systemen maar ik wil wel minstens 8 GB geheugen op mijn videokaart.

De belangrijkste voordelen die een 5500/6600xt kaart heeft tov een rx580 zijn sneller geheugentype ( gddr6 vs gddr5 ) en snellere geheugensnelheid ( 14/16 Gbps vs 8 Gbps ). Enige voordeel die een rx580 heeft over een 5500/6600xt kaart is 256 bit geheugen Busbreedte vs 128 bit.
Nu weet ik dat er meerdere factoren kunnen zijn die bijdragen aan de optimale werking van een pc maar vooralsnog is dit het eerste wat mij opviel.

Indien er iemand mij van het nodige advies kan voorzien wat ik op den duur zou moeten halen dan verneem ik dat graag.
Excuses voor het lange bericht maar ik hoop dat het duidelijk is.

Vriendelijke groet.

Alle reacties

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 15:46
Er is bijna niks zo persoonlijk als videokaart keuze. Het belangrijkste waar je aan moet denken is budget. Wat wil je er maximaal voor uitgeven? En ben je bereid het risico van tweedehands te dragen?

Door de crypto verandering staat er druk op de tweedehands prijs alleen loop je de kans een mining kaart te kopen. Deze zijn niet altijd even goed behandeld.

Afhankelijk van welke pc het meest gebruikt gaat worden kan je er eventueel voor kiezen om de rx580 te verplaatsen naar de pc waar het minst op gegamed gaat worden en dan een "nieuwe" kaart te kopen voor de andere.

AMD gaat zijn nieuwe kaart aankondigen op 3 november je zou eventueel kunnen afwachten wat dat gaat doen. De algemene verwachting is dat de nieuwe kaarten weer een grote stap vooruit gaan zijn dat zou de prijs van de huidige kaarten iets kunnen drukken afhankelijk van de prijs van de nieuwe kaarten.

• LongJoy1980
Seriph schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:46:
Er is bijna niks zo persoonlijk als videokaart keuze. Het belangrijkste waar je aan moet denken is budget. Wat wil je er maximaal voor uitgeven? En ben je bereid het risico van tweedehands te dragen?

Door de crypto verandering staat er druk op de tweedehands prijs alleen loop je de kans een mining kaart te kopen. Deze zijn niet altijd even goed behandeld.

Afhankelijk van welke pc het meest gebruikt gaat worden kan je er eventueel voor kiezen om de rx580 te verplaatsen naar de pc waar het minst op gegamed gaat worden en dan een "nieuwe" kaart te kopen voor de andere.

AMD gaat zijn nieuwe kaart aankondigen op 3 november je zou eventueel kunnen afwachten wat dat gaat doen. De algemene verwachting is dat de nieuwe kaarten weer een grote stap vooruit gaan zijn dat zou de prijs van de huidige kaarten iets kunnen drukken afhankelijk van de prijs van de nieuwe kaarten.
Nee..2e hands wil ik juist niet vanwege inderdaad het risico dat het een mining kaart is geweest. Wil gewoon nieuw..

Mijn thuiscomputer zal vaker worden gebruikt...is natuurlijk het sterkst..maar het draait voornamelijk om editing..Gamen is slechts een extra-tje.

Dacht inderdaad ook dat het wellicht slimmer is om de 580 over te zetten naar studio. Nu is alleen wachten op het ideale moment om de knoop door te hakken...Prijzen zijn aan het zakken dus dat is goed nieuws....alleen welk model gaat het worden.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:19

D4NG3R

kiwi

:)

LongJoy1980 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:45:
Mijn thuiscomputer zal vaker worden gebruikt...is natuurlijk het sterkst..maar het draait voornamelijk om editing..Gamen is slechts een extra-tje.
Al eens reviews / testen doorgenomen van videokaarten i.c.m. de editing software welke je wil gaan gebruiken?

Geheugenbreedte, hoeveelheid, snelheid etc zijn allemaal leuke nummertjes op papier - maar ga je er met de gebruikte software ook gebruik van kunnen maken? Wellicht wordt de conclusie dat je veel beter naar Nvidia kan gaan of dat het totaal geen nut heeft om überhaupt voor een nieuwe videokaart te gaan. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:12
5600G heeft PCI-e3.0 (3800XT op X470 bord trouwens ook) en dan lever je tov PCI-e4.0 heel veel (tot wel 40%) prestaties in met een RX 6500 XT. Ga daarom voor niet minder dan een RX 6600. Of kijk naar een RTX 3060 (Ti).

• LongJoy1980
D4NG3R schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:49:
[...]

Al eens reviews / testen doorgenomen van videokaarten i.c.m. de editing software welke je wil gaan gebruiken?

Geheugenbreedte, hoeveelheid, snelheid etc zijn allemaal leuke nummertjes op papier - maar ga je er met de gebruikte software ook gebruik van kunnen maken? Wellicht wordt de conclusie dat je veel beter naar Nvidia kan gaan of dat het totaal geen nut heeft om überhaupt voor een nieuwe videokaart te gaan. ;)
Ik gebruik vrij 'old skool' editing software maar wil toch wel iets deftigs in mijn setup. Vrijwel alles is nieuw en ben zo principieel ingesteld dat iets 2e hands 'afbreuk' aan mijn setup doet. Vandaar dat ik momenteel slechts aan het oriënteren ben en nog niet tot de aanschaf overga vanwege nu nog hoge prijzen.
Kijkend naar een jaar geleden zitten wij op de goede weg...steeds meer is beschikbaar wat ervoor zorgt dat prijzen steeds meer dalen. Was een jaar geleden wel anders.

• LongJoy1980
Uszka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:19:
5600G heeft PCI-e3.0 (3800XT op X470 bord trouwens ook) en dan lever je tov PCI-e4.0 heel veel (tot wel 40%) prestaties in met een RX 6500 XT. Ga daarom voor niet minder dan een RX 6600. Of kijk naar een RTX 3060 (Ti).
Aaah kijk..hier heb ik wat aan. Zat natuurlijk ook uit te kijken naar 6500xt maar later bleek dat die niet in 8 GB uitvoering beschikbaar waren. Begon pas bij de 6600xt.
Ook las ik natuurlijk het 1 en ander over PCI etc etc..heb mij daarin een beetje verdiept...snap het nog niet echt helemaal maar was wel duidelijk genoeg dat dat ook belangrijk is voor de snelheidsoverdracht tussen opdracht en uitvoer van het coderingsmateriaal.
Denk niet echt dat ik voor een nVidia kaart zal gaan...verhoudinsgewijs zijn die veel duurder dan een amd kaart en momenteel let ik wel op de kosten.

Ergens baal ik er nu deels wel van dat ik niet minstens een 500 series moederbord in beide systemen heb maar destijds stond ik er niet bij stil. Ik had namelijk sinds begin 2015 een i5 systeem uit 2013/2014 of zo en hoe dan ook zou ik qua performance er behoorlijk op vooruit gaan maar er was zoveel veranderd. Zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. ( blijkt nu )

Thuiscomputer was er namelijk als eerst en had ik, tijdens coronaperiode, oktober 2020 in elkaar laten zetten door Paradigit mbv hun computer bouw app.
De 3800xt was eerst een 3400g zonder videokaart die ik er 1.5 maand later in heb gegooid.

Uiteindelijk besloot ik 2 maanden later om er een stevigere cpu, koeling en voeding in te gooien wat dus een 3800xt, be quiet koeling en 750 watt werd. Ben vergeten welke maar op een website werd de 3800xt aangewezen als 1 van de cpu's die voor meest optimale prestaties kon zorgen icm het moederbord dus zodoende.

De 3400g had ik dus over...wilde die in 1e instantie verkopen maar later besloot ik em te houden en een studiocomputer er omheen te bouwen zodat ik tijdens mijn werkzaamheden daar ook kon editten.
Ik wilde geen uber hightech machine in mijn studio hebben staan en koos daarom, middels de pricewatch, voor componenten die niet meer dan 100 euro kostten wetende dat de gpu (sowieso op dat moment) veel meer zou kosten. Zodoende kwam ik terecht op de rog strix b450 f-gaming.

Al met al zette ik de computer juni 2021 in elkaar en werkte perfect. Hij werd niet vaak gebruikt voornamelijk omdat ik op dat moment nog geen studioruimte had welke ik pas half nov 2021 kreeg.

Een maand na mijn intrek in de studio ging de computer opeens stuk. Blauwe schermen. Bracht em naar computerreparatieshop en die dacht dat t aan koeling lag...geheugen..ssd opslag....moederbord.
De cpu werd uitgesloten want die dingen gaan nauwelijks tot nooit kapot. Moederbord teruggestuurd maar die deed t volgens de check perfect. Enige wat dus overbleef was de cpu en aangezien de pc reparatieshop geen 3400g had stond er niets anders op dan een nieuwe cpu aan te schaffen.
En daar kwam de 5600g in beeld want de 3400g was nauwelijks beschikbaar en anders verhoudingsgewijs duurder dus kon ik liever een 5600g halen.
En toen kwamen wij erachter dat de 3400g blijkbaar om onduidelijke redenen kapot was gegaan. Heeft mij uiteindelijk toch iets meer geld gekost dan de bedoeling was.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

LongJoy1980 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:22:
[...]

Ik gebruik vrij 'old skool' editing software maar wil toch wel iets deftigs in mijn setup. Vrijwel alles is nieuw en ben zo principieel ingesteld dat iets 2e hands 'afbreuk' aan mijn setup doet. Vandaar dat ik momenteel slechts aan het oriënteren ben en nog niet tot de aanschaf overga vanwege nu nog hoge prijzen.
Kijkend naar een jaar geleden zitten wij op de goede weg...steeds meer is beschikbaar wat ervoor zorgt dat prijzen steeds meer dalen. Was een jaar geleden wel anders.
Ik doelde bij 'nieuw' niet op gloednieuw uit de doos vs 2e hands, ik doelde op het halen van iets nieuws in de trant van 'wat je nu nog niet hebt'.

Mijn vraag blijft dus staan; Ga je er wat aan hebben om je GPU te vervangen voor het editen? Meer VRAM, dikkere bus etc zijn zoals ik al zei leuk op papier; als de software er niet of nauwelijks wat mee doet is het zonde van het geld.

Zo nee hoef je je niet meer te focussen op het editing aspect maar alleen nog maar op het gaming aspect. ;)

• LongJoy1980
D4NG3R schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:04:
[...]

Ik doelde bij 'nieuw' niet op gloednieuw uit de doos vs 2e hands, ik doelde op het halen van iets nieuws in de trant van 'wat je nu nog niet hebt'.

Mijn vraag blijft dus staan; Ga je er wat aan hebben om je GPU te vervangen voor het editen? Meer VRAM, dikkere bus etc zijn zoals ik al zei leuk op papier; als de software er niet of nauwelijks wat mee doet is het zonde van het geld.

Zo nee hoef je je niet meer te focussen op het editing aspect maar alleen nog maar op het gaming aspect. ;)
Ik snap je punt inderdaad ook wel maar daarnaast weet ik natuurlijk niet hoe de toekomst voor mij op dat vlak eruit gaat komen te zien.
Wellicht dat ik inderdaad over ga stappen op software waarbij het hebben van een GPU handig zal zijn maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik goede keuzes heb gemaakt die mijn systeem optimaal benutten.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

LongJoy1980 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:03:
[...]

Ik snap je punt inderdaad ook wel maar daarnaast weet ik natuurlijk niet hoe de toekomst voor mij op dat vlak eruit gaat komen te zien.
Wellicht dat ik inderdaad over ga stappen op software waarbij het hebben van een GPU handig zal zijn maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik goede keuzes heb gemaakt die mijn systeem optimaal benutten.
Wellicht is het handig om dat nu alvast te onderzoeken. Hardware koop je voor de situatie van nu / kortstondige toekomst. Het heeft geen nut om nu hardware te kopen voor een situatie die zich bijvoorbeeld pas over een (half) jaar gaat voordoen. ;)

De TL;DR is bij hardware dan ook vaak:
Ben je het nu nodig? Dan koop je het nu.
Kan het wachten/is de situatie nog onzeker? Dan wacht je.

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-01 14:30
LongJoy1980 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:03:
[...]

Als je je editcomputer optimaal wil benutten zou ik voor een Nvidia-gpu gaan in verband met gpu acceleration (CUDA). Ik weet niet welke software je gebruikt, maar o.a. het Adobe-pakket, Da Vinci Resolve en Sony Vegas maken hier gebruik van. Ik zou even opzoeken of je software dit support (of gaat supporten in de nabije toekomst).

• LongJoy1980
D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:58:
[...]

Wellicht is het handig om dat nu alvast te onderzoeken. Hardware koop je voor de situatie van nu / kortstondige toekomst. Het heeft geen nut om nu hardware te kopen voor een situatie die zich bijvoorbeeld pas over een (half) jaar gaat voordoen. ;)

De TL;DR is bij hardware dan ook vaak:
Ben je het nu nodig? Dan koop je het nu.
Kan het wachten/is de situatie nog onzeker? Dan wacht je.
Daarom is de titel van deze post ook op den duur en niet nu..😁😁
Ben nu slechts aan het oriënteren....adviezen inwinnen. Prijzen vind ik nog niet op een degelijk acceptabel niveau dat ik tot aanschaf over wil gaan. Misschien eind van dit jaar of 1e kwartaal 2023.

• LongJoy1980
Zwennie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:23:
[...]

Als je je editcomputer optimaal wil benutten zou ik voor een Nvidia-gpu gaan in verband met gpu acceleration (CUDA). Ik weet niet welke software je gebruikt, maar o.a. het Adobe-pakket, Da Vinci Resolve en Sony Vegas maken hier gebruik van. Ik zou even opzoeken of je software dit support (of gaat supporten in de nabije toekomst).
Thanks man. 🙏🙏
Pagina: 1