Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assila
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Mijn situatie is als volgt: ik heb nog 10 maanden garantie op mijn tv. Er komt vrijdag a.s. een reparateur langs om mijn tv te repareren. Toch vraag ik me af wat precies het probleem is met mijn tv. Volgens een medewerker van HelloTv is het backlight bleeding. Echter heb ik opgezocht hoe het eruit ziet bij backlight bleeding en het ziet er niet naar uit dat dat het is. Zie de foto die ik stuur. Denken jullie dat de reparateur het probleem kan verhelpen? Kan ik de tv in laten ruilen voor de aanschaf prijs mocht het probleem niet verholpen worden?

Beste antwoord (via Assila op 27-09-2022 18:42)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:41

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is niet wat onder "backlight bleeding" verstaan wordt, desondanks is het geen defect. Dit is een uniformiteitsprobleem dat eigen is aan grote LCD's. Hoe groter het scherm, hoe lastiger het is om het scherm uniform te verlichten. Het verschilt van exemplaar tot exemplaar waar de oneffenheden zitten, dus omruilen kan soms zin hebben, doch een ander exemplaar zal er evengoed last van hebben.

Ik ben niet optimistisch dat een reparateur dit kan verhelpen, die zou het paneel eruit moeten halen en aan de verlichting gaan sleutelen. Dat is om te beginnen behoorlijk wat werk, de hele TV moet tot op het bot uit elkaar, bovendien is het precisiewerk dat in een omgeving bij jou thuis veel lastiger is dan in de fabriek met alle beschikbare faciliteiten.

Je hebt dus waarschijnlijk een andere TV nodig. Een ander exemplaar van hetzelfde model zal andere vlekken hebben, wellicht minder, maar zoals gezegd, het is geen defect en hangt samen met de constructie van de verlichting. Voor een structurele oplossing heb je dus een TV nodig met geavanceerder gebouwde verlichting. Als je kritisch bent zul je bij elke LCD wel iets van unformiteitskwesties vinden, je zult naar OLED moeten om er helemaal vanaf te komen.

Je ziet dit soort dingen goed op een wit scherm. Als je gewoon TV kijkt merk je er niets van, en dat is de reden dat maar weinigen over dit soort perikelen klagen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik gok dat je de foto bent vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assila
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk502ylZpgL3j6QwfNBX4Qx85SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwwLyqh0T2gyJrJ3UOoXlNt9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assila
Zie linksonder voor de vlek in het beeld. Er zijn nog 5 andere vlekken die ik niet goed vast kan leggen met m'n camera

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is niet wat onder "backlight bleeding" verstaan wordt, desondanks is het geen defect. Dit is een uniformiteitsprobleem dat eigen is aan grote LCD's. Hoe groter het scherm, hoe lastiger het is om het scherm uniform te verlichten. Het verschilt van exemplaar tot exemplaar waar de oneffenheden zitten, dus omruilen kan soms zin hebben, doch een ander exemplaar zal er evengoed last van hebben.

Ik ben niet optimistisch dat een reparateur dit kan verhelpen, die zou het paneel eruit moeten halen en aan de verlichting gaan sleutelen. Dat is om te beginnen behoorlijk wat werk, de hele TV moet tot op het bot uit elkaar, bovendien is het precisiewerk dat in een omgeving bij jou thuis veel lastiger is dan in de fabriek met alle beschikbare faciliteiten.

Je hebt dus waarschijnlijk een andere TV nodig. Een ander exemplaar van hetzelfde model zal andere vlekken hebben, wellicht minder, maar zoals gezegd, het is geen defect en hangt samen met de constructie van de verlichting. Voor een structurele oplossing heb je dus een TV nodig met geavanceerder gebouwde verlichting. Als je kritisch bent zul je bij elke LCD wel iets van unformiteitskwesties vinden, je zult naar OLED moeten om er helemaal vanaf te komen.

Je ziet dit soort dingen goed op een wit scherm. Als je gewoon TV kijkt merk je er niets van, en dat is de reden dat maar weinigen over dit soort perikelen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assila
Bedankt voor jouw uitgebreide commentaar! Hier heb ik veel aan. Ik vind het alleen vreemd dat CE Repair deze opdracht aanneemt, in de wetenschap dat er waarschijnlijk niets verholpen kan worden. Wellicht een kwestie van opdracht aannemen en geld eraan verdienen?

Wat betreft een ander soort TV aanschaffen. Dat lijkt me dan het beste om te doen. Ik zie bijvoorbeeld ook Qled tv's. Is er een groot verschil te noemen in werkzaamheid of zou je toch aanraden om voor een Oled TV te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat het een combinatie is van verkeerde diagnose van het probleem door HelloTV (als ze over backlight bleeding spreken snappen ze niet wat er aan de hand is) en CE Repair die graag een klusje aanneemt. Ik spreek zelf trouwens liever over stoorlicht i.p.v backlight bleeding. Dit is dus een uniformiteitsprobleem, soms ook aangeduid met dirty screen effect.

Wat betreft een andere TV aanschaffen: Wat uniformiteit betreft heb je weinig aan de officiële specificaties, want fabrikanten specificeren het niet. Tweakers besteedt echter altijd aandacht aan uniformiteit in hun recensies, dus door een recensie van Tweakers te lezen weet je al veel. De website RTings is ook erg nuttig om te weten te komen hoe het zit met de uniformiteit van een televisie. Wel moet je in gedachten houden dat de uniformiteit afhankelijk is van de schermmaat terwijl recensies vaak over één maat gaan. Ik zou het hier in het forum in Aankoopadvies daarom nog even expliciet navragen, met de kennis van ons allemaal hier heeft het forum een redelijke kennis met specifieke schermmaten van modellen die minder goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assila
Top! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assila
Inmiddels is er een reparateur langsgeweest van CE Repair. Die heeft lekker vroeg weekend gehad afgelopen vrijdag. Binnen 10 seconden kwam hij inderdaad erachter dat het geen 'bloeding' was, maar dat het scherm vervuild is met stof. Ik moest dagelijks het stof verwijderen en daarom is het mijn schuld en valt het niet onder garantie. Heb inmiddels meerdere LCD tv's gehad en nooit dit probleem ervaren.

Dankzij de tip van @dmantione toch maar aan het oriënteren op de LGC24. Man ik kan niet wachten totdat ik mijn vriendin overtuigd heb om de tv aan te schaffen! Dat moet wel goedkomen aangezien ik al wel een soundbar 'mocht' aanschaffen. Overigens ook via Tweakers! Mij laten overhalen om de Denon Dht-216 aan te schaffen. Ik kan niet wachten om een nieuwe kijkervaring te ondervinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat lijkt me een monteur die weinig verstand heeft van de techniek. Op zich heeft hij gelijk dat de televisie niet stuk was, maar stof verwijderen is natuurlijk pure kolder. Het is de manier waarop de verlichting van de televisie gebouwd is en dat kan zeker wel beter, maar aan de andere hoort het ook wel een een beetje bij LCD, vooral bij grotere beeldmaten.

De C2 is een veel betere televisie dan de PUS7805, het gaat in beeldkwaliteit een wereld van verschil zijn. Je vriendin zal vast geen bezwaar hebben tegen beter beeld. Mocht de prijs een kwestie zijn, de C1 is ook nog goed verkrijgbaar. Als dat nog steeds te duur is, neem de A1, ook die geeft nog altijd een wereld van verschil t.o.v. de PUS7805.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assila
Ach ja, inmiddels is de tv weg en heb ik me aangemeld als tester om de C2 in huis te nemen om te testen. Eén dezer dagen komt ie binnen en mag de tv zelf mijn vriendin overhalen. Heb een deal gesloten dat met het geld van de Philips ( wat overigens mijn eigen geld is ) leg ik mijn extra aandeel in bij het aanschaffen van de tv en het verschil betalen we allebei. Nu nog maar zien wat de C2 zal doen! Ik zal maar niet zeggen dat de C1 ook een optie is Haha. Maar fijn om te weten dat er ook een A1 bestaat voor als we er niet uitkomen
Pagina: 1