SCSI Probleem!

Pagina: 1
Acties:

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 20:01
Ha, ik zit met een probleem.

Ik weet weer eens niet wat ik met dit probleem moet doen,
dus leg ik um hier maar neer... :7
Dit is er :

Ik zit met een SCSI Ultra 3 wide Harddisk, en een SCSI Ultra 3 adapter.
Nu werkt dit perfect. 8-)
Maar nu heb ik ook nog een CD Brander gekocht, maar dat is een heel ander soort aansluiting. (een soort bredere IDE kabel.) ;(

Nu is mijn vraag, hoe krijg ik die brander op die Adapter.
is er een converter voor te koop, en zo ja, waar kan ik dat ding halen dan?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Verwijderd

daar zijn gewoon convertertjes voor die te krijgen zijn bij elke betere elektronica / hardware shop

kosten ongeveer 25,-

• FragNeck
Op dinsdag 28 augustus 2001 10:44 schreef vosje het volgende:
daar zijn gewoon convertertjes voor die te krijgen zijn bij elke betere elektronica / hardware shop

kosten ongeveer 25,-
nou ik heb al rond zitten kijken, maar ken nix vinduh!
en welke scsi is die CD-R dan?!

Hoe heet zo'n converter? en kan ik die in de buurt van den bosch halen?

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

scsi cdrommetje is 50 pins narrow aansluiting

• FragNeck
Op dinsdag 28 augustus 2001 10:48 schreef joop3 het volgende:
scsi cdrommetje is 50 pins narrow aansluiting
En dat noemen ze SCSI 1 of is dat nou scsi 2?

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 10:49 schreef jooers het volgende:

[..]

Dat is SCSI2.

• FragNeck
Dus ik moet een converter kopen van SCSI 3 naar SCSI2.

toch?

Verwijderd

dat kan beiden zijn, en ook nog fast scsi2, maar even wat anders, heb je nog iets anders aangesloten op die scsi controler ? als dit een hdd zou zijn wordt deze in zijn performance door de cd-rom spelers, je kunt dan beter gewoon een losse scsi bus kopen voor je cd-spelers/fikkers.

RGZ

MASH
Op dinsdag 28 augustus 2001 10:49 schreef jooers het volgende:

[..]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
de fysieke aansluiting voor SCSI1 en SCSI2 (of fast SCSI2) is hetzelfde.. (die 50 pins aansluiting)..

De Wide varianten zijn inderdaad de 68 pins aansluitingen..

Ik weet inderdaad dat die converters er zijn, maar of ze echt makkelijk te vinden zijn?? Bel gewoon eens wat hardwarewinkels op.. Dat gaat misschien iets sneller!

Verwijderd

ja, soory niet goed gelezen, je kunt gewoon zeker beter b.v. een au 2930 kopen voor je cd's, je performance gaat zeker stukken achteruit.

RGZ

MASH
Op dinsdag 28 augustus 2001 10:54 schreef MASH_MAN het volgende:
dat kan beiden zijn, en ook nog fast scsi2, maar even wat anders, heb je nog iets anders aangesloten op die scsi controler ? als dit een hdd zou zijn wordt deze in zijn performance door de cd-rom spelers, je kunt dan beter gewoon een losse scsi bus kopen voor je cd-spelers/fikkers.

RGZ

MASH
[..]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je hebt een convertor van 68pins UW naar 50 pins SCSI nodig... Maar, heb je op je SCSI kaart niet ook gewoon een geschikte aansluiting voor die cd-r? Wat voor SCSI kaart heb je?

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
SCSI 1,2 en 3 zijn verzamelnamen voor verschillende varianten :

SCSI 1:
SCSI : 5 Mb/s centronics aansluiting (wordt al jaren en jaren niet meer gebruikt)
Fast SCSI : 10 Mb/s narrow

SCSI 2:
Ultra SCSI : 20 Mb/s narrow
Wide SCSI : 20 Mb/s wide

SCSI 3: (nooit officieel gespecificeerd omdat de ontwikkelingen te snel gingen)
Ultra Wide (UW) SCSI : 40 Mb/s wide
Ultra2 Wide (U2W) SCSI : 80 Mb/s wide
U160 SCSI : 160 Mb/s wide
U320 SCSI : 320 Mb/s wide

CD-rom spelers, branders, zipdrives e.d. hebben bijna altijd een narrow ('IDE-achtige') aansluiting.
De wat nieuwere/snellere harddisks hebben een wide aansluiting.

Als het goed is heeft je SCSI kaart zowel een narrow als een wide aansluiting, en heb je er ook voor allebei een kabel bijgehad. Vergeet niet dat allebij de chains (dus van beide kabels) geterminate moeten worden. Als je een covertor gebruikt dus juist niet, dan alleen de laatste op de kabel.

Oh ja SCSI kan best een Fast SCSI en een U160 op een kabel hebben. In tegenstelling tot bij sommige mengvormen van IDE (PIO samen met UltraATA bijvoorbeeld) lopen ze dan toch op hun eigen snelheid. (In tegenstelling tot wat MASH_MAN beweerd dus).

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Vavoom
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
is die SCSI kaart ook geschikt voor SCSI2 apparaten? Moet je wel even op letten. Staat in de specs van de kaart.

• VlasBaard
Onzin. SCSI is volledig backward compatible.

• FragNeck
Volgens mij heb ik dit als adapter :
Adaptec SCSI Card 29160

Dit als harddisk :
18.2-GB Ultra3 (Ultra 160) SCSI (10,000 rpm)

en dit als CD Brander aansluiting :
Fast SCSI-2 Interface

• Vavoom
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Op dinsdag 28 augustus 2001 11:16 schreef VlasBaard het volgende:
Onzin. SCSI is volledig backward compatible.
ok

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 21:48

JSK

Thunder K8WE

Ik heb hier ook de adaptec 29160, en die heeft gewoon een aparte aansluiting voor 50pins (SCSI2) en 68pins (U160). Op de 50pins hangt een Plextor 32x12x10 SCSI, en op de 68pins een IBM T36950. ALLEBEI APART (terminated ). Koop dus gewoon en 50pins kabeltje en geen converter.

Specs Casemod

• FragNeck
Op dinsdag 28 augustus 2001 11:35 schreef JSK het volgende:
Ik heb hier ook de adaptec 29160, en die heeft gewoon een aparte aansluiting voor 50pins (SCSI2) en 68pins (U160). Op de 50pins hangt een Plextor 32x12x10 SCSI, en op de 68pins een IBM T36950. ALLEBEI APART (terminated ). Koop dus gewoon en 50pins kabeltje en geen converter.
Heb jij het niet over een externe cdwriter?

• VlasBaard
Nee. Er zit -echt- zon aansluiting op de kaart. Het is een veel betere oplossing dan zo'n convertor (en ook veel goedkoper.. zo'n kabel kost misschien f15 en zo'n convertor rond de f100 denk ik)

Verwijderd

gewoon losse scsi bus kopen voor cd apparaatjes, als je al een dergelijk systeem hebt staan moet je je performance niet weggooien om fl 150,- te besparen, de fast scsi devices trekken je hele 160 naar 20 naar beneden,

(heb zelf compaq ap550)

RGZ

MASH
Op dinsdag 28 augustus 2001 11:39 schreef VlasBaard het volgende:
Nee. Er zit -echt- zon aansluiting op de kaart. Het is een veel betere oplossing dan zo'n convertor (en ook veel goedkoper.. zo'n kabel kost misschien f15 en zo'n convertor rond de f100 denk ik)

• VlasBaard
MAH_MAN:
Dat is echt volkomen onzin. ZOals ik hierboven al zei: SCSI -heeft daar geen last van-. Dat is alleen (in sommige gevallen) bij IDE.

Tenzij dat je het over de totale bandbreedte hebt maar de harddisk trekt echt niet 160 Mb/s (Ultra160) - 10 Mb/s (het maximale wat cd-brander kan gebruiken) = 150 Mb/s vol.

• JSK
  • Laatst online: 17-05 21:48

JSK

Thunder K8WE

Op dinsdag 28 augustus 2001 11:37 schreef jooers het volgende:

[..]

Heb jij het niet over een externe cdwriter?
Nop. Op de site van adaptec (http://www.adaptec.com/worldwide/support/techspecs.html?prodkey=ASC-29160&cat=%2fProduct%2fASC-29160) staat er
Internal Connectors:
One 68-pin for LVD SCSI
One 68-pin for Ultra Wide SCSI
One 50-pin for Ultra SCSI

Specs Casemod

• FragNeck
Oke ik heb hier ook nog een Adaptec AHA 2910C liggen, en zo'n superbreje IDE kabel, (op de zaak, kan ik wel een geruime tijd 'lenen' :) )

Wat is nu het verstandigste,

SCSI kabel meenemen, aansluiten op Huidige Adapter.
of AHA 2910 erbij installeren, en die op de Brander aansluiten...

• VlasBaard
Kabel. Extra adapter is nergens voor nodig (ookal vind MEGA_MAN van wel), kost alleen maar IRQs en PCI sloten terwijl je er niks mee opschiet.

Verwijderd

je hebt maar een scsi kanaal, en deze moet om met de cd rom speler/fikker te kunnen communiceren terug naar de maximale snelheid van dat apparaat, dat is dus 20 (fast) of 10 mb/s, da's wel erg zonde van die atlas 10kii die 42mb/s kan sustainen aan het begin van je disk, waarom denk je dat adaptec zeg maar alle modelen ook in een dubbelkanaals uitvoering verkoopt ??? nou, daar voor dus !

RGZ.

MASH
Op dinsdag 28 augustus 2001 11:46 schreef VlasBaard het volgende:
MAH_MAN:
Dat is echt volkomen onzin. ZOals ik hierboven al zei: SCSI -heeft daar geen last van-. Dat is alleen (in sommige gevallen) bij IDE.

Tenzij dat je het over de totale bandbreedte hebt maar de harddisk trekt echt niet 160 Mb/s (Ultra160) - 10 Mb/s (het maximale wat cd-brander kan gebruiken) = 150 Mb/s vol.

• FragNeck
Op dinsdag 28 augustus 2001 11:58 schreef MASH_MAN het volgende:
je hebt maar een scsi kanaal, en deze moet om met de cd rom speler/fikker te kunnen communiceren terug naar de maximale snelheid van dat apparaat, dat is dus 20 (fast) of 10 mb/s, da's wel erg zonde van die atlas 10kii die 42mb/s kan sustainen aan het begin van je disk, waarom denk je dat adaptec zeg maar alle modelen ook in een dubbelkanaals uitvoering verkoopt ??? nou, daar voor dus !

RGZ.

MASH
[..]
Maar dat is toch alleen als je BEIDE apparaten in gebruik hebt?

ik bedoel, het is maar een 4 speed fikkertje, en tja, ik bedoel, ik zit echt niet de hele dag te fikken hoor ;)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Het fijne bij SCSI is dat vanaf de u2w standaard je u2w en hogere devices geen last meer hebben van je trage apparaten, en daarom je u2w en hogere devices niet gaan vertragen bij het gebruik van trage devices...

• Twynn
  • Laatst online: 19-08 11:02
Toch ben ik het wel met vlasbaard eens:

Bij scsi heb je gewoon niet hetzelfde probleem als bij ide, dat je performance omlaag wordt gehaald door het langzaamste device..

Als jij U160-scsi hebt, en jouw drive is U160, dan communiceert deze ook gewoon lekker op die snelheid.. Als jouw langzame cdrommetje er dan doorheen probeert te komen zal dit inderdaad op een lagere snelheid gaan, maar die hdd blijft nog steeds gewoon op 160MB/s gaan..

Zou trouwens ook vreemd zijn, wat dat zou betekenen dat als jij meerdere devices aan de scsi-bus hangt, dat deze de bandbreedte moeten gaan delen! (dus 5 schijven zou opeens maar 32MB/sec worden als je ze onafhankelijk zou aanspreken!)

• The Jester
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Alle SCSI-apparaten zijn backwards compatible. Tot zover klopt het. Echter, wanneer je één apparaat op dezelfde chain single-ended aansluit, downgrade je de speeds voor alle op die chain aangesloten apparaten!!

Ik raad je aan om een aparte Ultra-SCSI controller voor je brander aan te schaffen, danwel de brander op een apart channel aan te sluiten. Het is nl. niet écht leuk om je HDD's terug te zien vallen naar 20MB/S burst...

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Inderdaad was het tot voor kort zo dat op een SCSI-bus alle apparaten vrolijk op de voor hun maximale snelheid communiceerden, zonder last te hebben van een eventueel aanwezige tragere versie. Dit gold voor SCSI (5 Mbit/s = 5 MByte/s), FastSCSI (10 Mbit/s = 10 MByte/s narrow, 20 MByte/s wide) en UltraSCSI (20 Mbit/s = 20 MByte/s narrow, 40 MByte/s wide).

Helaas is dit niet meer het geval. Voor de Ultra2 (40 Mbit/s = 80 MByte/s wide) en Ultra160 (80 Mbit/s = 160 MByte/s) varianten van SCSI wordt de LVD-technologie gebruikt (Low Voltage Differential). Dit is electronisch echter niet op een bus te verenigen met de gebruikelijke SE-technologie (Single Ended), en Ultra2- en Ultra160-devices schakelen noodgedwongen naar SE-technologie en de daarmee gepaard gaande UltraSCSI-snelheden terug indien ze op een bus samen worden geplaatst met SE-devices.

Een CD-ROM speler is geheid single ended, dus als je die op dezelfde bus plaatst als die super-snelle harddisk, verziek je compleet de performance daarvan en heb je voor niets een hoop geld uitgegeven.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Kippenijzer

Kippenijzer

Deels waar... SE is vooral voor HDD's van toepassing op je WIDE bus... Als je je CD-rommetje op de 50 pins aansluiting van je adapteaansluit boeit dit niet, want dat gaat onafhankelijk van elkaar...

• Sparhawk
  • Laatst online: 17:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op dinsdag 28 augustus 2001 11:58 schreef MASH_MAN het volgende:

RGZ.
MASH
[..]
Volgens mij moet jij toch eens beter gaan uitzoeken hoe scsi werkt, want dit is toch echt niet het geval zo.

De topicstarter moet gewoon die 50 pins kabel pakken, en die op z'n scsi kaart mikken, en klaar. Dan heb je GEEN performanceverlies. Dat is juist de grap van scsi, elk apparaat kan op zijn eigen mode aangestuurd worden, zonder dat andere apparaten er last van hebben, net zo lang tot de bandbreedte vol zit.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
[jooers signature]
P3 1000 - Nvidia Quadro2Pro - 256MB 712Mhz Rambus DRAM - Sblive player - Realtec 4 ports HUB - 48X CD Rom - Windows ME /// AMD Duron 600@900 - Nvidia GeForce DDR - 384MB 133Mhz SDRAM - Sblive player - 3Com 905 Nic - 32X CD Rom - Windows ME/Win2K
[/jooers signature]

Ehh.. P3 en Rambus..? Welke mobo gebruik je.. :?

• FragNeck
Op dinsdag 28 augustus 2001 12:58 schreef BalusC het volgende:
offtopic:
[jooers signature]
P3 1000 - Nvidia Quadro2Pro - 256MB 712Mhz Rambus DRAM - Sblive player - Realtec 4 ports HUB - 48X CD Rom - Windows ME /// AMD Duron 600@900 - Nvidia GeForce DDR - 384MB 133Mhz SDRAM - Sblive player - 3Com 905 Nic - 32X CD Rom - Windows ME/Win2K
[/jooers signature]

Ehh.. P3 en Rambus..? Welke mobo gebruik je.. :?
/me heeft dit systeem

Afbeeldingslocatie: http://www.compaq.com/products/quickspecs/10438_na/10438%20_OV1_001.jpg

http://www.compaq.com/products/quickspecs/10438_na/10438_na.html

en ja, het is een compaq...

• Kippenijzer

Kippenijzer

Gewoon een compaq bord gebasseerd op de intel i820 zonder enge MTH, dus met RDRAM...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ohhjah.. i820 spul..

Is het ook werkelijk snel (vergeleken met DDR)?

• FragNeck
Op dinsdag 28 augustus 2001 13:08 schreef BalusC het volgende:
Ohhjah.. i820 spul..

Is het ook werkelijk snel (vergeleken met DDR)?
Ik zal vanavond even die geheugen bench downen,
(zie ook dit topic in P, M&G : [topic=84123/1/25]
)

met dit proggie : http://members.tripod.lycos.nl/surpriselink/memsp.zip

dan weet ik het zelf ook...

Verwijderd

Voor diegene die zoals vroeger twee controlers inbouwden om systemperformance te houden het volgende van de adaptec whitepapers,

"" Finally, to support legacy Single Ended signaling SCSI devices, Ultra160 SCSI LVD signaling is completely compatible with Adaptec's AIC-3860 FlexSpeed offering""

die extra chip die ook op de hele serie 160 controlers zit maakt mixen dus compleet mogelijk, zonder extra toevoegingen voor SE devicecontrolers enz..

Mijn advies voor de topicstarter, koop voor een tientje of wat een 50pin SCSI kabeltje ( zonder terminator want dat doet de brander wel via jumperinstelling) en plug die op de 19160 controler.

• FragNeck
Op dinsdag 28 augustus 2001 13:28 schreef speedygonzalis het volgende:
Voor diegene die zoals vroeger twee controlers inbouwden om systemperformance te houden het volgende van de adaptec whitepapers,

"" Finally, to support legacy Single Ended signaling SCSI devices, Ultra160 SCSI LVD signaling is completely compatible with Adaptec's AIC-3860 FlexSpeed offering""

die extra chip die ook op de hele serie 160 controlers zit maakt mixen dus compleet mogelijk, zonder extra toevoegingen voor SE devicecontrolers enz..

Mijn advies voor de topicstarter, koop voor een tientje of wat een 50pin SCSI kabeltje ( zonder terminator want dat doet de brander wel via jumperinstelling) en plug die op de 19160 controler.
mooi, dan doe ik dat.

Verwijderd

ik weet niet of je bij compac ook in de boot kan zien tijdens startup maar dan zie je welke snelheid de controler neemt bij de verschillende aangesloten devices.

mijn server/workstation geeft bijv. quantum atlas ....160
pioneer 303dvd....20
yamaha 4416s......10 ( dies namelijk al oud en oudjes zijn over het algemeen wat trager)

succes

• FragNeck
Op dinsdag 28 augustus 2001 13:42 schreef speedygonzalis het volgende:
ik weet niet of je bij compac ook in de boot kan zien tijdens startup maar dan zie je welke snelheid de controler neemt bij de verschillende aangesloten devices.

pioneer 303dvd....20
yamaha 4416s......10 ( dies namelijk al oud en oudjes zijn over het algemeen wat trager)

succes
Ja er zit gewoon een SCSI bios programma bij.
daar kan ik alles instellen.
moet dat trouwens ook eerst 'even' onder de knie krijgen :o

• Kippenijzer

Kippenijzer

Op dinsdag 28 augustus 2001 13:42 schreef speedygonzalis het volgende:
pioneer 303dvd....20
Jaloers!!! Mijn Yamaha 400tx doet maar 4Mb/s Async... :'(

Maar, mijn schijfjes doen volgende week gelukkig eindelijk 3x 80Mb/s ipv 2x40Mb/s. Nieuwe Controller met LVD kabel :)

• mauriceb
  • Laatst online: 17-08 11:17
Was het niet zo dat de scsi apparaten die brandbreedte pakken die zo nodig hebben en de rest vrijlaten.

De cd pakt dan 10 van 42 mb en laat 32 over voor de HD

Maurice

Verwijderd

Krijg je geen spijt van, no offence maar doorlussen is iets wat sinds jaar en dag al een populaire kreet is bij budget prutsers.

RGZ

MASH
Op dinsdag 28 augustus 2001 13:32 schreef jooers het volgende:

[..]

mooi, dan doe ik dat.

Verwijderd

nope, was dat maar zo .

RGZ

MASH
Op dinsdag 28 augustus 2001 13:54 schreef mauriceb het volgende:
Was het niet zo dat de scsi apparaten die brandbreedte pakken die zo nodig hebben en de rest vrijlaten.

De cd pakt dan 10 van 42 mb en laat 32 over voor de HD

Maurice

Verwijderd

en dat doe je zeker niet tijdens het branden ??, daar worden de buffer under run's geboren, ik heb zelf een 12 speed fikker op een eigen bus, ik kan derhalve ook ut in vol ornaat spelen en daarnaast een cdtje op 12 speed fikken zonder burnproof justlink en al dat soort oplossingen om dit op budget machines ook mogenlijk te maken, je hebt een knap performend systeem, hou dat zo zou ik zeggen.

RGZ

MASH
Op dinsdag 28 augustus 2001 12:01 schreef jooers het volgende:

[..]

Maar dat is toch alleen als je BEIDE apparaten in gebruik hebt?

ik bedoel, het is maar een 4 speed fikkertje, en tja, ik bedoel, ik zit echt niet de hele dag te fikken hoor ;)

Verwijderd

sorry, vlasbaard maar je bent wel erg veel onzin aan het uitkramen moet ik zeggen . als je niet precies weet waar je het over hebt, dan zou ik ook niet zo hard roepen " ONZIN "

en ik denk dat als kippenijzer ook ff leest hij mij wel gelijk zal geven.

ik moet nu werken, maar ik zal alle fouten vanavond ff opsommen .

ps. ja, ik weet iets meer van scsi dan jij , en dat is geen " oh wat ben ik geweldig " maar meer " jee, wat loopt die onzin uittekramen
Pagina: 1