Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 12:07
Beste mede Tweakers,

Ik heb zelf al sinds 2019 een Techneco Elga hangen en dat met zeer veel plezier. Gasverbruik van 1200 naar 300m3 en ook elektraverbruik lijkt onder controle.
Nu was ik recent aan het kijken naar een uitdraai van het vermogen en zag daar eens in het uur (iets langer zo te zien) een piek in het vermogen naar rond de 400 watt gedurende korte tijd terwijl er geen vraag is.
Dit moet de compressor zijn want alleen de binnenunit neemt geen 400watt op
Hebben jullie enig idee waarin dit zou kunnen zitten/waar het vandaan komt?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmbACPM6RZFrZmUKBL7010RMYIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NBS4320Tpj7nnYd15MJ7JDuu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rie9xszY5WhVHYkWAeSbTcr5LB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Md3DmgwdncniX4gqkNJGpCs3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartSr1954
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-02 10:39
Een al wat ouder topic.
Omdat ik nog maar net toegelaten ben op Tweakers kan ik eerst nu reageren.
Heeft u inmiddels meer informatie over dit onderwerp?
Mvgr.
-Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 12:07
Ha Bart,

Dank voor je reactie. Was zelf ook een tijdje niet online vandaar ook mijn late reactie weer...
Nee het is nog steeds niet opgelost.
Heb jij een idee hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartSr1954
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-02 10:39
Dag Sebari, nee, een pasklare oplossing zie ik ook niet. Ben wel benieuwd naar een paar andere factoren.
Is er ook data over de diverse temperaturen? Gasaanvoer (koelmiddel van elga), retourtemp, buitentemp. daarvan ten tijde van de vermogenspiek. En hoe wordt het E-vermogen gemeten?

Zelf heb ik ook de Techneco-ElGa. Omdat ik weinig historische info van de woning heb kan ik niet goed zien welke invloed is er is geweest op het gasverbruik.Heb je ook mogelijkheden om de elga te monitoren?

Is het je ook opgevallen dat de elga een behoorlijk vermogen opneemt, ook als de elga is uitgeschakeld?
Ik meet dan ca. 25-30Watt. Gemeten met pulsteller van (chinese) kWh meter. Dus vermogen alleen ter indicatie. Ik overweeg nu een schakeling te maken waarmee de cv-ketel de ega kan bypassen mbt thermostaat-aansluiting zodat in het niet-stook seizoen de elga echt uitgeschakeld kan worden. Misschien wel een tijdschakelaar erbij om de pomp af en toe te laten draaien.

Hoor graag jouw bevindingen.
Mvgr.
-Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Als de Elga 25 tot 30 W verbruikt staat deze Stand-By. Je kunt via de dipswitch A5 de slaapstand instellen. in slaapstand is er nog maar iets van 8 a 10W verbruik.

Als diswitch A5 goed staat zou de Elga na circa 10 uur in slaapstand moeten gaan. Deze 10 uur is weer in te stellen via de thermostaat of de service tool.

Als de Elga in slaapstand staat gaan elke 24 uur de pompen een minuutje draaien om zee gangbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
DJP! schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:24:
Als de Elga 25 tot 30 W verbruikt staat deze Stand-By. Je kunt via de dipswitch A5 de slaapstand instellen. in slaapstand is er nog maar iets van 8 a 10W verbruik.

Als diswitch A5 goed staat zou de Elga na circa 10 uur in slaapstand moeten gaan. Deze 10 uur is weer in te stellen via de thermostaat of de service tool.

Als de Elga in slaapstand staat gaan elke 24 uur de pompen een minuutje draaien om zee gangbaar te houden.
Ik besef dat het een oud topic is, maar dipswitch A5 staat aan, P77 staat op 1 en toch blijft hij hier 25W verbruiken. Terwijl er geen warmtevraag is. Zie ik nog ergens een instelling over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:21
zunrob schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Ik besef dat het een oud topic is, maar dipswitch A5 staat aan, P77 staat op 1 en toch blijft hij hier 25W verbruiken. Terwijl er geen warmtevraag is. Zie ik nog ergens een instelling over het hoofd?
Heel goed kijken en communiceren welke versie van de ELGA je hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Heel goed kijken en communiceren welke versie van de ELGA je hebt.
Precies de Technico Elga waar het in dit topic over gaat. :) Ondertussen werkt het, pas nadat ie even 'aan' is geweest gaat ie uit.
Pagina: 1