Isoleren wang dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 09:52
Wij zijn de zolder van binnenuit aan het isoleren met renopan en klimaatfolie. De wangen van de dakkapellen zijn een uitdaging:

(van buiten naar binnen)
- Zink (enkele mm)
- Lucht (enkele mm - is moeilijk te beoordelen)
- Houten beschot (oude grenen schotjes, 20mm dik). In goede staat.

Er is ongeveer 10-15mm ruimte aan de binnenkant om af te werken. Voor de sloop zat daar of nog een laag houten beschot (geverfd) op sommige plekken en op andere 9 mm gyproc. Geen plek om dikker te doen want dan gaat het raam niet meer open.

Ik overweeg drie opties:
- Hout op hout aftimmeren en verfen met ademende verf. Idee om goed te laten ademen en dit was het origineel dat kennelijk voldoet.
- Gyproc en afstucen, zelfde idee.
- XPS plaat om beter te isoleren en daarop afstucen. Dampdichtheid van XPS houdt niet over, maar houdt wel veel tegen en verbetert de u waarde van de wang flink.

Zijn er andere opties? Wat is de voorkeur?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Als je maar 10-15mm ruimte hebt dan zou ik alles gewoon netjes afwerken met gipsplaten en niet beginnen aan XPS. Die centimeter isolatie die je wint met XPS is te verwaarlozen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
XPS is niet eens in een cm dik te verkrijgen volgens mij, minimaal 2 cm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een isolatiefolie is dan wel weer in 10mm te krijgen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:33:
XPS is niet eens in een cm dik te verkrijgen volgens mij, minimaal 2 cm.
in de vorm van qboard of wedi plaat wel, daar kan je nog direct op stucen ook :)

Wij gebruiken qboard/wedi wel eens om dagkanten van de muuropening bij een kozijn te isoleren omdat er weinig ruimte is en er wel een koude brug is. het is vaak wel 2 of 3 cm en tegen een klein stukje muur gelijmd. ik zou het wel even simuleren op vocht die "egaline" laag die er op zit maakt de plaat aan de buitenkant natuurlijk wel minder dampopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 09:52
Dank voor de snelle reakties. Had ik moeten zeggen: Overwegen qboard idd.

Luchtspouw tussen beschot en zink is nihil. Lijkt erop dat zink gewoon tegen de schotten is aangeplaatst. Ik ga er wel vanuit dat condens vocht aan de onderkant eruit kan lopen anders had ik dat wel gezien binnen.

Uit ubakus krijg ik dat gips plaat meeste vocht en minste isolatie levert, hout is iets beter maar vergelijkbaar (zit er al 100+ jaar dus praktijk werkt kennelijk). qboard duwt het dauwpunt naar de achterkant van de zinkplaat waardoor achterliggende hout wel vochtig wordt (als er geen luchtspouw is).

Als het daarvandaan weg kan dan lijkt dat de beste optie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJBVZxgvlYtsNmns4oYVgppBslI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nogggp9OICNjKSccE4Bg97K5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVMEyHRA4zb-x38x_D3-Xzd55i0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8QTHcobOw8v91REAbcbp8Un.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAK6bn2jk9EqskgLFazwP2Ow60k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cmmi2vZHDnCFcssrYGxulWKX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door Eisbar op 27-09-2022 10:37 ]

Pagina: 1