Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Oude PC omzetten naar home server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BrianHD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-11 17:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik wil graag mijn Raspberry Pi gaan vervangen voor mijn oude pc, zodat ik wat zwaardere home automations kan draaien. Momenteel heb ik Home assistant, Zigbee 2 MQTT en een MQTT in docker op mijn RPi draaien. Dit wil ik graag overzetten naar een headless met mogelijkheid tot VNC unix servertje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

~ 100 euro. De case en het moederbord mogen best van V&A afkomen!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Advanced C1€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 125,84€ 125,84
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 132,83

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Simpele server met SSD. Er draait nu home assistant en 20+ smartlampen op, maar dit wil ik in de toekomst wel uitbreiden. De SD kaart in mijn RPi is 32gb groot en daar heb ik vooralsnog ruim voldoende aan. Ik heb nog een 128gb SSD liggen die ik wil gebruiken als opslagmedium. Mocht dit in de toekomst te groot zijn, dan koop ik een grotere SSD.

Verder heb ik nog een oude GTX 970 liggen die momenteel ongebruikt is. Als iemand daar een leuke energiezuinige usecase voor heeft, laat het vooral weten in de comments!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Alles is prima, geen merkvoorkeur. De Besta heeft witte panelen aan de voorkant dus RGB is overbodig ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik wil graag de m-atx case in mijn IKEA besta stoppen. Een vak in mijn IKEA besta is 37cm x 55cm x 18cm. De afzuiging ga ik regelen door middel van een ventilator te monteren op de buitenkant van de besta die de warme lucht naar buiten zal blazen. Dit kan mogelijk vergroot worden door een plank te demonteren, waardoor de hoogte verdubbeld naar 36cm, maar volgens mij hoeft dit niet met een m-atx case.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJR1DxUapEhd-tbZLhHkNVgssuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RE633vRafpOHuCV1CEfapO5B.png?f=user_large

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Underclocken als het systeem eenmaal loopt lijkt me meer van deze tijd ;)

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik ben niet zo thuis in m-atx borden en m-atx cases. Ook zie ik weinig informatie hierover voorbij komen naast een forumpost uit 2019. Dus ik hoop dat iemand met wat expertkennis mij te hulp kan schieten! :)

[ Voor 1% gewijzigd door BrianHD op 26-09-2022 21:23 . Reden: V&A aanvulling ]

Beste antwoord (via BrianHD op 27-09-2022 14:15)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
BrianHD schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:02:
Ja ik hoor wat je zegt, maar ik wil van de instabiliteit van de SD kaart af.
Je kunt een Pi 4 ook van een USB disk booten - zie bv hier, en hier voor de spullen die je nodig hebt. Heb dit zelf al een jaartje zonder problemen draaien. Een Raspberry Pi gebruikt idle een paar Watt, ik schat dat het systeem wat jij bij elkaar wilt rapen tientallen Watts in idle gebruikt. Ik zou dan liever een paar Pi's neerzetten als je het niet met eentje redt met het oog op de voorlopig hoog blijvende stroomprijs.....

Alle reacties

• BrianHD
Mijn ogen zijn gevallen op v&a aangeboden: In Win CE685. Dit formaat lijkt perfect te passen in de ruimte die ik heb in mijn Besta. Ik zie echter wel dat de Dark Rock CPU cooler er niet in past, dus er zal een nieuwe CPU cooler aan te pas komen. Aanraders? :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een iets andere invalshoek: hoeveel denk je dat die voeding zal gebruiken als ie 24/7 aan staat? Een pi verbruikt nauwelijks wat(t :P).

Weet niet welke pi je nu hebt, maar wat ik lees zou een pi4 ook moeten trekken lijkt me?
En ja, die zijn wat lastig te krijgen maar daar is de pilocator voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BrianHD
The Eagle schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:56:
Even een iets andere invalshoek: hoeveel denk je dat die voeding zal gebruiken als ie 24/7 aan staat? Een pi verbruikt nauwelijks wat(t :P).

Weet niet welke pi je nu hebt, maar wat ik lees zou een pi4 ook moeten trekken lijkt me?
En ja, die zijn wat lastig te krijgen maar daar is de pilocator voor :)
Ja ik hoor wat je zegt, maar ik wil van de instabiliteit van de SD kaart af. De huidige RPi is al op zijn tweede SD kaartje en naar wat ik lees op internet zal dat nooit veranderen ivm de R/W operations waar de SD kaart niet voor gebouwd is.

Daarom dacht ik; dit is een goede middenweg waarbij ik huidige oude hardware repurpose ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
BrianHD schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:02:
Ja ik hoor wat je zegt, maar ik wil van de instabiliteit van de SD kaart af.
Je kunt een Pi 4 ook van een USB disk booten - zie bv hier, en hier voor de spullen die je nodig hebt. Heb dit zelf al een jaartje zonder problemen draaien. Een Raspberry Pi gebruikt idle een paar Watt, ik schat dat het systeem wat jij bij elkaar wilt rapen tientallen Watts in idle gebruikt. Ik zou dan liever een paar Pi's neerzetten als je het niet met eentje redt met het oog op de voorlopig hoog blijvende stroomprijs.....

• BrianHD
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en jullie ideeen zijn niet in de koude kleren gaan zitten. Ik ga maar eens pilocator afstruinen in de hoop een RPi 4b 8GB te scoren :)

Dankjewel voor jullie comments, tot de volgende! :)

• BrianHD
Nou we zijn een paar dagen verder, maar dat mag de pret niet drukken. Ik had een lijstje van onderdelen samengesteld en was uitgekomen op een RPi 4b 8gb. Bij puur geluk was er een Tweaker die precies de setup op Vraag en Aanbod aanbood die ik zocht: v&a aangeboden: Raspberry Pi 4 Model B (8GB ram), PoE splitter, SSD + case

Vandaag geinstalleerd en hij draait als een zonnetje! Geen SD kaart afhankelijkheden meer en een mooie SSD als opslagmedium. Nu kan ik verder gaan experimenteren met zwaardere automations zoals HACS integrations :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uq0-0rodHp5rzQEXXjmyVaf5H4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfVY4aPvE6OethAo9bFSm1yw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1