Hulp met EvoHome die zone automatisch terug zet naar 5°C

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoJ
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-09 22:14
Hallo Tweakers,

Hopelijk kunnen de slimme mensen mij hier helpen!

Ik maak al jaren gebruik van het Honeywell EvoHome systeem om via de radiator knoppen (HR92) de verschillende kamers individueel te verwarmen. Dit i.c.m. de EvoHome Wi-Fi en de OpenTherm module R8810A1018 om de ketel aan te sturen. Dit heeft zonder problemen al die tijd gewerkt.

Nu hebben wij afgelopen zomer onze woonkamer een flinke verbouwing gegeven en vloerverwarming laten aanleggen. Er is in overleg met de installateur gekozen om 4 lussen aan te leggen en net voor de verdeler de de boel af te sluiten met een HR92 zodat het geheel als 1 zone aangestuurd kan worden door de EvoHome.

De HR92 zit dus gekoppeld aan de woonkamer groep en draait netjes open als er warmte vraag is. Het vloerverwarmings gedeelte werkt dus.

Nu heb ik het probleem dat sinds deze tijd de EvoHome de gewenste temperatuur na 30 minuten tot een uur automatisch terug zet naar de minimum temperatuur van de zone. Dit is in mijn geval de standaard 5°C . Nu heb ik van alles geprobeerd om dit probleem op te lossen maar niks mag baten, wat ontzettend frustrerend is want het lijkt maar een software dingetje.

Heeft een van jullie de gouden tip?

Overige Info
  • Er worden geen foutmeldingen getoond.
  • De evohome heeft de laatste firmware na contact met Honeywell. (zij blijven hierna overigens alleen maar adviseren om de boel te resetten / opnieuw in te stellen. dit maakt geen vershil)
  • Als ik de temperatuur instel via schema op 21°C. spring die terug naar 5°C met het klokje als icoon.
  • Als ik de temperatuur instel via continue modus op 21°C. spring die terug naar 5°C met het continu icoon.
  • Het gebeurd ook als ik geen aansturing toewijs aan de zone. (een zone zonder HR92's dus)
  • Ik heb zo wat alle combinaties van instellingen gehad maar deze hebben allemaal geen effect. (Venster functie aan/uit, sturingen per uur, vergrendeling op HR92, temp sensor op evohome of niet)
  • Alle apps en home assistant losgekoppeld en wi-fi uitgeschakeld om dit uit te sluiten
  • Volledige fabrieksreset gedaan met alle zones vers aangemaakt en apparatuur opnieuw toegewezen.
  • Er is een bypass in het systeem + 1 radiator staat altijd open dus de ketel kan in principe zijn warmte kwijt.
Foto's van de opstelling en het probleem:

Net na instellen gewenste temperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/livVdmzY3fiB6eXhW82bqPE50pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ahp9ZlXOAnAibJv0b6vrik0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Na 30-60 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxSFAwVDPzu1AE98Hbj-4USln04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJNsSOwSNkZmv7xfw1dpvS5P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufkRyy0eo4lgRWi-eEJ7IXt-PT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlQqamV2mgnWsf8Z5Oi5ogRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Opstelling verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QGF6gcKdSRPV5gB1V6aFkkINcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMQzOxSUpmUt9MTncd6xTlII.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennoJ
Update!

Het kwam ineens in me op dat ik maar 2 van de 3 HR92's heb die uit de vorige woonkamer situatie komen. En heb wel eens vaker meegemaakt dat een HR92 met lage batterij de temperatuur reset/aanpast doordat deze aan/uit valt. Na goed zoeken heb ik de missende derde gevonden en wat blijkt?!

De batterijen waren nog net vol en dat ding stond ingesteld op 5°C.

Ik heb de batterijen eruit gehaald en probleem opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

Goed dat je gelijk terugkoppeling geeft, handig voor andere lezers.

Ik heb een zelfde opstelling gemaakt voor een zone. Ik heb voor de woonkamer de evohome module als voeler gemaakt en de hr92 bij de vloerverwarming gewoon als domme aan/uit module gemaakt. Ik weet zo niet of je dat ook gedaan hebt, maar dat zou wel verstandig zijn. De temperatuur bij je vloerverwarmingmodule klopt waarschijnlijk niet met de werkelijkheid.

Loskoppelen van bestaande knoppen is iets wat snel vergeten wordt, goed dat je het bedacht hebt.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoJ
mmniet schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:57:
Goed dat je gelijk terugkoppeling geeft, handig voor andere lezers.

Ik heb een zelfde opstelling gemaakt voor een zone. Ik heb voor de woonkamer de evohome module als voeler gemaakt en de hr92 bij de vloerverwarming gewoon als domme aan/uit module gemaakt. Ik weet zo niet of je dat ook gedaan hebt, maar dat zou wel verstandig zijn. De temperatuur bij je vloerverwarmingmodule klopt waarschijnlijk niet met de werkelijkheid.

Loskoppelen van bestaande knoppen is iets wat snel vergeten wordt, goed dat je het bedacht hebt.
Ik heb inderdaad de evohome als voeler ingesteld. De trapkast waar de verdeler hangt is al gauw warmer dan de woonkamer.

Heb je een specifieke instelling gebruikt om de HR92 als 'domme' aan uit schakelaar te gebruiken? Ik heb de HR92 al wel ingesteld om de "volledige slag" te gebruiken met de optie 'lichthoog' op 1. Maar in de praktijk zie je dat de knop soms nog op 33% open staat. Zeker als de kamer al op temperatuur is.

Nu vind ik dat niet zo'n probleem want die 33% laat nog genoeg warm water door voor de verdeler om de lussen warm te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 14:50
Op de foto van je Evohome display staat bij de groep Woonkamer een stopwatch symbooltje. Dat geeft aan dat de temperatuurinstelling handmatig is aangepast.
De HR92 kan in 2 situaties een temperatuur instellen die afwijkt van wat de Evohome display er van vindt:
Dat kan door aan de knop te draaien, of doordat de HR92 tocht detecteert (in het tweede geval zou je op de Evohome display een venstersymbooltje moeten krijgen).

Je kunt de HR92 zodanig instellen dat draaien aan de knop geen effect meer heeft (is zone-instelling op de Evohome display)
Tochtdectectie schakel je uit op de knop zelf (Parameter 3 en 11 op nul zetten).

Als de knop ondanks het gebruik van 'volledige slag' toch niet volledig sluit moet je hem de slaglengte opnieuw laten bepalen. Na montage en na vervangen van de batterij moet dat so wie so. Je haalt het motortje er af (schuifvergrendeling opzij en de motor er af trekken), draait de zwarte knop helemaal open (tegen de klok in), en plaatst het motortje terug. Nadat je de schuifvergrendeling hebt gesloten draait het motortje de regelaar dicht, waarbij hij door de weerstand te meten vaststelt wat 'dicht' is.

Een radiator die nooit dicht zit kost onnodig geld.

Edit:
Ik zie net dat de batterijen ook leeg kunnen zijn :P
Ik laat deze tekst staan voor anderen die met Evohome worstelen.

[ Voor 5% gewijzigd door JW te R op 27-09-2022 22:13 ]

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

om je h292 in te stellen als domme gemotoriseerde kraan, moet je zoals @JW te R zegt hem inderdaad instellen via de evohome zoneinstellingen. ik controleer nooit hoe ver een kraan open is, ik ga er vanuit dat het gewoon werkt, omdat de zone warm wordt, maar je zou natuurlijk eens kijken naar de tips van @JW te R

[ Voor 37% gewijzigd door mmniet op 28-09-2022 08:46 ]

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Sterk
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-04 13:00
Hallo,

Ik had ook een spokende HR92 thermostaatkraan. Deze had een voorliefde voor 20 graden celsius. Best lastig als je graag koel wilt slapen.
Nadat ik echt alles had geprobeerd qua instellingen en resetten bleek de kraan gewoon defect. Door de locale bediening in de parameters uit te zetten was het probleem opgelost.
Een tijdschema via het bedieningspaneel of app ingesteld en wijzigingen ook via de app.
Probleem voor nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnut
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-05 08:53
M.Sterk schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:11:
Hallo,

Ik had ook een spokende HR92 thermostaatkraan. Deze had een voorliefde voor 20 graden celsius. Best lastig als je graag koel wilt slapen.
Nadat ik echt alles had geprobeerd qua instellingen en resetten bleek de kraan gewoon defect. Door de locale bediening in de parameters uit te zetten was het probleem opgelost.
Een tijdschema via het bedieningspaneel of app ingesteld en wijzigingen ook via de app.
Probleem voor nu opgelost.
Beste,
Ik heb precies dat probleem al een paar dagen. Wat ik ook heb ingesteld via de bedieningspaneel, springt de knop terug naar zijn favoriet temperatuur (20 graden).. Zou u vriendelijk zijn mij de weg te wijzen hoe ik de locale bediening kan uit zetten ??
Met vriendelijke dank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Sterk
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-04 13:00
Hallo,

Heb inmiddels ook contact gehad met Honeywell over dit probleem. Zij gaven mij als tip de batterijen te vervangen. Leek mij vreemd. Ik had geen melding ontvangen dat deze leeg zijn en het display gaf een half volle batterij aan. Wel moet ik bekennen dat ik oplaadbare batterijen gebruik.
Bij het vervangen van de batterijen was mijn probleem opgelost.

Mocht je toch de lokale bediening uit willen zetten:
MENU knop ingedrukt houden van je bedieningsscherm totdat je een melding krijgt die je accepteert. Dan naar ZONE CONFIGURATIE. Dan de betreffende ruimte selecteren. Vervolgens kan je bij PARAMETERS de lokale bediening uit zetten.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 18:01
JW te R schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:04:
...............
Als de knop ondanks het gebruik van 'volledige slag' toch niet volledig sluit moet je hem de slaglengte opnieuw laten bepalen. Na montage en na vervangen van de batterij moet dat so wie so. Je haalt het motortje er af (schuifvergrendeling opzij en de motor er af trekken), draait de zwarte knop helemaal open (tegen de klok in), en plaatst het motortje terug. Nadat je de schuifvergrendeling hebt gesloten draait het motortje de regelaar dicht, waarbij hij door de weerstand te meten vaststelt wat 'dicht' is.
Dat van het terugdraaien van de zwarte knop is een goeie!! Bedankt!! _/-\o_
Heb ik nog nergens in de handleiding of op enig forum gelezen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 14:50
Klopt. Ik heb ook nooit begrepen waarom Honeywell dat nergens heeft vermeld.
Of nog beter, waarom de regelaar dat opendraaien niet zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
Geen van alle opties geeft een blijvend correct resultaat. Helaas.
Ik overweeg om een deze HR92 om te wisselen met een betrouwbare uit een andere ruimte.
Vraag is alleen: hoe doe ik dat met de instellingen?
Deze HR92 stuurt nl. ook de temp van de vloerverwarming.aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
JW te R schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:58:
Klopt. Ik heb ook nooit begrepen waarom Honeywell dat nergens heeft vermeld.
Of nog beter, waarom de regelaar dat opendraaien niet zelf doet.
Correctie: zojuist (opnieuw) de Evo handleiding opgehaald bij gebruikershandleiding dot com.
Op pag.12 staat nu (ik heb niet eerder gezien): Schroef het zwarte wieltje volledig linksom los.
Niet dat het me helpt :*) , maar ik wil het toch even rechtzetten.
Pagina: 1